پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۷۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
این روزها یکی از پر حاشیه ترین میوه ها در بازار داخلی و خارجی "هندوانه" است، حاشیه‌هایی که از مرجوع شدن هندوانه‌های صادراتی به عمان آغاز شده تا هشدار مسئولان به عدم خرید از وانتی‌ها نیز ادامه پیدا کرده است.

شعار سال: بحث در خصوص میزان کیفیت هندوانه های تولید شده در داخل کشور امسال حسابی داغ شده است.حاشیه‌ها از صادرات هندوانه به عمان آغاز شد که مسئولان آن را شایعه خواندند. ماه گذشته محموله هندوانه به عمان صادر شد و پس از مدتی این محموله به ایران برگشت خورد. از آنجایی که کشور عمان برای ورود محصولات کشاورزی به کشور خود پیش‌شرطی گذاشته که محصولات باید گواهی تایید عدم باقی‌مانده سموم را داشته باشد. اما صادرکنندگان هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند، به همین خاطره محموله به ایران مرجوع شد.

حال یکی از مسئولان خانه کشاورز نیز در خصوص عدم کیفیت برخی هندوانه‌ها در سطح شهر خبر داده و هشدار داده است که مردم از وانتی ها خرید نکنند. برخی از کارشناسان معتقدند که کیفیت هندوانه ایرانی در سال جاری نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است.

اخیرا عنایت‌الله بیابانی نائب رئیس خانه کشاورز نیز گفته است: در برخی مناطق هندوانه‌های با کیفیت پایین‌تری تولید و عرضه می‌شود، علت آن آبیاری بیش از حد از سوی کشاورزان است، به همین خاطر به مردم توصیه می‌شود تا این محصول را از وانت بارها خریداری نکنند.

از سوی دیگر اگرچه این مقام مسئول تاکید دارد که مردم از فروشنده‌های میوه و تره بار معتبر خریداری کنند چراکه در واقع وانت بارها هندوانه‌های پسمانده، وازده و بی کیفیت را خریداری و با قیمت پایین تر از نرخ میوه فروشان عرضه می کنند.

اما موضوع حائز اهمیت و دلیل اصلی که مردم این روزها بیش‌تر به سمت خرید از وانتی‌ها گرایش پیدا کرده اند این است که میوه‌ فروشی‌های سطح شهر اغلب میوه ها را با نرخ های متفاوت و بسیار بالا به فروش می‌رسانند. این موضوع نیز موجب کاهش قدرت خرید مردم می‌شود و به همین خاطر دیگر رغبتی به خرید از مغازه ها نشان نمی‌دهند و به سمت خرید از وانتی‌ها سوق پیدا می‌کنند.

بسیاری از اصناف نیز معترض‌اند که چرا خرید مردم از دست فروشان و وانتی ها افزایش پیدا کرده است. البته گلایه‌‌های زیادی از سوی میوه‌فروشان و سایر اصناف به علت بالا بودن اجاره بها و بحث مالیات‌ها نیز وجود دارد که به عقیده برخی‌ها موجبات نجومی شدن نرخ میوه ها را فراهم کرده است.

گفتنی است که مهم ترین مسئله به اعتقاد کارشناسان نبود نظارت بر روی میوه فروشی‌هاست. زمانی که نظارتی بر آنها وجود نداشته باشد نرخ میوه‌ها نیز به صورت تصاعدی بالا می‌رود. بنابراین، افزایش قیمت میوه در میوه فروشی‌های سطح شهر موجب کاهش خرید مردم شده است و متفاوت بودن نرخ‌ میوه‌ها نیز اعتماد مردم را به مغازه دارها خصوصا در حوزه میوه از بین برده است.

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته با کیفیت ترین هندوانه‌ها در مناطقی مانند سیستان بلوچستان، هرمزگان، کرمان و برخی مناطق مانند چاف در گیلان تولید می‌شود که جزو بهترین هندوانه‌ها هستند و بی کیفیت ترین آنها در برخی استان‌ها مانند مازندران و گیلان کشت می‌شود که به دلیل آبیاری بیش از حد، بی مزه شده و کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند. ضمن اینکه هندوانه تولید شده در کرمان دارای بهترین کیفیت است چرا که آبیاری آن با توجه به محدودیت منابع آبی در این استان بر اساس استانداردها و اصول علمی صورت می گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار 16 تیر 96، کدمطلب:۳۶۶۱۳۴، www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
0
0
هندوانه رو بعد از 10 سال دیگه ، فکر می کنم باید از چین وارد کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین