پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۸۳۷
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
نیرو‌های صیانتی که مسئولیت اصلی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور بر عهده آنان است با حقوق و مزایای بسیار کم به کارگیری می‌شوند و این سازمان حتی از پرداخت پول بنزین خودرو‌های یگان حفاظت و سرجنگلبانی‌ها درمانده است!
شعار سال: یادداشت زیر که تحلیلی از سیاست‌های سازمان متولی جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور خصوصا در «هفته منابع طبیعی» ارائه داده از سوی یکی از کارشناسان این سازمان ارسال شده است.

سال‌ها است که هر ساله سازمان جنگل‌ها، یک هفته از نیمه اسفند را به نام «منابع طبیعی» به شوی تبلیغاتی عملکرد مدیریتی خود اختصاص می‌دهد؛ سازمانی که حتی نتوانست طی یک قرن قدمت خود، ارتباط موثری با جوامع محلی برقرار کند تا بتواند با کمک مردم مساله زمین‌خواری و قاچاق چوب را حل کند.
 
سازمان جنگلها حتی از پرداخت پول بنزین خودرو‌های یگان حفاظت و سرجنگلبانی‌ها درمانده است!

با این وجود، امسال مراسم تبلیغاتی هفته منابع طبیعی به نحوی برگزار شد که همزمان، به دلیل عدم دفاع مناسب رئیس سازمان در مراکز تصمیم گیری، با عناوین مختلف از جمله حذف مزایای «فوق العاده سختی کار»، حقوق و مزایای کارکنان سازمان جنگل‌ها از حکم کارگزینی آنان کسر شده و در اکثر استان‌ها هم ماه‌ها است که مزایای اضافه کار و حق مسکن و حق مأموریت پرسنل پرداخت نشده است.

نیرو‌های صیانتی که مسئولیت اصلی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور بر عهده آنان است نیز با حقوق و مزایای بسیار کم به کارگیری می‌شوند و این سازمان حتی از پرداخت پول بنزین خودرو‌های یگان حفاظت و سرجنگلبانی‌ها درمانده است!

اما در چنین وضعیت بحرانی، رئیس سازمان جنگل‌ها هفته منابع طبیعی را فرصتی برای ریشه دوانی جایگاه سیاسی خود در حاکمیت قرار داده و با برگزاری نشست‌هایی با مراجع حوزه علمیه قم و جمع گسترده‌ای از نمایندگان مجلس، برای جایگاهش در دولت بعدی انباشت قدرت می‌کند.

در این بین، نکته نگران‌کننده، آمار‌های غیرواقعی است که در هفته منابع طبیعی امسال از زبان رئیس سازمان جنگل‌ها و وزیر مافوقش اعلام شد. این دو مقام ارشد دولت اعلام کردند که در این هفته بیش از بیست میلیون نهال را به صورت رایگان توزیع می‌کنند؛ در حالی که کل موجودی نهال جنگلی نهالستان‌های کشور کمتر از ۱۸ میلیون اصله است و از این مقدار نیز بیش از ۵ میلیون اصله نهال به دلیل سن کم، در سال جاری قابل انتقال از نهالستان به طبیعت نیست!
 
صندلی داغ ریاست فرصتی برای جولان سیاسیون و تریبون تبلیغاتی وزارت جهاد کشاورزی شده است

از طرف دیگر اعلام شده که ۴۷ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی را در سال جاری احیا و غنی سازی کرده‌اند؛ اما کسی نمی‌داند محل دقیق این عرصه‌ها کجاست و اصلا چرا نقشه مناطق احیا شده را در سایت سازمان بارگزاری نکرده و در اختیار عموم نمی‌گذارند تا راستی آزمائی شود؟! همچنین سازمان باید پاسخگو باشد که سرنوشت نهال کاری‌های سنوات گذشته چه شده است؟!

مهمتر از تمامی این آمار‌های غیرواقعی، برنامه‌های خطرناکی است که مسئولان سازمان و حلقه یارانشان برای زمین‌گیر کردن تنفس جنگل‌های هیرکانی و به حاشیه راندن تهیه «طرح مدیریت پایدار جنگل» در نظر گرفته اند که پیشتر تعدادی از اسناد آن منتشر شده و متاسفانه بخشی از جامعه دانشگاهی که همواره مدافع طرح‌های جنگلداری سابق و پرچمدار بهره برداری چوبی از جنگل هیرکانی بوده‌اند نیز با این جریان همراهی می‌کنند و اعتبار خود را در جامعه محیط زیستی کشور بیش از گذشته تنزل می‌دهند.

متاسفانه صندلی داغ ریاست این سازمان حاکمیتی سالهاست فرصتی برای جولان سیاسیون و تریبون تبلیغاتی وزارت جهاد کشاورزی شده است؛ سازمان جنگل‌ها به دلیل مالکیت و تولیت ۸۳ درصد از مساحت ایران، ثروتمندترین دستگاه کشور است و اصحاب سیاست نیز برای تسلط بر این سازمان حاکمیتی، آن را در اسارت وزارت جهاد کشاورزی نگه داشته اند و به همین دلیل یک روز رئیس این سازمان، منابع طبیعی را برای کسب ثروت معامله می‌کند و بازداشت می‌شود و امروز نیز رئیس سازمان برای انباشت قدرت در دولت بعدی، تیشه بر اعتماد ملی می‌زند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از اسکان نیوز، تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۳۴۲۱۱، www.eskannews.com
اخبار مرتبط
برچسب ها: جنگل ، منابع طبیعی ، مرتع ، نهال
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین