پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۳۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: صید کیلکای دریای خزر طی ۹ ماه نخست امسال با کاهش هشت درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۲ هزار و ۵۳۰ تن رسید.
شعار سال: مختار آخوندی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اعلام شده از ابتدای فصل صید ماهیان کیلکا در سال جاری تا کنون، صید کیلکای دریای خزر با کاهش هشت درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۲ هزار و ۵۳۰ تن رسید.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: بر این اساس هفت هزار و ۹۳۳ تن ماهی کیلکا در آب‌های مازندران و چهار هزار و ۵۹۷ تن در آب‌های استان گیلان در مدت مذکور صید شده است.

وی خاطرنشان ساخت: این آمار حاکی از آن است که سهم صید استان مازندران از کیلکای دریای خزر ۶۳ درصد و سهم استان گیلان ۳۷ درصد بوده است.

به گفته وی، امسال ۷۴ فروند شناور کیلکاگیر به صید کیلکای دریای خزر اشتغال دارند که از این تعداد ۴۴ فروند در استان مازندران و ۳۰ فروند در استان گیلان فعال هستند.

آخوندی مهمترین دلیل کاهش صید کیلکای دریای خزر در مقایسه با سال گذشته را کاهش ۱۱ درصد شب‌های دریاروی به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی و توفان اعلام کرد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه بخش اعظم صید کیلکا در زمستان صورت می‌گیرد، اظهار امیدواری کرد: با مساعد شدن شرایط آب و هوایی میزان صید کیلکا در سال ۹۹، انتظارات صیادان کیلکاگیر را برآورده کند.

وی اذعان داشت: سال گذشته در مجموع ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن کیلکا از آب‌های استان‌های گیلان و مازندران صید شده بود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به افزایش نرخ فروش کیلکا درسال جاری، یادآور شد: بخش عمده کیلکا ماهیان دریای خزر، جهت تبدیل شدن به پودر ماهی در اختیار کارخانه‌های صنایع شیلاتی قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: از آنجا که کیلکا ماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متأسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.

آخوندی با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه دار به آب‌های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه بیان کرد: تا قبل از سال ۷۹ و ورود مهاجم شانه دار به آب‌های خزر، سالانه ۹۵ هزار تن کیلکا صید می‌شد، اما از آن به بعد صید ماهیان کیلکا سالانه به ۱۵ هزار تن کاهش یافت که طی سال‌های اخیر این رقم به ۲۵ هزار تن رسیده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی مانا، تاریخ انتشار: 13 دی  1399، کد خبر: 4956563،  www.mana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
0
ساطمان شيلات در ايران هم بايد نظارت هاي قوي تري روش شكل بگيره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین