پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۷۵۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
پیش‌تر وقتی قیمت ارز ثابت بود، دولت برای تامین نهاده‌های دامی اقدام به واردات می‌کرد و شاید کمبود در این زمینه کمتر به چشم می‌آمد، اما در دولت دوازدهم با آشفته بازار نرخ ارز و نیز پدیده جدید ارز ۳ نرخی، مشکل کمبود نهاده‌های دامی بیش از گذشته به نمایان شد.
شعار سال: مدت‌ها است که بخش تولید دام های سبک و سنگین و همچنین طیور در داخل کشور و به ویژه استان مازندران با مشکل عدیده ای با عنوان کمبود خوراک و نهاده دامی دست به گریبان است، در این میان اما امروز دادگستری مازندران از کشف حدود سه هزار تن نهاده دامی قاچاق در سوادکوه خبر داد!

جالب‌تر این‌که این میزان، معادل 70 درصد نیاز استان مازندران به نهاده‌های دامی برای تولید مرغ گوشتی در استان است. اقلامی که مرغداران مازندرانی برای یافتن آن ماه‌ها انتظار کشیدند و چه بسیار افرادی که در این مدت برای همیشه با تولید در این صنف خداحافظی کردند.

پیش‌تر وقتی قیمت ارز ثابت بود، دولت برای تامین نهاده های دامی اقدام به واردات می کرد و شاید کمبود در این زمینه کمتر به چشم می آمد اما در دولت دوازدهم با آشفته بازار نرخ ارز و نیز پدیده جدید ارز ۳ نرخی، مشکل کمبود نهاده های دامی بیش از گذشته به نمایان شد.

فعالان بازار نهاده ها از همان ابتدا می‌گفتند که برخی با پروانه بهره برداری، سهمیه نهاده های دامی دریافت می کنند در حالی که تولیدی ندارند و بدلیل عدم وجود کنترل و نظارت مناسب در این بخش نیز این عده، سهمیه یاد شده را در بازار آزاد عرضه می کنند و همین امر نیز منجر به ایجاد بازار سیاه می شود. به همین راحتی میلیاردها تومان سرمایه‌ای که باید صرف تولید و تامین نیازهای غذایی مردم این سرزمین می‌شد به جیب یک عده دلال می‌رفت.

اما ماجرای کشف این محموله بزرگ قاچاق از حدود 10 روز قبل کلید خورد. در 12 دی‌ماه مدیرعامل بزرگترین شرکت تولید خوراک دام و طیور شمال کشور توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) سپاه کربلا در مازندران دستگیر شد. قطب تولید گوشت سفید و تخم‌مرغ کشور حالا با یک پدیده جدید روبرو بود، یک فساد بزرگ در بدنه تولید دامی در استان.

درست 4 روز بعد و در 16 دی‌ماه دو مدیر ارشد جهاد کشاورزی مازندران به اتهام ارتشاء و اخلال در بازار نهاده های دامی در استان دستگیر شدند. اتفاقی که حکایت از سازمان یافته بودن این فساد در استان داشت و امروز در 21 دی ماه بزرگترین محموله قاچاق نهاده‌های دامی در مازندران کشف شد که بدون شک مشکل بخش بزرگی از فعالان این صنف را برطرف خواهد کرد. نمی توان باور کرد که این دستگیری ها بدون ارتباط با این محموله بوده باشد و همه منتظرند تا در روزهای آینده اخبار شفاف تری از این مسئله به گوش برسد.

البته نباید فکر کنیم که با این دستگیری‌ها و توقیف محموله‌های قاچاق ریشه این قبیل فسادها در مازندران و حتی کشور خشکانده می‌شود. همانگونه که پس از ۲۴ شهریور ماه امسال که از انباری در شهرستان نوشهر ۲ هزار و ۲۰ تن انواع خوراک دام احتکار شده کشف و ضبط شده بود بازهم فساد زیر پوست مازندران به زندگی خود ادامه داد تا ما امروز با محموله‌ای حتی بزرگ‌تر از قبلی‌ها روبرو شویم.

مازندران با داشتن بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری ، سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می کند که معادل حدود ۱۱ درصد از نیاز مصرفی کشور است اما وقوع این قبیل اتفاقات و مشکلاتی که در عرصه تولید سر راه فعالان مازندرانی قرار می‌گیرد موجب سرد شدن بسیاری از آنان نسبت به کار تولیدی و روی آوردن به سمت مشاغل کاذب مانند دلالی خواهد شد. بازاری که به دلایل مختلف این روزها در مازندران داغ تر از همیشه است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری عبارت، تاریخ انتشار ۲۱ دی ۱۳۹۹، کد خبر: 57906، www.ebaarat.ir.
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
من مطمئن بودم كه بهم ريختگي بازار نهاده هاي دامي اون هم بعد از چندين سال خودكفايي تقصير يه مشت دلال بي همه چيزه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
نهاده هاي دامي در ايران بعد از اينكه كار دست خاوازي افتاد به خاك سياه نشست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
نهاده هاي دامي در ايران از زماني كه رانتي و ويژه خواري شد به همين بدبختي كه الان هستيم رسيديم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین