پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۸۰۹
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
دبیر علمی جشنواره شعر فجر، خواستار تامل بیشتری در حوزه شعر کودک و نوجوان شد.
شعار سال، نشست خبری پانزدهمین جشنواره شعر فجر با حضور ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، بهروز جلالی، دبیر اجرایی جشنواره، مریم جلالی، دبیر علمی جشنواره و اصحاب رسانه به صورت مجازی در ساختمان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

مریم جلالی، دبیر علمی این دوره در ابتدای صحبت‌های خود گفت: این جشنواره چند نکته قابل تامل دارد؛ نخست اینکه آمار کمی جشنواره بیانگر استقبال از جشنواره است؛ همچنین آثار زیادی از بانوان شاعر به جشنواره رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد که بانوان در این دوره تمایل بیشتری به شرکت در جشنواره داشته‌اند.. نکته دیگر اینکه من فکر می‌کنم داوری‌هایی که در این جشنواره صورت گرفته است، داوری خیلی خوبی بوده است که این بخش را ما مدیون دبیر اجرایی هستیم.

وی ادامه داد: دبیر اجرایی با طراحی خوبی که برای داوری انجام داد باعث شد تا بررسی آثار و گزینش‌ها به شکل بسیار حرفه‌ای و تیزبینانه انجام شود. ما با کمک هیات علمی توانستیم کسانی را به عنوان داور انتخاب کنیم که چند ویژگی شایان داشتند. همه این افراد از منظر علمی صاحب نظر هستند؛ خودشان شاعر هستند و خوشبختانه نگاه منصفانه به آثار داشتند.

دبیر علمی این دوره از جشنواره شعر فجر با اشاره به آمار آثار بررسی شده گفت: در جشنواره امسال ۲۸۶ اثر پژوهشی در بخش درباره شعر به دست ما رسیده است؛ کمیت این آثار خوب است و این آثار از سوی افرادی به دست ما رسیده است که همگی صاحب نظر بوده‌اند. در ارتباط آثار پژوهشی باید به این نکته بپردازم که درست است که کمیت آثار قابل قبول است و نویسندگان مطرحی اثر نوشته‌اند؛ اما تنوع چندان چشم‌گیر نبود و انتظار می‌رود که در آینده نزدیک این بخش ارتقاء پیدا کند.

وی ادامه داد: خیلی از افرادی که اثر در بخش درباره شعر دارند، خودشان نیز شاعرند، یعنی کسانی قلم زده‌اند که خود خلاق هم هستند و امید می‌رود که در یک آینده نزدیک ما شاهد افرادی باشیم که می‌توانند تحول مثبت در حوزه شعر و زبان و ادب فارسی ایجاد کنند.

مریم جلالی در توضیح وضعیت بخش کودک و نوجوان گفت: در حوزه کودک و نوجوان ۱۷۲ اثر به دست ما رسیده که به نظرم نیاز است که ما روی این بخش تامل کنیم؛ چراکه اگر بخواهیم به همین شکل پیش برویم، این احتمال وجود دارد که در سال‌های آینده آثار مناسب برای ورود به جشنواره وجود نداشته باشد. یعنی دوستان هم روی کمیت و هم روی کیفیت کار باید تامل کنند.


مریم جلالی با اشاره به انتخابش به عنوان نخستین بانوی دبیر علمی جشنواره شعر فجر گفت: ما یک متنی داریم که آن متن در این جشنواره رخ داده است؛ اما هر متنی یک پیرامتنی دارد و من فکر می‌کنم که در جشنواره شعر فجر بعد از ۱۴ سال یک خانم به عنوان دبیر علمی جشنواره انتخاب شده است و من این اتفاق را پیرامتن این متن می‌دانم و گمان می‌کنم که شاید استقبال بانوان شاعر از جشنواره حاضر بی‌ربط به این موضوع نباشد. استقبال از جشنواره امسال این امید را در دل ما زنده می‌کند که ما آینده روشنی را برای شعر فارسی انتظار داشته باشیم. همچنین در پایان تشکر می‌کنم از دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به من اعتماد کردند.

                                                                                    حوزه شعر کودک و نوجوان را دریابیم

*انجمن‌های ادبی در دوره کرونا گل کاشتند
بهروز جلالی که آخرین سخنران این مراسم بود نیز با تشکر از فعالیت‌های انجام شده برای برگزاری این دوره از جشنواره شعر فجر در شرایط کرونایی گفت: در جشنواره امسال تغییراتی در شعر بزرگسال داشتیم که تجربه موفقی بود. در شرایط کرونایی فضای مجازی به کمک خیلی از عرصه‌ها آمد، خصوصا کمک شایانی به ادبیات و شعر کرد و خوشبختانه ما نیز از این فرصت غافل نبودیم. بررسی همکارانم ما را به این نتیجه رساند که امسال از صفحه‌های مجازی یا پایگاه‌های اینترنتی که در عرضه شعر تلاش داشتند نیز تقدیر کنیم. همچنین از کسانی که در تولید شعر درباره کرونا فعالیت داشتند، نیز تقدیر خواهیم کرد.

دبیر اجرایی پانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر در توضیح فعالیت‌های انجمن‌های ادبی در دوره کرونا گفت: انجمن‌های ادبی امسال از جلسه حضوری محروم بودند؛ اما انصافا گل کاشتند و تلاش کردند تا چراغ شعر کشور خاموش نشود و این جای تقدیر دارد.

جلالی در ادامه به بیان زمان برگزاری مراسم اختتامیه، اسامی نامزد‌های بخش‌های مختلف دوره پانزدهمین و اسامی برگزیدگان بخش ویژه پرداخت.
 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا، تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۹۹، کد خبر: ۳۰۲۵۶۶، www.ibna.ir.
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین