پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۹۳۶
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۱
هروز وثوقی هنرمند مطرح سینمای پیش از انقلاب که کارنامه‌ی هنری او با فیلم‌های قیصر، کندو، رضا موتوری، داش آکل، سربه‌داران، گوزن‌ها و غیره برای مردم شناخته شده است، بعد از انقلاب دیگر نتوانست به ایران بازگردد. او همچنین به دلایلی که برای هنرمندان مطرح پیش از انقلاب مانند ناصر ملک‌مطیعی، پوری بنایی، محمدعلی فردین و سایر بازیگران هم نسل او اتفاق افتاد حتی نتوانست در ایران بازی کند اما محبوبیت او بعد از گذشت ۴۲ سال برای مردم نسل قدیم و امروز پابرجاست.

شعار سال: پوری بنایی همبازی و نامزد سابق بهروز وثوقی درباره‌ی بازگشت او به ایران به انصاف نیوز می‌گوید «به هرحال او هم یک ایرانی است و دلش می‌خواهد در ایران باشد». نوید نامور سازنده مستندی درباره‌ی ناصر ملک‌مطیعی هم می‌گوید: «نامه‌ای به دفتر رهبری و اشخاص دیگر بنویسیم تا بهروز وثوقی بازگردد. او اسطوره سینمای ایران است». بهرنگ علوی بازیگر سینمای هم می‌گوید «اگر ادعای مهمان‌نوازی داریم و مسلمان هستیم و حرف از جاذبه و دافعه‌ی اسلامی می‌زنیم وقت آن رسیده درباره‌ی بهروز وثوقی عمل جذب را انجام دهیم». سلمان خورشیدی یکی از تولید کنندگان پادکست‌های سینمایی هم می‌گوید «راهکار بازگشت بهروز وثوقی ۹۹ درصد سیاسی است کسانی که در وزارت ارشاد هستند باید بگویند سد بازگشت او چیست تا این سد شکسته شود». محسن امیریوسفی کارگردان فیلم آشغال‌های دوست داشتنی هم در اینمورد می‌گوید «من برای بازگشت او تمام توانم را گذاشتم اما بعد از اکران فیلم یک سال از زندگی‌ام روی هوا ماند». ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سه دوره جشنواره فیلم فجر هم تنها راهکار بازگشت بهروز وثوقی را استفاده از راهکار بازگشت سعید راد در فیلم دوئل می‌داند.

بهروز وثوقی این اواخر با مجله چلچراغ درباره‌ی عشق به مردم ایران و بازگشت به کشور حرف زده است و حتی عنوان کرده است اگر به ایران بازگشت برای اولین بار می‌خواهد به قبر مادرش که بعد از فوتش دیگر نتوانست او را ببیند سر بزند. به همین منظور برای بازگشت بهروز وثوقی به کشور، راهکارهای بازگشت و تاثیر او در سینمای ایران با نوید نامور، پوری بنایی همبازی و نامزد سابق او، ابراهیم داروغه‌زاده، سلمان خورشیدی، بهرنگ علوی و محسن امیریوسفی گفتگو کردیم که متن کامل آن را می‌خوانید:

نامور: بیایید نامه‌ای به دفتر رهبری بنویسیم تا بهروز وثوقی برگردد

نوید نامور مستند ساز سینما درباره‌ی تاثیر بازگشت بهروز وثوقی به ایران می‌گوید: «بهروز وثوقی در خارج از کشور اقدامی انجام نداد که با ارزش‌های فعلی مغایرت داشته باشد. همانطور که ناصر ملک مطیعی، فردین، ایرج قادری و سعید راد در ایران بودند، نمی‌دانم درمورد حضور وی چه اشکالی وجود دارد. بعید می‌دانم که در حال حاضر وثوقی بخواهد کار سینمایی کند و یا حوصله این کار را داشته باشد. بهروز وثوقی بسیار انسان دوست‌داشتنی و نازنینی است، زمانی که با وی دیدار داشتم وقتی در مورد ایران صحبت می‌کرد چشمانش سرشار از اشک می‌شد و بغض می‌کرد. چه اشکالی دارد به ایران برگردد و بازی کند؟ او کاری نکرده که مغایر با ارزش‌های امروز ما باشد، آیا بی تکرارتر از بهروز وثوقی در ایران داریم؟‌ آیافردی وجود دارد که تا این اندازه نقش متفاوت بازی کرده باشد؟»

وی در ادامه افزود: «این یک واقعیت است که فردین، ملک مطیعی و این قبیل افراد بازیگران شخصیت و تیپ‌ بودند. این افراد در تیپ خاصی چهره شدند و در آن چهره ماندند اما بهروز وثوقی انبوهی از نقش‌های متفاوت دارد، داش آکل، قیصر، کندو فیلم‌هایی هستند که وی به شکل بی‌نظیری در آنها نقش‌آفرینی کرد. آیا منتظر هستیم که بهروز وثوقی هم از دستمان برود و برای وی مراسم بزرگداشت برگزار کنیم؟ زمانی که ملک مطیعی فوت کرد خانه سینما، خانه هنرمندان برای وی بزرگداشت برگزار کردند. چقدر خوب بود وقتی وی زنده بود این مراسم‌ها برگزار می‌شد تا خودش هم لذت ببرد. در حال حاضر بهروز وثوقی وجود دارد و با همه وجود و عشقش هموطنان خود را صدا می‌زند. فکر نمی‌کنید دور از جوانمردی است که این فرد را دور از وطن نگه داریم؟ او در مصاحبه‌ی اخیر خود با چلچراغ می‌گفت دلم می‌خواهد به ایران برگردم و بر سرخاک مادرم و بعد به امیرآباد و محله‌های قدیمی بروم و آنجا را ببینم.»

وی درباره‌ی انجام اقدامات تاثیرگذار برای بازگشت بهروز وثوقی هم می‌گوید: «اگر روزی بهروز وثوقی نباشد همه‌ی هنرمندانی که در ختم ناصر ملک مطیعی به خانه‌ی هنرمندان آمده و صحبت کردند، باید کاری کنند بعد از اینکه اگر روزی بهروز  وثوقی نباشد، ‌جمع شویم و بگوییم «وای بهروز وثوقی»، آن زمان دیگر خیلی چندش آور و حال بهم زن می‌شود. انصاف نیوز در حال حاضر تاثیرگذارترین رسانه‌ی کشور است و بازخورد اخبار آن را مشاهده کردم. بیاید دست به دست هم دهیم تا ببینیم چه اقدامی می‌شود انجام داد که بهروز وثوقی به خاک کشورش برگردد.»

نامور که در ساخت مستند ناصر ملک‌مطیعی با بهروز وثوقی صحبت کرده بود درباره‌ی نکات جذاب صحبت‌هایش با وی می‌گوید: «صحبت بنده با بهروز وثوقی در مورد ملک مطیعی بود. یکی از نکاتی که او به من گفت این بود که چرا فیلم ولگرد اثر ملک مطیعی در مستند تو نیست. این برای بنده جالب بود که گفت با فیلم ولگرد ناصر ملک مطیعی عاشق سینما شده است.»

وی همچنین از قول بهروز وثوقی درباره‌ی معادلات سینمایی قبل از انقلاب می‌گوید: «موردی که در گفت‌وگو با بهروز وثوقی و ملک‌مطیعی دریافتم این بود که معادلات سینمایی قبل از انقلاب بسیار تمیزتر از الان بود. همه‌ی کسانی که در سینمای قبل از انقلاب کار می‌کردند واقعاً باهم رفیق بودند و به اندازه‌ای مناسبات آن سینما سالم و تمیز بود که الان با وجود همه ادعاهایی که می‌شود، سینمای ایران بسیار کثیف است. فردین را ملک مطیعی به سینمای ایران معرفی می‌کند و یک سال بعد فردین کاری می‌کند که ملک‌مطیعی چند سال به سایه می‌رود اما رفاقت بین آنها تا آخر عمر ادامه پیدا می‌کند. در فیلمی که درباره‌ی ملک‌مطیعی ساختم قرار بود بازیگر درجه دو که در فیلم خانم نرگس آبیار هم بازی کرده بیاید بازی کند، روز اول شروع به گرفتن پلان ها کردیم، در پلان اول به بنده گفت چرا کلوز آپ روی بنده نیست؟ ببینید چه افرادی وارد سینما شدند.  بهروز وثوقی درصحبت‌های خود به من گفت: «مهم‌ترین ویژگی سینمای قبل از انقلاب دوستی و رفاقت میان آنها بود. کما اینکه فیلم‌های مسعود کیمیایی این بو را می‌دهد». این انسان اسطوره است و در سینمای ایران باقی خواهد ماند، هیچ‌کس نمی‌تواند وی را محو کند به هرحال تاریخ سینما وجود دارد و در این مورد صحبت می‌کند. بیایید دست به دست دهیم و نامه‌ای به دفتر رهبری و یا جاهای دیگر بدهیم تا وثوقی به کشور بازگردد.»

این مستندساز سینما درباره‌ی کارنامه‌ی بازیگری بهروز وثوقی در بعد از انقلاب هم می‌گوید: «وثوقی با افراد خوبی کار کرد؛ کما اینکه قبل از انقلاب در فیلم کاروان به کارگردانی جیمز فارکو در سال ۱۹۷۸ بازی کرد و بعد از انقلاب هم در فیلم فصل کرگردن با بهمن قبادی کار کرد. او بعد از انقلاب چند فیلم خوب دارد اما بهروز وثوقی قبل و بعد از انقلاب افتخار سینمای ایران است. به خاطر دارم او طی مصاحبه‌ای گفت به تازگی پیشنهادی برای بازی داشت که از نظر مالی بسیار خوب بود، اما به دلیل عشق به وطن و‌ مردم آن را قبول نکرده و حاضر نشد بازی کند. بازگشت او صد درصد به نفع سینمای ایران است. بازگشت او می‌تواند یک تنه ریشه‌ی سینمای ایران را تکان دهد.»

پوری بنایی: بهروز وثوقی هرچه صلاح می‌داند باید آن را انجام دهد

پوری بنایی بازیگر پیش از انقلاب و همبازی قدیمی بهروز وثوقی نیز درباره‌ی بازگشت همبازی قدیمی خود به ایران، به انصاف نیوز می‌گوید: «من چیزی راجع به بهروز وثوقی ندارم که بگویم، هرکاری خودش صلاح می‌داند همان کار را باید انجام دهد من در مورد وثوقی هیچ نظری ندارم.»

درباره مفید بودن بازگشت او هم می‌گوید: «نمی‌دانم. فکر نمی‌کنم مفید باشد. خودشان هر چه صلاح می‌دانند بهتر است همان را انجام دهند. در این مورد اظهار نظر نمی‌کنم. هر چه صلاح بهروز وثوقی است و هرچه نظام جمهوری اسلامی می‌گوید باید انجام شود؛ انشاالله اگر بخواهند و اجازه دهند  به هرحال او هم یک ایرانی است و دلش می‌خواهد در ایران باشد.»

بهرنگ علوی: امیدواریم از جاذبه و دافعه اسلامی درباره‌ی بهروز وثوقی جاذبه به کار بیاید

بهرنگ علوی بازیگر سینما و تلویزیون نیز درباره‌ راهکارهای بازگشت  و تاثیر بازگشت بهروز وثوقی به ایران و سینمای ایران در گفتگو با انصاف نیوز گفت: «خیلی راهکار قانونی آن را بلد نیستم اما هم مردم و هم هنرمندان امید دارند که این مشکلات و سوءتفاهم‌ها بخشیده و تمام شود، تا بتوانیم مجدداً هنرمندان خود را در بین مردم داشته باشیم. شرایط قانونی را خیلی بلد نیستم اما هم مردم و هم هنرمندان قلبشان برای افرادی که سال‌های سال برای ما خاطره ساختند، می‌تپد لذا دوست داریم این عزیزان را دوباره داشته باشیم هر چند نتوانند مانند قبل فعالیت کنند.»

وی در ادامه افزود: «به هرحال وقفه‌ی چهل ساله کم نیست اما همین که این عزیزان به سرزمین و خاک خود برگردند، اهمیت دارد چرا که این سرزمین متعلق به همه‌ی ایرانی‌ها است. لذا امیدوارم با یک تعامل و دوستی که در اعیاد و مناسبت‌های مختلف از آن دم می‌زنیم و می‌گوییم ما ایرانی‌ها مهمان نواز و اهل صلح و مهربانی هستیم، اگر با این شرایط واقعا این شعار را می‌دهیم در عمل هم  به آن پایبند باشیم. این بلاتکلیفی بسیار احساس ناامیدی و یاس می‌دهد.  بنابراین امیدوارم شرایطی فراهم شود که نه تنها آقای وثوقی بلکه همه‌ی هنرمندانی که قلبشان برای مملکتشان می‌تپد و الان خیلی دور هم هستند، برگردند و خدمت کنند.  آقای وثوقی با تجربه‌ی بالای ۵۰ سال بازیگری یکی از بهترین مدرس‌های اساتید بازیگری برای کلاس‌های این عرصه و دانشگاه‌ها است و حضور وی به اندازه‌ی بالایی شور و اشتیاق میان جوانان به وجود می‌آورد. نهایت این است که وی برمی‌گردد و دیگر نمی‌تواند کار کند اما می‌تواند تجربه‌ی ۵۰ ساله بازیگری خود را در اختیار نسل بعد قرار دهد و این موارد با نگاه بازتر در دنیایی که شرایط اینقدر سخت شده که از صلح و دوستی صحبت می‌کنیم، می‌تواند این امر میسر شود. اگر معتقد هستیم که مسلمانیم، از جاذبه و دافعه اسلامی نباید تنها دافعه آن را انتخاب کنیم و در برخی موارد لازم است جذب کنیم که به عقیده بنده اینجا جایش است.»

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره نتیجه تلاش چند سال گذشته هنرمندان برای بازگشت بهروز وثوقی هم می‌گوید: «چند سال قبل هنرمندان طوماری برای رئیس جمهور نوشتند و خواستار بازگشت  بهروز وثوقی به ایران شدند و  بسیار رسانه‌ای شد. این حرکت جمعی از طرف همه هنرمندان صورت گرفت و خواستار این شدند که به لحاظ قانونی این امر میسر شود و این اتفاق بیافتد اما هیچ پاسخی از طرف مسئولین مرتبط با این امر داده نشده و هیچ کس جوابی نداده است. به همین دلیل امیدوارم شاهد این نباشیم برای کسانی که هنوز امید دارند، بیش از این دلسردی و‌ ناامیدی به وجود بیاید. چرا که همه‌ی انسان‌ها در هر جای ایران که باشند  به امید زنده هستند. امیدوارم خداوند هم کمک کند امید هیچکسی ناامید نشود.»

امیریوسفی: یک سال زندگی من بعد از پخش نشدن فیلم بهروز وثوقی روی هوا ماند

محسن امیریوسفی کارگردان فیلم آشغال‌های دوست داشتنی که دو سال پیش قرار بود با بازی بهروز وثوقی برای اولین بار بعد از انقلاب در سینمای ایران پخش شود، اما اجازه اکران نگرفت هم می‌گوید: «بنده در مراسم ختم مرحوم ملک مطیعی صوت بهروز وثوقی را پخش کردم و برای اولین بار بود که صوت وی در یک مراسم رسمی پخش می‌شد. دیگری هم همان فیلمی بود که بدون حضور او پخش شد و به اندازه‌ای ماجرا درباره‌ی این مرد پیش آمد که ترجیح می‌دهم صحبت نکنم. هر کاری که توانستم انجام دادم، پخش صدای او همان زمان هم تاثیر خوبی گذاشت.زندگی من یک سال بهم ریخته است و رو‌هوا هستم و در مورد بهروز وثوقی هیچ صحبت دیگری نمی‌توانم بکنم.»

سلمان خورشیدی: بازگشت بهروز وثوقی راهکار کاملا سیاسی دارد

سلمان خورشیدی تولید کننده پادکست رادیو سانسور که درباره‌ی نحوه‌ی چگونگی ساخت فیلم‌های سینمای ایران است درباره‌ی راهکار بازگشت بهروز وثوقی می‌گوید: «من نمی‌توانم در این مورد نظر کارشناسی بدهم. همه‌ی ما می‌دانیم حضور نداشتن بهروز وثوقی و بسیاری از هنرمندان دیگر در کشور به دلیل مسائل فرهنگی نیست، بلکه به جهت مسائل سیاسی است. قطعا برای بازگشت بهروز وثوقی راهکارهایی وجود دارد که ۹۹ درصد این راهکارها نه اجتماعی و فرهنگی است بلکه سیاسی است.

 خورشیدی درباره‌ی تاثیر  بازگشت وثوقی بر آینده نسل سینمای ایران هم می‌گوید: «۹۹درصد اقداماتی که می‌توان انجام داد، فعالیت‌هایی است که مردان سیاست باید انجام دهند نه حوزه فرهنگ چراکه وی و‌ همه‌ی افرادی نظیر محسن مخملباف، بهرام بیضایی، گلشیفته فراهانی و غیره  که خارج از کشور در حال فعالیت هستند، به دلیل مشکل فرهنگی از کشور نرفته‌اند و در حال حاضر بنا به دلایل دیگر نمی‌توانند به ایران برگردند که من در آن جایگاه نیستم بگویم چه باید کرد که برگردند. مسئولانی که در وزارت ارشاد هستند باید بگویند چه سدی برای بازگشت این افراد وجود دارد. بنده هیچ سدی برای بازگشت این افراد به کشور نمی‌بینم اما آن دسته از افرادی که در حوزه‌ی سیاست هستند باید بگویند چه سدی است که آن سد برطرف شود. فعالیت‌های مختلفی هم در این حوزه انجام شد که علی‌القاعده به نتیجه نرسید اما هر کدام از دوستان با تجربه اگر در کشور حضور داشته باشند قطعاً می‌توانند به نسل جوان کمک‌ کنند و نسل جدید می‌تواند از تجربه‌ی آنها استفاده کند. اگر همه‌ی عزیزانی که در خارج از کشور هستند بازگردند و با کارگردانان جوانی مثل سعید روستایی و قرایی و کارگردان‌های قدیمی همکاری کنند، هر دو طرف سود می‌برند.»

سلمان خورشیدی همچنین درباره‌ی کارنامه‌ی بازیگری او بعد از انقلاب هم می‌گوید: «اگر بهروز وثوقی در مکانیزم تولید فیلم در ایران بود مطمئناً شانس بازی بیشتری پیدا می‌کرد. شانس بازی برای بازیگران ایرانی در خارج از کشور کمتر است، کدام بازیگر ایرانی مگر در نقش‌های یک شخصیت خارجی مانند پیمان معادی و بابک کریمی می‌تواند در فیلم‌های خارجی بازی کند؟ بنابراین اگر بهروز وثوقی در ایران بود بازی‌های بهتری از وی می‌دیدیم.»

داروغه‌زاده: تجربه سعید راد در فیلم دوئل بهترین راهکار برای بازگشت بهروز وثوقی است

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سه دوره جشنواره فیلم فجر درباره‌ی راهکار بازگشت بهروز وثوقی هم گفت:« خرداد سال ٩٧ تعدادی از هنرمندان با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور، خواهان ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت بهروز وثوقی به سینمای ایران شدند که با واکنش تند دادستان کل کشور مواجه شد، لذا اگر وکیل آقای بهروزوثوقی در ایران بتواند مشکل قضایی ایشان را حل و فصل کند، بهترین راهکار این است که یکی از تهیه کنندگان سینما از ایشان برای بازی در یک فیلم سینمایی که مجوز ساخت داخل ایران را داشته باشد دعوت به همکاری کند و با موافقت مدیران سازمان سینمایی حضور مجدد ایشان در سینمای ایران میسر خواهد شد. فکر می‌کنم این راهکار برای آقای سعید راد در فیلم دوئل احمدرضا درویش هم قبلاً تجربه شده است.»
وی در پایان درباره‌ی نفع بردن سینمای ایران از حضور بهروز وثوقی هم می‌گوید: «نفع و ضرر در حوزه‌ی هنر خیلی معنی ندارد، اگر آقای بهروز وثوقی تمایل بازگشت به وطن و حضور در سینما داشته باشند باید کمک کنیم موانع با رعایت قانون برداشته شود. طبعاً خودشان بهتر از هر کسی می‌توانند تشخیص دهند حضور مجددشان در سینمای ایران برای سینما و شخص بهروز وثوقی مفید است یا خیر.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت انصاف، تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۸۷۲۵۱، www.ensafnews.ir

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین