پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۱۴۳۲۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار کرد: در بازرسی‌های ترکیه نیز به بار‌های ترانزیتی ما آسیب‌زده می‌شود. ما این حق را به گمرک ترکیه می‌دهیم که بار‌ها را بازرسی کند، اما نباید به بهانه بازرسی کالا آسیب بخورد. در بعضی موارد حتی با آسیب وارد شده کالا نمی‌تواند صادر شود و باید به کشور بازگردد.
شعار سال: مهرداد سعادت اظهار داشت: در هفته‌های گذشته مشکلاتی با گمرک ترکیه داشتیم که این موضوع را به ارگان‌های مربوط با تجارت دو کشور اعلام کردیم. اما متاسفانه توجهی نشده است از همین روی خواهش می‌کنم؛ کمیسیون مشترک ایران و ترکیه، گمرک ایران و سازمان توسعه تجارت به این مسئله توجه کنند.

وی افزود: کامیون‌های ما به طور بلندمدت در گمرک ترکیه می‌مانند، بطوری که کامیونی در گمرک گل بولاغ ترکیه ۷۰ روز است که منتظر ترخیص مانده؛ آن هم به دلایلی که کاملاً غیرمنطقی بوده و استعلام از وزارت تجارت ترکیه نیز بی‌پاسخ مانده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تصریح کرد: من این موضوع را به همه مسئولان ذیربط اطلاع داده و همینطور نامه‌ای به مسئولان ترکیه ارسال کرده‌ام. بار این کامیون ترانزیتی روغن موتور است، هیچ‌گونه مشکل قانونی ندارد و فقط از ترکیه عبور می‌کند. با این شرایط ما نمی‌توانیم بارهایمان را به کشور‌های هدف برسانیم. یک بازرگان نمی‌تواند هزینه‌های این معطلی را بپردازد؛ بطوریکه اگر کل بار آن کامیون هم فروخته شود هزینه این ۷۰ روز تامین نمی‌شود.

وی با اشاره به آسیب به کالا‌های ایرانی در گمرک ترکیه گفت: علاوه بر این حتی در بازرسی‌های ترکیه نیز به بار‌های ترانزیتی ما آسیب زده می‌شود. برای مثال نامه‌ای از انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور به من رسیده که موضوع آن آسیب به محموله‌های ترانزیتی کاشی و سرامیک در بازرسی‌های ترکیه است، این مورد استثنا نیست و به بیشتر کالا‌های ترانزیتی ما در گمرک ترکیه آسیب وارد می‌شود. ما این حق را به گمرک ترکیه می‌دهیم که بار‌ها را بازرسی کند، اما نباید به بهانه بازرسی، کالا آسیب بخورد. در بعضی موارد حتی با آسیب وارد شده، کالا قابل صادرات نیست و باید به کشور بازگردد.

وی افزود: با این روش دیگر صادرات به ترکیه دیگر معنا ندارد و به همه توصیه می‌کنم در فکر صادرات به ترکیه نباشند چراکه با این روند فقط ضرر می‌کنند. با این روش‌هایی که ترکیه در پیش گرفته امکان توسعه تجارت با این کشور وجود ندارد.

سعادت با تاکید بر مشکلات داخلی خاطرنشان کرد: مسائل داخلی کشور ما مانند تحریم، مشکلات ارزی، حمل و نقل و ... نیز موثر هستند. نوع برخورد‌ها در ترکیه و این مشکلات عواملی هستند که باعث شده‌اند دیگر صادرات به ترکیه معنای خود را از دست بدهد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه افزود: واردات از ترکیه نیز با مشکلاتی مواجه هستند. بار‌های ترانزیتی که از طریق ترکیه به کشور وارد می‌شوند با محدودیت‌های داخلی مواجه می‌شوند که رغبت صادرات به ایران را کاهش می‌دهد. واقعیت این است که تجار ترکیه‌ای نمی‌توانند به ایران صادرات داشته باشند.

وی اضافه کرد: در زمانی که مرز‌ها به علت شروع کرونا بسته بود ۹۰ درصد صادرات ما به ترکیه کاهش یافته بود، پس از مدتی شرایط بهبود یافت که باز با مشکلاتی همراه است.
 
شعار سال با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایلنا،تاریخ انتشار:9آذر1399،کدخبر:1002564،www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
برای چی باید این همه در زمینه صادرات و واردات ضعف شدید داشته باشیم؟ در تمومی وجوه در این زمینه ضعیفیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
ترکیه هم برای ما شاخ در اورده و داره مارو با سیاست خودش تحت تاثیر منفی قرار میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
ایران هیچ وقت فکرش رو نمیکرد به وضعی دچار بشه که ترکیه این همه بهش در زمینه گمرکی اسیب بزنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین