پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
در مطلب زیر، جوابیه آقای مهندس بهزاد ترحم به یادداشت آقای مقداد همتی تحت عنوان مانعی به نام سازمان جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی در امنیت غذایی کشور را می‌خوانید.
شعار سال: یادداشت آقای بهزاد ترحم، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به شرح زیر است. بدیهی است این جوابیه با رعایت خلاصه‌سازی مورد اقتضای محیط تلگرام نوشته شده است:

▪پایداری اکوسیستم‌های مرتعی را می‌توان در ارتباط صحیح و منطقی بین عوامل زنده و غیرزنده متشکله آن جستجو کرد. در بین عوامل زنده نقش انسان به عنوان مدیر سیستم در تنظیم و ایجاد ارتباط موزون و تعادل اکولوژیکی آن بارز و تعیین کننده است. در دهه‌های گذشته به علت روند افزایش جمعیت و عدم توسعه یافتگی، وابستگی جمعیت به مراتع کشور بیشتر شد.

▪در اینجا لازم است به اهمیت و وضعیت مراتع کشور اشاره گردد، از مجموع حدود ۱۶۴.۴ میلیون هکتار مساحت کشور، مراتع با مساحتی برابر ۸۴.۸ میلیون هکتار معادل حدود ۵۲ درصد وسعت کشور عزیزمان را در بر می‌گیرد که از این میزان تا پایان سال ۱۳۹۸ حدود ۷۷.۶ میلیون هکتار مورد ممیزی قرار گرفت، بهره برداران واجد شرایط آن‌ها شناسایی و برای ۳۴.۸ میلیون هکتار از این عرصه طرح مرتعداری تهیه شده و از این میزان ۲۰.۲ میلیون هکتار احاله مدیریت گردیده است.

▪اهم طرح‌های اجرا شده به منظور مدیریت بهینه بر عرصه‌های مرتعی کشور به شرح ذیل می‌باشد:

*طرح ملی مدیریت پایدار مراتع کشور
*طرح استانی بهبود و اصلاح مراتع (اصلاح و احیای مراتع) کشور
 
جوابیه آقای مهندس بهزاد ترحم به یادداشت آقای مقداد همتی
 
لذا با عنایت به توضیحات فوق الاشاره در ارتباط با موضوع مانعی به نام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در امنیت غذایی کشور و موارد طرح شده در این خصوص جای بحث زیادی دارد و نویسنده از دید اقتصاد بازاری صرف، بدون توجه به توسعه پایدار به مراتع نگاه کرده است، ولی نگاه اکولوژیک این را نمی‌گوید. ما مقالات زیادی در اهمیت نقش پوشش مرتع نسبت به درخت و تبدیل آن داریم و بایستی نویسنده مستندات ارائه نماید نه شعار دهد ضمن اینکه هر جا آب بوده مراتع یا واگذار شده یا به صورت ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع تخصیص داده شده یا اراضی زیر سد‌ها زیر کشت رفته است. ما نگران تبدیل مرتع به کشتزار و رها شدن آن هم هستیم که دیمزار‌های کم بازده رها شده تائید ماجراست. به طور کلی اگر بتوانند دو مورد ذیل را پیشنهاد عملی برای رفع آن ارائه کنند مابقی پیشکش:

۱ طرحی برای مدیریت هرز‌آب و فرسایش خاک در اراضی زراعی، باغی و معدنی واگذار شده قبلی
۲ طرحی برای مدیریت مصرف آب اعم از کشاورزی، صنعتی و خانگی در کشور

واحد امنیت غذایی موسسه مصاف صرفا جوابیه آقای بهزاد ترحم را منتشر کرده است و این انتشار به منزله تایید یا رد آن نمی‌باشد و در صورتی که نویسنده یادداشت اصلی آقای مقداد همتی پاسخی در این خصوص ارائه دهد این پاسخ بزودی در اختیار دنبال کنندگان کانال و سایر افرادی که دغدغه محیط زیست و امنیت غذایی کشورمان را دارند، قرار خواهد گرفت.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین