پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۹۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
روستای ایدنک با 270 خانوار در پنج کیلومتری لنده واقع و شهرستان لنده با جمعیتی حدود 23 هزار نفر و 86 روستای دارای سکنه در حدود 300کیلومتری جنوب غرب یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

شعارسال: در این روستا محمد کریم پور با کشت گیاه دارویی "به لیمو" به اشتغال مشغول شده تا از صف بیکاران خارج شود.جوان به لیموکار روستای ایدنک در شهرستان لنده علاوه بر درآمدزایی در کشت به لیمو به الگویی موفق برای دیگر کسانی تبدیل شده که می خواهند کشت گیاهان دارویی را توسعه دهند.

محمد کریم پور، کاردان برق است که در سال 94 یک کارگاه با دریافت تسهیلات 20 میلیون تومانی از بسیج سازندگی و 17 میلیون تومان پس‌انداز و یک زمین 5000 متری کار خود را با تولید به لیمو که یک گیاه دارویی معطر است آغاز کرد.

وی درباره تولید گیاه به لیمو می گوید: این گیاه بومی آمریکای جنوبی بوده وبه طور طبیعی رویش آن در آرژانتین شیلی و پرو گزارش شده است و از آن جا به سایر نقاط جهان از جمله ایران رفته است و کشت می‌شود و در ایران این گیاه در استان‌های شمالی و باغ‌ها کشت می‌شود.

کریم پور افزود: به لیمو، گیاهی است درختچه ای به ارتفاع سه الی 6 متر با برگ های ساده سرنیزه ای به طول هفت تا 10 سانتی متر، نوکدار، در قاعده گره ای و عموماً به صورت دسته های سه تایی در هر گره، به طوری که برگ های له شده این گیاه بوی خوشایند لیمو را دارد.

وی بیان می‌کند: با مشورت یکی از دوستان در سال‌های گذشته گیاه دارویی به لیمو که درآمدزایی خوبی دارد را در روستای ایدنک برای کشت انتخاب کردم. قلمه این داروی گیاهی با همکاری دوستم از شیراز تهیه و در نیم هکتار از زمین‌های کشاورزی خود کشت کردم.200 میلیون ریال تسهیلات از بسیج سازندگی شهرستان لنده برای توسعه کشت گیاه به لیمو دریافت کردم.

وی ادامه می دهد: گیاه به لیمو در سال نخست 2 بار چیده می شود و در سال‌های بعد نیز بیش از سه بار چیدمان دارد. به طور میانگین در هر نیم هکتار 550 کیلوگرم و در طول سال 1.5 تن گیاه به لیمو در هر چیدمان برداشت می شود. کشت این گیاه سود آوری 400 تا 500 میلیون ریال برایمان به همراه داشته است و درآمد سالانه ما 45میلیون تومان است. سود آوری این محصول بیش از 2 برابر هزینه است.

کریمی بیان می‌کند: با توجه به کشت این محصول بیش از هشت نفر از اهالی روستای ایدنک به این کشت روی آوردند.کارشناسان جهاد کشاورزی این شهرستان در مرحله نخست بر کاشت، داشت و برداشت نظارت کامل داشتند.برای حدود 12 نفر شغل ایجاد کرده ام.دلیل اصلی من به سمت این محصول بیکاری بود. برای فرار از بیکاری به سمت کارآفرینی در این حرفه رفتم و اکنون از شغل خود راضی هستم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عصر دنا، تاریخ انتشار: 25مهر1395، کدخبر: 10499: www.asrdena.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین