پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۶۷۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
مکانیزاسیون به مفهوم کاربرد ماشین در فرآیند تولید محصولات کشاورزی در جهت کاهش هزینه تولید، انجام به‌موقع عملیات کشاورزی، کاهش هزینه‌­های کارگری، مدیریت مصرف نهاده‌­ها و ارتقای بهره‌وری است که در نهایت منجر به افزایش کمی و کیفی تولید می­شود. تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی نقش مهمی در کاشت و برداشت بهینه محصولات کشاورزی دارد. با وجود این در کشاورزی ایران علاوه‌بر کمبود برخی تجهیزات، کشاورزان با مشکل بالا بودن قیمت آن‌ها نیز روبه‌رو هستند. این درحالی است که به گفته رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، به لحاظ مکانیزاسیون در شش‌سال اخیر بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی کشور سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. در این راستا بازار گفت‌و‌گویی با کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.
شعار سال: چرا قیمت تجهیزات کشاورزی تا به این حد بالاست؟
در ابتدا باید یادآور شویم که در حوزه ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون ۹۰ تا ۹۵درصد نیاز‌های کشور را در داخل تولید می‌کنیم؛ بنابراین برای توسعه مکانیزاسیون وابستگی به ماشین‌های وارداتی نداریم. البته در برخی از ماشین‌های نوین و دارای فناوری‌های نوین مثل ماشین برداشت پنبه، نشاء‌کار برنج، کمباین چغندرقند، برخی از ماشین‌های باغبانی و ... ممکن است نیاز‌هایی داشته باشیم؛ اما در صددیم تا در حد امکان این پنج تا ۱۰درصد نیاز را نیز در داخل بومی‌سازی کنیم. درمورد بالا بودن قیمت‌ها باید بدانید که مشکل اصلی تغییر قیمت‌ها تغییر قیمت مواد اولیه مثل فولاد، لاستیک، اجزا و قطعات پلیمری مورد نیاز ماشین‌های کشاورزی است؛ به‌عبارت دیگر به‌دلیل این‌که قیمت مواد اولیه تغییر می‌کند، افزایش قیمت از بخش می‌خواهند. با وجود این علی‌رغم این‌که تحت‌فشار هستیم، تاکنون مانع از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها شده‌ایم؛ به‌عنوان مثال کمباین‌سازی در یک‌سال فقط ۲۶درصد افزایش قیمت داده است یا تراکتورسازی برای ۱۴هزار دستگاه ۱۹درصد افزایش قیمت داشته است. اما در حوزه ادوات‌سازی کم‌تر از ۱۰درصد از ادوات‌سازان ما به‌دنبال افزایش بی‌رویه قیمت‌ها هستند و با توجه به نرخ ارز قیمت‌ها را بالا می‌برند که ما نیز ممانعت می‌کنیم تا از یک ثبات قیمت برخوردار باشند. با این تفاسیر می‌توان گفت در بخش ماشین‌آلات کشاورزی در سال‌جاری به‌طور میانگین حدود ۳۵ تا ۴۵درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. درواقع ماشین‌های حوزه کشاورزی نسبت به نهاده‌ها از ثبات قیمتی مطلوب‌تری برخوردار بوده‌اند.

از نظر به‌روز بودن، تجهیزات کشاورزی ما در چه سطحی قرار دارد؟
با وجود شرایط تحریم و محدودیت‌های موجود از نظر کیفی در سطح بالایی هستیم. از سوی دیگر از ابتدای سال تاکنون حدود یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به حوزه مکانیزاسیون کشاورزی تخصیص داده‌ایم و کشاورزان در سراسر کشور این تسهیلات را تبدیل به ماشین کرده‌اند که اتفاق بزرگی است. به این ترتیب تا پایان سال انتظار داریم سه‌هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش ماشین‌آلات کشاورزی جذب شود. این درحالی است که در سال گذشته یک‌سوم رقم فعلی را جذب تسهیلات داشته‌ایم. درحقیقت از ابتدای امسال بیش از ۱۴هزار تراکتور و بیش از ۱۱۰دستگاه کمباین برداشت غلات به مردم تحویل داده شده است.

بودجه سالانه تجهیزات چقدر است؟
در فروردین‌ماه امسال دوهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به استان‌های سراسر کشور ابلاغ کرده‌ایم که تاکنون یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان جذب صورت گرفته است. البته تصور ما بر این است که نیاز است ۵۰۰میلیارد تومان دیگر نیز اضافه کنیم تا نهایتاً در پایان سال سه‌هزار میلیارد تومان جذب قطعی تسهیلات داشته باشیم.

شرکت‌های ماشین‌سازی کشور از نظر کیفیت در چه سطحی هستند؟
طی سال‌های اخیر رشد استانداردسازی را در حوزه تجهیزات کشاورزی شاهد بوده‌ایم، به‌دلیل این‌که مرکز از سازمان ملی استاندارد آکرودیته گرفته است و تمام ماشین‌های کشاورزی و آبیاری را مورد آزمون، ارزیابی و استانداردسازی قرار می‌دهیم؛ لذا از نظر کیفیت به‌ویژه در پنج‌سال گذشته در سطح مطلوب قرار داریم و حتی مزیت صادراتی به کشور‌های آفریقایی، آمریکای لاتین و اورآسیا را نیز پیدا کرده‌ایم.

یکی از مشکلات پنبه‌کاران کشور امسال در فصل برداشت کمبود ماشین‌های برداشت بود، این کمبود به چه دلیل بوده است؟
برداشت پنبه عملیاتی است که نیازمند یک ماشین ویژه و با تکنیک پیشرفته است. ما در کشور کمباین برداشت پنبه نداشتیم و طی سه‌سال اخیر تعدادی کمباین پنبه قوزه چین از مبادی خارجی تأمین و سپس بومی‌سازی شد و اکنون دو سازنده در کشور داریم که کمباین قوزه چین پنبه را تولید می‌کنند. در کنار این کمباین تکنولوژی برتر وش‌چین پنبه را نیز داریم که فقط الیاف را می‌چیند و باعث کیفیت بالا و تمیزی الیاف می‌شود. خوشبختانه امسال بعد از سه‌سال تلاش به‌دلیل این‌که این کالای تحریمی بود، توانستیم دو دستگاه وارد کشور کنیم و به‌دنبال این هستیم که چند دستگاه دیگر نیز وارد کنیم و با کمک صنعت بتوانیم این تکنیک را بومی‌سازی کنیم.

جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در ساخت ماشین‌آلات نوین کشاورزی چگونه است؟
در کمباین وش‌چین پنبه دو شرکت درحال کار هستند و نوعی کمباین وش‌چین دستی تولید کرده‌اند؛ یعنی نفربر با شخص و با تکنولوژی‌های عملیات چند مرحله‌ای این کار را انجام می‌دهند. ما و معاونت فناوری ریاست‌جمهوری پیگیر هستیم و از شرکت‌های دانش‌بنیان خواسته‌ایم که اگر ایده‌ای برای برداشت پنبه دارند یا تکنولوژی دارند که می‌تواند پنبه کشور را برداشت کند و کشور را بی‌نیاز از کشور‌های مبدع و تولیدکننده این دستگاه‌ها کند، اعلام آمادگی کنند و این دستگاه‌ها را بسازند.

جدیدترین تجهیزات بخش کشاورزی که وارد مزارع کشور شده چیست؟
در سال جدید بیش از ۱۲نوع فناوری نوین را معرفی کردیم و پس از سال‌ها انتظار دستگاه برداشت زعفران را تولید کردیم که درحال طی کردن مراحل نهایی است. در حوزه پهپاد‌های کشاورزی امسال چند نوع مدل و دستگاه خاص را برای عملیات سمپاشی، احیای مراتع، بذرپاشی و کودپاشی معرفی کرده‌ایم که توسط دو شرکت دانش‌بنیان ساخته شده است. در حوزه گیاهان دارویی نیز درحال عملیاتی کردن دستگاه‌هایی مثل دستگاه برداشت گل‌بابونه هستیم. گفتنی است، مکانیزاسیون بخش کشاورزی درواقع یک توسعه درونگرا را طی می‌کند و در حوزه فناوری‌های نوین هم به‌صورت نمونه دستگاه‌ها را تأمین و سپس بومی‌سازی می‌کنیم.

درحال‌حاضر چند درصد صنعت کشاورزی کشت به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود؟
در حوزه محصولات مختلف روند توسعه مکانیزاسیون متفاوت است؛ به‌عنوان مثال بیش از ۸۰درصد کشت گندم، جو آبی و دیم کشور ما مکانیزه صورت می‌گیرد و همچنین بیش از ۹۵درصد آن به‌صورت مکانیزه برداشت می‌شود. ۱۰۰درصد چغندرقند کشور مکانیزه کشت می‌شود و همچنین ۱۰۰درصد ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای کشور مکانیزه کشت و برداشت می‌شود. عموماً در محصولات صنعتی ما کاملاً مکانیزه عمل می‌کنیم؛ یعنی در محدوده ۹۰ تا ۱۰۰درصد کشت و برداشت به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود. از سوی دیگر در حوزه برنج کشور یک جهش داشتیم و بیش از ۹۵درصد برداشت و بیش از ۷۰درصد کشت آن مکانیزه است. درمورد محصول استراتژیک گندم نیز امروز بیش از ۹۵درصد برداشت مکانیزه صورت می‌گیرد و بیش از ۸۰درصد کشت مکانیزه انجام می‌شود.

با وجود این در حوزه باغبانی کشور عقب‌ماندگی داریم و در عملیات برداشت که مهم‌ترین مرحله است، تنها حدود ۲۰ تا ۲۵درصد مکانیزه هستیم و ۷۰ تا ۷۵درصد عملیات به‌صورت سنتی انجام می‌شود. اگرچه عملیات سمپاشی باغ‌های کشور تقریباً مکانیزه است، اما در برداشت عقب هستیم. در مجموع به لحاظ مکانیزاسیون در شش سال اخیر بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی کشور سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. جالب است بدانید ضریب مکانیزاسیون کشاورزی کشور درحال‌حاضر ۹۵/۱ اسب بخار در هکتار است؛ درحالی‌که در ابتدای دولت در محدود یک اسب بخار بودیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 18 آبان 1399، کد خبر: 89873،  www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین