پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
اهالی روستای سیل‌زده چهارفرسخ نهبندان از عدم تحقق وعده‌های مسؤولان ناراضی هستند.

شعار سال: فروردین‌ماه سال جاری بود که سیلی در روستای چهار فرسخ نهبندان رخ داد و مشکلاتی را از جمله قطعی برق در برداشت.

فرماندار نهبندان در ساعاتی بعد از این حادثه با بیان اینکه بلافاصله عوامل امدادی شهرستان از جمله ستاد مدیریت بحران فرمانداری نهبندان، نیروهای هلال احمر و بسیج به منطقه اعزام شدند، اظهار کرد: هم اینک خدمات‌رسانی به مردم این روستا در حال انجام است.

اصغر نظافت با بیان اینکه تاکنون هیچگونه خسارت جانی گزارش نشده است، گفت: اسکان مردم سیلزده روستای چهارفرسخ نهبندان در حسینیه این روستا صورت گرفته است.

* سیل در نهبندان منجر به نابوئدی تمام هست و نیستمان شد

به گفته وی، حدود یک‌میلیارد تومان خسارت کشاورزی، حدود 400 میلیون تومان خسارت شبکه برق، بیش از 3.5 میلیارد تومان خسارت راه و حدود 800 میلیون تومان خسارت به زیرساخت‌های چهارفرسخ وارد شده که در مجموع حدود 6 میلیارد تومان این سیل، خسارت وارد کرده است.

بر اساس این گزارش، مسؤولان نیز از این روستای سیل‌زده بازدید داشتند که از جمله آنها رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بوده است.

هاشم ولیپور مطلق در این روستا می‌گوید: باید با کمک و مشارکت مردم و دولت خسارتهای سیل جبران شود و قول می‌دهم طی همین هفته قنات روستا بازگشایی شود.

وی خاطرنشان کرد: به حد 200 خانوار با هماهنگی فرمانداری و جهادکشاورزی شهرستان بین 2 تا 5 میلیون تومان تسهیلات قرضالحسنه ارائه می‌شود.

این گزارش حاکی از این است، اهالی روستای چهارفرسخ نهبندان هنوز منتظر وعدههای مسؤولان هستند.

غلام‌حسین افسرده اظهار داشت: زمانی که بحث انقلاب، تغییر و دگرگونی به میان آمد شور و حال خاصی بر روستا حاکم شد و زبانزد خاص و عام شد و پیشرو این منطقه برای تحقق این نظام مقدس شد.

وی با بیان اینکه این روستا با حضور حدود 50 رزمنده و تقدیم هشت شهید سرافراز در صفوف مقدم جبهه‌ها قرارگرفت، تصریح کرد: جوانان غیرتمند و شجاع این روستا هنوز هم کفن‌پوشان آماده دفاع از مرزهای انقلاب اسلامی در جبهه‌های مختلف جنگ نرم و سخت هستند.

یکی از اهالی روستای چهار فرسخ، با اشاره به رشادت‌های جوانان این روستا یادآور شد: افسوس که فراموش شدیم.

افسرده با اشاره به سیل 13 فروردین‌ماه سال جاری ادامه داد: این بلای طبیعی هستی و وجودمان را با خود برد و روستا را به ویرانه مبدل کرد.

وی با بیان اینکه این حادثه، مزارع را که تنها منبع ارتزاق ما بود را با خاک یکسان کرد، گفت: و همچنین زیرساخت‌های روستا را ویران کرد.

یکی از اهالی روستای چهار فرسخ، خطاب به مسؤولان خاطرنشان کرد: مسؤولان به روستا آمدند همدردی کردند، گزارش تهیه کرده و رفتند تا پیگیری لازم را انجام دهند و جبران خسارت کنند، ولی بعد از قول‌های مساعد یک ریال اعتبار نیز پرداخت نکرده و روستای ما را تنها گذاشتند.

* نگرانی اهالی روستای چهارفرسخ نهبندان برای مزارع و باغ‌های خود

سید ابوالحسن میرجلیلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند با اشاره به سیل در روستای چهار فرسخ نهبندان اظهار داشت: همانند سیلی که در این روستا در ماه‌های فروردین‌ و اردیبهشت امسال رخ داد در شهرستان‌های بیرجند، خوسف و سربیشه نیز سیل اتفاق افتاده و سبب تخریب شده است.

وی با بیان اینکه سیل در این مناطق سبب تخریب راه‌های روستایی و عشایری شده است، تصریح کرد: همچنین خساراتی را به مزارع، باغ‌ها، دام‌ها، منازل مسکونی وارد کرده و سبب آب گرفتگی در معابر شهرستان‌های بیرجند، خوسف و سربیشه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه از طرف مدیریت بحران کشور پیشنهاد اعتبار برای خسارات صورت گرفته است، یادآور شد: با توجه به بالا بودن حجم خسارت در غرب کشور تا این لحظه اعتباری برای جبران خسارت به استان نیامده است.

میرجلیلی با بیان اینکه استاندار خراسان جنوبی نیز از روستاهای سیل‌زده دیدن کرد، ادامه داد: هلال احمر نیز امدادرسانی را به حادثه‌دیدگان انجام داد.

وی با بیان اینکه سه قنات روستای چهار فرسخ به صورت اضطراری توسط جهاد کشاورزی استان در مدت 10 روز ترمیم شد، گفت: یکی از این قنات‌ها از قنات‌های آب شرب اهالی بوده که در حد نیاز بهسازی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: راه‌های مواصلاتی چهار فرسخ و هشت روستای مجاور مشکل‌دار شده بود که راه و شهرسازی استان به صورت اضطراری آنها را ترمیم می‌کند.

میرجلیلی با بیان اینکه شبکه آب و فاضلاب روستایی که خسارت دیده نیز توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بدون هیچ اعتباری انجام شده است، اضافه کرد: حجم فعالیت در این روستا بیشتر از روستاهای مجاور بوده است.

وی با بیان اینکه اهالی این روستا بیشتر برای مزارع و باغ‌های خود نگران هستند، تصریح کرد: در این زمینه نمی‌توان اقدام خاصی برای آنها انجام داد، زیرا مدیریت بحران کشور اعلام کرده محصولات زراعی، باغی و دام‌ها باید بیمه باشند تا جبران خسارت برای آنها انجام شود در غیر این صورت دولت نمی‌تواند کمک آنچنانی به خسارت‌دیدگان انجام دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از هموطنان خواست: فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی را در استان گسترش دهند چراکه ما یکی از استان‌های حادثه‌خیز مانند تگرگ، خشکسالی، ریزگردها، طوفان و سایر حوادث هستیم که بر اثر این حوادث قانون خسارتی را بدون بیمه پرداخت نمی‌کند.

میرجلیلی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته در اثر سیل حوادث جانی نداشتیم، خاطرنشان کرد: حوادث مالی نیز بر اثر وجود دیوار حفاظتی و سیل‌بند به 38 درصد کاهش یافته است.

* طرح جایگزینی قنات تخریبی در صورت تأمین اعتبار انجام می‌شود

همچنین محمد مالکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: در سیل چهارفرسخ نهبندان که در 13 فروردین‌ماه سال جاری اتفاق افتاد، ارگان‌های مختلفی مانند هلال احمر و اداره برق برای امور اورژانسی ورود پیدا کردند.

وی با بیان اینکه در بحث مسائل زیرساختی ارگان‌هایی مانند جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و راه و شهرسازی ورود پیدا کردند، تصریح کرد: در ساعت هفت صبح که خبر سیل به ما رسید اکیپ‌های برآورد خسارت به محل اعزام شدند و برآورد اولیه انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان ادامه داد: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به محل روستای چهار فرسخ آمده و از نزدیک بازدید کردند.

مالکی با بیان اینکه در بحث باربری انهار اقدامات اولیه انجام شد، گفت: این امر به ویژه در مورد درختان پسته انجام شد و اگر صورت نمی‌گرفت پسته‌ها خشک می‌شد و ما این کار را به کمک مردم انجام دادیم.

وی با بیان اینکه کانال انتقال آب به طول 6 کیلومتر مسدود شده بود و با مردم در این زمینه جلسه گذاشتیم، افزود: مردم همت کردند کانال را لایروبی کردند.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان با بیان اینکه قنات آب شیرین روستا شب بعد از سیل مسدود شد، اضافه کرد: در یک اقدام اورژانسی با همکاری ما و کمک مردم ظرف سه روز قنات ترمیم شده و آب در آن جاری شد.

مالکی با بیان اینکه قنات کلاتهخان این روستا 500 متر مسدود بود، تصریح کرد: حدود 40 میلیون تومان برای آن هزینه کردیم و ستاد بحران در این زمینه به ما کمکی نکرد و حدود 120 میلیون تومان برای ادامه آن نیاز است.

وی با بیان اینکه بابری و طوقهچینی قنات آب شیرین روستا به همت مردم و جهاد کشاورزی به طول 15 متر انجام شده است، یادآور شد: تامین اعتبار انعقاد قرارداد خط لوله برای قناتهایی از جمله قنات علیآباد و شیپور انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان با بیان اینکه برای قنات علیآباد 3 هزار و 337 متر لوله به اعتبار یکهزار و 214 میلیون ریال از محل صندوق توسعه کمک شده است، ادامه داد: برای قنات اصلی روستا به نام شیپور نیز یکهزار و 406 متر لوله با اعتبار 727 میلیون ریال حمل شده و نیاز به خودیاری مردم است بازسازی انجام شود.

مالکی با بیان اینکه مطالعه و طراحی قنات آب شیرین به طول 3 هزار متر انجام شده است، گفت: طرح جایگزینی قنات تخریبی در صورت تأمین اعتبار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه احداث دایک حفاظتی را داشتیم، افزود: این دایک در قسمت بالا دست قنات شیپور به طول 200 متر انجام شده که از ورود سیلاب در محل مظهر قنات جلوگیری میکند و با همکاری شهرداری و شورای شهر انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان با بیان اینکه بابری استخر قنات شیپور به مساحت 400 مترمربع با کمک راه و شهرسازی در روستا انجام شده است، اضافه کرد: همچنین احداث دایک حفاظتی اراضی کلاتهخان به مساحت 400 متر انجام شده است.

مالکی تصریح کرد: تخلیه رسوبات شن و ماسه دور طوقه درختان به مساحت 10 هکتار با کمک مالکان انهار و مساعدت کارشناسان جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه رئیس جهاد کشاورزی استان در بین اهالی روستا قول اعطای تسهیلات کمبهره به سیل‌زدگان واقعی را دادند، یادآور شد: به سبب اینکه شورای اسلامی روستا دیرتر به ما اطلاعات مربوط به برآورد میزان خسارت و خسارتدیدگان واقعی را دادند در این زمینه تعلل شد و به 205 نفر از سیل‌زدگان تسهیلات کمبهره در صورت تأمین اعتبار پرداخت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان ادامه داد: احداث استخر خاکی برای خروج گاز و شیرینسازی آب قنات به همت راه و شهرسازی در این روستا انجام شده است.

مالکی خاطرنشان کرد: باید فرهنگسازی در زمینه محصولات کشاورزی و دامی صورت گیرد تا این مشکلات را دوباره نداشته باشیم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 5 مهر 1395، کد مطلب: 13950717001702:www. khavarestan. ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین