پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
کارشناس بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در خصوص اتلاف انرژی، انگشت اتهام به سمت الگوی کشت محصولات کشاورزی است.

شعار سال: علیرضا رابط اظهار کرد: توسعه کشاورزی در روستاها در نهایت به مهاجرت‌معکوس و آبادانی این مناطق منجر می‌شود. این در حالی است که یکی از پارامترهای توسعه روستاها بهبود اقتصاد کشاورزی است، اما امروزه مسایل مختلفی از جمله تغییرات شدید اقلیمی، زراعت و باغبانی را با مشکلات متعددی از جمله «نبود بازار مناسب» برای فروش محصولات و در نتیجه فقدان توجیه اقتصادی رو‌به‌رو کرده است.

این مسئول ادامه داد: در این راستا، تغییر الگوی کشت مهم‌ترین و بنیادی‌ترین سیاست وزارتخانه است که همزمان با سراسر کشور در چند نقطه از استان زنجان در حال بررسی است. در واقع وزارت‌خانه معتقد است محصولی که در نقاط مختلف استان کشت می‌شود باید با پارامترهای کشاورزی پایدار هم‌خوانی داشته باشد و صرفاً تقاضای بازار دلیل عرضه آن قرار نگیرد.

وی افزود: امروزه «بحران آب» همه مسائل مطرح در مسیر کشاورزی را تحت‌الشعاع قرار داده و بر اساس آمارهای وزارت نیرو، 93 درصد از اتلاف آب کشور در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد، از این‌رو نمی‌توان در مناطقی که با این مساله دست و پنجه نرم می‌کنند به راحتی اقدام به کشت محصولات پرآب مانند سبزی و صیفی‌جات کرد. به‌عنوان مثال این روزها می‌توان گفت در برخی مناطق استان زنجان هزینه تمام شده هندوانه بسیار بیشتر از قیمت آن در بازار است.

رابط با تأکید بر این‌که هر یک قطره آب ارزش بسیاری دارد، گفت: اجرای طرح تغییر الگوی کشت گسترده بوده و زمان‌بر است و علاوه‌بر در نظر گرفتن اتلاف منابع آب، باید نیازسنجی بازار در نظر گرفته شود و سیستم‌های تولید و عرضه نیز مورد ساماندهی و مدیریت قرار گیرد. به‌عنوان مثال با وجود این‌که بهره‌مندی بهینه از منابع آب و خاک، هدف عمده طرح مذکور است نمی‌توان در خصوص تغییر الگوی کشت محصولات استراتژیک به راحتی محصولاتی مانند هندوانه تصمیم‌گیری و اجرا کرد.

کارشناس بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی مرکز تحقیقات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان اشاره‌ای هم به کشت سیب‌زمینی با عرضه‌ای بالاتر از تقاضا کرد و گفت: قیمت پائین سیب‌زمینی در بازار نماد عینی از نبود الگوی کشت صحیح محسوب می‌شود که علاوه‌بر زیان اقتصادی، به مرور زمان ضربه سنگینی به منابع زیست‌محیطی وارد می‌کند. به‌عنوان مثال بحران پیش آمده در منابع آب امروز، نشانه روشنی از نبود الگوی کشت در تاریخ کشاورزی کشور است.

وی تصریح کرد: محدودیت منابع و تنگناهای محیطی، بروز مسایل و نارسایی‌های متعدد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی مانند تغییرات اقلیمی، خشکسالی، کاهش و افزایش منابع آب، افزایش جمعیت و تقاضای روزافزون منابع آب و غذا دلایل عمده‌ای است که ضرورت اصلاح الگوی کشت را نشان می‌دهد. در واقع این طرح از مسایل کلیدی و بنیادی برای ایجاد تحول عظیم در کشاورزی بشمار می‌رود که بر پایه‌های نظام مدیریتی، بهره‌وری محصول و مزیت نسبی تولید آن بنا شده است.

رابط با اشاره به این‌که سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، تاکنون در خصوص هیچ محصولی به نتیجه نهایی نرسیده است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون، الگوی کشت محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت و گوجه‌فرنگی، انگور دیم و آبی، هم‌چنین زردآلو در شهرستان خدابنده در حال بررسی است و سایر مناطق نیز به‌ترتیب واکاوی می‌شوند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری ايسنا، تاریخ انتشار: 22 آبان 1394، کد مطلب: 94082212990:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین