![عواقب رد کلیات لایحه بودجه توسط مجلس عواقب رد کلیات لایحه بودجه توسط مجلس](/files/fa/news/1399/11/15/927384_809.png)
در هر صورت، باید به این موضوع مهم توجه داشت که مطابق اصل ۵۲ قانون اساسی، بودجه نویسی جزو اختیارات و وظایف دولت است. در نتیجه، مجلس نمیتواند به جای دولت، بودجه بنویسد (البته مجلس اختیار اصلاح بودجه به گونهای که شاکله آن تغییر پیدا نکند را دارد) و در صورت رد کلیات لایحه بودجه و عدم ارائه لایحه مورد تایید مجلس توسط دولت، مجلس صرفا میتواند بودجه چند دوازدهم تصویب کند. البته بودجه چند دوازدهم هم باید توسط دولت ارائه شود.
اتفاقی که برای پنجمین بار در یک دهه اخیر ممکن است اتفاق بیفتدبراساس این گزارش، در اسفندماه ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰، طرحهای اجازه دریافت و پرداختهای دولت در دو ماه ابتدایی سالهای ۹۰ و ۹۱ به تصویب مجلس رسید و عملا با استفاده از این قانون، کشور در دو ماه ابتدایی آن سالها اداره شد.
همچنین در اسفندماه ۱۳۹۱، لایحه سه دوازدهم بودجه ۹۲ به تصویب مجلس رسید و عملا در بهار ۹۲، اداره کشور بر مبنای این قانون صورت گرفت.
در اسفندماه ۱۳۹۴ هم این اتفاق تکرار شد و لایحه دو دوازدهم بودجه ۹۵ به تصویب مجلس رسید و عملا در دو ماه ابتدایی ۹۵، اداره کشور بر مبنای این قانون بود.
آیا دولت روحانی حاضر به اصلاح چشمگیر لایحه بودجه ۱۴۰۰ هست؟با توجه به مواضع مقامات ارشد دولتی بخصوص شخص رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دو ماه اخیر و همچنین رویه دولت روحانی در تنظیم لوایح بودجه در سالهای اخیر، ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اصلاحات چشمگیر توسط دولت، واقعا بعید به نظر میرسد و احتمال اندکی دارد.
زمان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط دولت بعدی در هالهای از ابهامدر این صورت، نمایندگان مجلس یازدهم دو راه خواهند داشت:
الف- لایحه بودجه جدید ارائه شده توسط دولت روحانی که عملا تفاوت مهمی با لایحه بودجه فعلی ندارد، تصویب کند. این اتفاق دور از ذهن است، چون بخش اعظم انتقادهای نمایندگان مجلس به بودجه همچنان باقی مانده است.
ب- مجلس حاضر به تصویب لایحه بودجه جدید ارائه شده توسط دولت روحانی نشود.
احتمال اتفاق افتادن حالت دوم به مراتب بیشتر است. در این صورت، عملا بودجه سه دوازدهم باید به بودجه شش دوازدهم تبدیل خواهد شد، زیرا وظیفه ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس، به دولت بعدی موکول شده است و این دولت از اواسط مردادماه روی کار آمده و در بهترین حالت، از اوایل شهریورماه فعالیت جدی خود را آغاز خواهد کرد.
با این وجود، باید به این نکته هم توجه داشت که مطابق قانون آیین نامه داخلی مجلس، دولت سیزدهم باید در نیمه آذرماه سال آینده، لایحه بودجه ۱۴۰۱ را ارائه کند و فرآیند تهیه این لایحه در دولت بخصوص سازمان برنامه و بودجه از اواخر تابستان ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد. با توجه به همین نکات، عملا زمان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس توسط دولت سیزدهم در هالهای از ابهام قرار دارد و چندان دور از ذهن نیست که این دولت هم لایحه بودجه چند دوازدهم به مجلس ارائه کند. در این صورت، عملا اداره کشور در سال آینده بدون قانون بودجه صورت میگیرد و صرفا چند قانون درباره بودجه چند دوازدهم خواهیم داشت، اتفاقی که بعد از جنگ تحمیلی بی سابقه است.
سه واقعیت مهم درباره تبعات اداره کشور با بودجه چند دوازدهمنمایندگان مجلس یازدهم قبل از تصمیم گیری درباره کلیات بودجه سال آینده، ضرورت دارد به این واقعیتها توجه داشته باشند و آنها را در تصمیم گیری نهایی خود لحاظ نمایند:
۱- اداره کشور در سال آینده با استفاده از بودجه چند دوازدهم، عملا هم اختیارات مجلس برای ریلگذاری فعالیتهای دولت در سال آینده را محدود کرده و هم توان نهادهای نظارتی برای نظارت بر عملکرد بودجهای دولت را کاهش میدهد.
۲- تصویب بودجه چند دوازدهم عملا به معنای تمدید قانون بودجه فعلی در دوره زمانی چند ماه از سال است. در نتیجه، اداره کشور در سال آینده با استفاده از بودجه چند دوازدهم عملا به معنای تمدید چند ماهه مهلت اجرای قانون بودجه ۹۹ است، قانونیای که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان جزو ضعیفترین قوانین بودجه در سالهای اخیر بوده است.
۳- طی شدن فرآیند قانونی تهیه و تنظیم لایحه بودجه در دولت و بررسی و تصویب این لایحه در مجلس، عملا هزینههایی به کشور تحمیل خواهد کرد و موجب خواهد شد که روال عادی فعالیتهای این دو نهاد بخصوص مجلس در اواسط سال آینده، تا حدودی تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد.
حجت الله عبدالملکی اقتصاددان در گفتگو با یکی از رسانهها درباره تبعات اداره کشور با بودجه چنددوازدهم در سال ۱۴۰۰ گفت: «این گزینه هر چند پیشتر هم در مجلس مطرح شده بود، اما از نظر بنده مطلوب نیست به این دلیل که
اگر سهدوازدهم بسته شود، عملا کشور در یک فصل سال خارج از چارچوبهای مدنظر مجلس اداره میشود، ضمن اینکه مجلس در حال حاضر روی موضوع افزایش یارانههای نقدی برنامه دارد؛ اگر این موضوع اجرا شود دست مجلس برای اجرای طرح یارانهای بسته میشود یا در موضوع مالیات یا بودجه شرکتهای دولتی دست مجلس بسته میشود. از این نظر سهدوازدهم بر اساس علاقه دولت تمام میشود نه آنچه مورد نظر مجلس است، لذا این روش رد است به این دلیل که عملا یک فصل را از دست میدهیم».
دو راهی مجلس در مواجهه با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰حال باید نمایندگان مجلس تصمیم بگیرند که هزینه ناشی از تصویب و اجرای لایحه بودجه فعلی که ایرادات مهم و فراوانی داشت و همچنین هزینه ناشی از اجرای برخی از مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس مانند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی را بپذیرند و کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کنند یا تبعات رد کلیات این لایحه و اداره کشور در سال آینده با بودجه چنددوازدهم را بپذیرند و با رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، به سراغ اجرای این راهکار بروند؟
صرفا تا چند ساعت دیگر، پاسخ این سوال کلیدی که نقش مهمی در اداره کشور در سال آینده خواهد داشت، توسط نمایندگان مجلس مشخص خواهد شد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از فارس، تاریخ انتشار:۱۴ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۱۳۹۹۱۱۱۴۰۰۰۲۴۵، www.farsnews.ir