پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۴۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
برج فیروزآباد خراسان و سند ثبت ملی آن به دلیل قدمت بسیار زیاد آن خود به یک اثر تاریخی تبدیل شده است.
شعار سال: محوطه تاریخی فیروز آباد مربوط به دوران پیش از ورود اسلام به ایران است و محدوده محوطه با شماره ثبت ۱۰۹۱۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تنها بنای پابرجا و سالم آن برج فیروزآباد است. محوطه مزبور شامل تپه‌ای مدور به ارتفاع ۱۲ متر و شعاع ۷۰ متر و با محیط پیرامونی حدود ۴۰۰ متر است.

برج فیروزآباد اثری تاریخی است که مناره آجری آن ۱۸ متر ارتفاع دارد. این برج دیده بانی از حدود ۸۰۰ سال پیش هم چنان پابرجاست، اما ارتفاع اولیه آن به مراتب بیشتر بوده است. این اثر در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۹۱ ثبت شد. این مناره به شکل استوانه‌ای دو لایه است و از آجر ساخته شده و ارتفاع اولیه آن ۲۴ متر بوده است.

این مناره از چهار جهت، دارای ستون‌های زیرزمینی است که از این بنا در مقابل باد و طوفان با یک معماری منحصربه فرد محافظت می‌کند. این بنا دارای ۲ کتیبه به خط کوفی با مضامین آیات قرآنی، تاریخ بنیان و بانی اثر است. در داخل مناره پلکانی به صورت مارپیچ تعبیه شده که دسترسی به بام را امکان پذیر می‌سازد، اما پله‌ها تا حدودی تخریب شده اند. روی هم رفته شواهد معماری انتساب این اثر را به عصر سلجوقی نشان می‌دهد.
برج ۸۰۰ ساله به ارتفاع یک ساختمان هفت طبقه در بردسکن
معماری این عصر به سبک و شیوه رازی است. شیوه رازی سبکی در معماری ایرانی است که مربوط به سده پنجم تا آغاز سده هفتم هجری قمری بوده و دوره هایی، چون سامانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان را دربر می‌گیرد. برج فیروزآباد در ۱۷ کیلومتری جنوب شهرستان بردسکن قرار دارد.
مصالح به کار رفته در بنا، آجر و ساروج است. در بخش فوقانی یک صفحه فلزی مخروطی شکل با زاویه بسیار کم جهت ممانعت از ورود نزولات جوی به داخل بنا کار گذاشته اند.
سبک معماری و کتیبه‌های کوفی این مناره شباهت زیادی به برج و مقبره ارسلان جاذب در سنگ بست نزدیک مشهد دارد. این مناره به احتمال زیاد از آثار و خرابه‌های شهر قدیمی بست در منطقه است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۹۴۶۰۶، www.borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
چه عجب اطراف این بنا رو با ساختن کارخونه خراب نکردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
واقعا در زمینه های ثبت ملی این روزها داریم خیلی خوب و رو به جلو حرکت میکنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین