پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۹۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
با توجه به اعلام نظر صریح سازمان بازرسی کل کشور و انتشار نامه این سازمان مبنی بر لزوم جلوگیری از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها همچنان مدیریت شهری بر برگزاری آن اصرار دارد.
شعار سال :  شورایاری‌ها، نهادی مردمی است که در چارچوب محلات به پیگیری مطالبات محله‌ها می‌پردازد. فعالیت شورایاری‌ها در شهرها می‌تواند به‌واسطه ارائه گزارش‌هایی مبنی بر وضعیت زیست محیطی، حمل و نقل، بهینه‌سازی فضاهای زیست شهری و یا معرفی نقاط مسأله‌ساز فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در محلات، شوراهای اسلامی شهرها را در سیاست‌گذاری‌ و برنامه‌ریزی‌ها شهر یاری کنند.
تاکنون چهار دوره از فعالیت شورایاری‌ها می‌گذرد و در هر دوره این انتخابات با گرفتن مصوبه‌ای از سوی دولت در شهرهای دیگر نیز برگزار می‌شد ولی در این دوره از انتخابات شورایاری‌ها یعنی دوره پنجم آن شرایط به‌گونه‌ای متفاوت در جریان است که نیازمند قدری تأمل و تمکین قانون از سوی مدیریت شهری پایتخت است.
انتخاباتی که حتی با صحبت از آغاز آن گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص شائبه مهندسی آن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح شد.
به‌عنوان نمونه مرتضی طلایی، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با احتمال مهندسی انتخابات شورایاری‌ها توسط شورای پنجم در گفتگو با خبرگزاری آنا گفت: دوستان ما در شورای اسلامی شهر تهران به‌دنبال مهندسی انتخابات بوده و با ایجاد یک ساختمان و تخصیص ردیف بودجه در محله‌ها به‌دنبال استفاده از ظرفیت آنها برای دستیابی به کارکردهای سیاسی‌شان هستند که این موضوع ضربه سهمگین و جبران‌ناپذیری را به مردم وارد خواهد کرد.(بیشتر بخوانید)
البته این تنها بخشی از اظهارنظرهای مطرح شده در خصوص مهندسی انتخابات و تلاش برای بهره‌برداری سیاسی از انتخابات شورایاری‌ها بود، ولی پس از مدتی صحبت از سیاسی بودن انتخابات شورایاری‌ها فراتر رفت و در اظهارنظری که از سوی یکی از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی به میان آمد، به‌طور کلی پنجمين دوره انتخابات شوراياری‌های شهر تهران زیر سؤال رفت و بدون پشتوانه قانونی عنوان شد.

انتخابات شورایاری‌ها فاقد پشتوانه قانونی است
هفته گذشته در خصوص غیرقانونی بودن پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا اظهار کرد: در این‌باره استفساریه‌ای از طریق شورای‌عالی استان‌ها در مورد جایگاه شورایاری‌ها به کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی ارسال شد که این موضوع مورد مخالفت کمیسیون شوراها قرار گرفت و رد شد.
وی تصریح کرد: اساساً شورایاری‌ها باید تعریف داشته باشد، انتخاب‌شوندگان آن معلوم باشد، شرایط و کیفیت انتخابات معلوم باشد و مهم‌تر از همه دارای پشتوانه قانونی باشد که در حال حاضر این انتخابات شورایاری‌ها فاقد آن است و برداشت ما در این خصوص هم این است که شهرداری تهران و به‌طور ویژه شورای اسلامی شهر تهران از برگزاری این انتخابات یک هدف را تعقیب می‌کنند و آن ایجاد دنباله حزبی در قالب شورایاری‌ها است.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به پاسخ نامه‌ای که اخیراً دبیرخانه هیئت دولت خطاب به رئیس شورای‌عالی استان‌ها صادر کرده که در آن پیشنهاد شده بود تا انجمن محلات در شهرهای مراکز استان تشکیل شود، اشاره کرد و افزود: در این نامه آمده حسب ‌درخواست شما این موضوع از دستور کار خارج شد تا با توجه به قوانین و مقررات موجود مجدداً بررسی شود به شرط این‌که این موضوع از طریق لایحه‌ای تقدیم مجلس شود که این خود بیانگر آن است که این انتخابات دارای پشتوانه قانونی نیست و بنابراین هرگونه هزینه کردن برای انتخابات شورایاری‌ها دخل و تصرف در بیت‌المال محسوب شده و حتماً مراجع نظارتی باید به آن ورود پیدا کرده و با آن برخورد کنند. (بیشتر بخوانید)
در مدت کوتاهی پس از اظهارنظر این نماینده مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سخنانی انتخابات شورایاری‌ها را غیرقانونی خواند.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور: انتخابات شورایاری‌ها را قانونی نمی‌دانیم
ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در هجدهم تیرماه در حاشیه مراسم تودیع معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد باوجودی‌که شورای اسلامی شهر تهران می‌خواهد انتخابات شورایاری‌ها را برگزار کند ولی ما انتخابات شورایاری‌ها را قانونی نمی‌دانیم و بر همین ارتباط گزارش‌‌هایی را به وزارت کشور، شورای شهر و اخیراً رئیس جمهور هم ارسال کرده و مواردی را که باید تذکر بدهم متذکر شدم.
انتخابات شورایاری‌ها برگزار می‌شود/سازمان بازرسی به دیوان عدالت اداری شکایت کند
در پاسخ به این اعلام موضع رئیس سازمان بازرسی کل کشور، مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در حاشیه بیستمین اجلاس سراسری شورای عالی استان‌ها چنین می‌گوید مصوبه‌ای دو ماه قبل در شورای عالی استان‌ها تصویب شد که به‌موجب بند هفت ماده ٨٠ قانون شوراها، شوراها می‌توانند انجمن‌ها یا شورایاری‌هایی داشته باشند که ارتباط با مردم را بیشتر و نظارت بر شهرداری را تقویت کند و این مصوبه اکنون در هیئت وزیران است و مراحل تصویب را می‌گذراند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر بازرسی کل کشور اصرار بر نظر خود داشته باشد، مسأله یا در دیوان عدالت اداری مطرح می‌شود یا این‌که می‌توانند به کمیسیون اصل ٩٠ شکایت کنند، چون نظر دولت همان نظر شورای‌عالی استان‌ها و نظر شوراها است که انتخابات شورایاری‌ها انجام شود.
در پی اظهارات رئیس شورای عالی استان‌ها محمدرضا جوادی‌یگانه، رئيس ستاد پنجمين دوره انتخابات شوراياری‌های شهر تهران نیز در واکنش به صحبت‌های رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که چیزی به ما ابلاغ نشده و ما همچنان به فعالیتمان برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها ادامه خواهیم داد.

طهایی: فرآیند برگزاری انتخابات شورایاری‌ها ادامه دارد
چند روز پس از آن نیز سید حمید طهایی دبیر ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌های شهر تهران در گفتگو با خبرگزاری آنا در اظهارنظر مشابهی گفت: فعالیت‌های انتخاباتی ما براساس روال گذشته در جریان است و بنابر مصوبه دوم تیر ماه امسال هیئت دولت به وزارت کشور، فرآیند برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران ادامه دارد.
به‌نظر می‌رسید که همه حرف و حدیث‌ها با صحبت‌های محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی در حاشیه آخرین  جلسه شورای اسلامی شهر تهران به پایان رسیده باشد که در اظهاراتی بیان کرد: من خدمت سراج رسیدم و گفتم با توجه به این‌که چهار بار انتخابات شورایاری برگزار شده، این دوره نیز با محور دولت برگزار می‌شود.
صحبت‌های رئیس سازمان بازرسی حقی است که دارند ولی ما انتخابات شورایاری‌ها را برگزار می‌کنیم
وی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که دولت برای قانونمند شدن انتخابات شورایاری‌ها باید لایحه بدهد و مجلس تصویب کند، اما این کار توسط دولت انجام نشد و هر سال برای شورایاری‌ها یک مصوبه از دولت گرفته می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: امسال نیز از طریق شورای عالی استان‌ها متنی تهیه و به دولت و مجلس فرستاده و من مأموریت دارم که از جهانگیری پیگیری کنم که خارج از نوبت رسیدگی شود.
هاشمی با اشاره مجدد به این‌که صحبت‌های رئیس سازمان بازرسی کل کشور حقی است که دارند ولی ما این انتخابات را با اجازه‌ای که رئیس جمهور به وزارت کشور برای همکاری با شورایاری داده برگزار می‌کنیم.
اما این پایان کار نبود، به‌نظر می‌رسد که مجموعه مدیریت شهری نهادهای بالادستی خود را قبول نداشته و صرفاً با قانونی دانستن آن به‌واسطه مصوبه هیئت دولت قصد دارد بر خَر مُراد سوار و آن را به مقصد برساند.

از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها جلوگیری کنید
این اعلام مواضع مجموعه مدیریت شهری، سازمان بازرسی کل کشور را بر آن داشت تا نامه‌ خطاب به رؤسای قوای سه‌گانه و وزیر کشور را که در تاریخ شانزدهم تیر ماه صادر شده بود را منتشر کند که در آن به صراحت اعلام شده بود که برگزاری انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است و می‌بایست از برگزاری آن جلوگیری شود.
در بخشی از این نامه آمده است: اقدام به برگزاری انتخابات شورایاری، برخلاف اصل ۱۰۰ قانون اساسی و نیز قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران دانسته شده فلذا اقدام شورای اسلامی شهر تهران و هیأت محترم وزیران در وضع مصوبه مبنی بر تشکیل انجمن شورایاری محلات در تهران و برگزاری انتخابات، خارج از حدود اختیارات قانونی مراجع مزبور عنوان شده است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از نامه خود آورده است: به‌رغم گذشت ۴ سال از ارسال گزارش سازمان به مبادی ذی‌ربط و همچنین انجام مکاتبات هشداری مکرر با وزیر محترم کشور و ریاست شورای عالی استان‌ها مبنی بر لزوم وضع مبانی قانونی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و تأکید بر این موضوع در جلسه‌ای با حضور نمایندگان این سازمان و استاندار، فرماندار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران و دیگر مقامات مربوط در استانداری تهران، به‌رغم تأکید نمایندگان سازمان بر مواضع پیشین و لزوم ایجاد بسترهای قانونی، لیکن، برگزاری انتخابات دوره پنجم شورایاری‌ها، در مرحله اجرا قرار گرفته است.
شاید به‌نظر می‌رسید انتشار نامه رئیس بازرسی کل کشور فصل‌الخطاب همه حرف و حدیث‌ها باشد ولی به‌نظر می‌رسد مدیریت شهری همچنان بر تصمیم خود برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مُصِر است و قصد ندارد از اقدام اشتباه خود بازگردد و به قانون تمکین کند، چون صبح روز گذشته نیز مجدداً شهردار تهران در روز سه‌شنبه‌های بدون خودرو خود پس از رکاب‌زنی این هفته خود با وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور مجدداً در خصوص انتخابات شورایاری‌ها و نظر رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهارنظر کرد و ضمن اشاره مجدد به اخذ مصوبه دولت در این خصوص اعلام کرد که شهرداری تهران و شورای شهر تابع قانون هستند و اگر همه مسئولان ذیربط نظرشان این باشد که این انتخابات برگزار نشود، برگزار نمی‌کنیم اما در شرایط فعلی و با توجه به مصوبه دولت ما طبق برنامه انتخابات شورایاری‌ها را برگزار می کنیم.

شعار سال،بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزای آنا،تاریخ انتشار : 26 تیرماه 1398، کدخبر:404887http://ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین