پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۰۹۷۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
رئیس صندوق رفاه دانشجویان اضافه کرد: ما از این طرح و تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صندوق رفاه استقبال می‌کنیم، اما هنوز بخشنامه و یا نامه رسمی از سوی کمیسیون آموزش به وزارت علوم ابلاغ نشده است.
شعار سال: بحث تحقیق و تفحص از صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم پس از سه سال دوباره از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مطرح شده و نمایندگان عضو این کمیسیون این پرونده را برای شفاف سازی مجددا به جریان انداختند.

اما تحقیق و تفحص از صندوق رفاه دانشجویان از کجا آغاز شد؟ این پرونده از سوی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم شورای اسلامی رسانه‌ای شد و فرهاد فلاحتی، نماینده مجلس دهم در خصوص تحقیق و تفحص از صندوق رفاه دانشجویان گفت: در سال‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر عدم رعایت قانون و وجود فساد در صندوق به دست ما رسیده بود که نمایندگان تصمیم گرفتند برای شفافیت و مشخص شدن عملکرد این صندوق، تحقیق و تفحص را آغاز کنند.

صندوق رفاه باید وام دانشجویی پرداخت کند

فلاحتی با بیان اینکه صندوق رفاه باید طبق قانون، وام دانشجویی پرداخت کند، گفت: با توجه به اینکه از اعضای هیئت تحقیق و تفحص صندوق رفاه هستم، در جریان گزارش‌هایی با این مضمون قرار گرفته‌ام که منابع مالی صندوق رفاه برای کار‌هایی غیر از وام دانشجویی هزینه شده است؛ بررسی میزان صحت این گزارش‌ها نیازمند تحقیقات بیشتری است تا ما بتوانیم به درستی تصمیم بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منابع مالی صندوق، در فعالیت‌های اقتصادی هزینه شده است، گفت: بله، گزارشاتی وجود دارد که وزارت علوم و برخی افراد برخلاف قانون از منابع مالی صندوق استفاده کردند؛ پرونده صندوق رفاه همچنان باز است و تحقیقات ادامه دارد تا صحت و سقم ماجرا مشخص شود.

بر اساس گفته‌های این نماینده وقت مجلس شورای اسلامی تخلفاتی در منابع مالی صندوق رفاه دانشجویان صورت گرفته بود که بخشی از بودجه این صندوق به جای پرداخت وام دانشجویی به مصارف دیگری رسید بود و این مبنای تحقیق و تفحص صندوق رفاه قرار گرفت که پرونده تا مراحلی پیشرفت، اما به دلایلی پیگیری آن متوقف شد.

تحقیق وتفحص کوتاه مدت هدف کمیسیون آموزش

حالا پس از گذشت سه سال از توقف رسیدگی به تخلفات مالی مطرح شده در این پرونده دوباره از سوی نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم تحقیق و تفحص صندوق رفاه مطرح شده است که نادری نماینده مجلس در این خصوص گفت: من اطلاعی از جزئیات پرونده تحقیق و تفحص از صندوق رفاه توسط نمایندگان مجلس دهم را ندارم، اما این تحقیق و تفحص بر اساس ماده ۲۳۴ است و این به معنای تفحص کوتاه مدت است و به معنای تحقیق و تفحص اصلی نیست وجزئیات آن هم مشخص است.

وی افزود: این طرح در مجلس مطرح شد به کمیسیون ارجاع شد و به دنبال آن نامه‌ای به وزیر علوم ابلاغ شد که مواردی را وزیر علوم در پاسخ به کمیسیون ارسال کرده که این موارد کلی و کاملا بی ربط است که قانع کننده برای ما نیست و باید کمیته تحقیق و تفحص ما در کمیسیون به راه بیفتند و ما هم این مسئله را آغاز کنیم و ارزیابی‌هایی صورت گیرد.


تخلفات گسترده در صندوق رفاه با اطلاعات کامل

نادری خاطر نشان کرد: تخلفات زیادی در صندوق رفاه دانشجویان مشاهده شده که اطلاعات آن در دست ما است که این تخلفات با همان محور‌هایی که مشخص شده است.

وی یادآور شد: پس از اینکه کمیته تشکیل شد و بررسی آغاز شد نتایج را اعلام می‌کنیم. پاسخی که وزیر داده قانع کننده نیست و پس از تشکیل کمیته این مسئله پیگیری خواهد شد و امکان فراخواندن وزیر علوم به مجلس برای پاسخگویی وجود دارد.

بخشنامه‌ای به وزارت علوم ابلاغ نشده است

پس از این اظهار نظر نماینده مجلس به سراغ ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم رفتیم و درخصوص علت تحقیق و تفحص از صندوق رفاه را جویا شدیم که وی افزود: چیزی در این خصوص به وزارت علوم ابلاغ نشده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان اضافه کرد: ما از این طرح و تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صندوق رفاه استقبال می‌کنیم، اما هنوز بخشنامه و یا نامه رسمی از سوی کمیسیون آموزش به وزارت علوم ابلاغ نشده است.

مطیعی یادآور شد: هر نهاد نظارتی که هرگونه تحقیق و تفحصی که بخواهند حداقل نسبت به دوره مدیریت خودم آمادگی کامل و لازم را برای همکاری دارم و این اقدام را موجب تقویت صندوق رفاه، دولت و آموزش عالی می‌دانم که باعث می‌شود که حواس مسئولین جمع باشد و کار‌ها بهتر و بدون خطا انجام شود.

اظهارنظر نماینده مجلس شورای اسلامی بیانگر تخلفات گسترده در صندوق رفاه دانشجویان است که شکایات زیادی بابت این تخلفات به دست نمایندگان رسیده؛ اما گویا مسئولان صندوق رفاه دانشجویان به گونه‌ای برداشت می‌کنند که نه تنها اطلاعی از این تخلفات ندارند؛ بلکه آمادگی این تحقیقات را از سوی مجلس شورای اسلامی دارند بنابراین با این تناقض گویی باید منتظر ماند که مجلس شورای اسلامی چه اقداماتی را در جهت شفاف سازی این تخلفات از صندوق رفاه خواهد داشت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 14 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:snn.ir،885356
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
وزارت علوم خیلی داره این روزها با این ارهاش خبر سازی میکنه و این اصلا برا اینده دانشگاه ها خوب نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
معلوم نیست وزارت خونه رو چطوری دارن اداره میکنن که این همه فشلی داره از سر و روشس میباره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
0
0
من نمیدونم این وزارت خونه با این همه کمبود بودجه چطوری سرمیکنه حیف معلم ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین