پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۶۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۴
بیژن شیردل در یادداشتی ارسالی با عنوان «واژه‌نامه انتخابات شورای شهر» نه آسیب شناسی انتخابات مجحلی در کشور، پرداخت.
شعار سال:
 
مدیریت شهری: مدیریت شهری عبارت است از اداره امور شهر به منظور ارتقاء شاخص‌های زندگی شهری در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با همکاری کلیه  اجزاء رسمی و غیررسمی موثر و ذیربط.

کاربرد در جمله: در شورای شهر  باید افرادی حضور داشته باشند که تخصص لازم در حوزه مدیریت بالاخص مدیریت شهری، در گوشه‌ای از سوابقشان باشد.

شورای شهر: مجلسی محلی در سطح شهرهاست، که نمایندگان آن توسط مردم همان شهر با رای گیری انتخاب می‌شوند.

وظیفه اصلی این مجلس: انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری هاست.

کاربرد در جمله: عباس جدیدی، عضو شورای شهر تهران نیز شب گذشته به محل حادثه رفت تا از آخرین اقدامات امدادی بازدید کند.

رای‌گیری: روشی برای تصمیم گیری و یا بیانِ دیدگاهِ یک گروه و دسته رای دهنده و معمولاً پس از بحث، مناظره و یا مبارزاتِ انتخاباتی است.

کاربرد در جمله: در هفته‌های گذشته بریتانیا در یک رای گیری، ماندن یا ترک اتحادیه اروپا را به رفراندوم گذاشت تا مردم به طور مستقیم انتخاب کنند که مایل به ادامه فعالیت کشورشان در اتحادیه اروپا هستند یا خیر.

پرسش: آیا شهروندانِ طبقه متوسط اطلاعاتِ سیاسیِ کافی برای یک رایِ معنادار را دارند؟

پاسخ: مجموعه‌ای از مطالعاتِ دانشگاه میشیگان در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ استدلال کرد که رای دهندگان، درکِ اولیه کافی از مسائلِ جاری و ایدئولوژیکِ لازم ندارند. مطالعاتِ دیگری از موسساتِ دیگر گویای این نکته است که شکل و ظاهرِ نامزد‌ها یک معیارِ اساسی بر تصمیم گیریِ رای دهندگان است.

مثال: پس از مشخص شدن نتیجه رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، سایت گوگل که بزرگترین مرجع جست‌و‌جوی اینترنتی است، لیستی از جملاتی که کاربران در منطقه بریتانیا پس از برگزاری انتخابات داشتند را منتشر کرد که در صدر آن (اتحادیه اروپا چیست و چه وظایفی دارد؟) بود! جملات بعدی هم چنین مضمونی داشت و حول محور کسب اطلاع از ماهیت اتحادیه اروپا بود. این موضوع نشان می‌دهد بسیاری از کسانیکه در این رفراندوم شرکت کردند اساسا با اتحادیه اروپا و تاثیری که در سیاست خارجه، اقتصاد و مدیریت داخلی کشور‌ها دارد هیچ آشنایی ندارند.

طبقه متوسط: یک طبقه اجتماعی است و شامل افراد بسیاری در مشاغل مختلف می‌شود که از نظر ارزش‌های فرهنگی بیش‌تر مشابه طبقه بالا و از نظر درآمد بیش‌تر مشابه طبقه کارگر هستند.

کاربرد در جمله: افراد طبقه متوسط از نردبان بالا می‌روند، اما افراد ثروتمند مالک نردبان هستند.

سیاست: در معنای عام هرگونه راهبرد و روش و مشی برای اداره یا بهترکردن هر امری از امور، (چه شخصی چه اجتماعی) است

کاربرد در جمله: دنیای سیاست همیشه برای ورزشکاران و هنرمندان جذاب بوده و چهر‌ه‌های بسیاری بوده‌اند که از محبوبیتشان به عنوان سرمایه‌ای در دنیای سیاست استفاده کرده‌اند.

ورزش‌کار: کسی است که مهارت‌های فیزیکی (زور،  چابکی و استقامت) بالاتر از میانگین دارد و بنابراین برای رقابت فیزیکی مناسب‌تر است.

هنرمند: شخصی است که به آفرینش آثار هنری می‌پردازد و یا در هرشاخه‌ای از فعالیت‌های انسانی که به هنر مربوط می‌شود در حال فعالیت است.

کاربرد در جمله: ناگفته پیداست ورزشکاران و هنرمندان عضو شورای شهر در تهران و کلانشهرها، بیشتر رای خود را به دلیل محبوبیت به‌دست آورده‌اند و نه تخصص مدیریت شهری و یا حتی تجربه مدیریت.  

تجربه: در مفهوم عمومی به همه مهارت‌ها و دانسته‌ها، از برخی پدیده‌ها و موضوعات که ناشی از برخورد با آن موضوع و درگیری با آن پدیده در خلال دورانی معین است، اطلاق می‌شود.

کاربرد در جمله: صرفا مواضع سیاسی، هنر و ورزش در مدیریت شهری به کار نمی‌آیند و تنها تجربه و تخصص است که می‌تواند گره از کار بسته شهر بگشاید.

جناح  سیاسی:  مجموع گروه یا گروه‌هایی که با اهداف و دیدگاه‌های مشترک در کوتاه مدت و یا بلند مدت به منظور رقابت و کسب قدرت سیاسی، در داخل یک حکومت یا حزب گرد هم می‌آیند.

کاربرد در جمله: جناح‌های سیاسی نیز مردم فریبی را کنار بگذارند و برای رأی آوردن لیست‌هایشان، نام غیر متخصصانی که تنها ویژگی‌شان، شهرت است را در لیست‌ها نگذارند و به شهر و به مردم خیانت نکنند.

تفسیر واژه نامه:

رای گیری در کنار تمام محاسنش، معایبی هم دارد. اغلب نامزد‌های انتخابات (نه همه آنها) برای هدفی که دارند وسیله را توجیه می‌کنند. دروغ و وعده‌های بی اساس، حرکات ژورنالیستی و مردم‌گرا نمایانه، برانگیختن احساسات کاذب ناسیونالیستی و مذهبی، استفاده از چهره‌هایی که محبوبیت در شاخه‌های غیر از موضوع انتخابات دارند و… آرا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به استفاده از این موارد در انتخاباتی که ماهیت انتخاب سیاسی‌ست چندان نمی‌توان خرده گرفت که ذات سیاست با تجمیع افکار عمومی به هر نحوی چندان منافات ندارد چرا که در سیاست هدف وسیله را توجیه می‌کند. اما وقتی ماهیت انتخابات سیاسی نباشد استفاده از این شگرد‌ها به نوعی حرکت قهقرایی به سمت سیاست‌زدگی عموم می‌گردد که اصلی‌ترین زیان آن در بی تفاوتی نسبت به آینده  جوامعی‌ست که سیاست‌زده شده‌اند. صحنه کارزار انتخاباتی شورای شهر هم، چون سایر صحنه‌های کارزار بدون شک شاهد رقابت بین احزاب و جناح‌های سیاسی خواهد بود. رقابتی که به طور قطعی منافع حزبی و تشکیلاتی (همچون در صحنه بودن و آماده شدن برای انتخابات سیاسی آتی و تنگ کردن عرصه بر سایر احزاب و قدرت افزایی محلی و استفاده از منابع شورای شهر در جهت پیشرفت حزب و پلکان کردن شورا برای دستیابی به موقعیت‌های سیاسی و…) هم در بر خواهد داشت. این نوع رقابت و اهداف برای انتخاباتی که ذاتا سیاسی نیست باعث ایجاد فضای انتخاباتی غیر تخصصی و به‌وجود آمدن کاندیدا‌های کاذب در نهایت تغییر مسیر اهداف انتخابات علی رغم هزینه‌های گزاف زمانی و مالی  و… خواهد بود. امروزه به هیچ عنوان نمی‌توان از نقش پررنگ احزاب در پیشرفت فضای سیاسی که بالطبع شامل پیشرفت‌های اقتصادی و فرهنگی و ورزشی و… را کتمان کرد به شرط اینکه احزاب با نیم نگاهی به شرایط آینده جامعه اقدام به تعریف اهداف کوتاه مدت کنند. صرف پیروزی سیاسی در انتخابات تخصصی مدیریت شهری در کوتاه مدت ممکن است باعث بهبود شرایط حزبی در یک مقطع زمانی خاص بشود، اما در بلند مدت قطعا حرکت قهقرایی جامعه را حادث خواهد شد.   بهتر آنکه احزاب با معرفی کاندیدا‌های متخصص باعث پررنگ شدن این شورا بشوند. کمرنگ شدن تخصصی شورای شهر صدمه زیادی به پیکره شهر‌ها و شهروندان وارد می‌سازد. به این موارد همچنین می‌توان اضافه کرد کاندیدا‌هایی که شهرت خود را مدیون عواملی غیر از عوامل تخصصی لازم برای ورود به شورای شهر کسب کرده اند. ورزشکاران و هنرمندان و حتی کاندیدا‌هایی که به دلایل جمعیتی و نژادی مورد اقبال قرار می‌گیرند غالبا شرایط عمومی ورود به شورای شهر را هم ندارند. این قشر افراد محبوب بعضا به صورت انفرادی و گا‌ها نیز مورد حمایت احزاب سیاسی (علی‌الخصوص احزابی که به دلیل جهت گیری‌های گذشته و افکار ضد مردم‌سالاری پایگاه مردمی ندارند و فقط برای بودن در عرصه در انتخابات شرکت می‌کنند) و حتی اقشار هم صنف خود قرار می‌گیرند که  در هر دو صورت وقتی تجربه و تحصیلات نقش بازی نکند ذات انتخاب لوث خواهد شد. برای حضور در شورای شهر که ذاتا انتخاباتی تخصصی‌ست  داشتن تجربه یا تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد لذا بایست شرایط و قوانین برگزاری انتخابات شورا‌ها در جهت تخصصی کردن این انتخابات بررسی شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از انصاف نیوز، تاریخ انتشار:۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۲۹۳۷۰۲، www.ensafnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
1
امان از دت این سیاست بازی های کثیف که اول و اخرش هم هیچی به مردم نمیرسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین