پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۱۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
به گفته وزیر بهداشت قصور‌هایی در زمینه بیماری کرونا وجود داشت که اگر روزی برخی افراد با طرح موضوعاتی حاشیه‌ای در زمینه اقدامات وزارت بهداشت به دنبال پایمال کردن خون شهدای سلامت باشند، قطعاً به این موضوع ورود خواهد کرد.
شعار سال: روز گذشته سیاه‌ترین روز کرونایی کشور از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون در ایران بود. ابتلای بیش از ۵ هزار نفر به کرونا و فوت ۳۲۲ نفر آماری بود که اعلام شد و اگر از فوت ۳۳۷ هموطن در روز دوشنبه چشم‌پوشی کنیم در میزان ابتلا و آمار فوتی‌ها یک رکورد سیاه محسوب می‌شود.

این اتفاق تلخ درحالی رخ داد که از یک سو ستاد ملی مقابله با کرونا نتوانسته نسبت به طراحی عملیات و تدوین پروتکل‌های سختگیرانه اقدام موثری انجام دهد و از سوی دیگر هشدار‌های التماس‌گونه کادر درمانی کشور و در رأس آن‌ها وزیر بهداشت ره به جایی نبرده و باید اینگونه پنداشت که گوش شنوایی برای توجه به این هشدار‌ها وجود ندارد.

سعید نمکی وزیر بهداشت روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونای آذربایجان غربی صحبت‌هایی کرد که رسانه‌ها کمتر نظیرش را در این ۸ ماه منتشر کرده بودند و حکایت از استیصال وی و کادر درمان کشور داشت؛ گلایه‌های وزیر بهداشت مسبوق به سابقه بود و وی در ابتدای مهرماه هم از عدم حمایت مسئولان از کادر درمانی و بی‌توجهی به تدوین پروتکل‌های سخت‌گیرانه و یا اهمال در نظارت بر پروتکل‌ها گلایه کرده بود.

البته که مهرماه را باید ماه گلایه‌های وزیر بهداشت دانست؛ دوم مهرماه بود که سعید نمکی در پستی اینستاگرامی خطاب به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نوشت: «وقتی رفتی ویروس منحوس گرفتارمان کرد...»

البته وزیر بهداشت در ادامه دلنوشته‌اش خطاب به شهید سلیمانی که پر از واژه‌های گلایه‌آمیز بود، از نبود آرامش برای خود و یارانش شِکوه کرد و از التماس‌ها و تمناهایش برای دریافت کمک‌های ویژه سخن گفت و این‌چنین خطاب به حاج قاسم ادامه داد که «پائیز سنگینی فرا می‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماههاست به جز سهم کوچکی نگرفته ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهمتر گذاشته اند؟»

وی در ادامه گلایه‌هایش که به‌نظر می‌رسید مترتب به فرد خاصی! است، در روز ششم مهرماه و در مراسم تجلیل از پیشکسوتان سلامت در دفاع مقدس و مقاومت نسبت به حواشی که با انتشار دلنوشته‌اش رخ داده بود توضیح داد و با بیان اینکه دیگر گلایه نمی‌کند، اظهار کرد که «اهل این نیستم وقتی کشورم در تنگنا‌ها است هر روز خودم را به زمین بزنم و گلایه کنم، صبر کردم تا کرونا آرام بگیرد و بعد گلایه‌هایم را بگویم؛ من آماده شدم وارد فتنه‌های سیاسی نشوم وقتی این موضوع را قبول کردم یعنی یار ندارم و در سختی‌ها کسی از من دفاع نکرد، اگر من نامه به شهید قاسم سلیمانی نوشتم برای این بود که همدل‌تر و هم زبان‌تر از آن شهید ندیدم و خواستم صدایم را به خداوند برساند؛ اگر در کرونا شکست بخوریم پایه‌های نظام شکست می‌خورد برای همین اعلام کردیم دیگر گلایه نمی‌کنیم و حتی اگر همکاران من حقوق هم نگیرند کار می‌کنند، ما آمده‌ایم برای فداکردن جانمان...»

با این‌حال هر روز که از پاییز می‌گذشت کشور در انتظار شروع موج سوم شیوع کرونا روز‌های دلهره‌آوری را سپری می‌کرد و سرانجام این اتفاق تلخ رخ داد و آمار مبتلایان به کرونا، کشته‌های کرونایی و بیماران بدحال روزبه‌روز رو به افزایش رفت.

با این حال نه ستاد ملی مقابله با کرونا توانست در این موج جدید شیوع ویروس کووید-۱۹، اقدام قابل توجهی انجام دهد و نه پروتکل‌هایی که از قبل تدوین شده بود به درستی و طبق قاعده و اصول بهداشتی رعایت می‌شد. در این بین فرا رسیدن ایام تعطیلات اربعین و آخر ماه صفر، سفر‌های بسیاری از مردمی را در پی داشت که به جای ملاحظه کادر درمان و سلامت هموطنان، در جاده‌های شهر‌های شمالی و تفرجگاه‌ها اتراق می‌کردند و البته هیچ مانعی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در مقابل خود نمی‌دیدند! همین موضوع عامل دیگری شد تا باز صدای اعتراض و گلایه‌های وزیر بهداشت بلند شود، آنجا که سعید نمکی ملتمسانه از مردم درخواست می‌کرد به مسافرت نروند و در گلایه‌ای پنهان از ستاد ملی مقابله با کرونا می‌خواست تا جلوی سفر‌های غیرضروری گرفته شود؛ اعتراضی که مشابه آن بار‌ها از سوی دیگر مسئولان و حتی برخی نمایندگان مجلس مطرح می‌شد، اما کمتر واکنش درخوری از سوی ستادی که وظیفه‌اش مهار و مقابله با ویروس کرونا است دریافت شد.

با این‌حال یک روز قبل از تعطیلات آخر ماه صفر، رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا با درخواست وزیر بهداشت برای اعمال محدودیت سفر‌ها موافقت کرد، اما این اتفاق و محدودیت تنها برای ۵ استان اعمال شد و این درحالی بود که سیل مسافران، جاده‌های خوش آب و هوای شمال کشور را قرق خود کرده و باز هم تیر وزیر بهداشت برای اعمال محدودیت‌ها به سنگ خورد.

خستگی کادر درمان، کاهش توانایی پرستاران، کمبود امکانات درمانی و در کنار آن ازدحام در بیمارستان‌ها و بخش‌های ویژه نکته‌ای نبود که مورد غفلت مسئولان بهداشتی کشور قرار بگیرد و تأکید بر چنین مسائلی که به نظر وزیر بهداشت با بی‌توجهی به پروتکل‌های ارائه‌شده همراه بود هرروز بر شدت گلایه‌ها از ستاد ملی مقابله با کرونا می‌افزود.

سعید نمکی به سیم آخر زد؛ قصور‌هایی صورت گرفت که روزی خواهم گفت!

سرانجام روز گذشته صبر و طاقت وزیر بهداشت لبریز شد و وی درحالی که تلاش می‌کرد بسیاری از مسائل را بازگو نکند از اتفاقاتی سخن گفت که واکاوی آن می‌تواند حواشی بسیاری ایجاد کند؛ «قصور» کلیدواژه مهم سخنان روز گذشته سعید نمکی بود آنجا که اشاره کرد قصور‌هایی در زمینه بیماری کرونا وجود داشت که اگر روزی برخی افراد با طرح موضوعاتی حاشیه‌ای در زمینه اقدامات وزارت بهداشت به دنبال پایمال کردن خون شهدای سلامت باشند، قطعاً به این موضوع ورود خواهد کرد.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد که «کجای دنیا یک وزیر بهداشت و پرسنل درمان برای کنترل کرونا التماس می‌کنند؟ اینجا وزیر بهداشت تمنا می‌کند، خواهش می‌کند و زانو می‌زند، اما کسی گوش نمی‌دهد.»

شاید باید روز‌ها و ایامی بگذرد تا بتوان با رمزگشایی از صحبت‌های وزیر بهداشت مشخص کرد که فرمانده و نفر اول خط مقدم مقابله با کرونا باید در مقابل چه کسی زانو بزند تا شاید روز‌های کرونایی کشور آرام بگیرد و کشور در مسیر اصلی مبارزه با این بیماری راه خود را طی کند. صحبت از التماس که بار‌ها از سوی نمکی مطرح شده است نمایه خوبی برای نظام درمانی کشور و ستاد ملی مقابله با کرونا ندارد و نشان از عمق اختلافی می‌دهد که مشخص نیست آیا سرانجام مرتفع خواهد شد یا باید برای پایان این اختلافات تا پایان دولت فعلی صبر کرد!

پربیراه نیست اگر این گزاره مطرح شود، همانگونه که شخص رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا همواره در اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی شخصی و فردی خودش در مقابل این ویروس که وی را ممنوع از حضور در تجمعات و انظار عمومی کرد، دقت‌نظر دارد اگر در اجرای دقیق‌تر پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ‌شده و همکاری با کادر درمان و توجه به پیشنهادان وزیر بهداشت هم چنین دقت‌نظر داشت و وظیفه نظارتی‌اش را اعمال می‌کرد، اکنون کشور در وضعیت بغرنج کنونی و نقطه قرمز قرار نداشت.

دیگر کمتر کسی است که نداند آنچه میان وزیر بهداشت به عنوان شخص اول کادر درمان با ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گذرد چندان مناسب این‌روز‌های دشوار نیست و اختلاف بر سر نحوه مدیریت و مبارزه با کرونا چه به اشکال مختلف و چه به صورت دستوری و نظارتی بین رأس ستاد با وزیر بهداشت وجود دارد؛ اختلافی که قطعاً زخمی بر پیکر نحیف کادر درمان خواهد بود و دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: 524639، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
واقعا کادر درمان مظلوم واقع شدند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
آقای نمکی معلوم هست خیلی دلسوزه ولی دستشون به جایی بند نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین