پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹۶۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
قیمت گوشت قرمز این روز‌ها همپای مرغ رو به گرانی گذاشته و با اینکه اعلام می‌شود باید بین ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان برای مصرف کننده باشد خیلی بیشتر از این‌ها به دست من و شما می‌رسد.
شعار سال: بعد از پَر کشیدن قیمت مرغ و تخم مرغ، نوبت به قیمت گوشت رسید، قیمت این کالای استراتژیک برای اولین بار در هفته گذشته در شرایط فزونی عرضه، رکورد بی‌سابقه‌ای را در کارنامه تغییرات قیمتی خود به ثبت رساند به طوری‌که هر کیلو گوشت ران گوسفندی به ۱۶۵ هزار تومان رسید و سوالی را بین افراد ایجاد کرد که چگونه در شرایطی که مسئولان از مازاد عرضه سخن می‌گویند قیمت گوشت تا این حد افزایش یافته است؟
گرچه طبق نظر کارشناسان امور دام، افزایش قیمت گوشت قرمز همچون گوشت مرغ و تخم مرغ ریشه در افزایش قیمت نهاده‌های دامی دارد، اما آنچه بر روند تغییرات صعودی قیمت گوشت سرعت بخشید تصمیم مسئولان امر مبنی بر ممنوعیت جابجایی دام در بین استان‌ها بود.

مقصر گرانی گوشت قرمز چه کسی است؟
منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده درباره دلایل افزایش قیمت گوشت می‌گوید ۷۰ درصد قیمت محصولات پروتئینی وابسته به خوراک دام و طیور است، عدم تخصیص ارز به نهاده‌های دامی منجر به افزایش قیمت خوراک دام و طیور و در نهایت افزایش هزینه‌های تولید شده است، این شرایط باعث شکل گیری بازار سیاه نهاده‌های دامی شده و قیمت برخی خوراک دام و طیور در این بازار به ۵ برابر رسیده است.
وی تصمیم اخیر دامپزشکی استان‌ها مبنی بر ممنوعیت جابجایی دام بین استان‌ها را از دلیل عوامل تشدید کننده قیمت گوشت معرفی کرده و می‌افزاید گرچه این تصمیم برای جلوگیری از قاچاق دام زنده و پلاک بندی دام‌ها اتخاذ شده است، اما چنین تصمیمی در شرایط فعلی بازار که قیمت نهاده‌ها به طور لحظه‌ای رو به افزایش است یک امر غیرمنطقی بود.
به گفته رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده در صورت نیاز استان‌ها به دام و یا گوشت، دام زنده از قطب‌های تولید کننده دام مثل آذربایجان شرقی به مقاصد درخواستی جابجا می‌شوند بنابراین طبیعی است که ممنوعیت جابجایی منجر به افزایش قیمت شده و فضا را برای جولان دلالان و واسطه‌ها مهیا می‌کند.
پوریان معتقد است دامداری‌های سنتی که به صورت روتین اقدام به جابجایی دام خود در مراتع مختلف می‌کردند از دیگر گروهی بودند که در اثر بخشنامه اخیر دامپزشکی‌های استان، جریمه و به تعزیرات معرفی شدند.
وی توقف خرید تضمینی گوشت را از دیگر عوامل اثرگذار بر قیمت این کالای استراتژیک دانست و می‌گوید شرکت پشتیبانی امور دام تا چندی پیش اقدام به خرید تضمینی گوشت از دامداران به قیمت ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌کرد که اکنون آن را متوقف کرده است.
رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده می‌افزاید شرکت پشتیبانی امور دام برای تامین ذخیره استراتژیک کشور نیارمند خرید ۴۰ هزار تن گوشت قرمز است، این نهاد می‌تواند از طریق اجرای سیاست خرید تضمینی ذخایر خود را تامین کرده و به تعادل قیمت در بازار کمک کند.
همچنین بهزاد رحیمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز می‌گوید افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌های دامی، رشد قیمت واکسن و شکل گیری بازار سیاه ناشی از قاچاق دام باعث افزایش قیمت گوشت در بازار شده است.
سعید سلطانی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران از تخصیص نیافتن شایسته و به موقع نهاده‌های دولتی گلایه کرده و می‌گوید امروزه دامداران با زحمت و قیمت زیادی دام را تولید و روانه بازار می‌کنند در این شرایط عده‌ای توقع دارند که دامداران، تولید خود را پایین‌تر از قیمت واقعی تولید به بازار عرضه کنند.

سهم قاچاق دام در افزایش قیمت گوشت چقدر است؟
پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده درباره سهم و تاثیر قاچاق دام بر افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار می‌گوید عده‌ای طی روز‌های اخیر با برجسته سازی قاچاق دام به کشور‌های همسایه در تلاش هستند تا بر دلایل اصلی گرانی گوشت سرپوش بگذراند، در حالی‌که قاچاق در پاییز معنی ندارد.
به گفته وی کشور ما مراتع مشترکی با عراق دارد و در فصل بهار که این مناطق مناسب چرای گاومیش است، موضوع قاچاق دام دور از انتظار نیست و یا قاچاق دام به کشور‌های حوزه خلیج فارس واقعا در حدی نیست که بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
بهزاد رحیمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید رشد نرخ ارز و وابستگی بسیار کشور‌های همسایه به واردات دام زنده از ایران، منجر به افزایش قاچاق دام زنده و در نهایت افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار شده است.

قیمت واقعی هر کیلو گوشت چند؟
سلطانی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران می‌گوید قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم دام زنده برای دامدار ۴۸ هزار تومان است و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی برای مصرف کننده نباید بیشتر از ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان باشد.
وی با اشاره به اینکه حتی یک درصد از افزایش قیمت‌ها در بازار گوشت عاید دامدار و تولیدکنندگان دام نمی‌شود، می‌افزاید حلقه‌های واسط دام را به قیمت پایین‌تر از قیمت تولید از دامدار خریده و به قیمت دلخواه خود در بازار می‌فروشند و سود‌های هنگفتی به جیب می‌زنند.
منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده نیز در این باره می‌گوید طبق آنچه عرف می‌گوید قیمت گوشت در بازار باید ۲ برابر قیمت فروش دام زنده باشد در حالی‌که همه می‌دانیم قیمت‌های بازار بسیار بالاتر از قوانین عرفی است، نظارت‌ها باید دقیق و جدی‌تر شود تا منشا قیمت‌های عجیب و غریب بازار مشخص شود چرا که در بین این افزایش قیمت‌ها هیچ سودی عاید دامدار نمی‌شود و همه چیز به جیب دلال و واسطه‌گر می‌رود.
امید است با نظارت جدی بر بازار و تخصیص به موقع و به اندازه نهاده‌های دامی شاهد چیده شدن بساط دلالان و عدم ضرر تولیدکنندگان دامی و مصرف کنندگان باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۲۷۸۱۸، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
0
یعنی به طور خلاصه اینطوری باید بگیم که همه دست به دست هم دادن تا این مردم اقتصادشون به گل بشینه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین