پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
پایین بودن قیمت گندم در کشور نسبت به همسایگان و نرخ ارز، قاچاق آرد گندم را تشدید کرده است.
شعار سال: در طول دو ماه اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر کمبود آرد در سراسر کشور به گوش رسیده است که با این وجود برخی نانوایی‌ها آرد کمتری پخت می‌کنند درحالی که به سبب اختلاف چشمگیر قیمت آرد یارانه‌ای و دولتی افراد به سمت و سوی قاچاق آرد سوق داده می‌شوند؛ به عنوان مثال اگر در کشور هر نانوایی روزانه یک کیسه آرد کمتر بپزد و کنار بگذارد، حجم بزرگی آرد از کشور به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شود.
بر طبق شنیده‌ها برخی از نانوایان معتقدند، چون بسیاری از مواد اولیه نان مانند نرخ خمیر مایه تا ۱۰۰ درصد رشد داشته، اما قیمت آرد ثابت مانده است باعث شده تا آرد با ۱۰ برابر قیمت در مرز‌های افغانستان به فروش برسد.

کمبود آرد در خراسان رضوی متاثر از دلایل متفاوتی مانند نوسان نرخ ارز، پرداخت یارانه به بخش آرد و نان، افزایش قیمت جهانی گندم و بی توجهی به خرید تضمینی آن و همچنین بالا بودن قیمت گندم در کشور‌های همسایه است که موجب شده تا این بار سودجویان به فکر قاچاق آرد بیفتند، مسئله‌ای که باید برای مسئولین زنگ خطر باشد.

وسوسه انگیزی اختلاف قیمت آرد سهمیه‌ای و آزاد

محمد کریمی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تایباد می‌گوید: اختلاف قیمت بین آرد سهمیه‌ای و آزاد برای برخی وسوسه انگیز شده است.
 
رونق قاچاق آرد در کشور

او با اشاره به برخورد‌های صورت گرفته می‌افزاید: تاکنون با ۱۵ مورد تخلف در خصوص عرضه خارج از شبکه قاچاق آرد یا نان برخورد شده که کاهش سهمیه آرد، شدید‌ترین برخورد بوده است.

قاچاق آرد در تربت جام صحت دارد؟

علی توکلی راد رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت جام می‌گوید: تمام دستگاه‌های مربوطه در تامین گندم، تولید و توزیع آرد نانوایی‌ها با تعامل و همکاری مضاعف موضوعات مربوط به این کالای استراتژیک را در قالب کارگروه گندم، آرد و نان انجام می‌دهند و گشت‌های مشترک در سه شیفت پخت نانوایی‌ها را دائماً رصد می‌کنند.

او می‌افزاید: با بررسی دفاتر ثبت آمار روزانه نانوایان میزان موجودی آرد، ساعات پخت، میزان تولید و عرضه نان را از لحظه خرید آرد از سامانه تا موقع حمل و استفاده در نانوایی نظارت می‌کنیم و در صورت مشاهده هرگونه انحراف و بروز تخلفاتی نظیر گران فروشی، کم فروشی، عدم رعایت ساعات پخت و عدم رعایت مسائل بهداشتی به شدت برخورد خواهیم کرد.
 
رونق قاچاق آرد در کشور
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت جام ادامه می‌دهد: تمام جابجایی‌های گندم و آرد در مبادی خروجی شهرستان باید با ارائه مجوز‌های لازم انجام شود در غیر این صورت محموله و کامیون حامل آن توقیف و متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

نرخ پایین خرید گندم جانی دوباره به قاچاق آرد بخشید

فرزادفر دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی می‌گوید: با توجه به پایین بودن قیمت گندم و آرد نسبت به کشور‌های اطراف، قاچاقچیان نسبت به قاچاق آرد رغبت بیشتری دارند.

او با اشاره به اینکه قیمت گندم داخلی نسبت به نرخ جهانی پایین‌تر است، می‌افزاید: کشور‌های اطراف قیمت گندم تولید داخل را به نرخ جهانی رسانده اند تا کشاورزان از کشت گندم استقبال کنند.
 
رونق قاچاق آرد در کشور
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی واقعی شدن قیمت گندم را راهکار مناسب جلوگیری از قاچاق می‌داند و ادامه می‌دهد: اگر شورای اقتصاد قیمت گندم داخلی را حداقل بر مبنای نرخ جهانی قیمت گذاری کند قاچاق آرد صرفه اقتصادی ندارد در غیر این صورت با رفتار‌های پیشگیرانه مبارزه با قاچاق نمی‌توان همه مرز‌ها را کنترل کرد.

فرزاد فر بیان می‌کند: اگرچه امکان قاچاق گندم از مرز‌های کشور وجود ندارد، اما خارج شدن آرد به صورت‌های مختلف امکان پذیر است.

او تصریح می‌کند: با توجه به آنکه مقداری گندم خارج از چرخه تضمینی از کشاورزان خریداری شده است این احتمال وجود دارد که به صورت آرد از کشور قاچاق شده باشد؛ با توجه به پرداخت یارانه سنگین به بخش آرد و نان شاهد سوء استفاده در این حوزه هستیم و تازمانی که دولت قیمت آرد و نان را واقعی نکند این اتفاقات رخ می‌دهد.

پرداخت یارانه به بخش آرد و نان، افزایش قیمت جهانی گندم و بی توجهی به اجرای قانون خرید تضمینی زمینه را برای خروج غیرقانونی آرد و گندم به کشور‌های همسایه فراهم کرده است و تا زمانی که قیمت گندم واقعی نشود، شاهد استمرار قاچاق خواهیم بود.

با وجود آنکه پیش بینی‌ها در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم محقق نشد، این احتمال وجود دارد که گندم‌های خارج از چرخه خرید دولتی پس از تبدیل به آرد به کشور‌های همسایه قاچاق شده باشد چرا که به سبب اختلاف چشمگیر قیمت این جذابیت برای قاچاقچیان وجود دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۹ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۷۶۴۱۰۱۶، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین