پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
رئیس کمیسیون اقتصاد گفت: موضع FATF نسبت به جمهوری اسلامی ایران، موضعی کاملاً سیاسی است و ارتباطی با موضوع شفافیت های اقتصادی ما ندارد زیرا قوانین ما کاملاً مشخص است.

شعارسال: در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی الحاق ایران به معاهده FATF در دستور کار صحن علنی مجلس قرار داشت.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی برای بیان دیدگاه ها و نتایج بررسی این قرارداد در کمیسیون در جایگاه ناطقین قرار گرفت.

وی از تهیه گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص FATF خبر داد و گفت: این گزارش در جلسه رسمی مجلس قرائت خواهد شد.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی قوانین مهمی را در خصوص شفافیت مالی به تصویب رسانده است. متاسفانه در دنیا گروهی را تشکیل داده اند که برای ما تعیین تکلیف کنند. نحوه تعامل با این گروه بحث امروز مجلس است.

وی گفت: در حالی که ما قوانین مهمی را در خصوص تامین مالی تروریسم، مبارزه با پولشویی وکنوانسیون مبارزه با فساد در قوانینمان جای داده ایم، ایران ملزام به پیوستن به چنین معاهده ای می شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که کشور عربستان منابع مالی تروریسم در سوریه را تامین می کند و کسی در دنیا نسبت به آنها تصمیم نمی گیرد. موضع FATF نسبت به جمهوری اسلامی ایران، موضعی کاملاً سیاسی است و ارتباطی با موضوع شفافیت های اقتصادی ما ندارد زیرا قوانین ما کاملاً مشخص است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما در مجلس قانون را در مورد افشای اطلاعات اقتصادی به تصویب رساندیم که می گوید هیچ بنگاه اقتصادی در کشور نمی تواند وجود داشته باشد مگر اینکه اطلاعات مالی خود را فشا کند.

وی ادامه داد:امروز در رویکردی دوگانه کشور هایی مثل ترکیه و عربستان پوشش مالی تروریسم را انجام می دهند اما مورد مواخذه هیچ نهاد بین المللی قرار نمی گیرند.

پور ابراهیمی اظهار داشت: آقای روحانی، آقای طیب نیا ما به حسن نظر شمامبنی بر اینکه تعاملات اصلاح شود اعتقاد داریم اما باید بدانید که رفتار طرف خارجی رفتار دوگانه سیاسی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بحث مهم ما این است که تعهدات ایران در مورد دول خارجی باید با نظر مجلس و حداقل مشورت مجلس باشد.

در ادامه ریاست مجلس مانع ادامه اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی شد.

پور ابراهیمی گفت: اگر به وزیر یک ساعت وقت دادید که صحبت کند باید به کمیسیون تخصصی اقتصادی هم یک ساعت وقت بدهید نظرات خود را اعلام کند.

لاریجانی گفت: کمیسیون اقتصادی زمانی که گزارش خود در این زمینه را داد نظرات خود را اعلام کند.

پور ابراهیمی در خواست کرد آقای دکتر حداقل یک ربع اجازه صحبت بدهید.

لاریجانی گفت: آقای عزیز شما هم مثل بقیه نمایندگان ،ما شمار ا اضافه کردیم که ۵ دقیقه مثل بقیه صحبت کنید.

این درحالی است که طیب نیا وزیر اقتصاد حدود ۲ ساعت در صحن علنی مجلس در دفاع از این قرار داد سخنرانی کرد.

بالاخره پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد که طی جلسات متعدد پیوستن ایران به گروه اقدام مالی مشترک را در مجلس بررسی کرده بودند دقایقی کوتاه صحبت کرد.

وی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: در مکاتبات بین وزرات اقتصاد و گروه مالی اقدام مشترک طی نامه ای خطاب به وزیر اقتصاد انتظارات این کارگروه اعلام شده است.آقای وزیر در پاسخ به این نامه (که به نمایندگی از ایران آن را امضا کردند که تعهد سیاسی مهمی است) تعهد داده اند که ما کلیه این اقدامات مورد نظر کارگروه را انجام دهیم.

پور ابراهیمی گفت: کارگروه اقدام مالی مشترک هم اعلام کرده است که ایران همه این تعهدات را پذیرفته و اعمال می کند. این در حالی است این کارگروه ۳۴ عضو داردکه ۷۳ درصد اعضا بند ۵ و ۵۷ درصد اعضا بند ۱۲ اکشن پلن را قبول ندارند و اجرا نکرده اند.

وی با بیان اینکه ما با قبول کامل تعهدات فعلا از لیست سیاه تعلیق شده ایم و به طور کامل خارج نشده ایم گفت: چیزی که امضا شده است تعهدات کامل است، در رایزنی ما باید می رفتیم مثل بقیه اعضا صحبت می کردیم اعلام می کردیم ما شفافیت اطلاعات داریم، چرا این ها باید نظام جمهوری اسلامی را در گوشه قرار دهند و فشار وارد کنند.

رئیس کمیسیون اقتصاد اظهار داشت: برگشت پذیری در اقدامات یکی از مباحث اکشن پلن است یعنی اگر جمهوری اسلامی بند هایی از برنامه اقدام را انجام ندهد به لیست سیاه باز می گردد.

وی ادامه داد: گام های بعدی مهم که در تعهد ملزم به اجرای آن شده ایم تعریف مشخصی ندارد ما نمی دانیم چه گام هایی بعد از اکشن پلن باید اجرا شود.

در ادامه ریاست مجلس اعلام کرد که فرصت رئیس کمیسیون اقتصاد برای سخنرانی پایان یافته است بنابراین رئیس کمیسیون اقتصاد نتوانست به طور کامل نظر این کمیسیون بعد از ۸ جلسه بررسی این معاهده را اعلام کند.در حالی که وزیر اقتصاد حدود ۲ ساعت در این خصوص سخنرانی کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 6 مهر 1395، کدمطلب: 3780225 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین