پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 03
کد خبر: ۳۱۶۴۱۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
نشست خبری «علی اللهیار ترکمن» معاون برنامه ریزی و توسعه منابع با موضوع «لایحه بودجه سال ۱۴۰۰» امروز چهارشنبه نوزدهم آذر در سالن جلسات این معاونت و با حضور خبرنگاران برگزار گردید.
شعار سال: «مدت زمان زیادی است که وزارت آموزش و پرورش نشست‌های رسانه‌ای با خبرنگاران را تعطیل کرده و به جای آن روش غیرحضوری را برگزیده است.

این در حالی است که نشست‌های اداری و ستادی در این وزارتخانه و سایر ادارات کماکان به قوت خود باقی است.

طبق مصوبه چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ ۲۴ / ۸ / ۱۳۹۹ برگزاری جلسات در شهر‌های با وضعیت قرمز با رعایت بقیه پروتکل‌های مربوطه مجاز می‌باشد.

این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش از زمان شیوع کرونا برنامه مشخص و منسجمی برای تشکیل نشست‌های رسانه‌ای نداشته و حتی در وضعیت‌های غیرقرمز هم این گونه نشست‌ها را بدون پاسخ گویی و دلیل موجه تعطیل کرده است.

از سوی دیگر و بر اساس تجربیات و مشاهدات، نشست‌های رسانه‌ای معمولا با عددی کم از این تشکیل شده است.

این رسانه خواهان پاسخ گویی صریح و قانونی در این مورد می‌باشد.»

مدیر صدای معلم در ابتدای این نشست از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و نیز معاون برنامه ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه به جهت توجه و تامین این مطالبه یعنی برگزاری نشست به صورت حضوری تشکر کرد.  

اما اللهیار ترکمن با هفت دقیقه تاخیر وارد نشست شد و از یک ساعت و نیم وقت اختصاص یافته برای نشست خبری به میزان ۲۶ دقیقه به ارائه نظرات خود پرداخت.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع گفت: در بودجه ۱۴۰۰ درآمد‌های دولت ده درصد رشد دارند، واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه‌ای حدود صد و ده درصد رشد دارند و واگذاری دارایی‌های مالی هم حدود ۷۱ درصد. در مقابل هزینه‌ها ۴۶ درصد رشد دارند. تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۸ درصد و اعتبارات تملک دارایی‌های  مالی ۴ / ۱۱۳ رشد دارند.

به طور خلاصه، بودجه عمومی کشور نسبت به سال ۱۳۹۹؛ ۳ / ۴۷ درصد در لایحه رشد داشته است.

اللهیار ترکمن در ادامه افزود: اگر بخواهیم عملکرد دولت را در این زمینه بسنجیم که برای آموزش و پرورش چه کار کرده است باید بگویم با توجه به این که ما تنها شاخص مالی مان وضعیت سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت است و هنوز نتوانسته ایم سهم آموزش و پرورش از GDP  (۱) را محقق کنیم. در قبال رشد ۵ / ۴۷ درصد رشد ۵ / ۷۲ درصد برای بخش آموزش و پرورش در سقف همین مقدوراتی است که عرض می‌کنم یک رشد قابل قبول است، اما متناسب با رشد نیاز‌های ما نیست. حتما نیاز به تقویت دارد.

در ادامه فهیمه طباطبایی خبرنگار روزنامه همشهری در مورد میزان رشد بودجه مدارس غیردولتی پرسید.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ گفت: سازمان مدارس غیردولتی جزء سازمان‌های مستقل وزارت آموزش و پرورش است و من خیلی در جریان ریز جزئیات آن نیستم. همان طور که ریز و جزئیات سازمان آموزش و پرورش استثنایی، نهضت، سازمان پژوهش و.. را نمی‌دانم.

این‌ها سازمان‌های مستقل هستند و این‌ها بودجه خود را به طور مستقل به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کنند و اطلاعات من در این زمینه به روز نیست و جمله‌ای خاص در این مورد بیان کنم.

یازده ردیف مستقل در این زمینه بودجه خود را مستقیم ارائه می‌کنند.

پورسلیمان، اما خطاب به معاون برنامه ریزی و توسعه منابع عنوان کرد که  بر اساس آمار،  بودجه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی بیش از ۲۰۰ درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته، اما بودجه کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی و عدالت آموزشی تنها ۲۸ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است.

عابدینی خبرنگار فارس از میزان کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ پرسید.

اللهیار ترکمن در پاسخ گفت: بودجه آموزش و پرورش چند مرحله‌ای تامین می‌شود و مشخصا سه مرحله دارد. حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد در حین تصویب بودجه در لایحه پیش بینی می‌شود. ۱۰ درصد به استناد قوانینی که موجود هست از محل سرجمع قابل افزایش است و در تخصیص‌ها افزایش پیدا می‌کند. حدود پنج تا ۱۰ درصد به قولی " کسری " می‌شود؛ و واقعا یکی از مشکلات عدیده‌ای است که با آن مواجه هستیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش میزان کسری بودجه در سال آینده را حدود شش هزار میلیارد تومان بیان کرد  و تصریح کرد که ساز و کار‌های تامین وجود دارند و باید صبر کنیم و ببنیم تا اسفند ۹۹ چه اتفاقی می‌افتد.

مدیر صدای معلم در این جا به سخنان علیرضا سلیمی  عضو کمیسیون آموزش مجلس اشاره کرد که گفته بود در سال ۱۳۹۹، آموزش و پرورش ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت.

در این نشست «علی پورسلیمان» از میان ۴ پرسش خود فقط موفق شد تا دو مورد را بیان کند که مشروح پرسش و پاسخ منتشر خواهد شد.

ساده‌ترین شکل تعریف تولید ناخالص داخلی (GDP) به شرح زیر است:

تولید ناخالص داخلی، حاصل جمع ارزش ریالی (یا دلاری) کل کالا‌ها و خدمات نهایی عرضه شده در یک کشور در طول یک بازه‌ی زمانی مشخص (معمولاً یک‌سال) است.

به عبارتی ما وقتی از GDP حرف می‌زنیم، می‌خواهیم بدانیم در طول یک‌سال، چند ریال یا چند تومان یا چند دلار در کل کشور، کالا و خدمت فروخته شده است.

در اینجا باید به واژه‌ی نهایی توجه خاص داشته باشید:

خدمت یا کالای نهایی، چیزی است که برای مصرف نهایی خریده شده و خود در یک خدمت یا محصول دیگر به کار برده نمی‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۹۹۹۱، sedayemoallem.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
0
این بی اطلاعی ها حتی از مطلع بودن هم بدتره واقعا برای چی باید این همه مسئولین ما بی مسئولیت باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
0
واقعا اینکه مردم در زمینه مدارس غیر دولتی یک دست عمل نمیکنن و اعتراضی هم نمیکنن باعث شده این ها رو بگیرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
0
0
مدارس غیر دولتیی این روزها دارن خوب جولان میدن حتی با بسته بودن مدارس در روز های کرونایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین