پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۵۶۳
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
پژوهشکده شورای نگهبان، به تازگی گزارشی را با عنوان «گستره شفافیت در مذاکرات مراجع صیانت از قانون اساسی» منتشر کرده است.
شعار سال: در چکیده این گزارش که نوشته آقای حسین امینی‌پژوه است، اینطور آمده است:

«التزام به شفافیت از موضوعاتی است که در حکمرانی اهمیت جدی دارد. نهاد‌های دادرسی اساسی نیز، در اعمال صلاحیت‌های خود، از التزام به آن استثنا نیستند. با این حال، میزان رعایت آن از سوی این مراجع، به خصوص در مرحله مذاکرات، مشابه با برخی نهاد‌های دیگر، با ملاحظاتی همراه است.

مسأله این پژوهش تعیین قلمرو شفافیت در مذاکرات اعضای نهاد دادرسی اساسی بوده که به روش توصیفی و تحلیلی مطالعه شده است. حاصل آنکه با وجود پذیرش تقریباً عمومی اصل محرمانگی مذاکرات در این مراجع، به صورت کلاسیک، در نظام‌های کامن‌لا، این اصل محدودیت‌های بیشتری را پذیرفته است و در نتیجه، شفافیت در آن‌ها سطوح بالاتری دارد و در نظام‌های سیویل‌لا، دامنه این اصل وسیع‌تر و شفافیت در آن‌ها کمتر است. با این حال، بسیاری از دادگاه‌ها/شورا‌های قانون اساسی نظام‌های اخیر هم، در نظر و عمل به سمت شفافیت بیشتر حرکت کرده و به قضات مخالف با استدلال مذکور در تصمیم نهایی یا با نتیجه آن تصمیم، امکان انتشار نظرات جداگانه یا فردی را داده‌اند.»

دانلود متن کامل گزارش: http://www.shora-rc.ir/Portal/file/?۲۵۲۸۱۶/Gk۱۳۹۹۱۰۲۷-۰۹.pdf

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اندیشکده شفافیت، تاریخ انتشار ۱۴ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: -، tp۴.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین