پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹۵۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
وزارت فرهنگ و ارشاد دعوا را از مصاحبه کردن به سمتِ بی‌مهری با تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگانی برده، بهانه جدیدی که این بار با "دیرین‌دیرین" کلید خورده است.
شعار سال: چند ماهی است که مسئولین وزارت ارشاد اسلامی و به طور خاص سازمان سینمایی در مصاحبه‌هایشان بطور مکرر ادعای حمایت از رسانه‌های صوت و تصویر و برنامه‌های نمایش‌خانگی می‌کنند و موانع بر سر راه این رسانه‌ها را نتیجه ورود دیگر نهاد‌های حاکمیتی همچون صدا و سیما به این حوزه اعلام می‌کنند.

بعنوان مثال در سال گذشته و پس از صدور بخشنامه‌ای از سوی رئیس قوه قضاییه خطاب به قضات محاکم که مرجع استعلام برنامه‌های شبکه نمایش‌خانگی را سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی عنوان کرده بودند.
 
کاهش تولیدات

مهدی طباطبایی‌نژاد معاون وقت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی وزارت ارشاد در مصاحبه با رسانه‌ها و در واکنش به این بخشنامه واگذاری حوزه شبکه نمایش‌خانگی به صدا و سیما را منجر به کاهش تولیدات در این حوزه و همچنین بروز مشکلات جدی در عرضه آن‌ها عنوان کرد.

این رویه در سال جاری به کرّات ادامه داشت و معاون وقت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به طور دوره‌ای در مصاحبه‌هایی خلع یدِ ارشاد از صدور مجوز را به معنای پایان تولید در شبکه نمایش‌خانگی قلمداد می‌کرد. با تغییر معاون سابق، سعید رجبی فروتن معاون جدید نیز با محض منصوب شدن در یادداشتی با تاختن به صدا و سیما بار دیگر به حمایت همه‌جانبه ارشاد و سازمان سینمایی از تولیدکنندگان شبکه نمایش خانگی اشاره کرد.

اما چندی پیش خبر رسید که وزارت ارشاد به روشنی جلوی تولیدات خارج از تلویزیون سنگ‌اندازی می‌کند و قصد دارد دعوای خود با سایر دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی را بر سر تهیه‌کنندگان آثار نمایشی آوار کند. ماجرا از این قرار است که طبق پروتکل از پیش تعیین شده، همه فیلم‌ها و سریال‌ها و برنامه‌های ترکیبی و در VOD‌ها برای تبلیغات شهری بر روی بیلبورد‌ها نیاز به تأییدیه‌ای از سوی وزارت ارشاد دارند.
 
 رعایت مسیر‌های قانونی

شنیده‌ها حاکی از آن است که برنامه‌هایی همچون (دیرین دیرین) که برای تولید از راه قانونی اقدام کرده و مجوز ساترا را کسب کرده‌اند، برخلاف آنچه مسئولین وزارت ارشاد ادعا می‌کردند از سوی این وزارتخانه مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته و مجوز تبلیغات‌شان تنها به گناه رعایت مسیر‌های قانونی صادر نمی‌شود.

این در حالی است که همانطور که پیش از این بیان شد مسئولین وزارت ارشاد و سازمان‌های تابعه‌شان بار‌ها ادعای همراهی و همدلی با این برنامه‌ها را داشته‌اند و حالا در مقام عمل به نظر می‌رسد همین رسانه‌ها و برنامه‌های تولیدی‌شان را قربانی جنگ قدرتی کرده‌اند که با صدا و سیما دارند.

امید است وزارت ارشاد به عنوان یکی از متولیان اصلی مسأله فرهنگ با پرهیز از این کشمکش‌ها تلاش واقعی خود را در جهت تقویت شبکه نمایش‌خانگی کند و اهتمام و توجهش به این حوزه را در عمل اثبات کند تا تا این طفل نوپا در ابتدای مسیر پرفراز و نشیبی که پیش رو دارد با این دست موانع روبرو نگردد.

مدت‌ها سریال‌ها و برنامه‌های VOD‌ها در اختیار وزارت ارشاد بود، اما محتوای غیرفرهنگی فیلم‌هایشان تأییدکننده آن است که مرجع صالحی برای صدور مجوز نمایش‌خانگی نبودند. البته رسانه ملّی هم باید مراقبت کند که سریال‌ها و برنامه‌های غیرخانوادگی و غیرفرهنگی واردِ این فضا نشود. ارشاد به جای سنگ‌اندازی می‌تواند به رشد و نمو در این عرصه کمک کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۱۲آبان ۱۳۹۹، کد خبر: tasnimnews.com، ۲۳۸۰۸۱۷
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
0
0
هر برنامه ای در ایران وقتی یکم به سمت نقادی پیش بره جلو پاش سنگ اندازی میکنن برای حفظ منافع خودشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
0
مگه این برنامه چقدر بازدید کننده داشت که جلوی اینم گرفتید! مردم داشتن از دیدن این برنامه حال میکردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین