پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۳۴۲۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
گرانی و کمبود کالا‌های اساسی به دلیل سوءمدیریت دولت تا شب عید ادامه داشت و مردم را درچار مشکل کرد؛ این در حالی بود که کارشناسان بار‌ها هشدار داده بودند، اما برای دولت اهمیتی نداشت.

شعار سال: قتصاد ایران سال گذشته را پُر فراز و نشیب پشت سر گذاشت؛ سالی که مردم برای خرید گوشت مرغ و روغن ساعت‌ها در صف می‌ایستادند تا بتوانند با قیمت مصوب خریداری کنند.

 
پس از گرانی کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم دولت و وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی بارها قول دادند که مشکل حل نشود؛ این در حالی بود که کارشناسان بارها هشدار دادند اما دولت بدون توجه به این موضوع، جدییتی برای حل مشکل نداشت و موضوع به شب عید کشیده شد.
 
یکی از مخاطبان راه دانا به خبرنگار ما می‌گویند: پنجشنبه گذشته برای خرید گوشت مرغ از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر در صف ایستادم و مردم زیادی در صف حضور داشتند و گوشت مرغ هم ساعت ۱۲ وارد میدان تره‌بار شد.
 
مشکل بازار کالاهای اساسی از مهر ماه امسال ایجاد شد و همچنان وجود دارد و دولت به جای کار کردن فقط اقدام به گفتار درمانی کرده است جدیتی در تصمیمات دولت دیده نمی‌شود در آخر هم وزارت جهاد می‌گوید وزارت صمت مقصر است و وزارت صمت وزارت جهاد را مقصر قلمداد می‌کند.
 
رئیس جمهور هم جز صدور چند دستور، اقدام خاصی برای حل مشکل مردم انجام نداده و این در جالی است که وزرای دولت بارها اعلام کردند کالا در کشور وجود دارد.
 
 
نقش بی‌تدبیری و بی‌خیالی دولت در کنترل بازار شب عید
 
عطا بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی؛ در مورد گرانی‌ها و نابسامانی در بازار کالاهای اساسی، اظهار کرد: نخست اینکه بی‌تدبیری و بی‌خیالی دولت و سوءمدیریت وزارتخانه‌ها باعث این مشکل شد و همچنان حل نشده است و این موضوع سبب سختی مردم آن هم در شب عید شد.
 
وی با اشاره به اینکه دولت بارها قول و وعده کنترل و مدیریت بازار و عرضه کالا را داد، گفت: این وعده‌ها عملی نشدند و دولت به فکر نبود و شاهد بودیم که تازه در شب عید برای جلسه ستاد تنظیم بازار را برگزار کردند در حالی که می‌بایست پیش از این تدابیر را می‌اندیشیدند.
 
 
 
دولت فقط بهانه می‌آورد/ ۸ سال سوءمدیریت در دولت
 
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: واقعا بی‌خیالی در دولت وجود دارد و این موضوع را هم به گردن نبود وزارت بازرگانی انداختند و می‌گویند چون این وزارتخانه نیست، نمی‌توانند کاری انجام دهند که به نظرم فقط یک بهانه است و حتی با وجود وزارت بازرگانی وضعیت بدتر می‌شد.
 
بهرامی تاکید کرد: سیاست‌های دولت به گونه‌ای است که انگیزه احتکار و برهم زدن بازار در آن زیاد است و بهم ریختگی در کالاهای اساسی است که مشمول ارز ترجیحی هستند. افرادی که دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند، هر چقدر نرخ دلار بالاتر رود، و یا هر میزان کالا کمیاب‌تر باشد، منافع این بیشتر است.
 
وی اضافه کرد: بازار کالاهای اساسی در عین وفور کالا به آرامش نمی‌رسد؛ مثلاً روغن به میزان ۱.۵ برابر نیاز کشور وارد شده ولی در بازار با کمبود مواجه است که این موضوع به سوءمدیریت دولت بر می‌گرد و در ۸ سال گذشته این موضوع را نشان دادند.
 
 
 
مردم بی تدبیری دولت را تحمل کردند/ مردم باز هم تاریخ ساز شدند
 
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه کالا در کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه عملکرد دولت باعث رنجش و مشکلات شدید برای مردم شد اما نجابت و همکاری مردم سبب شد این بی‌تدبیری دولت به بحران اجتماعی تبدیل نشود و واقعاً خیلی نجابت به خرج دادند.
 
بهرامی گفت: همراهی که مردم داشتند تا این بحران از سربگذرد، دوران ساز و در تاریخ خواهند ماند وگرنه با این کارکرد مشخص نبود چه اتفاقی رخ دهد.
 
 
 
مدیریت و همانگی دولت با رئیس جمهور است/ توان مدیریت نداشتند
 
عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی نیز در مورد سوءمدیریت دولت در تامین کالاهای ضروری مردم، با تاکید بر اینکه دولت بی خیال بود، گفت: وظیفه رئیس جمهور هماهنگی وزرا و معاونت‌ها است و پس او، معاون اول رئیس جمهور مسئولیت دارد.
 
وی ادامه داد: نه وزارتخانه‌ها توانایی کنترل بازار را داشتند و نه رئیس جمهور و معاون اول توان مدیریت را از خود نشان دادند و نتوانستند بازار را مدیریت کنند.
 
این استاد بازنشسته اقتصاد گفت: مجلس باید دولت را به چالش بکشد که چرا وظایف خودشان را به درستی انجام ندادند و مردم این انتظار را از نمایندگان خود دارند.
 
 
 
دولت اقتصاد را رها کرده بود/ برنامه‌ای برای اقتصاد نداشتند
 
شیخی ادامه داد: از روز نخست تا کنون دولت تدبیر و امید هیچ برنامه‌ای برای اداره اقتصاد کشور نداشتند و چشم‌شان به بیگانه و ورادات بود و فقط دنبال امضاء قراردادهای خارجی مثل FATF و ... هستند و اقتصاد کشور را رها کردند.
 
وی بیان کرد: بزرگترین و مهم ترین وظیفه دولت از نگاه اقتصادی اسلامی تامین اجتماعی است، یعنی توازن عدالت اجتماعی؛ معنای ساده آن ایجاد امنیت غذایی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... است.
 
شیخی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در سه سال گذشته باعث کاهش ۶۰۰ درصدی قدرت خرید مردم دهک‌های پایین جامعه شده است، گفت: دولت آقای روحانی فقط فرصت‌های نابرابر را فراهم کرد؛ مانند حقوق‌های نجومی، عدم حذف یارانه ثروتمندان و ...؛ همچنین رفتار این دولت در اشغال پست‌ها توسط وابستگان خودش و آقازادهای برای مردم شفاف شده است.
 
این کارشناس اقتصادی در مورد نقش مردم، گفت: مردم کشور ما قانع، صبور و اهل تحمل هستند و باعث شدند این بحران رفع شود؛ اگر مردم کشور دیگری بودند، الان آشوب به پا شده بود. اگر امروز در کشورهای غربی خفقان نظامی و امنیت بود و آزادی کشور ما را داشتند، این نارضایتی عمومی تبدیل به بحرانی اجتماعی می‌شد ولی مردم ما صبوری به خرج دادند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بررفته از پایگاه خبری راه دانا، تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۱۸۸۱۰، www.dana.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
0
0
اینکه دولتی وجود داشته باشه که اصلا به مردم اهمیت نده خیلی خیلی خنده دار میکنه شرایط رو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین