پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۲۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
انتشار خبر باعث تعجب افکار عمومی شده است. دادگاه نمادین در شرایطی که حجم کاری حوزه قضا بشدت بالاست و التهاب سیاسی خاصی بر روابط بین المللی کشورمان حاکم است، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ انتقام خون شهید سردار سلیمانی حق مسلم ما بوده و هست، اما آیا با اقدامات نمادین می‌توان بدان تحقق بخشید؟ فعالیت حقوقی در سطوح بین‌المللی، ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک، ورود و طرح مسئله برای سازمان‌ها و پیمان‌های بین‌المللی مقابله و مبارزه با تروریسم، طرح و پیگیری مسئله در کشور‌های همسو و جهان اسلام و...، کجا داستان قرار دارد؟ وزیر دادگستری و ریاست دانشگاه آزاد، پاسخگو باشند.
شعار سال: رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی روز سه شنبه در این مراسم گفت: یکی از اهداف مهمی که این مراسم دنبال می‌کند بُعد آموزشی است که در این فضای علم و دانش این دادگاه تشکیل میشود و از اساتید و ریاست محترم دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد مشهد می‌خواهم که تمام تلاششان را مبذول کنند تا نکات آموزشی و مقررات شکلی دادگاه رعایت و زمینه آشنایی دانشجویان هم فراهم شود.

غلامعلی صادقی در خصوص برگزاری این دادگاه نمادین افزود: به عنوان نخستین قدم برنامه مان این بود که این دادگاه را درخصوص شهید سلیمانی برگزار کنیم و در قدم‌های بعد با همکاری دانشگاه‌ها خیلی از موارد دیگر را در قالب دادگاه مجازی بررسی کنیم و دادگاه تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: در این که دادگاه‌ها را بتوانیم به فضای دانشگاه‌ها منتقل کنیم محدودیت‌هایی داریم، اما دادگاه‌های مجازی را حتما می‌توانیم در دانشگاه‌ها برگزار کنیم و بنا براین است که بازپرسی مجازی، دادیاری و دادرسی مجازی را چه در مرحله دادگاه بدوی، چه در مرحله دادگاه تجدیدنظر در دادگاه‌های کیفری استانمان به صورت مجازی و نمادین برای ارتقای سطح آموزشی در دانشگاه‌ها برگزار کنیم.

رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی گفت: طی صحبتی که دیروز با دادگستری تهران کردم اعلام کردند که پرونده حقیقی متهمی که امروز در این دادگاه حقیقی محاکمه می‌شود در دادگستری تهران در جریان رسیدگی است و تحقیقات خوبی در این راستا صورت گرفته است که در سفر اخیر رییس قوه قضاییه به عراق یک قسمت کار هم آنجا پیگیری شد و ۲ کشور ایران و عراق برای تکمیل تحقیقات این پرونده همکاری می‌کنند.

صادقی افزود: پرونده حقیقی مراحل قانونی و حقوقی خود را طی می‌کند و این کاری که شما اساتید و وکلای محترم و قضات و دانشجویان عزیز در دانشگاه ابداع و خلق می‌کنید هم می‌تواند در راستای تکمیل آن کاری که در تهران دارد صورت می‌گیرد باشد و خروجی علمی قابل دفاع در مجامع حقوقی و علمی داشته باشد.

دبیر اجرایی دادگاه نمادین و مجازی و مسوول فرهنگی دانشکده حقوق، علوم سیاسی و زبان‌های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد هم در این مراسم در خصوص اهداف برگزاری این دادگاه به خبرنگار ایرنا گفت: ما معتقدیم بحث ترور شهید حاج قاسم سلیمانی یک جنایت جنگی بود، چون شهید سلیمانی توسط دولت عراق دعوت شده بود و در حقیقت در یک سفر کاری ترور شد و مطالبه عمومی مردم ایران این است که باید جنایتکاران محاکمه شوند.
 
محاکمه جنایتکاران جزء رسالت‌های دانشگاه است

حجت الاسلام علی موحدی راد افزود: محاکمه جنایتکاران در راستای انتقام سخت و جزء رسالت‌های دانشگاه است که باید به این موضوع‌ها پرداخته شود لذا ما این جلسه را تشکیل دادیم که علاوه بر بعد نظامی انتقام سخت که قطعا وجود خواهد داشت در بعد علمی هم ما انتقامی از جنایتکاران ترور سردار سلیمانی بگیریم و به عنوان نخستین دادگاه مجازی در کشور محاکمه عاملان ترور این شهیدبزرگوار را در اینجا با حضور قضات محترم و اساتید و وکلای دانشگاه برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در ۲مرحله فراخوان دادیم که بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر دانشجو برای شرکت در این دادگاه ثبتنام کردند، اما به لحاظ مسائل بهداشتی مجاز نبودیم که در این مراسم بیش از یک پنجم ظرفیت سالن را پذیرا باشیم.

دبیر اجرایی دادگاه نمادین و مجازی و مسوول فرهنگی دانشکده حقوق، علوم سیاسی و زبان‌های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: در جلسات اول پیشنهاد شد که دادگاه نمادین صرفا دانشجویی باشد، اما دیدیم سطح دادگاه سطح بالایی است بنابراین کسی که دارد از تیم متهم یا تیم شکات دفاع می‌کند باید بتواند فی‌البداهه دفاع را انجام دهد لذا با اساتید و قصاوت مشورت کردیم و بنا شد در سطح وکلا و اساتید و با ترکیبی از دانشجویان برگزار شود.

موحدی راد افزود: در این دادگاه جمعی از وکلای برجسته شهر مشهد هم در تیم متهم و هم در تیم شکات یعنی جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و قضات هم از دادگستری مشهد و دادستانی مشهد انتخاب شدند که قضات برجسته‌ای از جمله جناب آقای دکتر علی واقعی معاون رییس کل دادگستری و اقای رحمانی معاون دادستان هستند از این رو سطح دادگاه در سطح یک دادگاه واقعی تشکیل شده است.
 
 ۱۰۰ میلیون ریال برای برگزاری این مراسم هزینه شده است

وی ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که قضات محترم در این دادگاه رای صادر نمی‌کنند و ما ارزیابی و قضاوت را به عهده مخاطبان در فضای حقیقی و مجازی خواهیم گذاشت.

دبیر اجرایی دادگاه نمادین و مجازی و مسوول فرهنگی دانشکده حقوق، علوم سیاسی و زبان‌های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: چهارچوب یک دادگاه واقعی در اینجا پیاده می‌شود و چون جنبه‌های بین المللی خیلی گسترده است ما به آن ورود نداریم بلکه براساس مجازات قانون اسلامی که امروز داریم عوامل ترور بررسی می‌شوند و تمام موادی که به آن‌ها استناد میشود همه قانونی و تقریبا شکل بدلی از دادگاهی واقعی است یعنی چیزی تشریفاتی نیست و تمام دفاعیات بر اساس مجازات اسلامی و قوانین کیفری اسلامی است که ما به آن قائل هستیم.

موحدی راد در خصوص مشکلات و موانعی که در برگزاری این دادگاه وجود داشت افزود: یک سری مشکلات به خصوص به خاطر وضعیت کرونا داشتیم، زیرا حضور مخاطبان در یک فضای محدود مشکل بود و برای مجوز برگزاری این مراسم چند روز درگیر بودیم و مشکل دیگری که وجود داشت این بود که عده‌ای از وکلا از این که وکالت شخصی مثل ترامپ را بر عهده بگیرند اکراه داشتند و این کار بسیار سختی بود و زیر بار نمی‌رفتند و ما جلسات فراوانی برای قانع کردن این افراد گذاشتیم که از جنایت‌های ترامپ در این دادگاه دفاع کنند و وکالت او را به عهده بگیرند.

وی ادامه داد: در روند اجرایی هم بالاخره مشکلاتی مانند بحث‌های مالی و بودجه‌ای هست که در دانشگاه وجود دارد و با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، اما با توفیق خداوند و به برکت خون سردار شهید مسیر هموار شد و امروز شما شاهد برگزاری یک دادگاه نمادین در حد قابل قبول هستید.

دبیر اجرایی دادگاه نمادین و مجازی عاملان ترور شهید سلیمانی در خصوص هزینه برگزاری این دادگاه نمادین و جلسات برگزار شده گفت: حدود ۱۰۰ میلیون ریال برای برگزاری این مراسم تا کنون هزینه شده است که با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و خیرین صورت گرفته است.

موحدی راد افزود: ایده برگزاری این دادگاه نمادین و مجازی در دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شد و ما با دوستان مشورت کردیم و نهاد مقام معظم رهبری نیز مشارکت داشتند همچنین دادستانی مشهد در اجرای این دادگاه مشارکت کرد و تبلیغاتی هم در سطح شهر انجام شد و شهرداری هم تبلیغات مربوط را انجام دادند.

رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی و زبان‌های خارجه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد هم در این مراسم گفت: تیم قضات دادگاه نمادین شامل دکتر علی واقعی رییس شعبه تجدید نظر و معاون رییس کل دادگستری در محاکم عمومی و انقلاب و دکتر اسماعیل رحمانی کلاکوب استادیار دانشگاه و معاون دادستان مشهد، دکتر صادق صفری قاضی اجرای احکام پرونده‌های اقتصادی مشهد و دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه فردوسی مشهد هستند.

دکتر مجتبی زاهدیان افزود: در تیم جمهوری اسلامی ایران دکتر محمد افشاری عضو هیات علمی دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری، دکتر سید نورالدین حیدری منش وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه و دکتر کاظم خسروی عضو کمیته کیفری مرکز وکلای خراسان رضوی و دبیر کارکرده وقف ترمیمی شهرداری مشهد و مدرس دانشگاه حضور دارند.

وی ادامه داد: تیم دفاع از متهمان (شامل ترامپ و همکارانش) شامل دکتر حسین فتح آبادی عضو هیات علمی و مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، دکتر سید مرتضی علیزاده جواهری مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری، دکتر سید میلاد علیزاده جواهری مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری، امیر عباس سعید افخم الشعرا وکیل پایه یک دادگستری و دکتر فرزانه واحد وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه هستند.

در این جلسه، دادگاه نمادین با طرح دعاوی علیه عاملان ترور شهید سلیمانی و دفاع وکلا از متهمان برگزار شد و سپس با اهدای تندیسی از سردار شهید سلیمانی به اساتید، وکلا، قضات و دانشجویان برگزار کننده این دادگاه پایان یافت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۲۵۸۶۷۱، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
0
0
الان برای زنده نگه داشتنیاد و خاطره سردار عزیزمون باید از این دست کارهای داغون فرهنگی بکنیم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین