پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۸۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از انجام ندادن تعهدات اروپا در قبال ایران، انتقاد کرد.
شعار سال: «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با حضور خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات آن‌ها پاسخ داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیشاپیش شهادت حضرت زهرا (س) را تسلیت گفت و با اشاره به نزدیک شدن به ایام الله دهه فجر و گرامیداشت آن، عنوان کرد: کشتی کره‌ای، سفر هیأت کره‌ای که برای بدهی‌های کره و پول‌های ایرانی که در بانک‌های کره بلوکه شدند، مهمترین تحولات اخیر بوده است.

وی افزود: قائم مقام وزیر خارجه کره که به تهران سفر کرده، امروز با آقای ظریف دیدار می‌کند. در دیدار این مقام کره‌ای با عراقچی موضوع پول‌های بلوکه شده مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مباحث فنی در مورد کشتی داشتند که پاسخ‌های لازم به آن‌ها داده شده است.

 اسیر سیاست زدگی و فشار‌های ساختگی عناصر ورشکسته در موضوع سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی نخواهیم بود

وی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی و اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین که ایران را به کتمان حقیقت و عدم شفافیت در تحقیقات پرونده متهم کرده و این اقدام را تروریستی خوانده و همچنین بیانیه صادر شده توسط پنج کشور (کانادا، افغانستان، سوئد، انگلیس و اوکراین) که خواستار توضیحات کامل ایران درباره جزییات این سانحه شده‌اند و اظهارات پامپئو وزیر خارجه آمریکا که خواستار پاسخگویی ایران به این سانحه شده که سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس بود، ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده‌های قربانیان این سانحه، گفت: واژه ناتوان مطلق است در بیان همدردی با خانواده‌ها.

خطیب‌زاده به تشریح اقدامات ایران در این خصوص پرداخت و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از باب اینکه صلاحیت انحصاری در موضوع پیگرد قضایی متهمان این واقعه داشته است از روز اول با جدیت دادستانی نظامی تهران این موضوع را در دستورکار قرار داد و متهمان را دستگیر کرده و مراحل قضایی در حال پیگیری است و وفق مقررات با جدیت این موضوع در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه ما یک قرارداد معاضدت قضایی با اوکراین در سال ۱۳۸۳ داریم، اظهار داشت: به رغم این صلاحیت انحصاری در چارچوب آن گفتگو‌های خوبی در دو دور با اوکراین داشتیم که مسائل مختلف فنی و غیرفنی بحث شد. در دور دوم این مذاکرات که در تهران برگزار شد، نمایندگان و مقامات بخش‌های مختلف اعم از نظامی، کشوری، حقوقی، سیاسی و سازمان هواپیمایی با طرف‌های مقابل اوکراینی در فضای کاملا فنی و حرفه‌ای تمامی مباحث را مورد بحث قرار دادند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: دور سوم قرار بود در نوامبر ۲۰۲۰ در اوکراین برگزار شود که به رغم پیگیری‌های متعدد، همچنان طرف اوکراینی تاریخ دقیق را مشخص نکرده است. جمهوری اسلامی ایران از روز اول با جدیت در این موضوع به این پیچیدگی کار خود را انجام داده است.

وی یادآور شد: البته خطا‌های انجام شده را هم نهاد‌های نظامی و حقوقی اذعان کردند که باید رسیدگی شود. وفق ضمیمه ۱۳ معاهده شیکاگو موظف بودیم یک سال پس از وقوع این واقعه گزارش فنی خود را ارائه کنیم و این گزارش می‌توانست تمدید هم بشود و در موارد مشابه تمدید‌های مکرر صورت گرفته است. ولی با یک جدیت در سازمان هواپیمایی کشوری و عزیزان فنی، این کار را صورت دادند و هم به صورت ویدئو کنفرانس و هم در نهم دی ماه به صورت کتبی به طرف‌های ذیربط ارسال و همه کشور‌های ذیربط دریافت آن را تایید کردند.

وی گفت: طبق استاندارد‌های هواپیمایی ۶۰ روز فرصت دارند تا نظرات فنی خود را در خصوص گزارش فنی ارائه شده بدهند. سازمان هواپیمایی کشوری ما می‌تواند آن را تکمیل و رسما منتشر کند. ایران با جزییات و دقت این کار را صورت داده است. اتفاقا رویکرد برخی کشور‌ها و ورود برخی عناصر شناخته شده ورشکسته به این پروسه‌ها نشان می‌دهد تا چه حد برخی به دنبال سیاسی کردن این موضوع هستند و به دنبال حل آن نیستند.

خطیب‌زاده ادامه داد: آن‌هایی که با پروند‌های قبلی آشنا هستند می‌دانند برخی جرایم بسیار کوچک‌تر سال‌ها طول می‌کشد رسیدگی قضایی مستقل و روند عادلانه طی شود. در این موضوع به این بزرگی فشار بیش از حد برای سرعت، نه تنها منطقی نیست، بلکه در چارچوب زمان‌ها و ضرب الاجل‌های تعیین شده هم نیست.

وی گفت: باید رسیدگی عادلانه و مستقل و ایفا کننده حقوق قربانیان صورت بگیرد. ایران در دو دور مذاکره با اوکراین موضوع پرداخت‌ها را مطرح کرد، ولی طرف اوکراینی همکاری لازم را نداشت. ایران برای نشان دادن حسن نیت خودش پرداخت دیه یکسان به قربانیان فارغ از ملیت‌های خود را در دستور کار قرار داد که این هم اقدامی دیگر در جهت نشان دادن حسن نیت ایران بود.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: ایران به نیابت‌های قضایی اوکراین در چارچوب معاضدت قضایی پاسخ داده و همکاری‌های لازم را انجام داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: ما به رغم اینکه این اتفاق ناگوار و تراژدی روی داده و به رغم خطا‌های صورت گرفته، دولت ایران به عنوان دولت مسؤول در چارچوب فنی و مستقل این موضوع را پیگیری و پاسخگو بوده است. اما قطعا اسیر سیاست زدگی و فشار‌های ساختگی عناصر ورشکسته نخواهد شد. ما به خانواده‌های قربانیان و سازمان‌های بین‌المللی پاسخگو خواهیم بود، ولی اجازه نخواهیم داد این سیاست زدگی بر این پرونده فائق شود.

 اروپایی‌ها شریک آمریکا در نقض برجام

وی درباره بیانیه تروئیکای اروپا در خصوص غنی سازی ۲۰ درصد که آن را بدون توجیه خوانده و خواستار توقف آن شده و همچنین اظهارات مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا که ایران را به باج گیری هسته‌ای متهم کرده و گفته که ایران باید در هیچ سطحی غنی سازی کند، که سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس بود گفت: ما گرفتاری بزرگی با برخی کشور‌های اروپایی داریم و آن این است که برخی از کشور‌های اروپایی به عنوان امضا کنندگان و مشارکت کنندگان برجام وظایف قطعی داشتند و متاسفانه نه تنها به وظایف خود عمل نکردند بلکه شریک آمریکا در نقض برجام بودند.

خطیب‌زاده ادامه داد: این کشور‌ها بهتر می‌دانند آنچه امروز توسط ایران در خصوص کاهش تعهدات انجام می‌شود، وفق برجام و در چارچوب برجام و در ذیل بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام است و اقدامات ایران برای حفظ برجام است. مهمتر از همه، این سه کشور اروپایی بهتر می‌دانند آنچه در ایران رخ می‌دهد، نشانه یک بیماری و معضل است نه ریشه یک معضل. آنچه ایران انجام می‌دهد در پاسخ به یک ریشه مشکل بزرگ است و آن نقض مکرر و تمام و کمال برجام در ابعاد رفع تحریمی توسط آمریکا و اروپاست.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: اگر کشور‌های اروپایی می‌خواهند اقدامات ایران که همه برگشت پذیر است و به راحتی و سرعت برگشت پذیر است به عقب برگردد، بهتر است این کشور‌ها به اجرای تعهدات خودشان برگردند و ریشه را درمان کنند که نقض پیمان‌ها توسط آن‌ها و اروپایی‌ها بوده است.

خطیب‌زاده گفت: اینکه مسکنی بزنیم تا تب بیماری نشان داده نشود، حل بیماری نیست. حل بیماری در اجرای کامل تعهدات است. آن روز که اروپا و آمریکا به اجرای تعهدات خود برگردند ما به اجرای کامل تعهدات خود برمی‌گردیم. اجرای موثر در مقابل اجرای موثر.

پول‌های بلوکه شده ایران باید به سرعت در اختیار ایران قرار بگیرد/ کره منتظر ۲۰ ژانویه ننشیند

وی درباره سفر هیأت کره جنوبی به تهران گفت که این سفر از قبل تنظیم شده و برای پرداختن به موضوعات فیمابین دو کشور و در ر أس همه آن‌ها پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره بود و افزود: پول‌های بلوکه شده ایران باید به سرعت در اختیار ایران قرار بگیرد. صحبت‌هایی شده و اینکه دولت کره به فرمول کاملا مشخصی برای پیشنهاد رسیده نمی‌توانم با قطعیت بیان کنم و این‌ها در تاریخ روابط دو کشور باقی خواهد ماند.

خطیب‌زاده عنوان کرد: طرف کره را همچنان ترغیب می‌کنیم که منتظر ۲۰ ژانویه ننشیند. ۲۰ ژانویه اقدامات کشور‌ها گونه دیگری تعریف خواهد شد، اگر براساس آن برنامه تنظیم می‌کنند.

 قانون مجلس برای همه لازم الاجراست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر تحریم‌ها لغو نشود چه اقدامات دیگری علاوه بر غنی سازی ۲۰ درصد در دستور کار است؟ اظهار داشت: قانون مجلس کاملا برای همه لازم الاجراست و همه مکلف به انجام آن هستیم. به محض اینکه قانون مراحل خود را طی کرد آن را اجرا کردیم به رغم نظراتی که دولت از روز اول داشت.

وی افزود: تا موارد ذکر شده در قانون توسط کشور‌های دیگر اجرا نشود ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و ما مکلف هستیم این قانون را رعایت کنیم. آن قانون هم سعی کرده در مورد موضوعات مختلف شفاف باشد. اگر طرف مقابل اجرای موثر کند ما هم تمام اقداماتمان برگشت پذیر است. اجرای موثر هم قابل ارزیابی و اندازه گیری است و آن زمان می‌توانیم تصمیم بگیریم آیا آمریکا از مسیر غلط گذشته برگشته یا خیر.

 توقف نظارت‌های فراپادمانی به معنای اخراج بازرسان نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: باید از ایشان سؤال کنید. من سخنگوی ایشان نیستم. این قانون کاملا روشن است. شاید ایشان سهو لسان داشتند و احتمال دارد به بند۶ قانون می‌خواهد ارجاع دهد که آن بند می‌گوید در صورتی طرف‌های متعاهد در برجام به تعهداتشان عمل نکنند، نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود و این نظارت‌ها به معنای اخراج بازرسان نیست در چارچوب ان. پی. تی و تعهداتمان در فضای عدم اشاعه همکاری‌های ما با آژانس ادامه خواهد داشت.

 محکومیت تصمیم آمریکا برای تروریستی خواندن انصارالله یمن

خطیب‌زاده درباره تصمیم آمریکا برای قرار دادن انصارالله یمن در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: مدت‌هاست این گزارش‌ها را می‌بینیم. بعید نیست دولت ورشکسته آمریکا در روز‌های پایانی خراش دیگری بر حیثیت آمریکا بکشد و میراث آمریکا در منطقه را مسموم‌تر کند. این اقدامات واقعا محکوم است.

محکومیت تحریم فالح الفیاض رئیس الحشد الشعبی/ وضعیت بسیار نامطلوب آمریکا در غرب آسیا

وی اقدام آمریکا در تحریم فالح الفیاض رئیس الحشد الشعبی را محکوم کرد و افزود: این‌ها استفاده‌های بسیار ملال آور از فرآیندی است که اعتبار خود را از دست داده است. اینکه در عراق مسؤول یک نهاد کاملا دولتی، این چنین هدف نیات شوم آمریکا و تحریم‌ها قرار بگیرد، نه تنها محکوم است، بلکه محکوم به شکست نیز هست.

خطیب‌زاده افزود: روشن است اقداماتی از این دست ناظر بر وضعیت بسیار نامطلوب آمریکا در منطقه غرب آسیاست. در عراق از مصوبه پارلمان برای اخراج نیرو‌های آمریکایی بسیار ناراحت و نگران هستند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در یمن سال‌هاست که از یک جنگ ناعادلانه و بسیار شرم آور بر علیه مردم بی پناه حمایت کرده‌اند. ۲۰ میلیون یمنی را در محاصره قرار داده‌اند. مردم یمن هیچگاه فراموش نمی‌کنند در یک محاصره کامل برای دارو، غذا، نان آب و ... بودند و بیماری‌های فراوان در آن کشور بیداد می‌کند و همه این‌ها رخ نمی‌داد مگر با یک چک سفید امضایی که آمریکا در اختیار سعودی و متحدان آن قرار داد.

وی گفت: بعد از چندین سال بمباران یمن امروز به جایی رسیدند که امروز ناتوانی خود را در پس این اقدامات محکوم به شکست پنهان می‌کنند. آمریکا و هیچ کشور سرکشی در این منطقه نمی‌تواند اقدامی انجام دهد، مگر اینکه به واقعیات منطقه احترام بگذارد. دیر یا دور نخواهد بود که با این گروه‌های بومی و مسؤول از جمله در یمن گفتگو خواهند کرد.

خطیب‌زاده بیان کرد: این اقدامات ارزش جدی ندارد و روز‌های پایانی رژیم ترامپ در کاخ سفید است.

مرجع خرید واکسن کرونا وزارت بهداشت است

وی درباره خرید واکسن کرونا و اینکه توافقی با طرف کره‌ای برای خرید واکسن از پول‌های بلوکه شده صورت گرفته است؟ نیز گفت: مرجع خرید واکسن کرونا وزارت بهداشت است. ایران از همان ابتدا در چارچوب کنسرسیوم کواکس درخواستی برای خرید از آمریکا و انگلیس نداشت. انتخاب ما در مجموعه کواکس اختیاری است. از وزارت بهداشت و سخنگوی این وزارتخانه درخواست می‌کنم مسائل فنی را برای آگاهی جامعه با دقت بیان کنند. وزارت خارجه تسهیل کننده است و هر زمان برای ما هدفی تعیین کردند همکاری کردیم از جمله در زمینه واکسن‌های مشارکتی همچون همکاری با کوبا که در پی سفر ظریف به هاوانا حاصل شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره کره جنوبی گفت: متاسفانه به دلیل عدم همکاری کره دچار مشکلاتی هستیم و امیدواریم این موضوع زودتر حل شود.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره ضرب الاجل ایران برای بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها نیز اظهار داشت: فکر می‌کنم هفته آخر فوریه خواهد بود. البته دقیق‌تر را باید از ستاد برجام پرسید.

 آمریکا باید روزی پاسخگوی این خون‌های به ناحق ریخته شده باشد

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات داخلی اخیر در آمریکا و ورود هواداران ترامپ به کنگره نیز اظهار داشت: این اتفاقات برای همه داستان گویی مطلق بود.

خطیب‌زاده بیان کرد: شرم آورترین دولت آمریکا به شرم آورترین وضع ممکن در حال اخراج از کاخ سفید است و بدون هیچ پوششی و لخت و عریان اقداماتی را که چندین سال بر علیه ملت دیگر با زور و قلدری و قانون گریزی و زدن و کشتن و شکستن جلو برده بود در خانه خودش رخ داد. همان اتاقی که دستور شهید سلیمانی را داد، همان اتاقی که دستور جنگ تمام عیار بر علیه ملت ایران داد، همان اتاقی که شریک جنایات علیه ملت ایران بود، همان اتاق جنگ بر علیه دموکراسی در داخل آمریکا را صادر کرد.

وی گفت: این وعده تاریخ است که هیچ اقدامی را نمی‌کنید، مگر اینکه نتیجه آن را خواهید دید.

خطیب‌زاده بیان کرد: آنچه در این سال‌ها در آمریکا دیدید و جنبش‌هایی که رخ داد و اقداماتی که ترامپ انجام داد ببینند. خوشحال نیستیم درد و رنج مردم آمریکا را ببینیم، ولی آن‌ها قربانیان سیاست‌های جنگ طلبانه زمامداران خود هستند. بسیاری از خون‌های به ناحق ریخته شده توسط زمامداران آمریکا رخ داده است. آمریکا باید روزی پاسخگوی این خون‌های به ناحق ریخته شده باشد.

آمریکا شریک جنایات شیمیایی صدام حسین بر علیه ایران است

وی در واکنش به ادعای پامپئو درباره کاربرد سلاح شیمیایی توسط ایران خاطرنشان کرد: آمریکا همان کشوری است که وقتی فاجعه حلبچه رخ داد، تمامی دستگاه‌های تزویر و زر و زور خود را به کار انداخت که قربانی را به جای مسبب معرفی کند و ایران را مسبب این اتفاق معرفی کند، در حالی که به خوبی می‌دانستند صدام چه جنایتی علیه ایران و کرد‌های عزیز ما انجام داده است. این همان کشوری است که در روز‌های پایانی تمام تلاش خود را می‌کند که واقعیات را مخدوش کند.

خطیب‌زاده گفت: اگر گزارشی که در وب سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته به روشنی می‌بینید چقدر ساختگی و سیاست زده است. ایالات متحده آمریکا شریک جنایات شیمیایی صدام حسین بر علیه ایران است و اتهامات ساختگی آنقدر بی اساس و ساختگی است که خودشان هم بعید می‌دانم آن‌هایی که در وزارت خارجه آمریکا هستند وقتی می‌نوشتند باور کنند.

وی گفت: اگر به اتفاقاتی که در حلبچه رخ داد برای نمایش هم شده اسم آلمان را می‌نوشتند. این‌ها ارزش جواب دادن ندارد و محکوم است. ایران قربانی اصلی سلاح‌های شیمیایی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تغییر رویکرد عربستان و امارات در قبال ایران بیان کرد: همیشه به صورت روشن گفتیم هر لحظه این کشور‌ها مسیر غلط خود را اصلاح و به واقعیات روابط و منطقه توجه کنند، آغوش ما باز است. به محض اینکه کویت اعلام کرد تحولاتی برای حل و فصل موضوعات در خلیج فارس است استقبال کردیم و همچنان با خوش بینی نگاه می‌کنیم و امیدواریم مسیری که ایجاد شده ادامه یابد و بتوانیم به سازوکار منطقه‌ای در راستای ثبات منطقه‌ای دست یابیم.

نگاه ایران در بحث واکسن کرونا هیچ وقت سیاسی نبوده است

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی در خصوص خرید واکسن و اینکه گفته می‌شود ایران واکسن را سیاسی می‌کند، اظهار داشت: از همکاران در وزارت بهداشت درخواست می‌کنم آشکار مسائل را به اطلاع عموم برسانند. اتفاقا موضوع کرونا غیر سیاسی‌ترین موضوعی بوده که ایران از روز اول با آن درگیر بوده است و از نگاه آن‌ها سیاسی‌ترین موضوعی بوده که وقیحانه سعی کردند علیه ایران از آن استفاده کنند.

وی گفت:‌یادتان هست می‌گفتند کاری که فشار حداکثری شکست خورده آن‌ها نمی‌تواند انجام دهد کرونا با ایران می‌کند. امروز همان رویکرد سیاسی زده را از مسیر دیگری دنبال می‌کنند. رویکرد ما هیچ وقت سیاسی زده نبوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در مرحله واکسن سال‌هاست که محصولات خود را پیش فروش کرده‌اند و اگر اقداماتی را انجام می‌دهند از باب نمایش‌های فریبکارانه است.

وی به تولید مشترک واکسن با کوبا اشاره کرد و افزود: ما عضو کواکس هستیم و از روز اول می‌دانستیم آمریکایی‌ها و برخی کشور‌های اروپایی چه مضایقی را برای ما اعمال می‌کنند ما واکسن‌های دیگر را انتخاب کردیم.

خطیب‌زاده گفت:‌اینکه چه واکسنی استفاده شود از نظر فنی با وزارت بهداشت است. اصلا هیچ وقت و هیچگاه در طول این مسیر بر خلاف کسانی که دوست داشتند استفاده سیاسی کنند، نگاه ما سیاسی نبوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: وزارت خارجه یک پایه تسهیل کننده است. ما در چارچوب وظایف خود هیچ کاری را فروگذار نکردیم. ملاقات مکرر بین مقامات ایران و سوریه بوده است و در سفر وزیر خارجه سوریه یکی از مهمترین مباحث همکاری‌های اقتصادی و تجاری بود. در حال تلاش هستیم که بخش‌های خصوصی را ترغیب کنیم به حضور در سوریه. خاجی در ارتباط مستمر با مقامات سوریه است. به رغم تمامی مضایق و پروتکل‌های کرونا، تمام تلاش خود را کرده و باز هم خواهیم کرد.

وی افزود: ما همه ستاد‌ها و ارگان‌های مرتبط را سعی کردیم در ستاد اقتصادی گردهم بیاوریم. روابط ما با سوریه آنچنان که باید در ابعاد اقتصادی گسترش نیافته است.

کشتی کره‌ای به خاطر آلوده کردن محیط زیست دریایی توقیف شده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره نفتکش توقیف شده کره جنوبی و اینکه گفته می‌شود ایران آن را گروکشی کرده برای دریافت پول بلوکه شده خودش و اظهارات مداخله جویانه فرانسه و آمریکا در این خصوص، اظهار داشت: فرانسه را دعوت می‌کنم به رعایت حقوق بین‌الملل. محیط زیست دریایی باید صیانت شود. کشتی کره‌ای به خاطر آلوده کردن محیط زیست دریایی در خلیج فارس و خطایی که داشته و با اخطار قبلی و حکم قضایی به ساحل هدایت شده و یک امر کاملا مرسوم فنی بوده است. آن‌هایی که به دنبال سیاسی کردن موضوع هستند مسیر غلطی را می‌روند.

وی بیان کرد: کشتی کره‌ای می‌تواند در مسیر قانونی وکیل بگیرد. ما موظف هستیم از محیط زیست دریایی حفاظت کنیم. به طرف کره‌ای و به سایر طرف‌ها که دخالت کرده‌اند مکرر گفته‌ایم هر چقدر سیاسی کنند به حل و فصل موضوع فنی کمک نمی‌کند. امیدواریم اسناد و مدارک لازم را به دادگاه ارائه کنند. ما کمک‌های لازم را از لحاظ کنسولی و غیرکنسولی انجام داده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: آمریکایی‌ها به اهداف شوم خود در فشار حداکثری علیه ایران نرسیدند. نفت ایران بعد از چندین ماه جهشی برای صادرات پیدا کرد نه بخاطر این بود که فشار حداکثری کاهش یافت بلکه به این خاطر بود که فرزندان ملت توانستند مسیر‌های دیگری را پیدا کنند. بیشترین همکاری‌های ما با کشور‌های منطقه بوده به ویژه در دوران فشار حداکثری.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز گفت: متولی مذاکرات در خصوص پول‌های بلوکه شده ایران بانک مرکزی است. وزارت خارجه، چون هماهنگ کننده روابط خارجی است هدایت می‌کند. عدد و رقم و جزییات را بانک مرکزی حتما دقیق می‌گوید.

وی گفت: امکان عدم پرداخت وجود ندارد. قانون جنگل که حاکم نیست. هیچ وقت دولت کره نگفته نمی‌خواهد این پول را بدهد. ضمن اینکه دولت کره نتوانسته به تعهداتش عمل کند و پاسخگو باشد و در تاریخ روابط دو کشور باقی می‌ماند. هیچ وقت نگفته این پول را پرداخت نمی‌کند، ولی بهانه‌هایی را مطرح کرده و هر چه زودتر به این بهانه‌ها پایان دهند و پول ایران را آزاد کنند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ساخت سه پایگاه نظامی توسط ترکیه در جمهوری آذربایجان گفت: آنچه در نهم نوامبر و تفاهمنامه‌ای که انجام شد چارچوبی است که ما استقبال کردیم و ارمنستان و آذربایجان به دنبال غیرنظامی کردن منطقه و ایجاد روابط منطقی‌تر هستند. هر اقدامی که به این مسیر کمک کند درست است و در غیر این صورت غیرسازنده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از فارس، تاریخ انتشار:۲۲ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۱۳۹۹۱۰۲۲۰۰۰۲۰۶، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
همه جهان حتي خود غربي ها هم قبول دارن كه دارن در حق ايران جفا ميكنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین