پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۷۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۷
نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: استان اصفهان با وجود آنکه دارای صنایع بزرگ و کوچک است، اما منفعتی از سود حاصل از آن‌ها نمی‌برد و تنها آلودگی و استحکاک عایدی آن‌ها شده است.

شعار سال:مهدی طغیانی بعد از ظهر پنج شنبه در جمع اصحاب رسانه با اشاره به الگوی رفتاری دولت دوازدهم و مجلس شورای اسلامی و تأثیرات آن در مسائل و مشکلات کشور اظهار داشت: رویه دولت اساساً در حل مسائل با مدل رفتاری مجلس متفاوت بود و دولت برای حل مسائل تنها به رفع تحریم تمرکز کرد.
 
وی افزود: در حالی که اکثر نمایندگان مجلس معتقد بودند همین رویه و حرف سبب تداوم مشکلات و به نتیجه نرسیدن برای رفع تحریم و برجام خواهد بود. اما مجلس راه حل رفع مشکلات را در داخل می‌دانست تا بهانه را از دست دشمن و طرفین مذاکره بگیریم که حتی برای آب خوردن هم به این گفت‌وگوها نیاز داریم.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بسیاری از اتفاقات سال ۹۹ واقعاً قابل حل و پیشگیری بود مانند کمبود مرغ، تخم مرغ و … اما به دلیل سو تدبیر و تأخیر در تصمیم و کندی در اجرا، کارها پیچیده می‌شد و متأسفانه سیگنال‌هایی هم به دشمن داده می‌شد که فشار را بیشتر کنند.
 
گزینه نامناسب وزیر پیشنهادی نیرو
 
وی با بیان اینکه اتفاق خوب در دولت سیزدهم تغییر الگوی فکری در حل مسئله است، تصریح کرد: این امر مزیت مهمی برای دولت جدید است؛ وزرای پیشنهادی نیز ارائه شده که برخی از افراد شناخته شده و دارای سوابق روشنی هستند اما برخی ناشناخته هستند.
 
طغیانی در خصوص دو وزیر اقتصادی و وزیر نیرو که برای شرایط کشور و به ویژه اصفهان اهمیت دارند، گفت: وزیر اقتصاد یک گزینه چهل ساله و با پیشینه ۱۵ ساله در مرکز پژوهش‌هاست که یک فرد آکادمی و دانشگاهی است، با توجه به شناختی که از آقای خاندوزی دارم، مسائل اقتصادی ایران را به صورت منطقی تحلیل می‌کند و نسبت به او خوش‌بینم و معتقدم که وزیر موفقی خواهد شد.
 
وی اما در خصوص وزیر پیشنهادی نیرو گفت: با این عقبه و مسائل گزینه مناسبی نیست و ملاک برای رأی دادن بنده رسیدن به حجت است که آیا توانایی اداره را دارد و یا خیر؛ هفته آینده کار در مجلس آغاز می‌شود و جمع بندی در مورد اعضای کابینه ابلاغ می‌شود.
 
خلاصه مشکلات در تورم و گرانی
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیچیده شدن معیشت مردم را در متغیر تورم و گرانی خلاصه کرد و افزود: همه محاسبات مصرف کننده، خانواده و تولیدکننده را تورم و گرانی تحت تأثیر قرار داده است؛ از سویی دیگر رشد نقدینگی به عنوان مؤلفه دائمی اقتصادی تأثیرگذار و معدل رشد اقتصادی نزدیک به صفر بوده است.
 
وی ادامه داد: برخی از سال‌ها بی انضباطی بانکی و خلق اعتبار بانکی مزید بر علت بوده است، برای نمونه دو بانک خصوصی در سال ۹۷ به اندازه بودجه کل کشور خلق اعتبار بانکی داشته‌اند و متأسفانه جواب رئیس کل بانک در قبال خلافت بانکی، عدم وجود ابزار ناظر برای برخورد با بانک‌های متخلف بوده است، از این رو اصلاح قانون بانکداری کشور و بانک مرکزی در دستور کار مجلس قرار گرفت.
 
طغیانی مسئله تشدید تحریم، افزایش نرخ ارز در حالی که دسترسی به فروش نفت محدود شده و سیل تقاضا در بازار جریان داشته را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت:. اصل تقاضای ارز در بازار حواله است و پدیده ارز اثرش در افزایش قیمت‌ها هویداست حتی کاغذ کتاب‌ها، مقوا و لوازم یدکی ماشین‌ها و … وارداتی است بنابراین باید ترمز نقدینگی را کشید و منابع ارزی متنوع و غیر نفتی جایگزین کرد.
 
وی خاطر نشان کرد: امسال پیش بینی افزایش و جهش نرخ ارز را مانند گذشته نخواهیم داشت زیرا وضعیت تغییر و در واقع بهبود یافته و در تلاش هستیم بهانه دوم برای نرخ ارز را از بین ببریم.
 
اصلاح شیوه‌های سنتی بازرگانی و تجارت
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی و چگونگی بهبود آن توسط دولت جدید گفت: کمیته‌ای در این راستا راه اندازی شده زیرا باید با دقت بیشتری پیش برود. مهم‌ترین بحث در این مجموعه، فعال کردن بازارهای داخلی در کشورهای همسایه است.
 
وی افزود: تجارت ما در سایر کشورها همچنان سنتی انجام می‌شود و متناسب با زمانه نیست. بنابراین باید تحولی در نوع تجارت از سنتی به بازرگانی از ابزارهای جدید و بازار شناسی جدید استفاده کرد.
 
طغیانی با بیان اینکه ساختارهای اقتصادی درست و متناسبی با جایگاه اقتصاد کشور وجود ندارد، گفت: یک نمونه آن ساختار مالیاتی است و حدود ۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات نمی‌دهند و ۲۰ درصد اقتصاد ایران کمتر مالیات می‌دهند.
 
عدم رونق در صورت به صرفه بودن دلالی
 
وی معتقد است که اقتصادی که در آن دلالی به صرفه باشد تولید در آن رونق پیدا نمی‌کند، خاطر نشان کرد: بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رانت فولاد توزیع شده یعنی این قیمت ما به تفاوت قیمت کارخانه با بازار بوده است. در یک کارخانه فولادسازی ۵ هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده وجود دارد که این موضوع فاصله بین دلال و بازار را نشان می‌دهد
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: ظرفیت معدنی کشور ۸ درصد دنیاست در صورتی که اقتصاد معدن در کشور تعطیل است و درآمد معدن در بودجه سال ۱۴۰۰ ده هزار میلیارد و نفت به تنهایی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. اگر بر روی اقتصاد معدن کار شود به اندازه نقت درآمد خواهد داشت و به دلایل مختلف قانون دست و پای سرمایه گذاران را در معدن بسته است و باید توسعه آن پایدار باشد.
 
منافع اصفهان به مردمش نمی‌رسد
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اصفهان در رده‌های پایانی دریافت بودجه قرار دارد و در اقتصاد وضعیت خوبی ندارد، گفت: اقتصاد اصفهان منافعش به خود مردم اصفهان نرسیده و باید تلاش کرد که بیشتر شود؛ برای نمونه فولاد مبارکه سالی چند هزار میلیارد سود دارد و معلوم نیست به کی و کجا بخشیده می‌شود، در صورتی که آلودگی و اصطکاک حمل و نقل استان ناشی از این کارخانه سهم مردم اصفهان می‌شود و در عمل عایدی برای آنها نداشته است.
 
طغیانی ادامه داد: در استان اصفهان واحدهای تولیدی بسیار و ۱۲ هزار شهرک صنعتی پررونق وجود دارد که متأسفانه مردم استان سهمی از سود آنها ندارد. چندین بار هم برای استاندار وقت طرحی تحت عنوان «صندوق حمایت‌های مسئولیت‌های اجتماعی» استان پیشنهاد شد که سود مربوطه بر اساس اولویت‌های مردم اصفهان خرج شود اما توجهی نشد.
 
وی معتقد است که سود همین کارخانه‌های بزرگ کسری بودجه اصفهان را جبران می‌کند اما به راه اندازی صندوق حمایت‌های اجتماعی توجه نشد که حتی از این طریق مشکل کشاورزان و بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و … استان رفع شود .۳۰ درصد آمار بیکاری فارغ‌التحصیل دانشگاهی در اصفهان است.
 
با تقسیم بندی اصفهان مخالفیم
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکل بزرگ تأمین آب استان اصفهان گفت: مسئله آب استان نیاز به یک طرح کامل و اقدامات جامع و متفق‌القول دارد. سلسله اقدامت مربوطه در نظر گرفته شده عبارت است از شفاف سازی منابع از سرچشمه تا باتلاق گاوخونی، میزان مصارف، تعریف چشم‌انداز کشاورزی و مصرف آب شرب و… است. گام بعدی مدیریت مشترکان و ذی‌نفعان است.
 
وی با اشاره به مسئله آلودگی استان گفت: اصفهان سامانه رصد دائمی و پایش هوا ندارد و بازرسی‌ها تصادفی است، بنابراین بودجه‌ای برای این موضوع از سازمان‌های مختلف جذب شده است.
 
طغیانی با بیان اینکه با تقسیم اصفهان مخالفیم، تصریح کرد: زمانی که مسائل با مناطق اطراف اینگونه گره می‌خورد با تفکیک و سیاسی کردن موافق نیستیم زیرا هردو طرف ضرر می‌کنند.
 
وی در خصوص انتخاب استاندار اصفهان گفت: استاندار اصفهان باید در سطح مسائل و عظمت استان، صنعت و نقش آفرینی مردمش باشد که روابط ملی خوبی هم داشته باشد. به تجربه ثابت شده که استانداران بومی در اصفهان موفق تر عمل کردند.
 
نماینده مردم اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان سرمایه گریز نیست، گفت: زیرا تمام نیازمندی‌های تولید صنعتی را این استان به خوبی می‌تواند تأمین کند و مشکل استان در فضای کسب و کار است که متوسط از کشور پایین‌تر است. البته جذب سرمایه باید با سند آمایش سرزمین منطبق باشد.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر  ، تاریخ انتشار:  21 مرداد   1400، کدخبر5279948: ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
0
0
امیدواریم که با تدبیر درست دولت جدید، اصفهان هم به روزهای خوب خودش نزدیک بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین