پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
تکمیل هزار و ۴۰۰ طرح صنعتی و توسعه‌ای شاخص اصفهان بستر جدید از اشتغالزایی، رونق اقتصادی و جهش تولید را در این استان فراهم می‌کند که با برنامه ریزی نهاد‌های متولی و سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت گرفته است.
شعار سال: تکمیل هزار و ۴۰۰ طرح صنعتی و توسعه‌ای شاخص اصفهان بستر جدید از اشتغالزایی، رونق اقتصادی و جهش تولید را در این استان فراهم می‌کند که با برنامه ریزی نهاد‌های متولی و سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت گرفته است.

اصفهان از حیث تعداد واحد صنعتی رتبه دوم، از لحاظ اشتغال صنعتی رتبه سوم و از نظر تعداد معادن فعال با ۸۶۰ معدن، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰ درصد از فولاد، قُطب صنایع فولاد کشور، با بیش از ۲ هزار و ۴۵۰ واحد، قُطب نساجی کشور و با بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ واحد فعال، قُطب سنگ‌های ساختمانی، تزیینی و نمای کشور محسوب می‌شود.

حدود ۲۷.۵ درصد (یک چهارم) از مجموع پنج هزار و ۷۶ طرح صنعتی در دست ساخت این استان پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارند که حمایت از فرآیند تکمیل ساخت و راه‌اندازی آن‌ها در اولویت برنامه‌های اقتصادی استان است.

به باور کارشناسان، بهره برداری از این طرح‌های شاخص نه تنها موجب افزایش میزان تولید و تامین مواد اولیه برای ساخت محصولات دیگر در استان می‌شود بلکه به تکمیل زنجیره تولید محصولات در کشور نیز کمک می‌کند.

کارشناسان معتقدند که اصفهان دارای ظرفیت بسیاری در بخش‌های مختلف اقتصادی است که اگر موانع موجود برداشته و فرایند‌های مورد نیاز تسهیل شود شاهد رونق هرچه بیشتر و حدوث اتفاق‌های خوب در آن خواهیم بود.

نامگذاری سال ۱۳۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال جهش تولید نشانگر اهمیت نقش اقتصاد در سرنوشت کشور است و سرمایه‌گذاری به عنوان خمیرمایه تولید و بهره‌وری، اصل مهم و کلیدی در اقتصاد پویاست که علاوه بر تحرک بخشی به این بخش ارتقای سطح زندگی افراد جامعه را به دنبال دارد.

حفظ واحد‌های صنعتی و تولیدی موجود و حمایت از واحد‌های صنعتی غیرفعال و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید، از برنامه‌های مهم دولت محسوب می‌شود و احیای این واحد‌ها بعنوان راهکاری موثر در راستای توسعه اصفهان است که می‌تواند به اقتصاد این استان رونق بیش از پیش ببخشد.

دولت یازدهم و دوازدهم در سال‌های اخیر با حمایت از واحد‌های صنعتی مانند اجرای طرح‌های رونق و رفع موانع تولید، ارائه بسته‌های حمایتی و تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط و طرح اشتغال فراگیر، راهبرد حمایت از تولید داخلی و کاهش نرخ بیکاری را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، این استان سال گذشته رتبه نخست کشور در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ و رونق تولید را کسب کرد و حدود ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحد‌های تولیدی استان پرداخت شد.

لزوم تکمیل طرح‌های صنعتی بالای ۶۰ درصد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، با بیان اینکه طرح‌های صنعتی بالای ۶۰ درصد باید هرچه زودتر تکمیل شوند گفت: با بهره برداری از این طرح‌ها تعداد واحد‌های فعال این استان در بخش صنعت به ۱۴ هزار واحد خواهد رسید.

ایرج موفق با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ با عنوان "جهش تولید" افزود: طرح‌های صنعتی بر اساس پیشرفت فیزیکی رده بندی شد و برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده اند.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها برای مطرح شدن در کمیته وام باید حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشته باشند ادامه داد: انجام مراحل دیوارکشی زمین، احداث سوله و تکمیل زیرساخت‌های آب، برق و گاز باید انجام شده باشد.

اصفهان در طرح‌های صنعتی آماده بهره برداری رتبه اول کشور را دارد

موفق گفت: استان اصفهان در زمینه طرح‌های صنعتی آماده بهره برداری با پیشرفت بالای ۶۰ درصد رتبه اول کشور را در اختیار دارد.

به گفته وی این استان با ۷۵ شهرک صنعتی دولتی و ۱۰ شهرک صنعتی خصوصی نیز از جایگاه اول کشور از نظر شهرک‌های صنعتی در کشور برخوردار است و در بخش معدن هم با ۱۶۲ پروانه اکتشاف، ۳۷ گواهی کشف و ۸۳۴ پروانه بهره برداری از نظر معادل فعال رتبه اول کشور را دارد.

رییس سازمان صمت اصفهان با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های کوچک، متوسط و واحد‌های صنفی از اولویت‌های امسال این سازمان است، تصریح کرد: خارج کردن واحد‌های تولیدی از رکود و حل مسائل و مشکلات آن‌ها در بخش‌های مختلف بویژه در روز‌هایی که با شیوه کرونا روبه رو هستیم با جدیت دنبال خواهد شد.

اشتغالزایی ۶۵ هزار نفر با تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی

جانشین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: این استان از نظر تعداد طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد با تعداد کل یک هزار و ۶۹۴ طرح و سرمایه گذاری ۱۷ هزار میلیارد تومانی رتبه اول کشور را در بین استان‌های کشور دارد.

ابراهیم جلیلی افزود: در صورت تامین ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبارات موردنیاز برای تکمیل و بهره برداری از طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد موجود، اشتغالزایی برای بیش از ۶۵ هزار نفر در استان ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: استان اصفهان دارای هشت هزار و ۶۹۲ واحد فعال با سرمایه گذاری ۳۱ هزار میلیارد تومان است که از نظر تعداد واحد و سرمایه گذاری انجام شده، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده که با جذب این سرمایه گذاری‌ها بیش از ۲۶۶ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد خواهد شد.

جلیلی اضافه کرد: سرمایه گذاری‌های انجام شده در طرح‌های نیمه تمام بیشتر در گروه محصولات فولادی، فرش ماشینی، نساجی و پوشاک، مواد و محصولات شیمیایی، سیمان، سنگ، نسوزها، کاشی و سرامیک، آجر قطعات خودرو و لوازم خانگی است.

ضرورت توجه به واحد‌های صنعتی

جانشین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت:دولت باید برای تحقق جهش تولید در حوزه‌های سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و نوسازی و بازسازی واحد‌های صنعتی استان به آن‌ها کمک کند.

وی اظهارداشت: به‌طور قطع شیوع ویروس کرونا آثار منفی بر همه بخش‌های اقتصاد کشور گذاشته و بسیاری از کسب و کار‌ها و مشاغل بخصوص در بخش تولید زیان قابل توجهی را متحمل شدند.

جلیلی اضافه کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت برای کمک به چرخه تولید استان و حرکت در راستای تحقق جهش تولید، پیگیری‌هایی را در زمینه چک‌های برگشتی تولیدکنندگان از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و با استفاده از ابزار‌های در اختیار خود دنبال کرده است.

جانشین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان تصریح کرد: بسیاری از صنایع و واحد‌های صنعتی در این ایام تولید کردند، اما در عمل برای عرضه محصولات خود با مشکل جدی مواجه شدند که این سازمان پیگیری‌های لازم برای رفع مشکلات این بخش‌ها را انجام داده است.

فرمانداران برای احیای واحد‌های تولیدی راکد اقدام کنند

استاندار اصفهان از فرمانداران خواست واحد‌های تولیدی راکد و نیمه فعال استان را احصا و برای فعالسازی این واحد‌ها تدبیر اصولی بیندیشند.

عباس رضایی افزود: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ظرفیت مناسبی برای حل مشکلات واحد‌های تولیدی استان دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید شورای سرمایه گذاری شهرستان‌های استان اصفهان بیش از پیش فعال شوند.

رضایی گفت: واحد‌های تملیکی توسط بانک‌ها تعیین تکلیف و نتیجه به استانداری ارجاع داده شود.

تعیین تکلیف شماری از طرح‌های غیر فعال تا پایان امسال

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: با فعال سازی طرح‌های راکد و غیر فعال استان بر اساس برآورد‌ها دست کم بیش از ۱۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد.

سیدحسن قاضی عسگر در گفتگو با ایرنا و راه اندازی این طرح‌های راکد و غیر فعال را ارزشمند دانست و گفت: این مهم با کمک خانه صنعت و معدن در حال انجام است.

وی ادامه داد: از مجموع یک هزار و ۱۷۷ طرح راکد و غیر فعال استان، تعداد زیادی فعال شده و امروز طرح‌های غیر فعال به کمتر از ۴۰۰ مورد کاهش یافت و بررسی‌های لازم برای فعال سازی این تعداد نیز در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال جاری تعیین تکلیف شود.

قاضی عسگر با بیان اینکه خانه صنعت معدن، اتاق بازرگانی و سازمان صنعت معدن و تجارت استان بدنبال این هستند تا این طرح‌ها به نتیجه برسند، اضافه کرد: ایده بعضی از این طرح‌ها تاریخ مصرف گذشته است و باید سرمایه گذار برای آن‌ها پیدا شود، اما بعضی از آن‌ها مسائل و مشکلات خاصی دارند که باید مشکلات آن‌ها را از طریق کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و یا از طریق تامین مالی برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه صنایع نیمه تمام استان باید هر چه سریعتر به اتمام برسند، خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح‌های نیمه تمام استان با افزایش نرخ دلار، اقتصادی شد و یکی پس از دیگری افتتاح می‌شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: برخی از طرح‌های نیمه تمام با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که آسیب شناسی و پیگیری‌های لازم برای بیش از ۱۵ مورد از این طرح‌ها انجام شده و از یک ماه گذشته تا کنون یکی پس از دیگری مورد افتتاح و بهره برداری قرار می‌گیرند.

وی افزود: برای رفع مشکل برخی از این طرح‌ها مجبور به برخورد و تغییر با مدیران شدیم تا کار‌ها را به پیش ببریم.

قاضی عسگر بیان کرد: مسائل مختلفی در سر راه صنایع ایجاد شده بود که بعضی از این مسائل و مشکلات از ۱۹ سال پیش شروع شد و ادامه داشت که امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که این مشکلات برطرف شده و در نهایت به روشی برای کنترل و بازگرداندن این طرح‌ها به چرخه فعالیت دسترسی پیدا کردند که بسیار ارزشمند است.

وی افزود: بدنبال تبدیل راهکار‌های حل مسائل و مشکلات صنایع استان، به موضوع آموزشی هستیم و آسیب شناسی‌های لازم در این زمینه انجام شده و پرده نگار‌های (پاورپوینت) مناسبی از آن تهیه و در ستاد اقتصاد مقاومتی، شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح خواهیم کرد تا از این تاخیر‌ها عبرت بگیریم و دیگر چنین مسائلی تکرار نشود و تعداد آن‌ها کاهش پیدا کند.

حفظ و احیای واحد‌های تولیدی مهمترین برنامه دولت

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با تاکید بر اینکه حمایت از صنایع کوچک و متوسط بویژه در شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا از اولویت‌های استان اصفهان است، اظهارداشت: حفظ واحد‌های صنعتی موجود و احیای واحد‌های تولیدی غیر فعال از مهمترین برنامه‌های دولت یازدهم و دوازدهم است که برای این کار مشکلات آن‌ها شناسایی و برای رفع آن اقدام می‌شود.

محمد جواد بگی در گفتگو با ایرنا افزود: مشکلات بخش‌های صنعتی و تولیدی با توجه به مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم‌های ظالمانه غرب و شیوع این ویروس افزوده شد که به منظور تحقق جهش تولید باید با حمایت‌های ویژه از بخش‌های صنعتی، به رشد اقتصادی استان و کشور کمک کنیم.

وی با بیان اینکه این حمایت‌ها به روش‌های مختلف مانند ارائه بسته‌های حمایتی و تسهیلات به صنایع از طریق سامانه بهین‌یاب و بررسی و پیگیری مشکلات آن‌ها در کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تعدادی از واحد‌های احیا شده در سال جاری از طریق دریافت تسهیلات با ثبت‌نام در این سامانه مورد حمایت قرار گرفتند.

بگی با اشاره به اینکه مشکلات برخی از این واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط در کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید بررسی و پیگیری شد، اضافه کرد: این واحد‌های صنعتی به‌دلایل مختلف تعطیل شده بودند، اما پس از دریافت تسهیلات و تحقق تامین سرمایه در گردش یا نوسازی ماشین آلات و تجهیزات یا از طریق روش‌های دیگر راه‌اندازی مجدد شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان ادامه داد: تعدادی از این واحد‌ها نیز مشکلاتی مانند مالیات و بیمه داشتند که از طریق کارگروه رفع موانع تولید پیگیری و برطرف شد و از وضعیت غیر فعال، خارج و فعال شدند.

کارشناسان معتقدند: اصفهان دارای ظرفیت بسیاری در بخش‌های مختلف اقتصادی است که اگر موانع موجود برداشته و فرآیند‌های موردنیاز تسهیل شود شاهد رونق هرچه بیشتر و حدوث اتفاق‌های خوب در آن خواهیم بود.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و سهم آن در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد، اشتغال صنعتی ۸ درصد و رتبه‌اش در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن کشور، اول و از نظر ذخایر معدنی، دوم است.

بر اساس آخرین آمار، یک میلیون و ۹۰ هزار نفر کارگر بیمه شده در اصفهان وجود دارد که با در نظر گرفتن خانواده‌هایشان، ۶۴ درصد از جمعیت این استان را تشکیل می‌دهند.

بر اساس آمار سال ۹۸، چهار میلیون و ۴۵۵ هزار نفر در این استان در زُمره جمعیت بالای ۱۰ سال قرار دارند که از بین آنها، یک میلیون و ۶۵۲ هزار نفر با سهم ۳۷ درصد از کل جمعیت فعال، شاغل محسوب می‌شوند.

اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌رود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 10 بهمن 1399، کدخبر: 84189821، www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین