پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۱۹۶۱۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه نمی‌گذاریم جلوی صادرات سیب گرفته شود، گفت: این کار منافع زیادی برای کشور دارد.
شعار سال: کاظم خاوازی امروز در صحن علنی مجلس در پاسخ به پرسش نمایندگان درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: امروز همه‌ی فعالان بخش کشاورزی در راستای دستور مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند و شاخص‌های عملکرد آن‌ها تایید آن است به طوری که با تمام مشکلات ناشی از کرونا و تحریم شاخص تجاری در ۶ ماهه اول سال جاری ۴.۴ دهم مثبت شده است.
وی ادامه داد: در ۹ ماهه سال ۹۸، کل محصولات صادر شده ۴ میلیون ۹۸۶ تن بود که در ۹ ماه سالجاری این رقم ۲۲ درصد از نظر وزنی و ۲۰ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است. در سال ۹۸ صادرات محصولات باغی ۶۴۵ هزار تن بود که در سال جاری به ۸۸۹ هزار تن رسیده که از نظر وزنی رشد ۳۸ درصدی و ارزشی ۴۳ درصد داشته شده است.

خاوازی در پاسخ به پرسش دیگر نمایندگان درباره اقدامات انجام شده برای حمایت از باغداران سیب و کاهش زیان آن‌ها، گفت: در سال ۹۸، ۳۰۰ هزار تن سیب صادر شد و با برنامه ریزی انجام شده امروز این رقم را به ۴۰۳ هزار تن رسانده‌ایم.

وی با اشاره به دستیابی ایران به توافقنامه اوراسیا، تصریح کرد: هم اکنون صادرات محصولات کشاورزی در قالب موافقت اوراسیا انجام می‌شود و بر اساس این موافقنامه توانستیم تنها به کشور روسیه ۹۷ هزار تن سیب صادر کنیم در حالی که تنها ۲۴ مرز فعال است.
خاوازی کل سیب تولیدی کشور را ۴ میلیون ۱۲۰ هزارتن عنوان کرد.
وی افزود: از این میزان ۱ میلیون ۵۰ هزار تن در آذربایجان غربی تولید می‌شود، همچنین سیب صنعتی تولید شده در این استان ۱۷ درصد از سیب صنعتی کشور است.
خاوازی مجموع سیب صنعتی تولیدی در کشور را ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تن اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای حمایت از باغداران تولیدکننده سیب صنعتی قیمت تضمینی تعیین شده است، افزود: نمایندهگانی را از جهاد کشاورزی به کارخانه‌ها فرستادیم تا با نمایندگان آن‌ها صحبت کنند و نتیجه این شد که هر کیلوگرم سیب صنعتی از باغداران ۱۲۵۰ تومان هر کیلوگرم سیب درجه سه پا درختی از آن‌ها ۱۱۸۰ تومان خریداری شود.

خاوازی یادآور شد: مشکل سیب پا درختی یک مشکل ۳۵ ساله است که امسال با ایجاد ۹۰ مرکز جمع آوری تولنستهایم تا حدودی آن را مرتفع کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ با سوال دیگر نمایندگان مبنی بر اقدامات انجام شده برای فرآوری سیب گفت: در سالجاری ۷ فقره مجوز تاسیس کارخانه و ۱۲۵ فقره مجوز واحد فرآوردی صادر شده است.
خاوازی یکی از پیش نیاز‌های صادرات سیب را سورتینگ بر شمرد و اظهار کرد: در استان آذربایجان غربی برای راه اندازی سورتیک با هدف صادرات سیب این استان به یکی از سرمایه گذاران مجوزی داده شد تا ظرف مدت ۶ ماه با سرمایه گذاری بالای ۱۰ میلیون دلار واحد سورتیک راه اندازی کند.
وی در واکنش به به اعتراض نماینده این استان به خبر‌های حاکی از مانع تراشی برای صادرات سیب گفت: این قول را به همه می‌دهم که اجازه ندهم جلوی صادرت سیب و مرکبات گرفته شود چراکه صادرات می‌تواند منافع زیادی برای کشور داشته باشد و مازاد تولید که بازار را بر هم میزند را از کشور خارج کند.
خاوازی تاکید کرد: در فصل مقرارت واردت و صادرات، مطرح شده که صادرات سیب در عوض واردات موز باشد و همچنین تعرفه ترجیحی به آن تعلق گرفت.

وی ادامه داد: برای توسعه صادرات سیب در حال مذاکره با کشور‌های اوراسیا هستیم و در جهت موافقت تجارت آزاد کار‌های زیر بنایی انجام شده تا گواهی بهداشتی و قرنطینه‌ای را از کشور‌های اروپایی برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله سیب را بگیرم.

خاوازی از دیگر کار‌های انجام شده برای توسعه صادرت محصولات کشاورزی پیگیری صدور دوباره کارت بازرگانی کشاوزرانی که باطل شده و مذاکره برای حذف تعهد ارزی با وزارت صمت و بانک مرکزی بر شمرد.
وزیر جهاد کشاورزی درباره صدور مجوز برای احداث بنا در باغات نیز گفت: از ۸ میلیون هکتار از اراضی باغی تنها ۱.۲ میلیون هکتار خاک قابل زراعت است و الباقی خاک‌ها با محدویت کشت روبه رو هستند بنابرین ما باید در تغییر کاربری و صدور اجازه ساخت سختگیر باشم.
خاوازی با تاکید براینکه ما جنگ‌مان با بهره‌بردار‌ها نیست، گفت: ما به باغدارن اجازه ساخت بنا از ۲۰ تا ۱۰۰ متر مربع را برای خانه کارگری و سایر می‌دهیم بحث ما کسانی هستند که مهاجرت می‌کنند و ویلا می‌سازند.
وی تصریح کرد: البته برای حفط اراضی هم دولت لایحه داده و هم طرحی در مجلس وجود دارد و این موضوع می‌تواند ما را برای مقابله با تغییر کاربری اراضی کمک کند.
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش دیگر نماینده آذربایجان غربی درباره تامین آب مورد نیاز کشاورزان و توسعه آبیاری نوین در این استان اظهار کرد: ۳۱ هزار هکتار برنامه توسعه آبیاری نوین در آذربایجان غربی داریم و ۲۶۰ میلیارد تومان در حوزه دریاچه ارومیه برای توسعه آبیاری اختصاصی یافته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۱۷۰۰۷، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
صادر کنند تا قیمت ها در بازار داخل پایین نیاد! اینه تنظیم بازار!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
برای چی باید وقتی در درون قیمت میوه ها این همه گرون شده ما هنوز هم صادرات داشته باشیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
این ها عادت دارن خوراک مردم خودشون رو بدن خارجی ها بخورن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
اینکه هنوز کسانی هستن که خارج رو مقدم بر داخل میدونن مشکلات ما حل شدنی نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین