پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۲۱۱۶۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
برخی سهامداران بانک ادغام شده مهر اقتصاد در مقابل ساختمان قوه قضائیه تجمع کردند.
شعار سال: این تجمع در اعتراض به قیمت‌گذاری غیر منصفانه سهام بانک مهر اقتصاد در مقابل ساختمان قوه قضائیه انجام شد.
 
سالاری یکی از تجمع‌کنندگان به خبرنگار ما می‌گوید: سهامداران به جریان ادغام و ارزش‌گذاری اموال بانک اعتراض دارند، چون معتقدند قیمت تعیین شده از ارزش واقعی آن بسیار کمتر است.

یکی دیگر از افراد حاضر در تجمع می‌گوید: قیمت سهامی که تعیین شده ۱۴۰۰ تومان است و با این همه تورم و افزایش قیمت‌ها ارزش سهام این بانک تغییری نکرده است. در حالی که سهام بانک‌های مشابه در طول این مدت شاهد افزایش چشمگیری بوده اند. علاوه بر اینکه این بانک بر اساس صورت‌های مالی بانکی سودآور بوده و دلیلی برای قیمت گذاری چنین پایین برای سهام آن وجود ندارد.

یکی دیگر از تجمع‌کنندگان می‌گوید: نماد این بانک ۲ سال بسته بوده و در این مدت هیچ سودی به سهامداران پرداخت نشده است و معلوم نیست سود این دو سال به کجا رفته است. چرا نباید قبل از تصمیمی مانند ادغام به ابعاد مختلف آن از جمله منافع سهامداران توجه شود؟ چرا قبل از اجرا تکلیف این سهام به درستی مشخص نشده است؟

 هدف تجمع‌کنندگان در برابر کاخ دادگستری طرح مساله با مسئولان قضایی و درخواست برای ورود این نهاد به موضوع ارزش‌گذاری سهام بانک بوده است.

تجمع‌کنندگان پس از تجمع در مقابل کاخ دادگستری، در مقابل درب اصلی بانک مرکزی نیز تجمع کردند تا درخواست‌های خود را به گوش مدیران ارشد بانک مرکزی برسانند. آن‌ها می‌گویند بانک مرکزی دقت کافی در ارزش‌گذاری سهام آن‌ها نداشته است.

ضرورت ارزش‌گذاری منصفانه بانک مهر اقتصاد

اینجانبان سهامداران بانک مهر اقتصاد در شرف ادغام هستیم که به دلایل زیر نسبت به قیمت‌گذاری این بانک و مبنا قرار دادن قیمت ۱۷۱۷۲ ریال برای تسویه با سهامداران معترضیم:

۱- وقتی که می‌خواستیم سهام این بانک را بخریم، صرفا، چون اسم بانک روی این شرکت بود، سهام این شرکت را خریدیم، می‌توانستیم برویم یک شرکت دیگری مثلا تولیدی یا صنعتی را بخریم بنابراین ما سهام بانک مهر اقتصاد را خریدیم که دارای برند، نشان تجاری و حق‌الامتیاز و مجوز بانک مرکزی بود و ارزش این دارایی نامشهود آن موقع در خرید ما موثر بوده چرا الان که بانک ادغام شده، برای تسویه با سهامداران هیچ ارزشی برای نشان تجاری و برند و مجوز بانک مهر اقتصاد با ۷۰۰ شعبه و بیش از ۱۹ میلیون سپرده‌گذار در نظر نگرفته نشده است؟

۲- طبق بند هفت صفحه ۷۲ گزارش هیات کارشناسان رسمی دادگستری مربوط به ارزش‌گذاری بانک مهر اقتصاد، تعیین ارزش ویژه کل و ارزش ویژه هر سهم شرکت در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۷ آمده است، سوال ما این است اگر ارزش ویژه در این تاریخ انجام شده و برآورده شده، چرا بلافاصله بعد از محاسبه این ارزش‌گذاری، مجمع ادغام تشکیل نشده بود و با سهامداران تسویه نکرده‌اند، حال که یک سال و سه ماه از این تاریخ گذشته است، آیا باید بپذیریم که براساس قیمت‌گذاری یک سال و سه ماه پیش این ارزش‌گذاری انجام و با سهامداران تسویه شود؟

۳- نکته بسیار مهم اینجاست که در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۷ اضافه ارزش شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان توسط کارشناسان محترم دادگستری برآورد گردیده است، این در حالی است که این شرکت مالک ۱۲ درصد شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ۲۰ درصد آلومینیوم ایرانا یرالکو، ۱۰۰ درصد نیروگاه کازرون و مالک ۶۷ درصد سهام شرکت تراکتورسازی ایران است، اگر صرفا همین سه شرکتی که گفته شد را مبنای ارزش‌گذاری قرار دهیم، ارزش‌گذاری این سه شرکت با توجه به اینکه قیمت خودشان یا مشابه خودشان در بازار سرمایه وجود دارد. اضافه ارزش شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان را بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌کند.

۴- از ارزش ویژه کل بانک مهر اقتصاد مبلغ ۵۲۰۰ میلیارد تومان بابت ذخیره مالیات طبق اطلاعات صفحه ۷۲ گزارش هیات کارشناسان رسمی دادگستری کسر شده است، سوال اینجاست بانک مهر اقتصاد در تاریخ ۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ طی دادنامه شماره ۹۷۰۹۹۷۰۰۰۰۴۰۰۰۴۲ مبنی بر رد مالیات بر ارزش افزوده به نفع بانک مهر اقتصاد، رای گرفته است، این رای که به نفع بانک بوده مورد اعتراض سازمان امور مالیاتی کشور در مرحله تجدیدنظر می‌باشد، اما از آنجا که ادله بانک مهر اقتصاد در این زمینه کاملا مستند می‌باشد، این امر در مرحله تجدیدنظر نیز رای به نفع بانک مهر اقتصاد صادر خواهد شد، چرا باید رایی که گرفته شده و مالیات حذف شده، دوباره در ارزش‌گذاری لحاظ بشود و از ارزش ویژه کل بانک کم شود؟

۵- اضافه ارزش دارایی‌های ثابت مشهود بانک که عمدتا شعب بانک می‌باشد، طبق گزارش کارشناسان رسمی دادگستری ۴۱۰۰ میلیارد تومان می‌باشد، سوال اینجاست از آنجا که این اضافه ارزش در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۷ برآورد شده است، از این تاریخ تا تاریخ ادغام تورم ملک چقدر بوده است؟ آیا تورم ملک بیشتر از ۱۰۰ درصد نبوده؟ اگر بوده یا حتی کمتر بوده است چرا این یک سال هیچ تاثیری بر این اضافه ارزش نگذشته است؟

در پایان از همه نهاد‌هایی که به دنبال احقاق حقوق مظلومان و کسانی که حقوق‌شون تضییع شده، هستند خواهشمند است ضمن عنایت به دلایل فوق نسبت به پیگیری حقوق سهامداران ضعیف بانک مهر اقتصاد که عمدتا از قشر دلسوز نظام هستند، حمایت کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۱۸دی۱۳۹۹، کد خبر: ۱۳۹۹۱۰۱۷۰۰۰۹۳۰، farsnews.i
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
1
به این موسسات مالی اصلا نمی‌شه اعتماد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
1
از این تجمع ها در طول روز زیاد رخ میده کسی دیگه واقعا خشم مردم و ناراحتی و دلخوری مردم براش مهم نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
1
مهر اقتصاد هم خیلی وقته داره مردم رو اذیت میکنه و حقشون رو نمیده
ناشناس
Netherlands
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
1
سهام داردان بانک های خصوصی تا ما دیدیم همیشه به مشکلات زیادی برخوردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین