پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
نماینده مردم درگز در مجلس با بیان اینکه مدیریت آب‌های مرزی درخراسان رضوی بسیار ضعیف است، اظهار داشت: حجم آب‌های مرزی ناشی از نزولات جوی از مرزهای شمالی خراسان رضوی و از سمت کلات،تربت جام و سرخس به سمت ترکمنستان و در کانال قره قوم که در زمان شوروی سابق به موازات مرز ایران کشیده شده است، خارج می‌شود.
شعارسال: حاتمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: در ترکمنستان دریاچه‌های مصنوعی بزرگی ایجاد شده و از محل حقابه شمال خراسان، مزارع بزرگی ایجاد شده و خودکفایی در محصولات کشاورزی را دنبال می‌کنند، اما در مقابل، ما از ذخیره سازی آب‌های مرزی غفلت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در خصوص ضرورت ذخیره سازی آب‌های مرزی با متولیان شرکت آب استان صحبت شده است، تصریح کرد: حسب این جلسات شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی وعده داده است که با برنامه ریزی و اقدامات مناسب، حتی یک قطره آب از مرزهای استان خارج نشود.

*تأمین آب چند شهر با استفاده ازذخیره سازی آب‌های مرزی

وی در خصوص آمار برآوردی حجم آب‌های مرزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: آمار دقیق آن را ندارم. با این حال حجم آن به اندازه ای است که می‌توان از محل آن کمبود و مشکل آب چند شهرستان مانند درگز، کلات، سرخس و تربت‌جام را به طور کامل تأمین و برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه سیلاب و آب‌های عظیمی در مقابل چشم ما به ترکمنستان سرازیر می‌شود، گفت: این کشور از محل این آب‌ها تقویت و گسترش کشاورزی خود را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات نمایندگان با استاندار خراسان رضوی با موضوع آب اضافه کرد: این اعتقاد وجود دارد که باید در گام اول و مهم، آب‌های موجود در استان با نگاه علمی و تخصصی مدیریت شود، چراکه این امکان وجود دارد که برنامه انتقال آب از دریای عمان یا تاجیکستان با وجود حجم سرمایه گذاری چند میلیارد تومانی مورد نیاز به نتیجه نرسد و فایده ای نداشته باشد، لذا باید آب‌های موجود مدیریت شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اذعان داشت: وضعیت مناسبی در خصوص آب در حوزه هایی مانند مشهد و دیگر شهرها وجود ندارد و ضعیف حرکت شده است و اگر همین روند ادامه یابد، ظرف چند سال آینده به طور حتم آب اصلی ترین بحران استان خواهد بود.

*افزایش حاشیه نشینی

وی در بخش دیگر با اشاره به وجود بیش از یک میلیون و 200 هزار حاشیه نشین در مشهد خاطرنشان کرد: این جمعیت روند افزایشی و فزونی را طی می‌کند.

حاتمیان با بیان اینکه حاشیه نشینی مشکلاتی در حوزه هایی مانند بهداشتی، امنیتی و اجتماعی به دنبال دارد، گفت: این کلانشهر دارای فرصت هایی مانند حضور بیش از 27 میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی است. با این حال از این محل در حوزه هایی مانند گردشگری در بحث ایجاد اشتغال بخوبی استفاده نشده است. این در حالی است که می‌توان از این محل فرصت‌های جدید اشتغال ایجاد کرد.

*کالاهای چینی، سوغات مشهد

وی ادامه داد: در حال حاضر زائران و گردشگران، کالاها و محصولات چینی را به عنوان سوغات از مشهد می‌برند، در حالی که باید از این فرصت بخوبی استفاده کرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: مشکلات مشهد به حدی زیاد است که اگر همین روند پیش برود، باید مسایل و مشکلات سایر شهرستان‌های استان را نایده گرفت که البته تا کنون نیز بدین گونه بوده است.

*سهم 90 درصدی مشهد از پروژه‌های ناتمام استان

حاتمیان با اشاره به اینکه 80 تا 90 درصد پروژه‌های نیمه تمام استان مربوط به مشهد است، گفت: حل این مسایل نیازمند مدیریت کلان و قوی است و اگر با همین شیوه پیش رویم، قفل می‌شود و مشکلات خراسان رضوی دامن کشور را خواهد گرفت، لذا نگاه و کمک ملی از الزامات رفع مسایل استان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین، تاریخ انتشار: دوشنبه 28 تیر 1395، کدخبر: 402678، www.qudsonline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین