پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۱۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
رای دادگاه جنایی تهران سی ام بهمن ۱۳۲۲ (۱۹ فوریه ۱۹۴۴) درباره متهمان به قتل زندانیان سیاسی با تزریق آمپول هوا و وسائل دیگر صادر شد. این وقایع زندان، پیش از شهریور ۱۳۲۰ (اشغال نظامی ایران) و تغییر رئیس کشور روی داده بود.
شعار سال: رای دادگاه جنایی تهران سی ام بهمن ۱۳۲۲ (۱۹ فوریه ۱۹۴۴) درباره متهمان به قتل زندانیان سیاسی با تزریق آمپول هوا و وسائل دیگر صادر شد. این وقایع زندان، پیش از شهریور ۱۳۲۰ (اشغال نظامی ایران) و تغییر رئیس کشور روی داده بود. طبق حکم دادگاه جنایی تهران، پزشک احمدی (پزشک زندان) به اعدام و سرپاس [سرتیپ پلیس]مختاری که در زمان ارتکاب این قتل‌ها رئیس شهربانی [پلیس کل کشور]بود به ده سال زندان محکوم شده بود. بقیه متهمان به شش سال زندان تا حبس ابد محکوم شده بودند. فرخی یزدی روزنامه نگار و سردار اسعد بختیاری (جعفرقلی خان) دوتن از این مقتولان زندان بودند. پزشک احمدی پس از اشغال نظامی ایران توسط نیرو‌های انگلستان و شوروی، به عراق گریخته و در بغداد پنهان شده بود که بعدا دستگیر و به ایران مسترد گردیده بود.

جعفرقلی خان سردار اسعد در کابینه‌های متعدد وزیر بود و هنگام بازداشت و انتقال به زندان قصر هم وزیرجنگ بود که ناگهان و بدون مقدمه، به اراده رضاشاه دستگیر شده بود. وی به همراه رضاشاه به مازندران رفته بود که دربابل اورا دستگیر کرده بودند. وی که از مشروطه خواهان بنام بود توسط سرهنگ سیاسی رئیس آگاهی پلیس (تأمینات) به تهران منتقل و تحویل زندان قصر شده بود. تقریبا همزمان، به دستور رضاشاه عده‌ای از سران ایل‌های بختیاری، بویر احمد و چهارلنگ نیز دستگیر شده بودند که دهم فروردین ۱۳۱۳ به حکم دادگاه نظامی اعدام شدند. گفته شده است که در همین روز و در زندان قصر، سردار اسعد (معروف به سردار بهادر) با تزریق آمپول هوا توسط پزشک احمدی کشته شده بود. جعفرقلی خان که هنگام مرگ ۵۵ ساله بود پسر علیقلی خان بختیاری بود. علیقلی خان بود که با سواران خود از اصفهان به تهران آمده و با کمک مجاهدان گیلان و مازندران و افراد یپرم خان پایتخت را تصرف و محمدعلی شاه قاجار را که راه استبداد درپیش گرفته بود برکنار کردند. درپی درگذشت علیقلی خان، لقب «سردار اسعد» به جعفرقلی خان داده شده بود. جعفرقلی خان که مدتی هم استاندار کرمان بود در آغاز پادشاهی رضاشاه از دوستان نزدیک او بود.

سرهنگ نیرومند یکی دیگر از متهمان پرونده قتل‌های مخالفان سیاسی دولت وقت به حبس ابد محکوم شده بود. دادگاه جنایی تهران سرهنگ راسخ را هم که از ماجرا آگاه بود و به قوه قضایی خبر نداده بود تا عدالت اجرا شود به جرم اختفای جرم به شش سال زندان محکوم ساخت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از کافه تاریخ، تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۲۲۶۷۰، www.cafetarikh.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
1
0
حاجي تو همين رو گبير و برو! ببين چقد اوضاع اون موقع از نظر امنيتي داغون بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
1
0
دمتون گرم كه اين چيزهارو با مردم در ميون ميذاريد تا مردم اگاه تر بشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین