پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
با گذشت حدود ۸ سال از تأسیس دانشکده فنی مهندسی جم، این دانشکده هنوز فاقد ساختمان آموزشی - اداری مستقل است و با این رویه به نظر می‌رسد در آینده هم هیچ تغییری در وضعیت این دانشکده صورت نگیرد.

شعار سال : شهرستان جم در سال‌های اخیر کمی بیشتر از گام‌به‌گام و به‌شکل ناگهانی در مسیر توسعه پیش رفته است، مسیری که پیش‌ازاین استحقاق آن را داشته ولی به دلایل پیدا و پنهان از لحاظ علمی و فرهنگی، این خطه از استان بوشهر سالیان دراز از رسیدن به آنچه باید رسیده باشد محروم مانده بود.


این شهرستان باوجود پیشینه تاریخی هنوز نتوانسته به‌خوبی از اصالت و فرهنگ خود دفاع کند. آنچه مسلم است، توسعه برنامه‌های دانشگاهی در حال حاضر مهم‌ترین مقوله‌ای است که باید دغدغه نخبگان و مسئولان و صاحب‌نظران این شهرستان و استان باشد.

دانشکده دولتی فنی و مهندسی جم مهرماه سال ۱۳۸۹راه‌اندازی شد و در حال حاضر با ۴۰۰ دانشجو در شهرک پردیس جم در دو رشته مهندسی صنایع و مهندسی نرم‌افزار دانشجو می‌پذیرد.

این دانشکده در سال‌های گذشته از لحاظ علمی پیشرفت‌های خوبی داشته و در سال‌های اخیر دانشجویان این دانشکده در قبولی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های تراز اول کشور نیز کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشته اند.

در دوره‌ای که رستم قاسمی وزیر نفت بود، احداث ساختمان دانشکده فنی و مهندسی جم تا مرز کلنگ زنی پیش رفت. نفتی‌ها متعهد به تأمین اعتبار ساخت آن شدند ولی به دلیل موقعیت زمین تأخیری در کلنگ زنی این ساختمان پیش آمد و در نهایت دولت تغییر کرد، نگاه دولت جدید به پروژه‌ها عوض شد و احداث دانشکده در پیچ‌وخم تغییردولت‌ها ماند.

با وجود گذشت حدود ۸ سال از تأسیس دانشکده فنی مهندسی جم، این دانشکده هنوز فاقد ساختمان آموزشی - اداری مستقل است و با این رویه‌ای که در پیش‌گرفته شده است، به نظر می‌رسد در آینده هم هیچ تغییری در وضعیت این دانشکده صورت نمی‌گیرد.

این درحالی‌ است که احداث دانشکده فنی مهندسی جم از مصوبات سفرهای استانی دولت دهم بود اما مصطفی سالاری استاندار بوشهر در سخنان خود در جم تأکید کرد: این پروژه در اولویت قرار نداشته و فعلاً برنامه‌ای برای آن نداریم.

*اجازه انتقال یا حذف دانشکده را نمی‌دهیم

رئیس شورای اسلامی شهرستان جم اظهار داشت: ساخت دانشکده فنی و مهندسی جم از مطالبات جدی مردم و شوراهای اسلامی این شهرستان بوده و وجود آن در جم غنیمت است.

علی پریشان گفت: احداث دانشکده از مصوبات سفرهای استانی دولت دهم بوده ولی تاکنون به دلیل کمبود اعتبارات و همچنین تغییر دولت‌ها و نبود پیگیری‌های جدی احداث نشده است.

پریشان خاطرنشان کرد: باوجود صنعت نفت و گاز در منطقه و ظرفیت‌های فراوان شهرستان این دانشکده دولتی نیاز جنوب استان بوشهر است و من مطمئن هستم که حتی رفتن این دانشکده از جم به‌راحتی ممکن نیست؛ چون همه از استمرار و حضور آن در جم حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: این دانشکده می‌تواند در تربیت نیروهای متخصص فنی و مهندسی گام‌های خوبی بردارد و نیاز است زیرساخت‌های آن ایجاد شود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر جم ضمن اعلام آمادگی شورای اسلامی شهر و شهرداری جم برای همکاری با این دانشکده گفت: علی‌رغم تلاش‌های خوب روسای سابق دانشکده فنی و مهندسی جم و دانشگاه خلیج‌فارس ولی متأسفانه هنوز اقدامی جدی برای ساخت دانشکده و توسعه رشته‌های مختلف دانشگاهی در این دانشکده صورت نگرفته است.

وی در ادامه به موضوع مکان استقرار دانشکده نیز اشاره کرد و گفت: مکان فعلی دانشکده در بحث کیفی در سطح مطلوبی است و حل مشکلات دانشکده فنی و مهندسی نیاز به عزم جدی همه مسئولان شهرستانی و استانی است.

پریشان در پایان تأکید کرد: اجازه انتقال دانشکده به شهرستان دیگر یا حذف آن نخواهیم داد و از مسئولان شهرستان، مسئولان دانشگاه خلیج‌فارس و استاندار می‌خواهیم به جد در زمینهٔ توسعه رشته‌ها و احداث دانشکده تلاش کنند.

*کمبود فضای آموزشی برای افزایش رشته‌ها

رئیس دانشکده فنی و مهندسی جم بیان داشت: دانشکده فنی و مهندسی جم هم‌اکنون دارای حدود ۴۰۰ دانشجو است و هشت عضو هیئت‌علمی، ۳۰ استاد مدعو و ۱۷ کارمند نیز در راستای خدمات‌دهی آموزشی و رفاهی در این دانشکده مشغول به فعالیت هستند.

مهدی باقری قلعه‌نوعی خاطرنشان کرد: باوجود مشکلات متعددی که گریبان‌گیر دانشکده است اما سطح علمی دانشکده در حد بسیار بالایی است به‌طوری‌که برخی از دانشجویان و اساتید دانشکده در عرصه‌های ملی و بین‌المللی موفقیت‌هایی خوبی را به دست آورده‌اند که نشان از تلاش و جدیت مجموعه همکاران و دانشجویان است.

وی خاطرنشان کرد: دانشکده فنی در سال‌های اخیر از نظر قبولی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های تراز اول کشور وضعیت خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه دانشکده از فضای آموزشی اختصاصی برخوردار نیست و فضای موجود نیز با نگاه مثبت متولیان نفت و گاز تأمین‌شده، کمبود فضای آموزشی برای افزایش رشته‌ها را یکی دیگر از مشکلات این دانشکده برشمرد و خواستار الحاق بخش جداشده از دانشکده در سال‌های گذشته شد.

*مسئولان حداقل‌ها را برای دانشجویان فراهم کنند

رئیس دانشکده فنی و مهندسی جم افزود: هم‌اکنون باوجود نیاز مبرم دانشکده به فضای آموزشی، متأسفانه بخشی از فضای دانشکده در سال‌های گذشته در اختیار یک شرکت آموزشی قرارگرفته است که قطعاً لازم است در راستای مدیریت مطلوب‌تر دانشکده و رفع برخی دغدغه‌ها، این بخش مجدد به دانشکده الحاق شود.

باقری بیان داشت: این ترم حدود ۱۰۰ نفر دانشجوی رشته مهندسی صنایع و کامپیوتر در این دانشکده جذب کرده‌ایم که ۱۲ درصد کل دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر را تشکیل می‌دهند.

باقری تصریح کرد: این دانشجویان چهار سال مهمان این شهرستان هستند و از مسئولان شهرستان جم انتظار داریم که برای دانشجویان حداقل‌ها را فراهم کنند تا دانشجویان بتوانند از ظرفیت‌های شهرستان به‌خوبی بهره‌مند شوند.

وی ضمن تقدیر از همکاری‌ها و حمایت‌های خوب فرماندار و شورای اسلامی شهرستان جم گفت: امسال ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی در شهرستان جم ۲ برابر شده و حدود ۳۰۰نفر در خوابگاه‌های دانشجویی اسکان داده‌شده است.

*حل گام‌به‌گام مشکلات

باقری قلعه نوعی با تأکید بر اهمیت نیروی انسانی متخصص در توسعه شهرستان افزود: هرچند غیربومی‌ها برای امر توسعه در هر شهرستان فرصت محسوب می‌شوند، ولی نیروی متخصص بومی دلسوزی بیشتری در این امر دارد و لازم است که ظرفیت‌هایی برای پرورش آن ایجاد کنیم. حضور صنایع نفت و گاز در منطقه، پرورش نیروی فنی و مهندسی و گرفتن سهم بیشتر اشتغال را در اولویت قرار می‌دهد.

رئیس دانشکده فنی و مهندسی جم بابیان اینکه دانشکده فنی و مهندسی متعلق به مردم شهرستان است اظهار امیدواری کرد: با استمرار حمایت‌ها، شاهد حل گام‌به‌گام مشکلات و نیز احداث ساختمانی درخور برای دانشکده باشیم.

وی در پایان تأکید کرد: باید به فکر ساخت ساختمان و توسعه رشته‌های دانشگاهی دانشکده فنی و مهندسی جم باشیم و به این فکر نباشیم که آیا سال آینده این دانشکده باشد یا نباشد.

*مسئولان شهر جم دانشکده را از خود بدانند

رئیس دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر با اشاره به استانداردهای ویژه دانشگاه‌های دولتی، وضعیت موجود دانشکده جم را غیر مطلوب ارزیابی کرد و خواستار اقدام و همکاری جدی مسئولان شهر برای رفع مشکلات شد.

عبدالمجید مصلح افزود: انتظار می‌رود همه مسئولان شهر جم دانشکده را از خود بدانند و برای ارتقای کیفیت و توسعه آن با جدیت تلاش کنند و درصورتی‌که الزامات راه‌اندازی دانشکده در سال جاری فراهم شود وضعیت دانشکده تثبیت شده ولی چنانچه بر اساس ضوابط موجود زیرساخت‌های موردنیاز تأمین نشود چاره‌ای جز تجدیدنظر در خصوص آینده دانشکده باقی نمی‌ماند.

*حمایت مادی و معنوی از دانشکده فنی و مهندسی جم

فرماندار شهرستان جم نیز در ارتباط با دانشکده فنی و مهندسی جم اظهار داشت: دانشکده فنی و مهندسی متعلق به شهرستان جم است و هر بحثی غیرازاین قابل‌طرح نیست.

فتح‌الله نوروزی با اشاره به اهمیت مراکز علمی در توسعه شهرستان جم خاطرنشان کرد: ساده‌انگاری است اگر گمان کنیم توسعه شهرستان جم در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و فرهنگی از بستری غیر از بستر علم می‌گذرد و دانشکده فنی و مهندسی می‌تواند نقطه‌ی عطفی در ایجاد تحولات مهم شهرستان جم باشد.

نوروزی حمایت مادی و معنوی از دانشکده فنی و مهندسی جم را سرمایه‌گذاری برای شکوفایی شهرستان جم دانست و افزود: برای حل مشکلات دانشکده فنی و مهندسی نیاز به عزم جدی همه مسئولان شهرستانی و استانی است و در راستای رفع مشکلات این دانشکده، از هیچ تلاش و حمایتی دریغ نخواهم کرد.

وی یادآور شد: اینکه مرکز علمی در یک شهرستان مستقر باشد از افتخارات آن شهرستان است و قطعاً همه وظیفه‌دارند در راستای توسعه علم در شهرستان، تلاش و حمایت لازم را انجام دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت مهر، تاریخ نشرخبر : 22 آبان 1394 کد مطلب : 2959292 www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین