پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۰۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
تحقیقات جدید نشان داده که آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی همچون زغال سنگ و نفت باعث مرگ ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر فقط در سال ۲۰۱۸ در جهان شده است. روزنامه گاردین با استناد به این تحقیقات نوشت: این به معنای آن است که از هر ۵ نفر از افراد جان باخته در آن سال یک نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند.

شعار سال:کشورهایی که بیشترین مصرف سوخت فسیلی را برای تامین نیروی کارخانه ها، منازل و وسایل نقلیه دارند بالاترین آمار مرگ را داشته اند و این تحقیق نشان داده که در آمریکا و اروپا بیش از یک نفر از هر ۱۰ نفر در این سال به دلیل آلودگی هوا جان باخته اند. این آمار یک سوم جان باختگان در شرق اسیا شامل چین را تشکیل می دهد. آمارمرگ و میر در آمریکای جنوبی و آفریقا به شکل قابل ملاحظه ای پایین تر بوده است.
 
آمار مرگ ناشی از استفاده از سوخت فسیلی بسیار بالاتر از براوردهای قبلی بوده و حتی محققان این مطالعه را نیز شگفت زده کرده است.
 
الیوز مارئیس ، جغرافیدان از دانشگاه کالج لندن و یکی از نویسندگان تحقیق گفت: ما در ابتدا هنگام بدست آوردن نتایج بسیار مردد بودیم زیرا آنها حیرت آور هستند ، اما در حال کشف چیزهای بیشتری درباره تاثیر این آلودگی  هستیم. آلودگی هوا  یک مساله رایج است. هرچه بیشتر به دنبال تأثیرات آلودگی هوا باشیم، به نتایج بیشتری دست می یابیم.
 
این تحقیقات نتیجه همکاری دانشمندان دانشگاه هاروارد،بیرمنگام و کالج لندن و دانشگاه لِستر است و نشان می دهد که عامل مرگ بیش از ۸ میلیون نفر در جهان در سال ۲۰۱۸ آلودگی هوا بوده است.
 
این تعداد مرگ بیشتر از مجموع  تلفات انسانی  است که در جهان بر اثر استعمال دخانیات یا مالاریا جان می بازند.
 
دانشمندان می گویند بین آلودگی هوا ناشی از سوخت فسیلی و موارد مربوط به بیماری های قلبی عروقی، مشکلات تنفسی و حتی کاهش دید ارتباط وجود دارد. بدون انتشار گازهای ناشی از سوخت فسیلی متوسط طول عمر جمعیت جهان بیش از یک سال افزایش می یابد. این  درحالیست که هزینه ای که بر اقتصاد و سلامت مردم وارد می شود حدود ۲.۹ تریلیون دلار خواهد یافت.
 
آمار جدید درباره مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا که در مجله تحقیقات محیط زیستی منتشر شد بسیار بالاتر از آمار تقریبی مرگ و میر قبلی در این زمینه است. برای مثال، گزارش مجله لانست در  سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۴ میلیون و دویست هزارنفر سالانه در نتیجه الودگی هوای ناشی از گردو خاک و دود آتش سوزی در جنگل ها و احتراق سوخت فسیلی جان می بازند.
 
تحقیق جدید تحلیل دقیق تری را از تاثیر ذرات معلق در هوا  که توسط نیروگاه ها ، اتومبیل ها ، کامیون ها و سایر منابع که در هوا منتشر می شوند، ارائه  می دهد. این ذرات معلق    PM۲.۵ نامیده می شوند زیرا قطر ذرات کمتر از ۲.۵ میکرومتر – یا حدود ۳۰ برابر کوچکتر از قطر متوسط ​​موی انسان است. این لکه های ریز آلودگی ، پس از استنشاق ، در ریه ها قرار می گیرند و می توانند مشکلات مختلف سلامتی ایجاد کنند.
 
در این تحقیق به جای اتکای صرف به مشاهدات ماهواره ای و سطحی درباره ذرات معلق ۲.۵ میکرومتری از یک الگوی جهانی سه بعدی درباره مواد شیمیایی اتمسفری استفاده شده است. این الگو دقیقتر است و می تواند بین منابع مختلف آلودگی تمایز قائل شود.
 
نویسنده این تحقیق می افزاید: سوخت فسیلی واقعا تاثیر منفی و مهمی بر سلامت انسان، آب و هوا و محیط زیست دارد و باید فورا پاسخی برای آن داشته باشیم. برخی از دولت ها اهدافی را در به صفر رساندن کربن مد نظر دارند اما شاید لازم باشد با توجه به آسیب بزرگی که الودگی بر سلامت عمومی وارد می کند با فوریت بیشتری در این زمینه اقدام شود.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری  شفقنا، تاریخ انتشار: 21 بهمن 1399  ، کدخبر:1095558 ، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
0
الودگی هایی که خودمون درست کردیم و اسیبی که بهمون زده فراتر از همه این مواردی هست که داره بیان میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین