پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۹۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های تهران با حضور آرش حسینی میلانی عضو ستاد شورایاری‌ها و حمید طهایی دبیر اجرایی انتخابات برگزار شد. در این نشست، حسینی میلانی اعلام کرد از حدود ۱۲ هزار نفر داوطلب در انتخابات شورایاریها، ۹۸ نفر رد صلاحیت شده اند.
شعار سال:آمار ۱۲ هزارنفری داوطلبان حضور در شورایاری‌ها نشان می‌دهد ۳۷ درصد داوطلبان در انتخابات، کسبه تهران، مشاوران املاک و خانم‌های خانه‌دار هستند. نکته جالب اینجاست که خرید و فروش آرا در انتخابات شورایاری، مجازات قانونی ندارد.

نشست خبری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های تهران با حضور آرش حسینی میلانی عضو ستاد شورایاری‌ها و حمید طهایی دبیر اجرایی انتخابات برگزار شد. در این نشست، حسینی میلانی اعلام کرد از حدود ۱۲ هزار نفر داوطلب در انتخابات شورایاریها، ۹۸ نفر رد صلاحیت شده اند.

او درباره مشاغل داوطلبان شورایاری در انتخابات پیش رو گفت: ۶۶ درصد مشاغل داوطلبان ثبت شده اند. ۲۳ درصد رای دهندگان از اصناف، ۴ درصد از زنان خانه دار، ۱۰ درصد فعالان مسکن، ۲ درصد دانشجویان، ۱۵ درصد کارمندان، ۵ درصد وکلا، ۵ درصد پزشکان و ۲ درصد کارمندان شهرداری بوده اند.

حسینی میلانی درباره ایراد سازمان بازرسی به برگزاری این انتخابات گفت: موافقت سران قوا برای برگزاری انتخابات شورایاریها اخذ شده است و امیدواریم انتخابات پرشوری را شاهد باشیم.

این عضو شورای شهر درباره به حد نصاب نرسیدن داوطلبان در برخی محلات گفت: تنها ۲ محله انتخابات در آن برگزار نمی شود و این دو محله هم ۲ ماه دیگر برگزار می شود. قصر فیروزه و زینبیه دو محله ای است که انتخابات در آن برگزار نمی شود. از همگان انتظار داریم اخلاق انتخاباتی رعایت شود.

خرید و فروش آرا، مجازات قانونی ندارد

در این نشست خبرنگار  پرسید: از آنجایی که خرید و فروش آرای شورایاریها، دارای قانون نیست و طبعا مجازات قانونی ندارد، در صورت مواجهه با پدیده خرید و فروش رای مانند ادوار گذشته، چه اقدامی انجام خواهید داد؟

حسینی میلانی در پاسخ به این سئوال درباره خرید و فروش رای در انتخابات شورایاریها گفت: در اخبار داریم برخی گفته اند من اینقدر چلوکباب می دهم که اشکال مختلف رای خریدن است. تلاش کرده ایم با الکترونیک کردن این مسئله را به حداقل برسانیم. البته ما می توانیم به قانون شوراها استناد کنیم.

حمید طهایی دبیر اجرایی انتخابات هم درباره خرید و فورش آرا گفت: معمول است اگر کسانی در حین برگزاری انتخابات، خلاف کردند، گزارش به هیات نظارت می شود که هیات نظارت بررسی می کند و در صورت اثبات، برخوردهایی مانند ردصلاحیت داوطلب می کنند. کل نظارت شورایاریها با هیات نظارت شورای شهر است بنابراین می توانند همانگونه که در ثبت نام از افراد تعهد به رعایت قوانین می گیریم، در حین برگزاری انتخابات، هم انتظار داریم افراد قانون را رعایت کنند. ما هم در صورت مواجهه با تخلفات انتخاباتی، به عنوان هیات اجرایی برخورد می کنیم. پیشنهاد می دهیم در صورت بروز این تخلفات، شورای شهر، صلاحیت این افراد را رد کند.

طهایی ادامه داد: در این نشست گفت: ۱۷۰۴ شعبه اخذ رای در ۳۵۲ محله داریم و رای گیری به صورت الکترونیک برگزار می شود.

او درباره ردصلاحیت ۹۸ نفر از داوطلبان گفت: این تعداد رد شدن هم به خاطر اعلام عدم صلاحیت از سوی برخی نهادهای مسئول بود. برگ عدم سوءپیشینه هم از همه داوطلبان اخذ شده است. ما ۴ نهاد داریم از جمله ثبت احوال، دادگستری، نیروی انتظامی و وزارت اطلاهات که در انتخابات اظهارنظر می کنند. قرار بر این است در حین انتخابات یا پس از آن، اگر موردی کشف شد، اقدام قانونی انجام خواهد شد.

حسینی میلانی درباره رد صلاحیت ۹۸ نفر از داوطلبان هم گفت: مواردی در هیات های اجرایی شناسایی شد و در نهایت هیات های نظارتی منطقه ای و مرکزی، رای نهایی را صادر کرده اند.

هزینه انتخابات شورایاری‌ها چقدر است؟

حسینی میلانی درباره بودجه انتخابات شورایاریها گفت: شورای شهر در سال ۹۷ مصوب کرد ۶ میلیارد تومان برای انتخابات صرف شود. در سال ۹۸ بودجه مستقیمی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است. اگر در فرآیند انتخابات، هزینه ها افزایش یافت، باید بودجه دیگری در نظر گرفت.

او ادامه داد: این که برخی از ثبت نام کاندیداهای احزاب آمار می دهند، درست نیست، یکی از احزاب توانسته اند تنها ۲۰۰ عضو خود را راضی به ثبت نام کند.

حسینی میلانی در پاسخ به سئوالی درباره سرقت اسناد شورایاری‌ها از ساختمان ستاد این نهاد گفت: چنین موضوعی را تایید نمی کنم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبر آنلاین،تاریخ انتشار:29تیر1398،کدخبر:1281405،www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین