پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
یمن درحالی وارد هفتمین سال مقاومت خود در برابر متجاوزان می‌شود که قرار بود عربستان سعودی با اسم رمز «توفان قاطعیت» طی مدت یک هفته این کشور را به اشغال خود درآورد.

شعار سال: در روز ۲۵ مارس سال ۲۰۱۵ بود که عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی متشکل از ۱۷ کشور متجاوز، جنگ متجاوزانه علیه یمن را کلید زد. سعودی‌ها این عملیات تجاوزکارانه علیه یمن را «توفان قاطعیت» نام نهادند.

درحال حاضر جنگ متجاوزانه علیه یمن توسط سعودی و متحدانش وارد هفتمین سال خود شده است و این درحالی است که در طول ۶ سال گذشته گروه‌های مقاومت دستاوردهای مهم و متعددی را علیه متجاوزان محقق ساختند. در طول این مدت همچنین در نتیجه جنایت‌های متجاوزان علیه غیرنظامیان، فجایع بسیار بزرگی در یمن رقم خورد و حقوق بشر به طور کامل در این کشور نقض شد. در هر صورت، عمده دستاوردهای یمنی‌ها در جریان جنگ نابرابر سعودی علیه آنها طی ۲ سال گذشته محقق شده است.

واقعیت آن است که عملیات «توفان قاطعیت» عربستان سعودی و متحدانش علیه یمن به دنبال نگرانی‌های روزافزون ریاض از ظهور و بروز بیداری اسلامی در این کشور، کلید خوردعملیات «طوفان قاطعیت» عربستان سعودی و متحدانش علیه یمن به دنبال نگرانی‌های روزافزون ریاض از ظهور و بروز موج بیداری اسلامی در این کشور، کلید خورد. در واقع، عربستان سعودی با مجاب کردن هم‌پیمانان خود برای آغاز یک جنگ تمام عیار علیه مقاومت یمن تلاش کرد تا تمامی روزنه‌ها برای گسترش بیداری اسلامی در این کشور را مسدود سازد؛ اتفاقی که پس از گذشت ۷ سال محقق نشد.

سعودی‌ها به منظور ممانعت از گسترش گفتمان اسلامی در یمن تلاش‌های بسیاری را صورت دادند. آنها همچنین پس از ظهور و بروز موج بیداری اسلامی در یمن نسبت به تأثیرپذیری یمنی‌ها از انقلاب اسلامی ایران به شدت نگران شدند. مقامات سعودی به شدت نسبت به این مسأله که یمنی‌ها انقلاب اسلامی ایران را الگوی مسیر خود قرار دهند، احساس نگرانی کردند.

از همین روی، مقامات عربستان سعودی به همراه متحدان خود سناریویی را علیه یمن تدارک دیدند؛ سناریویی که طرف‌های مختلف غربی و عربی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آن نقش آفرینی کردند. در این سناریو باید از گسترش گفتمان انقلاب اسلامی در یمن ممانعت به عمل می‌آمد اما ریاض و هم‌پیمانانش در عملیاتی ساختن این سناریو ناموفق بودند.

بر این اساس، سناریوی اول یعنی جلوگیری از گسترش گفتمان انقلاب اسلامی در یمن بی نتیجه ماند و به ناچار پس از فرار «علی عبدالله صالح» به عربستان، سناریوی حفظ ساختار سیاسی پیشین در یمن در دستور کار قرار گرفت. سعودی‌ها به منظور پیاده سازی سناریوی مذکور «عبد ربه منصور هادی» را در یمن روی کار آوردند. این سناریو نیز همچون سناریوی اول با شکست مواجه شد تا اینکه عربستان سعودی به همراه هم‌پیاله‌های خود سناریوی نظامی را تدارک دیدند.

بدین ترتیب، عربستان سعودی به عنوان بازیگر اصلی در صحنه حاضر شد و ایالات متحده آمریکا و طرف‌های عربی نیز به حمایت از آن پرداختند. اروپایی‌ها نیز در عرصه سیاسی اعمال فشار حداکثری بر یمن را در دستور کار خود قرار دادند.

افزون بر این،سران کشورهای غربی از فضای جنگ یمن برای فروش تسلیحات خود بهره برداری کردند تا از این رهگذر به بازار تسلیحاتی خود رونق بخشند سران کشورهای غربی از فضای موجود در جنگ یمن برای فروش تسلیحات خود بهره برداری کردند تا از این رهگذر به بازار تسلیحاتی خود رونق بخشند و سود کلانی را به دست آورند. در این میان می‌توان به فروش حداکثری سلاح توسط فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا به عربستان اشاره کرد.

به عنوان نمونه، روزنامه فرانسوی «لمونته» گزارش داده است: «فروش تسلیحات از سوی فرانسه به عربستان سعودی هنوز متوقف نشده است؛ تسلیحاتی که توسط ریاض در جنگ یمن به کار گرفته می‌شوند. پیش از این نیز ایتالیا صادرات تسلیحات خود به امارات و عربستان را متوقف کرده بود». این روزنامه افزود: «علیرغم اینکه شرکت‌های اسلحه سازی فرانسه صادرات تسلیحات خود به عربستان سعودی را در ملأ عام ادامه می‌دهند، دولت پاریس سکوت سنگینی را در قبال این اقدام در پیش گرفته است».

علاوه بر این، پایگاه انگلیسی «میدل ایست آی» نیز تأکید کرده است: «دولت انگلیس تنها طی دو ماه ژوئیه و سپتامبر سال ۲۰۲۰ اقدام به فروش حدود ۲ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی و ائتلاف آن در یمن کرده است». در همین حال، «سارا والدرون» یکی از اعضای کمپین مبارزه با تجارت تسلیحاتی ضمن انتقاد شدید از تداوم فروش تسلیحات انگلیس به عربستان سعودی، گفت: «انگلیس باعث بحرانی‌تر شدن وضعیت یمن شده است».

بر اساس آنچه که گفته شد، سناریوی نظامی علیه یمن در سال ۲۰۱۵ پس از شکست سلسله سناریوهای سیاسی و اقتصادی در دستور کار سعودی، آمریکا و غرب قرار گرفت. از آن زمان تاکنون ۶ سال سپری می‌شود و سعودی‌ها به هیچیک از اهداف از پیش تعیین شده خود در جنگ یمن دست نیافته‌اند. اکنون مقاومت یمن در برابر متجاوزان و حامیان آنها وارد هفتمین سال خود می‌شود و این درحالی است که ریاض از تحقق کوچک‌ترین دستاوردی عاجز بوده است.

حملات استراتژیک یمنی‌ها به قلب «آرامکو»، بمباران فرودگاه استراتژیک «أبها» و هدف قرار دادن پایگاه «ملک خالد» در ریاض موازنه قدرت در جنگ یمن را برقرار ساختسلسله دستاوردهای اخیر نیروهای مقاومت یمن در برابر متجاوزان به خوبی بیانگر این واقعیت است که یمنی‌ها در عرصه میدانی دست برتر را دارند. حملات نیروهای یمنی به قلب آرامکو سعودی، فرودگاه استراتژیک «أبها» و نیز پایگاه هوایی «ملک خالد» در ریاض تنها بخشی از سلسله عملیات‌های استراتژیکی است که در هفته‌های گذشته موجب ایجاد موازنه قدرت در جنگ یمن شده است.

بنابراین، جنگی که قرار بود تنها در طول یک هفته با اسم رمز «طوفان قاطعیت» به سود عربستان سعودی و متحدانش به پایان برسد، اکنون وارد هفتمین سال مقاومت شده است. یمن به «مقبرة الغزاة» (گورستان جنایتکاران) معروف است و اکنون سعودی‌ها خود را در این گورستان می‌بینند.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که سعودی‌ها در طول مدت زمان گذشته از تمامی ابزارها و ظرفیت‌های رسانه‌ای خود برای تخریب وجهه أنصارالله و انقلابیون یمنی بهره برداری کرده است. این درحالی است که هیچیک از تلاش‌های مذکور موفقیت آمیز نبوده است. فعالیت‌های شبکه‌هایی نظیر «العربیه» و «الحدث» و نیز دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای غربی و عربی علیه انقلابیون یمن تاکنون تأثیری بر مقاومت آنها در برابر متجاوزان نداشته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: 5173297، www.mehrnews.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین