پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
چند روز قبل بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیأت دولت، تولیدکنندگان را رزمندگان جنگ اقتصادی نامیدند، اما چند ماهی است یکی از سنگرهای رزمندگان این جنگ در استان اصفهان شرایط مناسبی ندارد.

شعارسال: چند روز قبل بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیأت دولت، تولیدکنندگان را رزمندگان جنگ اقتصادی نامیدند، اما چند ماهی است یکی از سنگرهای رزمندگان این جنگ در استان اصفهان شرایط مناسبی ندارد.

باید پای درد دل‌های صنعتگران نشسته باشی تا بدانی در شرایط تحریم و موانع داخلی که فراتر از تحریم خارجی است همچون سربازی عاشق پای کار تولید ایستاده‌اند و خم به ابرو نمی‌آورند، گله دارند اما همچنان مقاومت می‌کنند تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد.

در نگاه تولیدکنندگان عدم همراهی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات و تعدد بخشنامه‌های ابلاغی بزرگ‌ترین موانع داخلی هستند که در برخی زمان‌ها با تحریم‌های خارجی برای سنگ‌اندازی در مسیر تولید رقابت می‌کنند.

در شرایطی که تولیدکنندگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، شاید بهترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد تلاش برای حفظ واحدهای تولیدی موجود است اما ظاهرا که نتیجه خصوصی‌سازی‌های بی‌حساب و کتاب و جارویی چیزی جز ورشکستگی صنایع قدیمی با انبوهی از مطالبات کارگران نبوده است.

کاشی نیلو؛ قربانی خصوصی‌سازی بی‌اساس

شرکت کاشی نیلو یکی از همین قربانیان خصوصی‌سازی‌های بی‌حساب است، این شرکت که در سال 1354 تأسیس شده در سال 91 به بخش خصوصی واگذار می‌شود و تا سال 1394 با 650 نیرو به فعالیت ادامه می‌دهد اما در سال 95 با بحران مواجه و در نتیجه آن کارکنان قراردادی شرکت اخراج می‌شوند، 50 نفر نیروی رسمی شرکت ‌می‌مانند تا این که تعدادی از آن‌ها بازنشسته می‌شوند و تعداد کارکنان به 39 نفر می‌رسد؛ این روایتی است که نماینده انجمن اسلامی کارگران کارخانه کاشی نیلو از تاریخچه و سرگذشت این کارخانه بیان می‌کند.

گزارش‌های خبرگزاری فارس از پیگیری معوقات کارگران کاشی نیلو در سال 95 را اینجا و اینجا بخوانید و تصاویر را اینجا و اینجا ببینید.

مسعود رکابی مدیر کارخانه کاشی نیلو در تشریح وضعیت شرکت قبل از ورود سرمایه‌گذار جدید اظهار کرد: کارخانه را 28 مرداد 97 در شرایطی که خطوط کاملا متوقف شده بود تحویل گرفتیم، آن را با ظرفیت حداقلی 300 متر مربع راه‌اندازی کردیم و امروز به تولید روزانه 8 هزار متر مربع رسیده‌ایم.

مدیر کارخانه کاشی نیلو ادامه داد: قبل از توقف خطوط و در دوران رونق تولید کارخانه 650 نفر در آن مشغول به کار بودند که در مرداد 97 و شرایط توقف کارخانه به 39 نفر تعدیل پیدا کرده بود اما امروز 230 نفر به طور مستقیم در این مجموعه اشتغال دارند.

تأمین نقدینگی، مشکل اصلی کاشی نیلو

وی تصریح کرد: معوقات پرسنلی در زمان توقف کارخانه 17 میلیارد تومان بود، بعد از برگزاری مزایده و فروش بخشی از اموال کارخانه قسمتی از مطالبات کارکنان پرداخت شد که مطالبات را به 9 میلیارد تومان کاهش داد، از زمانی که مدیریت جدید در مجموعه مشغول به کار شد مطالبات به حدود 6.5 میلیارد تومان کاهش یافته و با اضافه شدن سرمایه‌گذار به شرکت بخشی از مطالبات کارکنان در قالب بن‌کارت پرداخت شد.

رکابی عنوان کرد: زمانی که خط تولید را تحویل گرفتیم تولید کاملاً متوقف شده و بخشی از اجزای ماشین آلات به خارج از کارخانه منتقل شده بود که زمان زیادی از مدیریت جدید برای راه اندازی مجدد گرفت.

مدیر کارخانه کاشی نیلو مشکل اصلی تیم مدیریتی را نقدینگی دانست و بیان کرد: تأمین مواد اولیه و بازیابی اعتبار شرکت زمان زیادی طول کشید، قرار بود وام هایی از طریق استانداری برای تسریع در فرایند راه اندازی شرکت اختصاص داده شود که تاکنون محقق نشده اما هر زمان که وام پرداخت شود ظرفیت تولید چند برابر شده و مطالبات سریع‌تر پرداخت می‌شود.

روایت کارگرانی که به کار برنگشتند و معوقاتشان جزو مانده بدهی کارخانه است

اما از جمع 600 کارگری که بین 50 تا 70 درصد از آن‌ها برگشت به کار شدند، هستند کارگرانی که علی‌رغم منفک شدن از شرکت هنوز سهم معوقاتشان در سبد مانده بدهی شرکت باقی مانده است؛ این کارگران با تشکیل پویش «عدم پرداخت مطالبات کارگران کاشی نیلو نجف‌آباد» در سامانه فارس من خواستار رسیدگی به وضعیت پرداخت مطالباتشان شدند.

آن‌ها در متن این پویش داستان را این طور روایت کرده‌اند: «کاشی نیلو که متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بود در سال 91 به بخش خصوصی واگذار شد و بعلت سوءمدیریت پس از 4 سال با 170 میلیارد (ریال) بدهی تقریبا تعطیل شد. جهت پرداخت مطالبات، کارخانه وارد مرحله فروش اموال توسط دادگستری گردید و با فروش بخشی از اموال مقداری از بدهی‌ها پرداخت شد. تا اینکه جهت احیای مجدد آن صاحبان قبلی آن طی صلح نامه‌ای که در فرمانداری تنظیم شده بود کارخانه با تمام بدهی‌هایش را فردی به نام علیرضا احمدی به همان قیمت معادل بدهی‌ها با صطلاح می‌خرد و متعهد می‌شود حداکثر بعد از یک سال از تاریخ صلحنامه در فروردین 98 بدهی‌ها را به خصوص بدهی به کارگران را پرداخت نماید».

آیا در این جامعه فریادرسی هست؟

در ادامه متن این پویش که به طور کامل در این خبر منتشر شده است، کارگران سابق این کارخانه که اخیرا در مقابل استانداری اصفهان هم تجمع کرده بودند، تصریح می‌کنند: «دادگستری تنها با این صلح‌نامه و بدون دریافت هیچ‌گونه وثیقه‌ای و با استناد به نظر شورای تأمین نجف‌آباد اجازه ورود و تصرف کارخانه را به آقای احمدی می‌دهد. حال جهت وصول مطالبات‌مان به دادگاه که مراجعه می‌کنیم می‌گوید چون کارخانه راه‌اندازی شده اجازه توقیف اموال را نداریم و چنانچه آقای احمدی قادر به پرداخت دیون نمی‌باشد باید فرمانداری به ما ابلاغ نماید تا مانع ورود ایشان به شرکت شویم. خلاصه کسی جوابگوی مطالبات ما کارگران نمی‌باشد. با توجه به تورم موجود ارزش مطالبات ما روز به روز کمتر و در مقابل ارزش کارخانه آقای احمدی که بدون پرداخت وجهی صاحب آن شده روز بروز بیشتر می‌شود. آیا در این جامعه فریادرسی هست که صدای ما را بشنود. ما کارگران دستمان از پایگاه‌های قدرت و ثروت در جامعه کوتاه است و مظلوم واقع شده‌ایم».

کارگرانی که جوانی‌شان را پای نیلو گذاشتند

کمتر از 24 ساعت پس از ثبت پویشی در فارس من، در ادامه حضورمان در کارخانه به سراغ کارگران شرکت کاشی نیلو رفتیم تا صدای آن‌هایی باشیم که در هیاهوی خط تولید شاید تریبونی ندارند؛ یکی از کارگران کارخانه در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: حدود 20 سال است که در کارخانه کاشی نیلو مشغول به کار هستم، دو سال قبل شرایط به گونه‌ای رقم خورد که خطوط تولید کارخانه متوقف و با دستور شورای تأمین تعطیل شد که در نتیجه آن حدود 600 نفر از کارگران به مدت یک سال و نیم بیکار شدند.

وی اضافه کرد: اگرچه در طول این دوران بیمه بیکاری پرداخت می‌شد اما زندگی به سختی می‌گذشت و به دلیل کهولت سن جای دیگری حاضر به استخدام من نمی‌شد، جوانی خودم را در این کارخانه سپری کرده‌ام و خوشحالم که از مهر ماه سال گذشته کارخانه مجددا راه اندازی شده است.

کارگر شرکت کاشی نیلو عنوان کرد: برای دریافت مطالبات قبلی خودمان شکایت کرده‌ایم اما دستمان به جایی نمی‌رسد چرا که چوب الفبای ستم همواره بر سر کارگر است، کارخانه با روزهای اوج خودش فاصله دارد اما با حمایت های مسؤولان می‌توانیم رونق را به مجموعه بازگردانیم.

حقوق می‌گیریم اما با استرس و بعضا یکی در میان

درد دل یکی از کارگران پیشکسوت کاشی نیلو با روایتی از روزهای تجمع و تحصن سال 96 آغاز می‌شود و می‌گوید: این که کارگر برای پیگیری مطالبات خودش که کف حقوق اداره کار است هر روز مقابل فرمانداری، استانداری و اداره کار تجمع کند صورت خوشی ندارد، حقوق ماه‌های اخیر را دریافت کرده‌ایم اما هر ماه استرس داریم که نکند حقوق پرداخت نشود، این که حقوق را به صورت بن پرداخت کنند مطلوب ما نیست چرا که ما نیز برای خودمان شخصیت داریم و زمانی که با بن می‌خواهیم خرید کنیم با واکنش‌های مختلفی از سوی فروشنده مواجه می‌شویم.

کارگر شرکت کاشی نیلو تأکید کرد: کارخانه رو به رشد است، کارگران جهادی کار می‌کنند و تولید امروز کارخانه مرهون تلاش کارگران است که بدون وابستگی به خارج از کارخانه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند اما در سال گذشته حقوق 7 ماه کارکنان پرداخت شد و در سال جاری حقوق تیر و مرداد را طلب‌کار هستیم.

وقتی کارگران خط تولید را راه‌اندازی می‌کنند

یکی دیگر از کارگران رسمی شرکت درست در وسط کارزار تولیدی کارخانه می‌‌گوید: بعد از توقف فعالیت شرکت در سال 95 گروهی از کارکنان رسمی شرکت اقدام به راه‌اندازی یکی از خطوط در سال 96 کردند که در آغاز کار با تولید روزانه هزار متر مربع کاشی در یک شیفت تعدادی از نمایندگی‌های فروش شرکت فعال شدند.

وی افزود: آمار تولید در ادامه به 1500 متر طی دو شیفت رسید و با ورود سهام‌دار جدید تعداد خطوط از یک خط به چهار خط افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم نجف‌آباد: قول اعطای وام به شرکت نیلو محقق نشد

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار کرد: شرکت کاشی نیلو متعلق به بخش خصوصی است و در شهرستان نجف‌آباد با حفظ امتیازات آب، برق و گاز و پیگیری‌ تداوم بیمه کارگران آنچه در توان مسؤولان دولتی بوده، انجام شده است.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی افزود: شخصی که اخیراً شرکت با خریداریکرده به تعهدات خودش عمل نکرده و از سوی دیگر وامی که قرار بود به این شرکت داده شود محقق نشده است و البته موضوع در حال پیگیری شدن است.

معاون استانداری اصفهان: با مطالبه ما از بانک‌ها مشکل نیلو به زودی حل می‌شود

عباس رضایی نماینده عالی دولت در استان اصفهان پیش از این رونق تولید و رفع موانع آن را مهم‌ترین دغدغه همه دستگاه‌های اقتصادی استان دانسته بود، به همین دلیل به سراغ معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار اصفهان رفتیم تا آخرین اقدامات انجام شده از سوی دولت برای حل مشکل این واحد تولیدی را جویا شویم، سیدحسن قاضی‌عسکر اظهار کرد: شرایط کارخانه از زمان فروش سهام در حال بهتر شدن است و هر کاری که لازم باشد برای بهتر شدن اوضاع انجام می‌دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار اصفهان افزود: مدیران این شرکت وام‌هایی را درخواست کرده‌اند و ما نیز از بانک‌ها مطالبه کرده‌ایم تا شرایط را بررسی کنند و به زودی مشکلات آن‌ها حل خواهد شد، افرادی در حال بزرگنمایی مشکل در فضای مجازی هستند که امیدوارم پشیمان نشوند.

وی تصریح کرد: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مشکلات این کارخانه بررسی می‌شود، از آن‌جا که حساب‌های این شرکت توسط بانک مرکزی با مشکل مواجه شده اعطای وام به آن‌ها صرفاً با مجوز این کارگروه امکان‌پذیر است.

چند روز قبل بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیأت دولت تولیدکنندگان را رزمندگان جنگ اقتصادی نامیدند، اما چند ماهی است که یکی از سنگرهای رزمندگان این جنگ شرایط مناسبی ندارد و لازم است استانداری اصفهان طبق قول معاون وزیر کشور برای حل معضلات بنگاه‌های اقتصادی در سال رونق تولید، پرونده ویژه‌ای برای حل مشکل این کارخانه باز کند و شاید بد نباشد تا یکی از آن جلسات روزهای یک‌شنبه‌ آقای استاندار با مدیران صنایع را به شرکت کاشی نیلو اختصاص دهد یا به صورت میدانی پای درد دل کارگران این کارخانه بنشیند.

خبرگزاری فارس به زودی و پس از پایان مهلت مقرر شده برای پرداخت وام و حل مشکلات نقدینگی شرکت نیلو نجف‌آباد و نیز سررسید وعده انجام تعهدات توسط مدیران کارخانه، وضعیت پرداخت معوقات کارگران فعال و سابق این کارخانه را پیگیری خواهد کرد.

موضوع مطالبات و معوقات کارگران شرکت نیلوی نجف‌آباد یکی از سوژه‌های مردمی ثبت شده در سامانه فارس من با «عدم پرداخت مطالبات کارگران کاشی نیلو نجف‌آباد» بوده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار:6  شهریور 1398 ، کدخبر:13980605001394 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین