پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۱۴۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
یک کارشناس سیاست خارجی بر این عقیده است که علی رغم خواست و تلاش تندروها در ایران و آمریکا، به احتمال زیاد بایدن به برجام برمی‌گردد و تحریم‌ها را نیز برمی‌دارد اما به تبع آن درخواست‌هایی را از ایران خواهد داشت.
شعار سال: ایران غنی‌سازی ۲۰درصد را از سرگرفته است؛ دولت بایدن تا کمتر از پانزده روز دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد و پالس‌های متفاوتی درباره برجام از سوی دولت آینده آمریکا مطرح می‌شود. جیک سولیوان از بازگشت مشروط واشنگتن به برجام و لزوم مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران سخن گفته. ایران، اما هرگونه مذاکرات فراتر از برجام را رد کرده. تحلیلگران می‌گویند غنی سازی ۲۰درصد مسیر احیای برجام را دشوارتر می‌کرد.

اردشیر‌ سنایی کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه با اشاره به سرانجام برجام، با توجه به بازگشت ایران به غنی سازی ۲۰درصد، گفت: بعد از شکست ترامپ و در واقع احتمال بازگشت آمریکای بایدن به برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، خوش‌بینی نسبت به بازگشت همه امور به شرایط قبل از خروج آمریکا از برجام وجود داشت. نه اینکه بگویم دیگر وجود ندارد، بلکه کماکان این امکان وجود دارد، اما به نظر می‌رسد متغیر‌های متخلف همگی در کنار هم قرار گرفتند و مقداری شرایط را سخت کردند.

مخالفان داخلی به دنبال تعویق مذاکرات هسته‌ای هستند
او ادامه داد: کشور‌های مخالف مذاکرات هسته‌ای از جمله عربستان و رژیم اسرائیل تمام فشار، نفوذ و لابی‌های خود را به کار گرفته‌اند تا در بازگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن تحریم‌ها یا اتفاق نیفتد یا اگر هم اتفاق بیفتد همراه با شرط و شروط لازم باشد؛ آن‌ها می‌خواهند نه تنها در جریان مذاکرات قرار بگیرند بلکه خواسته‌هایشان هم تامین شود، به ویژه در مسائل منطقه‌ای. در آمریکا نیز تیم ترامپ سعی دارد یا روند مذاکره و بازگشت به برجام را یا از بین ببرند یا آن به تعویق بیندازند.

سنایی ادامه داد: در سطح داخلی خود ایران نیز به نظر می‌رسد تلاش مخالفان برجام بر این است که مذاکره صورت نگیرد یا اگر قرار است انجام شود بماند برای دولت بعد. از سوی دیگر اروپایی‌ها نیز مد نظر داشتن که پروژه برجام پلاس را همزمان در کنار برگشت آمریکا به برجام کلید بزنند و مطالبات جدید را عنوان کنند. مجموعه این عوامل در کنار همدیگر نشان می‌دهد که هرچقدر به زمان شروع به کار جو بایدن در ابتدای بهمن ماه نزدیک می‌شویم، هر روز متغیر‌های جدیدی دست به دست می‌دهند تا این پروژه را سخت‌تر و سنگین‌تر کنند.

آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد اقدام خطرناکی است
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در نهایت این اتفاق رخ خواهد داد و هر دوطرف خصوصا ایران چاره‌ای جز برگشت به میز مذاکره ندارد، تصریح کرد:، اما به هرحال وجود عواملی که می‌تواند این پروسه را تاخیر بیندازند هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه در فرصت باقی تا آمدن بایدن اصلا نیازی نبود به غنی‌سازی ۲۰ درصد برگردیم، گفت: فکر می‌کنم شروع به غنی‌سازی ۲۰ درصد در این شرایط و چند روز باقی مانده تا آمدن بایدن، نمی‌تواند پروسه‌ای باشد که به بازگشت طرف مقابل به برجام کمک کند و تحریم‌ها را بردارد. غنی‌سازی ۲۰ درصد این ذهنیت را برای طرف مقابل ایجاد نمی‌کند و این اقدام را در شرایط فعلی مخرب می‌دانم. این رفتار تلاش مخالفین داخلی و خارجی را برای تشدید فشار‌ها بیشتر می‌کند. به هرحال فکر می‌کنم ایران رفتار خطرناکی را شروع کرده است و احتمال اینکه این اقدام نتیجه معکوس بدهد هم زیاد است.

بایدن به برجام باز می‌گردد، اما ...
سنایی ادامه داد: دولت بایدن و دموکرات‌ها به دنبال احیای برجام و برداشتن تحریم‌ها هستن، اما آن را پُلی می‌دانند که بخواهند خواسته‌های دیگرشان را از مسیر آن مطرح کنند. ممکن است این موضوع در قالب برجام باشد یا اینکه بخواهند پروسه دیگری را در قالب برجام یا برجام پلاس اجرا کنند؛ بنابراین اینکه فکر کنیم با حضور بایدن و بازگشت آمریکا به برجام تحریم‌ها برداشته می‌شود و شرایط به حالت سابق برمی‌گردد به دور از واقعیت است، اما به برجام برمی‌گردند و تحریم‌ها را هم برمی‌دارند تا بتوانند سایر خواسته‌هایشان را مطرح و اجرایی کنند.

این تحلیلگر سیاست خارجی با بیان اینکه ایران در شرایطی نیست که بتواند دست بالا را در مذاکرات داشته باشد، تصریح کرد: ما انقدر محدودیت‌هایمان بیشتر شده که نمی‌توانیم راه حل‌های دیگری را در پیش بگیریم. شرایط اقتصادی که از سال ۹۷ به ما تحمیل شده است، اجازه مطرح کردن همه پیشنهاد‌ها را به ما نمی‌دهد. اینکه در مذاکرات آتی چقدر بخواهند امتیاز بدهند به شرایط آینده بستگی دارد.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم شروع مذاکرات مجدد از همین دولت آغاز می‌شود، اما بعید می‌دانم نتیجه نهایی مذاکرات، برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام به این دولت برسد و ادامه روند مذاکرات در دولت آینده رقم می‌خورد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از رویداد ۲۴، تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۲۴۶۷۵۶، rouydad۲۴.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
0
هیچ خطری برای منطقه نداره اتفاقا ایران رو به شدت قوی تر میکنه در مذاکره بعدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
0
مگه این غنی سازی بیست درصد جز برجام نبوده؟!!
ناشناس
Netherlands
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
0
چرا ما باید به کسایی گوش کنیم که مخالف عادی سازی روابط ما با جهان هستن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
غنی سازی در ایران باید از همون روز که ترامپ زد بیرون از معاهده شروع میشد تا درس خوبی بهشون میدادیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین