* تاریخچه پرداختن به قطار شهری در مشهد:
بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل شهر مشهد بین سالهای ۷۳ تا ۷۸ و مطالعات توسعه شبکه حمل و نقل ریلی بین سال های ۸۱ و ۸۳ توسط پژوهشکده حمل و نقل دانشگاه صنعتی شریف، شهر مشهد نیازمند ۴ خط مترو است. البته با توجه به وجود شهرهای جدیدی مثل گلبهار در شمال و بینالود در جنوب پس از انجام مطالعات، توسعه خطوط مترو به این شهرهای جدید نیز پیش بینی شده است.
* راه اندازی خط یک متروی مشهد پس از ۱۰ سال:
در سال ۸۹ خط یک قطار شهری مشهد با ۹ واگن آغاز به کار کرد. برای ساخت این خط ۱۹ کیلومتری که از نخریسی تا انتهای وکیل آباد را پوشش میدهد، ۱۰ سال وقت صرف شد که این زمان طولانی به نوعی یک رکورد محسوب میشود.
خط یک قطار شهری به طور میانگین روزانه ۱۲۰ هزار نفر را جا به جا میکند. همچنین طبق وعده مدیر عامل سابق قطارشهری مشهد، اتصال خط یک به فرودگاه تا پایان سال ۹۳ اجرایی میشود. در حال حاضر ۶۰ واگن در خط یک قطار شهری مشهد مشغول خدمترسانی است.
* خط ۲ در ایستگاه میانی :
مسیر خط ۲ قطار شهری مشهد از انتهای طبرسی شمالی پایین دست روستای کشف شروع میشود و با عبور از میدان شهدا و شریعتی نهایتاً به میدان فضل بن شاذان (جام عسل) بلوار پیروزی ختم میشود. بخش اعظم این مسیر در مناطق کمتر توسعه یافته شهر مشهد قرار گرفته است. تاکنون ۱۲ کیلومتر از ۱۴.۵ کیلومتر مسیر خط ۲ قطار شهری مشهد حفاری شده است. پژمان شهردار سابق مشهد قول داده بود که این خط تا پایان سال ۹۳ به بهره برداری برسد، اما این طور نشد.
انتظاری هروی رئیس شورای شهر مشهد درباره روند احداث پروژه خط ۲ قطار شهری مشهد میگوید: اگر روند این پروژه در سالیان قبل را نگاه کنیم همچون کشتی به گل نشسته ای میماند که راه به جایی نداشت. با اعتبار ۸۱۷ میلیارد تومانی این پروژه میباسیت تا پایان سال ۹۲ به پایان میرسید. ما در شورای چهارم موفق شدیم با دریافت اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای این پروژه و عقد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) خون تازه ای به رگ های این پروژه تزریق کنیم. اگر روند کار همچنان ادامه پیدا کند شاهد بهره برداری از این خط در سال ۹۶ خواهیم بود.
تاکنون بیش از ۲۷۰ میلیون یورو برای این پروژه هزینه شده است. ریلگذاری خط ۲ طی ۹ ماه آینده آغاز و واگنهای قطار نیز در فروردین ۹۵ وارد مشهد میشوند.
* رکوردهای خط ۲ :
صولت مرتضوی شهردار مشهد در ارتباط با رکوردهای خط ۲ قطار شهری مشهد نیز میگوید: در خط ۲ قطار شهری مشهد رکورد سگمنتگذاری، حفاری و عدم انحراف شکسته شده است به طوری که تنها در یک روز ۳۸ متر از این خط حفاری و سگمنتگذاری شده و هیچ انحرافی در خطوط تا به امروز مشاهده نشده است.
* طویلترین خط مترو مشهد:
خط سه قطار شهری مشهد از شهرک ابوذر تا قاسم آباد به طول حدود ۲۸٫۵ کیلومتر احداث خواهد شد. خط ۳ قطار شهری از ترمینال اتوبوسرانی در انتهای خیابان امام رضا (ع) تا فلکه آب و صحن جامع رضوی ادامه داشته و با عبور از چهار راه خسروی و میدا شهدا از طریق بولوار جانباز به بزرگراه امام علی خواهد رسید. ایستگاه آخر این خط پایان اراضی الهیه و در محل احداث ترمینال جدید اتوبوسرانی برون شهری غرب مشهد، خواهد بود.
* وعده شروع پروژه خط ۳ از مهرماه ۹۴ :
به گفته صولت مرتوضی شهردار مشهد، هماکنون ۳ نقطه برای آغاز عملیات خط ۳ قطار شهری مشهد در نظر گرفته شده که نخستین و بهترین نقطه در صورت توافق با آستان قدس رضوی، میدان فردوسی است. همچنین رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با ابراز نگرانی از نداشتن جایگاه برای توسعه خط ۳ قطار شهری در بودجه کشور میگوید: مطابق برآوردها برای هر کیلومتر از خط سه به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. امیدواریم دولت نیز مساعدت کرده و در ردیف بودجه سال ۹۴ این اعتبار دیده شود.
* خط چهار در مرحله مطالعات :
خط چهار قطار شهری مشهد از شهرک شهید رجایی به خواجه ربیع به طول حدود ۱۴ کیلومتر است. این خط که از از خواجه ربیع آغاز میشود، با عبور از میدان شهدا و خیابان مصلی به سمت قلعه ساختمان و جاده سرخس طی مسیر خواهد کرد. اقشار متوسط و محروم مشهد بیشترین بهره را از این خط خواهند برد. کیامرز مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در ارتباط با خط ۴ قطار شهری مشهد میگوید: مطالعات این خط آغاز شده و طبق برنامهریزی انجام شده تا آبان سال ۹۴ به پایان خواهد رسید.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری مشهد پیام، تاریخ انتشار: 22 دی 1393، کدخبر: 1876552، www.mashhadpayam.ir