پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۲۲۹۹۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
محسن احتشام گفت: بانک مرکزی باید نسبت به قوانین و مقررات بانکی کشورهای هدف صادراتی شناخت و آشنایی کامل داشته باشد. سیاست های ارزی نادرست بانک مرکزی بدون در نظر گرفتن صادرکنندگان ، تجارت خارجی را به مشکل جدی روبه رو ساخته است .

شعار سال : چه بازار داخلی و چه بازار بین المللی، حکم یک موجود زنده را دارد که اگر مورد توجه قرار نگیرد از بین خواهد رفت. امروزه صادرکنندگان کشور به سختی در بسیاری از کشورها بازارهای هدف صادراتی را به دست آورده اند اما بنا به دلایل متعدد به راحتی از دست می دهند. وضعیت تجارت خارجی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات بانکی وضعیت نامناسبی پیدا کرده و این موضوع موجب شده که میزان صادرات کشور با کاهش چشمگیری روبرو شود.

اکثر فعالان این حوزه معتقدند بانک مرکزی آدرس غلط به همه مسئولان داده است. آنها بر این باورند که بانک مرکزی صادرکنندگان را موجب افزایش نرخ ارز در بازار می داند. بازگشت ارز صادراتی از سال ۹۷ به یکی از چالش ‎های اصلی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز تبدیل شده است. این موضوع چالش بزرگی را برای صادرکنندگان کشور نیز به وجود آورده است. از طرفی شرایط تحریمی و محدود بودن روابط بانکی ایران با دیگر کشورها مشکلات عدیده ای را در راستای بازگشت ارز حاصل از صادرات برای فعالان تجاری کشور به وجود آورده است.

محسن احتشام، رییس اتاق بازرگانی بیرجند و صادرکننده نمونه کشور آخرین وضعیت صادرکنندگان و چالش های پیش روی آن ها را مورد بررسی قرار داده است.

ویژه تهران 20% OFF زمستانی خرید انواع کت شلوار + پُرو رایگان در محل
خرید آجیل مخلوط به قیمت مناسب
لاکچری پوشان تهرانی برای خرید کت شلوار درب منزل کلیک کنید
اهل غذاهای دریایی هستی کلیک کن! سفارش آنلاین

با گسترش نیوز همراه باشید:

احتشام در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: متاسفانه سیاست هایی که بانک مرکزی در قبال صادرکنندگان و تولیدکنندگان پیش گرفته در راستای تسهیل صادرات و فرآیند تولید نیست. بانک مرکزی در شرایط امروز یک سیستم بروکراسی ایجاد کرده و هم صادرکننده و هم تولیدکننده را در این سیستم گرفتار کرده است. این سیاست ها بیشتر به مثابه یک سنگ در مسیر فعلالیت فعالان تجاری و تولیدکنندگان قرار داده شده است.

محسن-احتشام

این فعال اقتصادی افزود: متاسفانه میزان صدور بخشنامه های خلق الساعه و بروکراسی اداری در بانک مرکزی افزایش چشمگیری پیدا کرده است و همین موضوع موجب شده که قوانین بانک مرکزی از ثبات برخوردار نباشد. از طرفی اکثر بخشنامه های صادر شده توسط بانک مرکزی مصوبه قبلی را نقض می کند. در نتیجه صادرکننده و تولیدکننده با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند. متاسفانه بانک مرکزی نیز پاسخگوی مشکلات و پرسش های فعالان تجاری و تولیدکنندگان نیست. رفتارهایی که از بانک مرکزی مشاهده می شود به هیچ عنوان در راستای جهش تولید، تسهیل ارزآوری و تسهیل صادرات نیست.

توقع صادرکنندگان از بانک مرکزی

وی در ادامه تاکید کرد: فعلا تجار در شرایط امروزی که در جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داریم از بانک مرکزی توقع دارند که دست و پای صادرکنندگان را نبندند بلکه موانع را از مسیر فعالیت آن ها بردارند تا ارز بیشتری وارد کشور شود. من به عنوان یک صادرکننده نمونه متعهد که هیچ بدهی به بانک مرکزی ندارم و صد در صد تعهدات خود به بانک را ایفا کرده ام بر این باورم که ارز کالای صادر شده از کشور حتما باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد اما بانک مرکزی نیز در این خصوص باید نسبت به قوانین و مقررات بانکی کشورهای هدف صادراتی نیز شناخت و آشنایی داشته باشد و شرایط را بر مبنای عوامل غیرقابل کنترلی که بر اختیار صادرکننده نیستند در نظر بگیرد.

این صادرکننده نمونه همچنین گفت: با توجه به محدودیت هایی که کشور امروزه با آن ها روبرو است مسیر بازگشت ارز حاصل از صادرات باید تسهیل شود. صادرکنندگان ریسک بالایی را قبول می کنند. بسیاری از صادرکنندگان در این مسیر سرمایه و پول خود را از دست داده اند. پول برخی از آن ها نیز در کشورهای مختلف بلوکه شده است. این مشکلات صادرکنندگان نیز حتما باید دیده شوند تا صادرکننده نسبت به امر صادرات بی انگیزه نشود.

رییس اتاق بازرگانی استان بیرجند در بخش پایانی صحبت های خود به ناهماهنگی میان بخشنامه های بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: این نهاد سیاستگذار باید مرکزی را ایجاد کند تا این مرکز پاسخگوی مشکلات و سوالات فعالان تجاری کشور باشد.

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت گسترش ، تاریخ انتشار 28 دی 99 ، کد خبر : 148188 ، gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
0
بانك مركزي خيلي وقته داره ايران رو به سمت و سوي بدي در زمينه اقتصادي مي بره عدم سياست هاي روشن مالي باعث اين موضوع شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
0
تو هر كشوري اين همه اتفاقات بد در زمينه اقتصادي رخ بده دست كساني كه ميتونن تو اون شرايط صادر بكنن رو ميبوسن اينجا برعكسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
0
به قول دوستان كسي كه ميتونه تو اين وضعيت صادر كنه و نيروي خدومي هست رو بايد تا جايي كه ميتونيم حمايت كنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین