پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۰۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخیرا دستورالعملی را با عنوان «ساماندهی آگهی‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی در فضای مجازی»، منتشر کرده است، اما فعالان صنفی این حوزه نسبت به دستورالعمل تازه که به تصویب کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور رسیده است، انتقاداتی دارند.
گزارش سال: صدور دستورالعملی برای نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر انتشار آگهی در فضای مجازی، نگرانی‌هایی را در میان فعالان این حوزه ایجاد کرده است. دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی با اشاره به مبهم بودن این دستورالعمل تاکید می‌کند این موضوع، جا را برای هر نوع تفسیر سختگیرانه‌ باز می‌گذارد.
 
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخیرا دستورالعملی را با عنوان «ساماندهی آگهی‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی در فضای مجازی»، منتشر کرده است اما فعالان صنفی این حوزه نسبت به دستورالعمل تازه که به تصویب کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور رسیده است، انتقاداتی دارند.

بر اساس این دستورالعمل، رسانه‌های مجازی و حتی افراد تاثیرگذار یا همان سلبریتی‌ها، باید برای پذیرش و انتشار آگهی، از طریق کانون‌های آگهی و تبلیغاتی اقدام کنند اما بخشی که به طور ویژه مورد انتقاد فعالان حوزه تبلیغات مجازی و بازاریابی دیجیتال قرار گرفته آنجاست که این دستورالعمل مقرر می‌کند «کانون‌ها و انتشاردهندگان تبلیغات ضمن ایجاد دسترسی رصد و پایش برای دفتر تبلیغات، موظف به ایجاد سازوکار نظارتی برای پذیرش و انتشار آگهی هستند.»

نگرانی از نظارت‌های سختگیرانه

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی معتقد است تجربه نشان می‌دهد که نظارت وزارت ارشاد در مورد نظارت بیش از حد سختگیرانه عمل کرده و این موضوع مشکلاتی را برای کسب و کارها ایجاد می‌کند.

او در این زمینه گفت: دستورالعمل صادر شده بسیار مبهم است و هر تفسیری را می‌توان از آن کرد. این موضوع نگران‌کننده است و دست وزارت ارشاد را برای هر نوع سخت‌گیری‌‌ باز می‌گذارد و حتی ممکن است نظارت را به پیش از انتشار آگهی نیز بکشاند.

طالبی افزود: در کل، مدل ذهنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که پیش از انتشار هر اثری باید نظارت را انجام دهد اما رویه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که کسب و کارها، اثری را منتشر کنند و در صورت وجود هر مشکلی نیز مسئولیت آن را بپذیرند.

دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی با اشاره به این موضوع که روندهای اداری نظارت در وزارت ارشاد بسیار کند است، تاکید کرد: تبلیغات به سرعت عمل نیاز دارد و شرکت‌ها نمی‌توانند برای اجرای کمپین‌های تبلیغی خود ماه‌ها منتظر صدور تاییدیه بمانند.

دستورالعمل اصلاح شود

به گفته طالبی، دستورالعمل منتشر شده هنوز اجرایی نشده؛ رویه معمولا به این شکل است که بخش‌های دولتی بخشنامه‌ای را صادر می‌کنند و مدتی ماجرا را مسکوت می‌گذارند. در ادامه با برخی بازیگران بزرگ حوزه بر مبنای آن بخشنامه برخورد می‌کنند تا دیگران مجبور به تبعیت از تصمیم آنها شوند. به نظر او اکنون ماجرا در این مرحله قرار دارد.

طالبی همچنین با اشاره به تشکیل کارگروهی در بخش حقوقی نظام صنفی رایانه‌ای، افزود: این کارگروه در حال بررسی موضوع است که راهکاری برای جلوگیری قانونی از اجرای این دستورالعمل پیدا کند.

به گفته دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی، در گذشته مواردی اتفاق افتاده که برخی تصمیمات غیرکارشناسی با تلاش‌های فعالان این حوزه متوقف شده است و این امیدواری وجود دارد که این بار نیز همین اتفاق رخ دهد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: 15 بهمن 1399، کد خبر: 512027، www.tejaratnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
0
تبلیغات اینترنتی در ایران واقعا به سمت و سوی بدی کشیده شده و اصلا نظارتی روشون نیست هرکی هر ادعایی بخواد میتونه تا مدت ها بکنه و کسی هم خبر دار نمیشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین