پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۳۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
دلیل واقعی عدم خرید واکسن فایزر چیست؟ / در حالی که مسولان وزارت بهداشت از عدم امکانات لازم برای نگهداری واکسن فایزر در کشور خبر می‌دهند، اطلاعات «فراز» نشان می‌دهد که فریزر‌های با دمای منفی ۷۰ و ۸۰ درجه به طور وسیع در کشور وجود دارد و علاوه بر آن با تغییرات جدید، دیگر نیازی به نگهداری فایزر در دمای منفی ۷۰ درجه وجود ندارد

شعار سال:در حالی که مسولان وزارت بهداشت از عدم امکانات لازم برای نگهداری واکسن فایزر در کشور خبر می دهند، اطلاعات فراز نشان می دهد که فریزرهای با دمای منفی 70 و 80 درجه به طور وسیع در کشور وجود دارد و علاوه بر آن با تغییرات جدید، دیگر نیازی به نگهداری فایزر در دمای منفی 70 درجه وجود ندارد. «سیامک سمیعی» مدیر کل آزمایشگاه های وزارت بهداشت گفته بود«این واکسن نیاز به سردخانه هایی دارد که هم در زمان انتقال و هم در زمان رسیدن دارو واکسن ها را در دمای منفی 70 درجه نگهداری کند که این امکانات در کشور ما وجود ندارد و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز این امکانات وجود ندارد. در حال حاضر در کشور ما تنها دستگاه های کنترل دما تا منفی 20 درجه موجود است.»
 
این درحالی است که محسن هاجری، متخصص نانو الکترونیک از وجود این فریزرها با دمای منفی 70 و بالاتر در کشور خبر می دهد. هاجری با اشاره به وجود این فریزرها در کشور به فراز می گوید:«یخچال منفی 70 و منفی 80 در کشور ایران هم موجود است و هم تولید می شود و به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.» به گفته هاجری تنها چند مدل یخچال برای نگهداری داروها وجود دارد که فریزرهای برقی موجود در کشور امکان نگهداری واکسن های فایزر را دارند. او معتقد است«نه تنها تولید انبوه این فریزرها با قیمت مناسب در کشور ممکن است است، بلکه با توجه به تعداد زیاد این فریزرها در دانشگاه های سراسر کشور نیازی به تولید جدید وجود ندارد.»
 
پیش از این نیز «مصطفی قانعی»، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تاکید کرده بود که ایران به برنامه کواکس (covax) اعلام کرده که واکسن فایزر را نمی‌خواهد، چون برای نگهداری این واکسن به دمای منفی ۷۰ درجه نیاز است و چنین امکاناتی ندارد.
 
برنامه کواکس که با حضور ۷۶ کشور جهان دنبال می‌شود، زیر نظر سازمان جهانی بهداشت قرار دارد و هدف آن کمک به خرید و توزیع واکسن کرونا در همه کشورهای جهان است.
 
لیست خرید دانشگاه های علوم پزشکی تهران نشان می دهد که تنها برای یک دوره بیش از 100 فریزر با دمای منفی 70 درجه و بالاتر خریداری شده است.
 

فریزر هست، فایزر را وارد کنید!
واکسن فایزر دیگر نیازی به دمای منفی 70 درجه نیز ندارد
 
بهانه های مسوولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا در توجیه عدم خرید واکسن فایزر در حالی ادامه دارد که با توجه به تغییراتی که شرکت فایزر انجام داده دیگر حتی نیازی به نگهداری این واکسن در دمای منفی 70 نیز وجود ندارد.
 
«حمیدرضا پازکی»، فیزیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به تغییرات جدید واکسن فایزر به فراز می گوید:«تغییری در تکنولوژی فایزر انجام شده که تا 7 روز می توان با فریزرهای عادی آن را نگهداری کرد. فریزرهایی که در هر خانه ای می توان آن را یافت.»
 
پازکی با بیان اینکه حتی پیش از این هم ظرفیت نگهداری از واکسن های فایزر در کشور وجود داشت می افزاید:«با توجه به امکاناتی که در کشور وجود دارد، امکان حمل واکسن فایزر هم وجود داشت. هرچند تغییر دما از منفی 70 درجه پروسه ای ایجاد می کرد که سخت بود.» هرچند این استاد دانشگاه معتقد است که تا پیش از این تعداد فریزرهای داخل کشور برای نگهداری واکسن فایزر کافی نبود، اما می توانستند برای تولید آن اقدام کنند.
 
براساس برآوردها اگر ایران بخواهد 15 درضد جمعیت کشور را با فایزر واکسینه کند رقمی حدود 600 میلیون دلار نیاز دارد که معادل 15 هزارمیلیارد تومان است. این درحالی است که تمام بودجه ارائه شده در بودجه سال 1400 تنها هزارمیلارد تومان است. موضوعی که نشان می دهد ایران تمایلی به خرید واکسن فایزر نداشته و ندارد و دلایلی که برای عدم خرید آن مطرح می شود تنها توجیهاتی برای مردم رفع مسوولیت هستند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فایزر  ، تاریخ انتشار: 26  آذر  1399  ، کدخبر: -،www.faraz.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
0
0
خدا لعنت کنه گروهی رو که نمیذارن ملت ایران به زودی به واکسن به دست پیدا کنه و دنیال فروختن واکسن های بی کیفیت ایرانی هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
0
0
خداييش اين كه اين همه معضل رو داريم تو اين برهه از زمان تحمل ميكنيم نياز مند يك دوره ارامش بلند مدت هستيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین