پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۱۱۶۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
ریشه مشکلات در اقتصاد ایران کجاست؟ این پرسشی است که معاون وزیر اسبق اقتصاد، پاسخ را «اقتصاد دولتی» می‌داند.
شعار سال: «حیدر مستخدمین حسینی» گفت: «دولت‌ها تاجران موفقی نبوده و نخواهند بود. همان‌طور که شاهد هستیم، بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی طی سال‌های گذشته تاکنون در نتیجه دخالت دولت در امور اقتصادی است. به جای آن که به توان بخش خصوصی تکیه شود متاسفانه چسبندگی و وابستگی دولت به مردم کاهش پیدا کرده است».

به باور مستخدمین حسینی: وقتی دولت خودش می‌خرد و می‌فروشد در نتیجه نیازی به رونق تولید و خصوصی سازی احساس نمی‌کند، نتیجه هم مانند اتفاق این روز‌ها گذر دلار از ۳۰ هزار تومان است».

این آگاه اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود همچنین به آشوب بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: «هدف دولت از به تکاپو افتادن بازار سرمایه ایجاد رفاه اقتصادی نبود. حتی رفاه نیز دستمایه درآمد زایی برای دولت قرار گرفت».
 
جبران کسری بودجه

به گفته این صاحب نظر اقتصادی: «طی دو سال گذشته تاکنون دولت برای جبران کسری بودجه خود، دست به اقداماتی زد که همه بازار‌ها را به هم ریخت و از تعادل خارج کرد. با وجود تورمی بیش از ۴۰ درصد، اما شورای پول و اعتبار تصمیم به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی گرفت و به این شیوه خواسته یا ناخواسته، سرمایه‌های خرد از بانک بیرون آمد و در بازار‌های مختلف غیر مولد سرگردان شد. همین اتفاق موجب سنگین شدن موجب افزایش نقدینگی و نیز صعودی شدن شاخص‌های تورم و همچنین، شاخص فقر شد».

او با اشاره به آت هجوم مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز گفت: در دولت اصلاحات هرگز شاهد پس انداز ارزی مردم نبودیم. به همین دلیل نیز تورم به بهترین شکل قابل کنترل بود و مردم آرامش اقتصادی بیشتری داشتند دلیل این اتفاق نیز یکسان سازی نرخ ارز بود. اما حالا شاهد رقابت نرخ ارز بانک مرکزی با ارز بازار آزاد هستیم. ارز چند نرخی بدون شک یکی از گلوگاه‌های فساد خواهد بود».

مستخدمین حسینی در پایان گفت: «با توجه به کارنامه اقتصادی دولت، نمی‌توان انتظار بهبود بازار ارز را داشت مگر اینکه تحول جدی در تصمیم گیری‌های دولت انجام شود. اگر چه به نظر می‌رسد در شرایط فعلی نیز دولت زمان کافی برای سروسامان دادن به اوضاع اقتصادی را ندارد».

او صحبت‌های خود را این طور پایان داد: «حل مشکلات اقتصادی راهکار عاجلی ندارد. باید به یک برنامه بلند مدت برای اقتصاد ایران اندیشید».


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فراز، تاریخ انتشار: ۱۸ دی۱۳۹۹، faraz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
0
با دولتی کردن و نرخ دولتی آزاد کردن باعث بروز این همه اختلاف قیمت در بازار شدند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
0
ما در جاهایی دیدیم که دولت رو در زمینه اقتصادی کنار هم زدیم و رو اوردیم به خصوصی سازی اما گند زدیم متاسفانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
اتفاقا ایران هنوز به اون مرحله نرسیده که بتونه اقتصاد رو به شکل خصوصی بگردونه
ناشناس
Netherlands
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
اقتصاد برای اینکه بتونه از دولتی به خصوصی گرایش عوض کنه نیاز به بلوغ کافی داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین