پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۰۷۱۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
وقتی مجلات معتبر فراخوان "چاپ ویژه" می‌دهند، گاهی برای اینکه باید در زمان مشخص کار را ببندند مجبور می‌شوند کار‌های کم مایه را هم پذیرش کنند. اساتید و دانشجویان هندی، چینی و ایرانی به شدت از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.
شعار سال: مدتی است که دانشجو‌های دکتری از سختی انتشار مقاله که یکی از لازمه‌های دفاع و فارغ التحصیلی است سخن می‌گویند و از سنگ اندازی و سخت گیری‌های دانشگاه در مقاله و دفاع گلایه می‌کنند؛ اما امروز به همه این گلایه ها، گلایه از شرایط متاثر از کرونا هم اضافه شده است.

اخیرا در گزارشی با عنوان «دست کوتاه دانشجویان و رشد قارچ‌گونه کلاه‌برداران/ قرارداد‌های میلیونی برای دریافت پذیرش‌های دروغین» با پرداختن به زوایای متعدد این موضوع اعلام کردند که در شرایطی که کرونا، مصائب چاپ مقاله برای اخذ مدرک دکتری را مضاعف کرده و با رو به پایان بودن ۸ ترم مجاز تحصیلی، جریمه هزینه سنوات انتظار دانشجویان را می‌کشد، تجارت زیرزمینی اکسپت مقاله دکتری در ازای دریافت وجه رونق گرفته است.

در این باره این ویدئو را هم مشاهده کنید:
 
تعداد بازدید : 13

انتشار این گزارش با واکنش‌های متعددی رو به رو شد. برخی از دانشجویان در آستانه فارغ التحصیلی با اعلام نظرات خود در این باره،  خواستند که نظرات آنان را منعکس کنند؛ همچنین برخی از کاربران فارس هم نظرات خود را در این باره مکتوب کردند تا مورد توجه دیگران کاربران و مخاطبان قرار بگیرد. در این گزارش به بیان نظرات و صحبت‌های دانشجو‌های مقطع دکتری درباره ارائه مقاله پرداخته است.

*کمک سلیقه‌ای اساتید و استادان راهنما به دانشجویان در ارائه مقاله و پایان نامه

آزاد یک دانشجوی در آستانه فارغ التحصیلی درباره مشکلات اغلب دانشجویان در ارائه مقاله، گفت: یکی از مشکلات اصلی که راه گریز و چاره‌ای ندارد، تفاوت اساتید و استادان راهنما در کمک به دانشجو است.

وی توضیح داد: در موارد زیادی تفاوت میزان کمک و راهنمایی استاد به دانشجو در مقاله و پایان نامه را می‌بینیم؛ به طوری که برخی از دانشجویان به صراحت از بی تفاوتی استاد مربوط به مقاله و پایان نامه شان صحبت می‌کنند و در مقابل برخی دانشجو‌ها تجربه کاملا مثبتی از همیاری استاد در همه مراحل را بازگو می‌کنند.

وی گفت: این در حالی است که استاد برای راهنمایی دانشجو هزینه می‌گیرد و در این شرایط هم دیگر راه جبران و برگشتی برای دانشجو نیست و باید ناگزیر همه راه را به تنهایی و بدون کمک استاد طی کند.

این دانشجوی در آستانه فارغ التحصیلی پرسید: چرا وحدت رویه‌ای در این زمینه وجود ندارد که بر کار اساتید نظارت شود؟

*تلاش دانشجو‌های ساعی با تخلف عده اندکی ضایع نشود

الهام یک استاد دانشگاه در دانشگاه آزاد واکنش به این گزارش، گفت: اگرچه چنین تخلف‌هایی توسط برخی از دانشجو‌ها گزارش می‌شود، اما تخلف‌های این چنینی فراگیر نیست و درصد کمی از جمعیتی که هر ساله از دانشگاه‌های کشور در مقطع دکتری فارغ التحصیل می‌شوند را شامل می‌شود.

وی گفت: در این باره باید نگاه ظریفی وجود داشته باشد تا تلاش افرادی که با تلاش زیاد و به حق مقطع دکتری را به پایان می‌رسانند و تلاش اساتید آنان با اهمال کاری عده اندکی نادیده گرفته نشود.

*انتشار مقالات معتبر در موضوعاتی روی لبه علم و تکنولوژی سخت نیست

یک فارغ التحصیل مقطع دکترای مهندسی مکانیک هم در این باره، گفت: کسی که در مقطع دکترا تحصیل می‌کند و پایان نامه انجام می‌دهد، باید روی موضوعی کار کند که این موضوع نوآوری علمی داشته و در لبه علم و تکنولوژی قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: در این صورت انتشار مقالات معتبر در این موضوعات کار سختی نیست. در غیر این صورت این کار تحقیقاتی در حد دکترا نبوده و ارزشی ندارد.
 
در کشور ما دکتری واقعا دکتری نیست؟!
*برخی موسسات از استاد به دانشجو بیشتر کمک می‌کنند

کیوان یکی از مخاطبان فارس در واکنش به این گزارش، گفت: سواد بعضی از این مراکز چاپ و پذیرش مقاله از هیات علمی دانشگاه‌ها بیشتر است و کمک بیشتری از استاد به دانشجو می‌کنند.

وی گفت: کاش چند نفر از این هیات علمی‌های دانشگاه‌ها را با این افراد در موسسات عوض می‌کردیم.

*اساتید و دانشجویان هندی چینی و ایرانی سوء استفاده می‌کنند

فرهاد دیگر فارغ التحصیل ارشد فناوری اطلاعات در دانشگاه آزاد است. وی در واکنش به این گزارش، گفت: من داور یک مجله ISI هستم. وقتی مجلات معتبر پایگاه هایی، چون الزیویر یا اشپرینگر فراخوان "چاپ ویژه" می‌دهند، گاهی برای اینکه در زمان مشخص کار را باید ببندند مجبور می‌شوند کار‌های کم مایه را هم پذیرش کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از اساتید و دانشجویان هندی چینی و ایرانی به شدت از این آب گل آلود ماهی گیری می‌کنند.

*مقصر اول و آخر وضع دکتری فعلی دانشگاه و استاد است

کاربر دیگری معتقد است که مقصر اول و آخر وضع دکتری فعلی دانشگاه و استاد است.

وی گفت: دکتری در کشور ما واقعا دکتری نیست. در واقع اگر نگوییم همه، می‌توان گفت اغلب دکتری‌ها در ایران علم را گسترش نمی‌دهند، بلکه فقط اسم دکتری دارند و همان ارشد را سر و شکل میدهند و دکتر می‌شوند؛ بنابراین مقصر اول و آخر این قضیه هم دانشگاه و استاد است.
 
در کشور ما دکتری واقعا دکتری نیست؟!

* استادان راهنما یا مشاور حوصله و توان راهنمایی دانشجو را ندارند

یکی از کاربران می‌گوید: اصل قضیه این است که بسیاری از استادان راهنما یا مشاور حق دانشجو را ادا نمی‌کنند. آنان یا نمی‌توانند یا حوصله ندارند و کار را بر سر دانشجو آوار می‌کنند و از راهنمایی شایسته دانشجو ناتوان هستند و دانشجو به اجبار به موسسات عجیب و غریب مراجعه می‌کند.

وی گفت: اگر استادان به وظیفه خود عمل کنند نیازی نیست که دانشجو دنبال این موسسات باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۳۰مهر ۱۳۹۹، کد خبر:۱۳۹۹۰۷۲۹۰۰۰۴۲۲، farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
مطمئن باشيد ارشد هم ديگه همون ارشد سابق نيست و همه كار ها از صفر تا صد بيرون در بازار سياه انجام ميشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
مخصوصا دانشگاه های آزاد وپیام نور خیلی دفاع از پایان نامه راحت تر از دانشگاه های دولتی هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین