پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۴۶۶
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
ورود لاریجانی به انتخابات پیروزی ابراهیم رئیسی که تا چندماه قبل قطعی تصور می‌شد را به چالش کشیده است.
شعار سال: «پیروزی قطعی اصولگرایان در انتخابات؛ توهم یا واقعیت؟» این عنوان جدیدترین نشست مجازی خبرگزاری خبرآنلاین در کلاب هاوس بود که شب گذشته حضور چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسن لاسجردی، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: سرنوشت انتخابات یکی از نکات مهم این روزهاست، همه به دنبال بررسی گزینه‎‌ها و سناریو‌های انتخابات ۱۴۰۰ هستند و به نظر می‌رسد قطب‌های چندگانه‌ای برای جلو رفتن انتخابات شکل گرفت.

وی گفت: در گذشته رقابت انتخابات خیلی‌ها پیروزی اصول‌گرایان را قطعی می‌دانستند، ما به دنبال این هستیم که ببینیم چقدر این فرض به واقعیت نزدیک شود. با حضور رقبای جدید شاید این فرض خیلی جدی نباشد و از فرض به احتمال برسیم. موضوع نتیجه نهایی در انتخابات همیشه یکی از چالش‌های مهم انتخابات‌های اخیر است.

سید عبدالجواد موسوی، عضو دیگر شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین هم در این نشست گفت: اصولگرایان در عرصه انتخابات رقابت جدی نداشتند و معمولا با خودشان رقابت کردند و پیروز شدند. آقای هاشمی رفسنجانی که خیلی برچسب راست و اصولگرا نداشتند رئیس جمهور شدند، بعد از خرداد ۱۳۷۶ که وارد انتخابات جدی و رسمی شدیم، جناح راست مقابل یک حریف قدرتمند قرار گرفت و بازی را باخت.

وی گفت: بعد آقای احمدی نژاد انتخاب شدند که ایشان حساب خودشان را اصولگرا‌ها جدا کرد، در انتخابات بعدی هم اصولگرا‌ها پیروزی به دست آوردند. اما این توهم پیروزی در آن‌ها شاید بخاطر وجود تریبونی مثل تلویزیون یا تریبون‌های مثل نماز‌های جمعه باشد که در اختیار داشتند. اصول‌گرا‌ها هیچوقت تصویر واقعی از جامعه نداشتند، همین هم پاشنه آشیل آن‌ها بود و باعث می‌شد که در روز انتخابات اتفاق دیگری رقم بخورد.
اصولگرایان برنده انتخابات خواهند بود و این توهم نیست

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای و عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین نیز گفت: در خرداد ۱۳۷۶ تقریبا یقین داشتیم که اصولگرایان برنده نهایی انتخابات هستند و همه جا پر بود که کاندیدای اصول‌گرایان برنده انتخابات می‌شود. به طور مشخص در دوم خرداد ۱۳۷۶، کمپین تبلیغاتی تدارک دیده شده توسط آقای خاتمی با قبل متفاوت بود و گفتمان تازه‌ای وارد جامعه مدنی کشور شد، در دولت آقای هاشمی بعد از جنگ فضای روشنفکری در کشور ادامه پیدا کرد، اما به گفتمان عام خیابانی تبدیل نشد.

وی گفت:‌آقای خاتمی بحث توسعه سیاسی را به شکل جدی دنبال کردند و از مشکلات اقتصادی جدا شدند، شاید دلیل این موضوع هم بد نبودن اوضاع اقتصادی در آن دوره بود. جریان اصول‌گرا به همین دلیل روی بحث اقتصادی سوار شد و امیدوار بودیم در سال ۱۳۸۰ پیروز شوند، اما میزان رای آقای خاتمی بیشتر شد. این اتفاق در سال ۱۳۹۲ هم تکرار شد و انتظار داشتیم اصول گرایان پیروز بشوند، اما آقای روحانی با یک گفتمان جدید وارد شد و پیروز شد. آنجا هم چنین فکری نمی‌کردیم مخصوصا این که رای آقای روحانی تا قبل انتخابات ۸ تا ۱۰ درصد بود.

مهاجری گفت:‌در حال حاضر فضا مانند قبل نیست، بخاطر تحریم‌ها و ضعف‌های دولت، بدنه اجتماعی که به شکل مشتاق وارد انتخابات می‌شد و به نفع اصلاح طلبان رای می‌دادند شرکت نمی‌کنند. به همین دلیل برداشت من این است که این بار اصولگرایان دچار توهم نیستند و برنده انتخابات اصولگرایان می‌شوند.

وی گفت:‌منظور از اصولگرا آقای جلیلی یا رئیسی نیست و آقای لاریجانی و سعید محمد هم عضو جریان اصول‌گرا محسوب می‌شوند.

در ادامه مشروح نشست انتخاباتی در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین را بخوانید؛

نسرین وزیری، روزنامه نگار

ترکیب شورای نگهبان هیچوقت به سمت اصلاح طلبان نبوده و عموما به سمت اصول گرایان است. قطعا آقای لاریجانی و رئیسی که ثبت نام می‌کنند از تایید صلاحیتشان مطمئن بودند. این‌ها از سال‌ها قبل وقت برنامه‌ریزی داشتند. اما اصلاح‌طلابان از چنین فضای امنی برخوردار نیستند؛ و این مهندس‌ها هم بیشتر شامل حذف نامزد‌های اصلاح‌طلب است.

اصلاح طلبان روی آرای خاکستری حساب می‌کنند

یک موضوع دیگر که به کمک اصولگرا‌ها می‌آید پایگاه امن ثابتشان است، این گروه رای دادن را وظیفه شرعی خود می‌دادند. اما اصلاح‌طلب‌ها چنین پایگاهی ندارند و روی آرای خاکستری حساب می‌کنند به همین دلیل در دوره‌ای که مشارکت کم باشد اصولگرا‌ها پیروز می‌شوند.

امسال اولین انتخاباتی بود که معلوم نبود تا روز آخر چه کسانی ثبت نام می‌کنند. امروز هم یک کدی از آقای کدخدایی دیدم که گفتند مشارکت حداکثری به معنای مشروعیت انتخاباتی نیست. آقای محمدرضا باهنر هم به درستی اعلام کردند که در فضای انتخاباتی کنونی یک «شومن» پیروز می‌شود. اتفاقا اصولگرایان در مدل صحبت در مناظره‌ها موفق‌تر بودند و خود این جریان مناظره هم به کمک اصولگرایان آمده است.

رئیس جمهور بعدی باید سیاست خارجی را بشناسد

بهروز نعمتی، نماینده ادوار مجلس

کسی می‌تواند در این زمینه موفق باشد که یک درک واقعی از زمان و مکان داشته باشد، کسی که موقعیت کنونی را درک کند و پیرامون آن شرایطی را فراهم کند می‌تواند در برنامه‌هایش با مردم خوب صحبت کند و این مشکل حل کند.
کسی می‌تواند این مسئله را حل کند که توانایی واکاوی مسائل را داشته باشد و برای این کار باید به موضوعات تسلط داشته باشد. حتما به قول مقام معظم رهبری کسی باید باشد که نسبت به مسائل سیاست خارجی مطلع باشد و شرایط داخل کشور را بفهمد. کاندیدا‌ها باید به این موضوعات تسلط داشته باشند و در برنامه‌هایش به این‌ها بپردازند.

کسی باید رئیس جمهور شود که افکارش منسجم بشود و بتواند در زمان مناسب تصمیمات بگیرد، پراکندگی ذهن می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری‌های غلط بشود. کسی که می‌خواهد کار را پیش ببرد باید یک آدم عملگرایی باشد، نمی‌توانیم در آسمان‌ها سیر کنیم و بگوییم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. به اعتقاد من این فرد باید یک شنونده صبور باشد، در کشور ما دعوا خیلی زیاد است. در نتیجه کسی که رئیس جمهور هست نمی‌تواند این صدا‌ها را نشنود. مسائل این چنینی باعث شده است، اوضاع کشور به این شکل شود. امروز چند صدایی باید به هم صدایی تبدیل بشود. امروز در کشور فضا باید به گونه‌ای باشد که رئیس جمهور هر کسی شد باید بتواند آدم‌های توانمند را وارد بخش‌های مدیریتی کند. اگر از همه مدیران استفاده شود خدا می‌داند که شاید باید مجبور شویم از خارج برای مشاوره آدم بیاوریم. بپذیریم که در همه زمینه‌ها نیاز به مشاوره داریم.
 
دوقطبی لاریجانی و رئیسی برای تصرف پاستور!

تصور نمی‌کردم رئیسی کاندیدا شود

محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون

تا چند هفته پیش پیروزی اصولگرایان خیلی محتمل‌تر به نظر می‌رسید، به دلیل تصمیم بخشی از جامعه برای عدم شرکت انتخابات و دیگری هم وحدت اصول‌گرایان که زیر نظر آقای رییسی شکل گرفته بود.

تصور من این بود آقای رییسی برای آینده اش یک پشتوانه قدرت تشکیل بدهد، اما تصور نمی‌کردم که ثبت‌نام کنند. اما ظاهرا ایشان علاقه‌مند به شرکت بودند و یک موجی که نسبت به حضور ایشان تشکیل شد هم در این موضوع اثر گذاشت. اما در سونامی روز آخر یک اتفاق دیگری رخ داد و ثبت‌نام‌ها به شکل سریالی انجام شد و هرکسی از قسمت‌های مختلف اصولگرا شرکت کرد.

کاندیداتوری لاریجانی و جلیلی معنادار بود

ثبت نام آقای لاریجانی و جلیلی بسیار معنادار بود، حضور آقای جلیلی می‌تواند به رای آقای رئیسی آسیب بزند. من برای آقای لاریجانی پایگاه رایی همچنان پیدا نکردم. حضور ایشان یک وحدتی پشت سر آقای رئیسی به وجود آورده است.

الان رقابت اصلی در سه ضلع آقای جلیلی، رئیسی و آقای جهانگیری یا پزشکیان است. اگر آقای جلیلی و لاریجانی تا آخر بمانند و به سمت آقای رئیسی نروند پیروزی آقای رئیسی در دور اول قطعی نخواهد بود، اما معتقد نیستم که آقای رئیسی بتواند مرحله دوم انتخابات را به راحتی بگذراند.

مخاطب اصلی شعار‌های دی ماه اصلاح طلبان بودند

فرشته قاضی، فعال رسانه‌ای

رهبری یک بار گفتند که اگر نظام را قبول ندارید در انتخابات شرکت کنید، بعد عضو شورای نگهبان می‌گوید که مشارکت اکثریت به معنای مشروعیت نیست. با توجه به این که اصولگرایان یک درصد آرای ثابت را دارند و اگر بتوانند عدم مشارکت را ایجاد کنند، نیازی نیست که برای رای گرفتن زحمتی بکشند پس پیروزی شان در انتخابات یک واقعیت است. به نظر من مخاطب اصلی شعار دی ماه ۹۶، اصلاح‌طلبانی بودند که به مشارکت مردمی در انتخابات نیاز دارند.

در دوره کنونی مجلس که مشارکت بسیار پایین بود دیدم اصلاح طلبان شکست خوردند. معتقد هستم که حتی اگر نامزد‌های اصلاح‌طلب هیچ کدام تایید صلاحیت نشوند نمی‌توانند بدنه اجتماعی را به مشارکت تشویق کنند.
آقای نعمتی گفتند که آقای روحانی اصولگرا هستند، این حرف را دقیقا زمانی می‌گویند که سر نخواستن آقای روحانی دعوا شده است.

کدام کاندیدا منجی اقتصاد می‌شود؟

مجتبی رضاخواه، نماینده مجلس

یک بحث این است که کدام کاندیدا محبوب است، اما در انتخابات ریاست جمهوری مردم به دنبال حل مشکلاتشان هستند و این فاکتور متفاوتی از محبوبیت است و مسئله کارآمدی وجود دارد. مردم در انتخابات نهایتا در ذهن خودشان ارزیابی می‌کنند که کدام کاندیدا می‌تواند مطالبتشان را اجرایی کنند.

نظرسنجی‌ها صرفا محبوبیت شخص را نشان می‌دهد، اما مردم در روز‌های آخر دنبال کسی هستند مشکلات کشور را حل کنند. خود من نمی‌دانم کدام کاندیدا می‌تواند این ذهنیت را برای مردم ایجاد کند که منجی اقتصاد کشور باشد. چون مهمترین مطالبه مردم حتما بحث اقتصادی است.

در نتیجه فکر می‌کنم که این مدتی که تا انتخابات مانده بسیار در نتیجه مهم است. شورای نگهبان گفته تا پنج روز آینده کاندیدا‌ها را اعلام می‌کند و سه هفته بعدی تا انتخابات بسیار مهم است و هرکسی که بتواند مطالبت مردم را اجرایی کند می‌تواند برنده باشد.

احمدی نژاد کاندیدای جریان عدالتخواه نیست

سوال: بین این ۵۰ نامزد آیا جریان عدالت خواهی نامزد خاصی دارید؟ یکی مثل آقای احمدی‌نژاد در طیف شما قرار می‌گیرد؟

پاسخ میلاد گودرزی: من جریان عدالت‌خواه را هنوز یک جریان احتماعی می‌دانم و این جریان همچنان سیاسی نیست که بخواهد کاندیدا داشته باشد. به همین دلیل من در بین کاندیدا کسی را نمی‌بینم که نماینده جریان عدالت خواه باشد. آدم‌های ضدفساد مثل آقای رئیسی وجود دارد، اما ضدفساد بودن به معنای عدالت‌خواهی نیست. آقای احمدی‌نژاد نسبت به قبل یک آدم دیگری است و حرف‌هایشان درباره خصوصی‌سازی نشان می‌دهد که تفاوتی با جریان راست کنونی ندارد.

سوال: «عدالتخواهی از اول این انتخابات وجود داشته است، طبیعتا باید یک کاندیدایی داشته باشد. این طور نیست؟»

پاسخ گودرزی: من این سوال را از شما «ابطحی» باید بپرسم، جریان عدالت‌خواهی در این مدت در کجای جریان سیاسی حضور داشته است؟ من در جریان‌های سیاسی ردپای عدالت طلبی اصیل را ندیدم.
قطعا رئیسی پیروز می‌شود، اما لاریجانی رئیس جمهور بهتری است

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب

من پیروزی اصولگرایان را قطعی می‌دانم، یک طنزی بود که اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند اصولگرایان پیروز می‌شوند، این یک واقعیت تلخ است. چون مردم ظاهرا نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، اصولگرایان پیروز می‌شود.

من معتقدم که قطعا آقای رییسی پیروزی این انتخابات می‌شوند، ایشان یقینا سبک و سنگین کردند و بررسی‌هایشان نشان داده است که شانسشان برای پیروزی بسیار بالاست. ایشان قطعا به این نتیجه رسیدند که پیروز می‌شوند و این اتفاق برایشان یک اعتبار است. من پیروز این انتخابات را آقای رئیسی می‌دانم. به این خاطر تعجب کردم که آقای دکتر لاریجانی ثبت نام کردند، چون با حضور آقای رئیسی هیچ شانسی برای دیگر کاندیدا‌ها وجود ندارد.

پرونده اصلاح طلبان بسته شد

در مورد اصلاح‌طلبان، ثبت‌نام آقای تاج زاده یک موجی در بدنه اجتماعیشان به وجود آورد. یک اقلیتی در کلاب‌هاوس می‌گفتند که با تایید صلاحیت آقای تاجزاده ممکن است در انتخابات شرکت کنند. در روم تشکیل شده با حضور آقای تاجزاده از ایشان سوال شد که در صورت رد صلاحیت، از فرد دیگری حمایت می‌کنید یا نه، آقای تاجزاده پاسخ قطعی به این سوال ندادند.

پرونده اصلاح طلبان بسته شده و آن‌ها وقتشان را تلف می‌کنند. کسی به این گروه رای نخواهد داد و رقابت در اردوگاه اصولگرایان باقی می‌ماند. برخلاف نظر آقای گودزی من خیلی به این جریان‌های عدالتخواهی باور ندارم، این جریان‌ها پوپولیستی هستند و کسی را سمت صندوق جذب نمی‌کند. با بودن یک اقتصاد فاسد دولتی چگونه می‌توان از عدالتخواهی صحبت کرد؟ عدالتخواهی بدون اصلاح ساختار سیاسی وجود ندارد.

من معتقد هستم ریاست جمهوری آقای لاریجانی برای نظام خیلی بهتر از ریاست جمهوری آقای رییسی است. من خیلی شانس زیادی برای آقای لاریجانی نمی‌بینم، آقای قالیباف هوشیار بودند که با حضور آقای رئیسی در انتخابات شرکت نکنند. دلم می‌خواست که از آقای لاریجانی می‌پرسیدم به چه امیدی در انتخابات شرکت کردند؟ پیروزی آقای رییسی را در رقابت با آقای لاریجانی که اصلی‌ترین رقیبشان است یک جور‌هایی قطعی می‌بینم.

شکست رئیسی بر روی شانسش برای رهبری نظام تاثیر منفی می‌گذارد

سوال: فکر نمی‌کنید آقای لاریجانی هم یک ارزیابی نسبت به پیروزیشان داشتند و شرکت کردند؟

پاسخ صادق زیباکلام: آقای لاریجانی اگر پیروز نشوند به نظر من چیزی از دست نمی‌دهند و شکستشان برای آینده شان فاجعه‌آمیز نیست. آقای لاریجانی نماینده رهبری در مذاکره با چین هستند و شکستشان در این سمتشان مشکلی به وجود نمی‌آورد.

اما در مورد آقای رئیسی وضعیت فرق می‌کند، من فکر می‌کنم شکست آقای رئیسی روی شانس ایشان در رهبری نظام قطعا تاثیر منفی می‌گذارد. همین شکست چهار سال پیششان از آقای روحانی اثر منفی گذاشت. شکست برای آقای رئیسی با آقای لاریجانی قابل مقایسه نیست و برای ایشان شکست بسیار سنگین است. اما آقای لاریجانی در صورت شکست چیز زیادی از دست نمی‌دهند.

چطور می‌گویید پیروزی اصولگرایان قطعی است؟

محمدحسین پویان‌فر

دست فرمان آقای زیباکلام این بود که انتخابات به انتخاب رهبری تبدیل بشوند. به جای این که تلاش کنیم مردم را به سمت یک انتخابات تشویق کنیم این حرف‌ها را می‌زنیم. پوپولیست حرف‌های آقای گودزی نیست، آرمان ما رسیدن به عدالت است.

حالا شما در اواخر عمر به پوچی رسیدید، نباید این حرف‌ها را به جوانان بزنید. هیچ انتخاباتی از سال ۱۳۷۶ تاکنون قابل پیش بینی نبوده است. ۱۳۸۴ چه کسی فکر می‌کرد احمدی‌نژاد رای بیاورد؟ بعد چطور می‌گوییم پیروزی اصولگرایان قطعی است. من خواهش می‌کنم آدم‌های مطلع حرف‌هایی بزنند که مردم انتخاب درست انجام بدهند. اگر اینطور بود که سال ۱۳۹۲ آقای روحانی رئیس جمهور نمی‌شد. این حرف‌ها از زوال عقل خارج می‌شود.

صادق زیباکلام: کاش آقای پویان فر یک مقداری باتربیت بودند.

برای عدالت طلبان احمدی نژاد یک شخصیت وزین است

فرید مدرسی، فعال رسانه‌ای

اسم گروه عدالتخواهی را باید نفرت پراکان گذاشت. هنوز برای این عدالت طلبان احمدی‌نژاد یک شخصیت وزین است. ۸ سال دولت عدالت سر کار بود و جز عوام فریبی ورفتار پوپولیستی رفتار مناسبی نداشته است.
عدالت‌طلبی اصلا اصالت ندارد، بلکه به عنوان یک پارامتر قدرت ادعای سودزنی دارند. اگر این اتفاق بدون حاکمیت بود، نمی‌توانستند همه جا این حرف‌ها را بزنند. این عدالت طلبی نیست و نفرت پراکنی است.
 
دوقطبی لاریجانی و رئیسی برای تصرف پاستور!

عدالت طلبی یک شعار دروغین است

سعی می‌کنند که از کسی اسم نبرند تا هزینه رفتار آن‌ها را نپردازند. این گروه بدون اسناد و مدارک به گروه‌های دیگر توهین می‌کنند. این جماعت به راحتی و به دلیل این که پیاده نظام‌های برخی جریان‌های تندروی سیاسی هستند می‌توانند هرکاری انجام بدهند. عدالت طلبی یک شعار دروغین است.

در پاسخ به آقای زیباکلام بگویم، انتخابات فی نفسه اهمیت ندارد و آینده نظام مهم است. این که چه کسی پیروز شود اهمیت ندارد مهم آینده نظام است. دیگر چیزی به اسم اردوگاه اصولگرایی و اصلاح طلبی وجود ندارد و اردوگاه میانه‌روی و تندروی وجود دارد.

بزرگترین اشتباه رئیسی رقم خورد

در حال حاضر برخی جریان‌ها به دنبال حل برخی مشکلات سیاسی از روش‌های رادیکل هستند که افرادی مثل آقای زیباکلام یا تاجزاده هستند. جبهه دیگر اصولگرایان و اصلاح‌طلب‌های میانه‌رو هستند که تلاش می‌کنند بدون آسیب به مردم مشکلات را حل کنند. پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ اهمیت ندارد، هرکسی حاکم بشود راهی جز مذاکره ندارد. آقای رئیسی اگر رئیس جمهور بشود مجبور است جبهه پایداری را اطراف خودش نگه ندارد. آقای رئیسی نیرویی ندارد و عضو کابینه آقای احمدی نژاد را رئیس ستادش انتخاب کرد که به نظرم با این کار بزرگترین اشتباه زندگیش است.

حتی اگر آقای رئیسی یا جلیلی رئیس جمهور بشوند، حاکمیت جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد امثال حسن عباسی و رائفی پور در قدرت قرار بگیرند. انتخابات به هر شکلی باشد دیگر هیچ تندرویی روی قدرت نخواهد دید. هیچ نهاد حاکمیتی دیگر نمی‌تواند به سمت تندرو‌ها برود و میانه‌رو‌ها پیروز این انتخابات می‌شوند.

شانس رئیسی برای پیروزی در انتخابات بالاست
 
محسن ماندگاری، فعال رسانه‌ای

به نظرم باید این سوال را به این شکل مطرح کنیم که پیروزی آقای رئیسی واقعیت یا توهم است. به دو دلیل شانس ایشان برای پیروزی در انتخابات بسیار بالاست. فضای فعلی حاکم بر انتخابات نشان می‌دهد که نرخ مشارکت بسیار پایین است و هیچ تلاشی هم در این راستا انجام نمی‌شود. برخی دوستان شرایط را با سال ۷۶ مقایسه می‌کنند، اما الان یک ماه مانده به انتخابات تازه فضای انتخاباتی شکل گرفته است. در سال گذشته تجربه انتخابات مجلسی را داشتیم که در آن اصولگرایان با کمترین رای پیروز شدند.

در مجلسی که خیلی‌ها با رای کمی پیروز شدند می‌بینیم آن‌ها در حال کار کردن است. از سویی این دوره می‌بینیم که به دلایل مختلف محبوبیت اصلاح‌طلبان از بین رفته و دلیل اصلی این موضوع هم شراکت اصلاح‌طلبان با دولت آقای روحانی است.

مشخص است که طبقه مذهبی‌تر و کمبرخوردارتر بیشتر مایل به آقای رئیسی هستند و قانع کردن آن‌ها برای شرکت در انتخابات سخت است. اما اصلاح‌طلبان باید گروه تخصیل‌کرده‌تری را در این سه هفته برای شرکت در انتخابات قانع کند و این کار بسیار سختی است.

سال ۱۳۹۶ پس از شکست در انتخابات خیلی‌ها فکر کردند که عمر سیاسی ایشان به پایان رسیده است. اما آقای رئیسی به صحنه بازگشت و در چهار سال گذشته از طریق رسانه‌ها تصویر خوبی از خود ارائه داد. تردید‌هایی برای آقای رئیسی در شرکت در انتخابات وجود دارد. ایشان چه با شکست و چه با پیروزی شرایط بسیار دشواری دارد. شکست ایشان در انتخابات بسیار پرهزینه است، اما به نظر من تردید‌های ایشان در این چند ماه فرض پیروزیشان است. آقای رئیسی اگر در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز شوند، یک یا دو سال ابتدایی دوره ماه عسلشان در ریاست جمهوری است. اما تردید ایشان به این شکل است که تا چهار سال آینده جایگاه کنونی خودشان را از دست خواهند داد.

رئیسی تکلیف خود با تحریم‌ها و رفع آن را مشخص کند

هادی موسوی

بعد از اتفاقات سال ۹۸، مردم یک مسئولیت زدایی از مجلس کردند و با رای ندادن خودشان این پیغام را به ساختار سیاسی کشور دادند که مجلس مسئولتی در ساختار سیاسی ندارد. احساس می‌کنم که انتخابات ریاست جمهوری هم به این شکل است و برخی از مردم با رای ندادن مسئولیت زدایی خواهند کرد. این یک آسیب بسیار جدی برای نظام ماست، اگر چنین اتفاقی رخ بدهد با یک مشکل بسیار بزرگ روبرو می‌شویم. هرکسی رئیس جمهور شود با عدم اقبال مردم مواجه می‌شود و برای هرکاری با مشکل مواجه می‌شود.

به نظر من این بزرگترین آسیبی است که در انتخابات بعدی می‌بینیم. اگر نتیجه انتخابات پیروزی آقای رئیسی یا جلیلی باشد این مشکل بیشتر هم می‌شود. یکی از دوگانه‌های تعیین کننده در انتخابات مربوط به رفع تحریم‌هاست و آقای رئیسی باید تکلیفش را با آن مشخص کند.

رئیس جمهور در ایران محصول کمپین‌های انتخاباتی است

محمدعلی آهنگران، فعال رسانه‌ای

مشخص است که اگر انتخابات فردا برگزار شود آقای رئیسی رئیس جمهور می‌شود. اما انتخابات یک ماه دیگر است و در این مدت کمپین انتخاباتی برپاست. در ایران رئیس جمهور محصول کمپین انتخاباتی است، رئیس جمهور محصول این است که چه کسی ضربه آخر را می‌زند. چیزی که در سال ۹۲ منجر به پیروزی روحانی در انتخابات شد ضربه آخر ایشان در مناظرات بود. اصلاح طلبان با توجه به این که ضعف دارند بعید است بتوانند ضربه محکمی بزنند.

اصلاح طلبان در حال بازسازی هویت خودشان برای آینده هستند. من فکر می‌کنم که رقابت نهایی بین آقای رئیسی و علی لاریجانی است. در میزان رای آوری آقای لاریجانی تردید جدی وجود دارد، اما در هوشمندی کمپین انتخاباتی ایشان هیچ تردیدی نیست.

آقای رئیسی یک سری نقاط ضعف بزرگ دارند که قطعا برایشان مشکلاتی ایجاد می‌کنند، یک سری کسانی که ضربه‌گیر آقای رئیسی هستند پاشنه آشیل شان هستند. آقای لاریجانی هرچند امروز طرفداران زیادی ندارد، اما به نظر می‌رسد با قدرت کامل وارد صحنه شدند. در کلام آخر، آقای لاریجانی منتظر هستند چک آخر را محکم بزنند و در این صورت می‌توانند نتیجه را تغییر بدهند.

رئیسی در انتخابات مرحله دوم شکست می‌خورد

علی مزروعی، فعال سیاسی اصلاح طلب

ما دچار یک آشفتگی فکری شدیم و به جای این که دنبال بحث و گفتگو باشیم همه به هم ضربه می‌زنیم. این انتخابات هم به جای این که راهی برای مسائل اصلی جامعه باشد روی افراد و بحث‌هایی متمرکز شده است که هیچ کمکی به پیشرفت جامعه ما نمی‌کند و برخی از این بحث‌ها از حالت اخلاقی خارج می‌شود. پیش بینی این که انتخابات به چه شکلی برگزار می‌شود سخت است و باید به دلسردی که بین مردم برای انتخابات وجود دارد توجه کنیم. در انتخابات مردم باید پیروز بشوند، اما متاسفانه فضای جامعه و مجموعه بحث‌ها هیچ کمکی به این موضوع نمی‌کند.

در درجه اول باید به جامعه مردم نگاه کنیم و فکر کنیم چگونه می‌توانیم آن‌ها را از دلسردی خارج کنیم. چون این فضا روشن نیست نمی‌توان گفت که چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود. اما براساس صف بندی نیروی سیاسی به نظر می‌رسد یک رقابت بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به وجود می‌آید و در فضای کنونی امکان پیروزی اصولگرایان بیشتر است.

فکر می‌کنم آقای رئیسی به همراه یکی از کاندیدا‌های اصلاح‌طلب یا اصولگرا به مرحله دوم خواهند رفت و در این صورت آقای رئیسی شکست می‌خورند. امیدوارم مردم بیشتری در انتخابات شرکت کنند، طبعا اگر میزان مشارکت به بالای ۵۰درصد برسد شانس نامزد اصلاح‌طلب افزایش پیدا می‌کند.

جامعه دچار سرگیجه سیاسی شده است

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای

به نظر می‌آید، چون فضای مشارکت در جامعه ما گرم نیست، پیش بینی کارشناسان به سمت اصولگرایان متمایل است. برخی دوستان از سایر کاندیدا‌ها و دکتر لاریجانی گفتند. مجموع بحث‌ها نشان می‌دهد که جامعه ما دچار یک سرگیجه سیاسی است و امیدوارم این بحث‌ها به حل این مشکل کمک کند.

لاریجانی و پزشکیان می‌توانند رئیسی را به چالش بکشند

اسماعیل دوستی، فعال سیاسی اصلاح طلب

در پاسخ به سوال اتاق، گزینه هیچکدام را انتخاب می‌کنم. شرایط انتخابات هنوز مشخص نیست، اصولگرایان چاره‌ای جز آوردن آقای رئیسی نداشتند و اگر آقای رئیسی را نمی‌آوردند وضعیتی مثل ما اصلاح طلبان داشتند. ما اصلاح طلبان گیج هستیم و هنوز نمی‌دانیم باید چه کار کنیم.

به نظر من آقای رئیسی که آدم بزرگی است، ریسک بزرگی انجام داد و با انتخاب آقای نیکزاد این ریسک بدتر شد. من اصلا هیچ اعتقادی به اعضای کابینه آقای احمدی‌نژاد ندارم. به هر حال اگر این‌ها آدم‌های معتقدی بودند باید دوره دوم استعفا می‌دادند. این‌ها الان دوست آقای احمدی‌نژاد هستند.

متخصصان اصلاح‌طلب‌ها در حال نواختن ساز یاس هستند، ما باید اول ببینیم چه کسانی تایید صلاحیت می‌شوند. مناظره‌ها تعیین کننده هستند، آقای لاریجانی، پزشکیان و جهانگیری می‌توانند در مناظره‌ها آقای رئیسی را به چالش بکشند.
 
دوقطبی لاریجانی و رئیسی برای تصرف پاستور!

مردم به برنامه توجه دارند نه چهره‌ها

روح الله جمعه ای، مشاور وزیر کشور

در انتخابات‌های قبلی مثل سال ۹۲، به دلیل مشارکت بالا نمی‌شد نتیجه انتخابات را تا روز قبل انتخابات پیش بینی کرد و یک رقابت کاملا حقیقی براساس فعالیت نامزد‌ها در روز‌های پایانی وجود داشت. یکی از مزایای نظام مردم‌سالار انتخاب مردم در انتخابات است. در این دوره هم نمی‌توان با قاطعیت گفت که کدام یک از جریان‌های حاکم در انتخابات پیروز می‌شوند. در این دوره بیشتر توجه مردم به سمت برنامه است و به اشخاص کمتر توجه می‌شود.

بررسی‌های نظرسنجی‌های ایسپا در ۱۵ و ۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۴۱.۹درصد مردم اعلام می‌کنند که در انتخابات شرکت می‌کنند. بعد ۲۵ روز قبل از انتخابات ۴۸ درصد اعلام می‌کنند که قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند، اما با یک مشارکت ۷۳ درصدی روبرو می‌شویم.

در آخرین نظرسنجی هم ۴۵ درصد گفتند در انتخابات شرکت می‌کنند. تفاوت انتخابات این دوره و دوره قبلی براساس نظرسنجی‌ها تفاوتی ندارد. در یک ماه گذشته تبلیغات بسیار سنگینی برای تحریم انتخابات صورت گرفته است و من فکر می‌کنم برخی از دوستان ما با یک پروپاگاندایی روبرو شدند.

سوال: شایعه‌ای مطرح شده است که اگر ۸ نامزد تایید صلاحیت شوند مناظره‌ها زنده نخواهد بود درست است؟

پاسخ جمعه ای: امروز اولین جلسه کمیسیون تبلیغات برگزار شد و وارد جزییات نشدیم.

لاریجانی و اصلاح طلبان می‌توانند گفتمان واحد شک دهند

غلامرضا تاجگردون، نماینده سابق مجلس

نمی‌توان به شکل قاطع نظر داد. به نظر من باید به موضوع طیفی نگاه کنیم و اگر آقای رئیسی اصولگرای مطلق بدانیم و بعد آقای لاریجانی در آخر آقای تاجزاده را در طیف اصلاح طلب باشند، من فکر می‌کنم در این صورت طیف روبروی آقای رئیسی پیروز می‌شوند.

این که تعداد آرای ما زیر ۳۰ میلیون برسد برای نظام فاجعه است، اما آقای رئیسی در دوره قبلی با همه تلاششان ۱۶ میلیون رای آورده بودند. البته که شگفتی‌های پیشرو در مناظرات قطعا تاثیرگذار هستند. همچنین نوع بیان بین آقای لاریجانی و اصلاح‌طلبان یک گفتمان واحدی می‌تواند شکل بگیرد که مطلوب مردم است. امیدوارم چیزی که خیر کشور است رخ بدهد و این موضوع بیانگر بدی آقای رئیسی نیست.

مردم کم کم به صحنه تصمیم‌گیری برمی‌گردند. ریاست جمهوری را نباید با مجلس مقایسه کنیم و در انتخابات ریاست جمهوری آرام آرام مشارکت‌ها بالا می‌رود.

پزشکیان می‌تواند پدیده انتخابات شود

سوال: با نامزدی آقای پزشکیان گمانه‌زنی‌هایی درباره قومیت گرایی ایشان وجود دارد، چقدر این موضوع را واقعی می‌بینید؟

پاسخ تاجگردون: قومیت‌ها بالاخره نقش دارد و نمی‌توان از این موضوع به سادگی عبور کرد. بالاخره آقای پزشکیان ترک‌زبان است و ترک‌زبان‌ها دوست دارند که ایشان رئیس جمهور شوند. من یا آقای پزشکیان قومیت گرا نیستیم، ولی از قومی آمدیم که مردمش فکر می‌کنند زبان گویای آن‌ها هستیم.

ظرفیت اقوام کشور را نباید نادیده بگیریم، آقای پزشکیان می‌توانند در این انتخابات یک پدیده بشوند. آقای پزشکیان کسی است که بخاطر قومیتش رایش را دارد و ظرفیت سیاسی بالایی هم دارد. جریانات سیاسی نباید این موضوع را کنار بگذارند و حتما باید به آن توجه کنند.

لاریجانی تنفس مصنوعی به انتخابات است

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب

خیلی از دوستان گلایه کردند چرا آیه یاس می‌خوانم و می‌گویم که بدنه اجتماعی اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نمی‌کنند. اگر مردم از شما بپرسند در نتیجه رفتنشان پای صندوق‌های رای چه چیزی تغییر کرد چه پاسخی می‌توان بدهید؟ شما این موضوع‌ها را نمی‌بینید و می‌گویید که ما باید به مردم امید بدهیم. شما دیگر چیزی از بخش انتخاباتی نظام باقی نگذاشتید.

سوال: «شما سال ۹۲ گفتید که جز صندوق شکسته بسته انتخابات راه دیگری نداریم، الان راه دیگری داریم؟».

پاسخ زیباکلام: من آن صندوق که همه امیدم بود را نابود نکردم، اما این صندوق شکسته را در چهار سال گذشته از بین بردند. کسانی که این صندوق را از بین بردند باید پاسخ بدهند، البته من هنوز امیدی دارم و فکر می‌کنم شاید اگر لاریجانی بیاید به این وضعیت کمک می‌شود و آمدن آقای رئیسی هیچ کمکی به احیای صندوق شکسته رای نمی‌کند. شاید آقای لاریجانی تنفس مصنوعی بدهد تا این صندوق رای احیا بشود.

سوال:شما از اولین کسانی بودید که گفتید با حمایت از آقای روحانی یک امیدی احیا می‌شوید؟ این کار را برای آقای لاریجانی هم می‌کنید؟»

پاسخ زیباکلام: خیر، چراکه بدنه اجتماعی ما از بین رفته است.
 
رئیسی ۱۴۰۰ با رئیسی انتخابات ۹۶ متفاوت است

مسعود ده نمکی، کارگردان و فعال سیاسی

در پاسخ به آقای زیباکلام بگویم که هربار در انتخابات نامزدشان پیروز باشد، این صندوق شکسته خوب است. هربار احتمال ریاست جمهوری فرد دیگری مطرح باشد می‌گویند انگیزه‌ای وجود ندارد. یکی از دوستان گفت که اصلاح طلب و اصولگرا از بین رفته است، اما به نظر من به هیچ گروه دیگری اجازه داده نمی‌شود در انتخابات شرکت کنند. براساس تیتر این اتاق می‌توانم بگویم که تا این مقطع احتمال پیروزی آقای رئیسی بالاست.
‌اگر آقای رئیسی زرنگ و بلد باشد و بتواند در مناظرات گفتمان عدالتخواهی را مطرح کند می‌تواند بخش زیادی از سبد مردم عدالتخواهان را هم بدست بیاورد. رئیسی ۱۴۰۰ با رئیسی قبلی فرق دارد و این ایده که ایشان در انتخابات ضربه فنی می‌شود واقعیت ندارد.

سوال: «آیا می‌شود گفت آقای رییسی کاندیدای عدالت‌خواهان است؟»

پاسخ مسعود ده نمکی: آقای رئیسی می‌خواهد گفتمان عدالتخواهی را داشته باشد.

سوال: «آیا شما به عنوان یک انسان عدالخواه به آقای رئیسی رای می‌دهید؟»

پاسخ ده نمکی: «هنوز چیدمان انتخابات از سبد شورای نگهبان بیرون نیامده است و بعد آن می‌توانیم تصمیم بگیریم.»

مردم می‌گویند «رأی بی رأی»

سعید جعفری، روزنامه نگار

به نظر من باید در خصوص مفهوم اصولگرایان یک باز تعریفی صورت بگیرد. در انتخابات ۱۳۸۴، آقای علی لاریجانی به عنوان گزینه نهایی اصولگرا معرفی شدند. اما الان جریان اصولگرا از هر ابزاری برای حمله به علی لاریجانی استفاده می‌کند.

به نظر من باید جای جریان اصولگرایی، از جریان تندرو استفاده کنیم. معتقدم هنوز برای قضاوت درباره پیروزی قطعی جریان تندرو زود است. سال ۱۳۹۲ آقای روحانی در هفته آخر در رتبه سوم قرار داشت. البته شرایط فرق دارد و من به یاد ندارم که چنین فضای سرد و منفی در انتخابات داشته باشند.

مردم عادی به شدت در حال صحبت درباره «رای بی‌رای» هستند، البته با مناظرات انتخاباتی این فضا می‌تواند تا حدی تغییر کند و هنوز برای پیش بینی زود است. در شرایط فعلی آقای رئیسی بیشترین شانس را دارند، اما در آینده می‌توانیم شاهد شگفتی‌هایی باشیم همانطور که در گذشته این اتفاق رخ داد.

فردا انتخابات باشد اصولگرایان پیروز می‌شوند اما...

حسین قربان زاده، مشاور رئیس مجلس

من تاکنون کمتر صحبت‌های آقای زیباکلام را دنبال کردم، اما الان احساس کردم ایشان یا یک مقداری خواب‌دیده یا خواب‌زده هستند. ایشان استدلال می‌کنند که رئیس جمهور تدارکچی بیشتر نیست. اما حضور ۷هزار نفر در این اتفاق مهمترین گواه بر سیاست‌زدگی نخبگان ماست. اگر بزرگترین مشکلات کشور موضوع یک اتاق شوند شاید بیش از ۲۰۰ نفر در اتاق نباشند.

ببینید آقای زیباکلام، من نمی‌دانم شما چقدر از ریشه مشکلات ۸ سال گذشته خبر دارید. یا شما واقعا نمی‌دانید که ۱۰ برابر معادل یک سال یارانه مردم که حدود ۴۰هزار میلیارد تومان است، هدر داده شده است. شما هیچوقت به آن آقای تدارکچی نمی‌گویید که نباید این‌ها هدر داده شوند.‌ای کاش به کسی که این سرمایه را هدر داده می‌گفتید که چگونه این سرمایه مردم را هدر داده است. آقای زیباکلام، زیبا سخن می‌گویند و در این که بگویند این اتفاق محصول کار یک تدارکچی است، خیلی بی‌انصافی است. مگر رهبری دستور دادند ۵۸میلیارد تومان به این شکل هدر داده شود؟ این‌ها محصول هشت سال نیست و در نتیجه ۴۰ سال این اتفاق رخ داده است. من خیلی دوست دارم آقای زیباکلام به این سوال جواب بدهند که آیا واقعا این نقایصی که به حاکمیت ربطی ندارند را نمی‌بینند؟ فردا صندوق رای بگذارید، اصولگرایان قطعا پیروز انتخابات هستند. اما یک ماه بعد در عملیاتی که از اینجا تا آن سر دنیا عوض می‌شود باید ببینیم این وضعیت تغییر می‌کند یا نه.

پیروزی لاریجانی یعنی بُرد حاکمیت

سعید گنجی

اگر آقای لاریجانی را اصولگرا بدانیم، که قطعا همینطور است. نمی‌توانیم بگوییم که لاریجانی ۸۴ همین لاریجانی است و پایگاه رای ندارد، این حرفی دور از واقعیت است. بخش زیادی از مجلس دست چیدمان اصولگرایان بود که تمام این چیدمان از آقای لاریجانی حمایت می‌کنند.

تمامی این چیدمان به عنوان ستاد انتخاباتی آقای لاریجانی وارد بازی می‌شوند. همه ۱۶ میلیون رای آقای لاریجانی در سال ۱۳۹۶ مختص ایشان نیست و بخشی از آن می‌تواند سمت آقای لاریجانی بیاید. من از ۱۵ سالگی با دوستان اصلاح طلب کار سیاسی کردم و انتقاداتی به آن‌ها وارد است. من امیدوارم گفتمان آقای تاجزاده هم ادامه پیدا کند. اگر اصلاح طلبان تا آخر انتخابات حضور داشته باشند و بخواهند عاقلانه بازی کنند باید بعد از مناظرات سمت آقای لاریجانی بیایند. حاکمیت حاضر نبود که پشت آقای روحانی بازی کند، چون این بازی به معنای برد اصلاحات بود. اما بازی پشت آقای لاریجانی، به معنای برد حاکمیت است.

برنده انتخابات رئیسی است، شگفتانه‌ای هم نداریم

الهه اکبری

فکر کنم وضعیت با اختلافاتی شبیه سال ۹۲ هستیم، ما اصولگرایان شبیه اصلاح طلبان سال ۹۲ هستیم و شما شبیه ما هستید. سال ۹۲ ما بحث می‌کردیم که بین آقای قالیباف و جلیلی کدام را باید انتخاب کنیم. از این نظر شما مثل ۹۲ ما فکر می‌کنیم و از سویی ما نگران هستیم.

من فکر می‌کنم که پیروزی آقای رئیسی قطعی است. نگاه به تاریخ مناظرات نشان می‌دهد فردی تواسته چک آخر را بزند که یا ناشناخته بوده یا منفور نبوده است. اما الان گزینه‌های اصلاحات هم محبوبیت ندارند و هم مردم از برخی آن‌ها به شدت عصبانی هستند و آن‌ها را مسبب وضع ایشان می‌دانند. شما ببینید مردم چقدر از صحبت‌های آقای جهانگیری ناراحت هستند. من بعید می‌دانم انتخابات شگفتی داشته باشد و برنده آقای رئیسی است.

مردم قبلیه‌ای رأی نمی‌دهند

حسن آقامیری

من یک آدم عادی در حوزه سیاست هستم و جنس حرف‌های من فرق می‌کند. من هم دولت اصلاح طلب دیدم و هم دولت اصولگرا، به همین دلیل فکر می‌کنم که دیگر انتخاب من بین این دو گروه نباشد و یک نفر در جامعه اجماع ایجاد کند. این گروه‌ها همه به دولت رسیدند، ولی گره از مشکلات باز نشده است.

من فکر می‌کنم که دیگر جامعه کشش این چیز‌ها را ندارد و فاجعه ایجاد می‌شود. آقایان باید احساس خطر را داشته باشند که دعواهایشان حال مردم را بد می‌کند و منجر به فرار آدم‌ها می‌شود، یک هواپیما به زمین خورد و دیدیم چقدر آدم نخبه در آن بود.

اگر در حرف‌های کسی یک مقدار وفاق وجود داشته باشد و آمدنش دعوا درست نکند، شاید بتواند به رای مردم برسد. یک زمانی اصلاح طلب‌ها صرفا به اطلاح‌طلبان رای می‌دادند و برعکس، الان شرایط این طور نیست. من قبول ندارم که یک گروه می‌تواند برنده بشود، چون آدم‌ها دیگر مستقل شدند و طیفی تصمیم نمی‌گیرند. آدم‌ها دیگر خیلی مستقل‌تر شدند. قبلا مگر چنین پدیده‌ای داشتیم که چند هزار نفر کنار هم حرف می‌زنند. این در رای دادن ما هم تاثیر دارد و باید متوجه شویم که کسی قبیله‌ای رای نمی‌دهد.

فردی که بتوانید بین مخالفینش هم طرفدار پیدا کند می‌تواند رای بیاورد. من قضیه را از پیش تعیین شده نمی‌دانم. در بین این آدم‌هایی که ممکن است تایید صلاحیت بشوند، کسی بتواند این کار را انجام بدهد بتواند رای بیاورد. با این نوع رای دادن مردم و امکانات کاندیدا‌ها برای حرف زدن، فکر می‌کنم که امکان وجود شگفتی هست.

دوره دعوا‌های چپ و راست تمام شده است

یاشار سلطانی، فعال رسانه‌ای

امیدوارم جریان‌های سیاسی روی هر فردی که بتواند کشور با واقعیت اداره کند، ائتلاف کنند و کشور را از وضعیت فعلی نجات بدهند.

واقعا حال مردم خوب نیست، امیدوارم را حل‌هایی برای مسائل مردم ایجاد بشود و به نظر من دوره دعوا‌های سیاسی چپ و راست تمام شود. ما هر روز شاهد اتفاقات بحرانی در کشور هستیم و امیدوارم در این دوره این جنگ‌های حزبی نداشته باشیم و یک دولتی وجود داشته باشد که مردم از این وضعیت نجات بدهد.

رئیسی با کاندیداتوری ریسک کرد

صادق چهرقانی، روزنامه نگار

پیروزی اصولگرایان در انتخابات نزدیک به واقعیت است، اما به نظر من پیروزی آقای رئیسی تزدیک به توهم است. در سال ۱۳۹۶ که اجماع کامل اصولگرایان روی آقای رئیسی وجود داشت ایشان رای نیاوردند و انتخاب نشدند. به همین دلیل این بار اصولگرایان قطعا ریسک نمی‌کنند.

کسانی که چند هفته پیش از آقای رئیسی دعوت به شرکت در انتخابات می‌کردند، امروز از کاندیدا‌های دیگر حمایت می‌کنند. به همین دلیل به نظر من آقای رئیسی باید یک مقدار با مشاوران دلسوز صحبت کند. مشاوران آقای رئیسی در سال ۱۳۹۶ کاری کردند ایشان با آقای تتلو عکس بگیرند، همان‌ها ایشان را امروز به وسط میدان فرستادند. به نظر من آقای رئیسی با ورودشان به انتخابات ریسک بزرگی کردند و من آینده خوبی برای این موضوع نمی‌بینم.
 
لاریجانی می‌تواند پیروز قطعی شود

احسان رستگار

امیدوارم این پیش بینی من کاملا اشتباه از آب در بیاید و آقای لاریجانی رای نیاورند، اما من پیروزی قطعی را برای آقای لاریجانی متصور هستم. آقای لاریجانی می‌توانند از سبد رای اصولگران بهره‌بند باشند.

خیلی افراد می‌گویند که آقای رئیسی، چون صدرصد رای آور هست وارد انتخابات شده‌اند. من این موضوع را قبول ندارم، چون بازی و هدف‌گیری برای آقای لاریجانی تحلیل می‌کنم این است که ایشان مقابل آقای رئیسی می‌ایستند و، چون هدفشان تنها ریاست جمهوری خودشان نیست و این باعث پیروزی برادر ایشان در آینده در فضا‌های دیگر می‌شود.
 
دوقطبی لاریجانی و رئیسی برای تصرف پاستور!

لاریجانی یک قدم به پیروزی نزدیک‌تر است

دیاکو حسینی، کارشناس بین الملل

هنوز برای قضاوت زود است، احساس می‌کنم آقای لاریجانی یک قدم برای ریاست جمهوری جلوتر هستند و دلیل این موضوع هم عدم تخریب ۸ سال گذشته است. اما آقای رئیسی چاره‌ای ندارند جز این که تمام ۸ سال گذشته را تکذیب کند.

آقای لاریجانی از این بابت جلوتر هست که نقاط قوت دولت آقای روحانی را می‌بیند. نمی‌شود کسی بگوید می‌خواهد با همه جهان ارتباط داشته باشد، ولی درباره اف‌ای‌تی‌اف و برجام نظر منفی بدهد. من فکر می‌کنم آقای لاریجانی برای پیروزی در انتخابات استعداد بالایی دارد.

هزینه قهر با انتخابات را داده ایم

حسین سپهوند

در انتخابات مولفه‌های زیادی وجود دارد و این که جریانی را از پیش برنده انتخابات بدانیم خودش ناشی از توهم است. مشکل ما عدم توجه برخی دوستان به منافع ملی است، این که بخواهیم مثل یک متهم درباره رئیس جمهور صحبت کنیم، شایسته جمهوری اسلامی ایران نیست.

یک موضوع دیگری هم که امروز مطرح شده بحث جانشینی رهبری است، این موضوع ظلم بزرگی در حق رهبری است. جای طرح این مباحث اینجا نیست و در اتاق‌های تخصصی باید نظر بدهند، تکرار مدام این موضوع به بدخواهان بهانه می‌دهد.

در پاسخ به آقای زیباکلام بگویم که انتخابات یک پنجره مهمی برای تمرین دموکراسی است، ما امروز هزینه قهر با انتخابات را دادیم و می‌دهیم. ما در ۲۰ سال گذشته شاهد تمام بحث‌های تئوریک شما بودیم، آقای زیباکلام شخص شما در ایجاد وضع موجود مقصر هستید، نمی‌شود فقط از تئوری گفت و راهکاری نداد.‌

می‌گویند رئیسی سوپرمن می‌شود اما...

سعید شریعتی، فعال سیاسی

آقای قربانزاده نکاتی مطرح کردند که جای بحث دارند. ایشان مشاور اقتصادی رئیس مجلس هستند و انتظار می‌رود با دقت بیشتری از مسائل حرف بزنند. انتقاداتی که از دولت انجام می‌شود و از آن به آقای جهانگیری تعمیم داده بود، در این نکات تجاهل وجود دارد.

این حجم از تخلفی که به دولت نسبت می‌دهید، طوری است که انگار مقام معظم رهبری در خواب غفلت بودند. من فکر می‌کنم که این حرف علیه ساختار نظام است. چرا درباره دولتی که در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد این طوری صحبت می‌کند؟

آقای لاریجان، رئیسی و روحانی سه رئیس قوه بودند و قرار بود تصمیمات استراتژیک نظام با امضای این سه نفر گرفته بشود، هر تصمیمی که سه سال گذشته گرفته شده، خوب یا بد تصمیم نظام بوده است. تصمیم نظام هم در شرایط جنگ و رویارویی با ترامپ گرفته شده است. همه قوا در این مقاومت سهیم بودند، البته درباره اصل این مقاومت می‌توان حرف زد. سال ۸۳ فریاد زدند که نباید اجازه بدهیم پرونده ایران به شورای امنیت برود، اما این اتفاق رخ داده است.

حالا می‌گوییم آقای رئیسی «سوپرمن» می‌شود، آقای رئیسی در حوزه اجرا کارنامه‌ای ندارد و اعضای ستادشان کارنامه دارند. دولت ۸ ساله‌ای که ۸۰۰میلیارد از دست داد پشت آقای روحانی هستند.

حسین قربانزاده، مشاور رئیس مجلس

من از سیاست گذاری معیوب گفتم، مثلا درباره بدترین نوع اصلاح قیمت صورت گرفت. برباد رفتن سرمایه مردم لزوما به معنای دزدی نیست. بررسی وضعیت در هشت سال گذشته این موضوع را نشان می‌دهد. من اسم سوپرمن روی آقای رئیسی نگذاشتم و هر رئیس جمهوری انتخاب شود در این وضعیت کشور، باید هزاران کار انجام بدهد تا وضعیت بهتر بشود.

رئیسی و لاریجانی دست چپ و راست نظام هستند

مرتضی فاطمی، فعال رسانه‌ای

دوستان عمدتا جای تحلیل، آرزوهایشان را ارائه دادند. مگر گزینه‌ای جز اصولگرایی دارم که چنین سوالی برای اتاق گذاشته شود. هم آقای لاریجانی و رئیسی هر دو اصولگرا هستند و این دو دست‌های چپ و راست نظام هستند.

همچنین با این وضعیت مشارکت انتخابات، آقای رئیسی رای می‌آورد برای این که افرادی که به آقای رئیسی رای می‌دهند انگیزه دارند پای صندوق رای بیایند. اما گروه دیگر انگیزه‌ای ندارد، اگر فرد تحول خواهی در انتخابات شرکت کند که امید تغییر را در مرم ایجاد کند، قول می‌دهم که مشارکت ۶۰ تا ۷۰درصد بشود.

آقای لاریجانی آن روحیه آقای روحانی را ندارند که بگوید مستقیم می‌خواهد با کدخدا صحبت کنیم. ایشان اگر تمرین کنند و این حرف‌ها را بزنند تازه شعار اصولگرا‌ها مطرح می‌شود که دولت ایشان دولت سوم روحانی است. وقتی مردم ببینند با حضورشان تغییری ایجاد نمی‌شود، در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

انتخاب نیکزاد به عنوان رئیس ستاد رئیسی یک اشتباه بود

فرج کمیجانی، فعال سیاسی اصلاح طلب

با توجه به صحبت‌های امروز آقای کدخدایی که گفتند مشارکت پایین مقبولیت را از بین نمی‌برد، شاید فضا به سمتی برود که هیچ اصلاح‌طلبی در صحنه انتخابات نباشد. در این صورت پیروزی قطعی اصولگرا‌ها در انتخابات واقعیت پیدا می‌کند.

اما اگر چند نفر از اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت شوند، تصور پیروزی اصولگرایان به یک توهم تبدیل می‌شود. آقای رئیسی براساس نظرسنجی‌ها ۲۹درصد رای دارد، علتش هم در این است که دو اشتباه انجام دادند، در ابتدا گفتند که نامزد مستقل هستند و دوم این که آقای نیکزاد را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود انتخاب کرد.

در آینده هم این خطا‌های انتخاباتی انجام خواهند داد و به ایشان آسیب می‌رساند. براین اساس محکم می‌گویم که آقای رئیسی به هیچ عنوان رای نمی‌آورند. آقای رئیسی قرینه آقای ناظق‌نوری در سال ۱۳۷۶ است. قطعا اگر شورای نگهبان اصلاح‌طلبان را تایید صلاحیت کنند، با توجه به برنامه داشتنشان، قطعا می‌توانند فضای انتخابات را در دست بگیرند.

رقابت رأی‌های منفی در انتخابات

امیر ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف

من فکر می‌کنم رقابت شکل گرفته برای گروهی است که رای منفی‌اش را کم کنند. کسانی که بیشترین آرای منفی را دارند با بازگشت به گذشته و دادن شعار‌های متفاوت قصد دارند آرای منفی را کم کنند. تاریخ استفاده از این روش به زودی به پایان می‌رسد.

بحث انتخابات پیچیده است و نمی‌شود یک ماه مانده به انتخابات نتیجه را پیش بینی کرد. رقابت این دوره، رقابت رای‌های منفی است و بازنده کسی است که بیشترین رای منفی را خواهد داشت.

سوال: اصولگرایان می‌گویند اگر فردا انتخابات بشود آقای رئیسی رای بیاورد، اما یک ماه دیگر وضعیت معلوم نیست، نظر شما چیست؟

پاسخ رسولی: دوستان با دیدن رای منفی طرف مقابل چنین پیش بینی می‌کنند، به همین دلیل من هم موافق هستم که اگر فردا انتخابات برگزار شود حتما بازنده کسی که رای منفی کمتری داشته باشد، بازنده است. به نظر من این تحلیل به واقعیت نزدیک است.

آقای ده نمکی عدالت طلبی شما یک شعار پوچ است

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب

آقای ده نمکی از عدالت طلبی دفاع کردند، بله آقای ده نمکی عدالت طلبی شما و همفکرانتان جز شعار‌های پوچ چیزی نبوده است و به همین دلیل با شنیدن این کلمه بدن من کهیر می‌زند. شما درست می‌گویید در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته ۲۰ تا ۳۰درصد در انتخابات شرکت می‌کنند. کسی به آن‌ها ایراد می‌گیرد، چون آن‌ها حق انتخاب دارند، مردم این کشور‌ها حق انتخاب داشتند، اما نخواستند در انتخابات شرکت کنند.

خیلی فرق دارد با شرایط کنونی که حکومت در آن همه افرادی که نمی‌خواهد را رد صلاحیت می‌کند. به همین دلیل ۳۰ درصد ایران با ۳۰درصد کشور‌های غربی خیی تفاوت زیادی دارد.

در پاسخ به آقای قربان‌زاده باید بگویم، من قبول دارم آقای روحانی شاید نمره خیلی بالایی از نظر مدیریت اجرایی نگیرد، بخشی از این تدارکچی شدن آقای روحانی و شکسته شدن صندوق رای هم بخاطر عملکرد آقای روحانی است. خیلی از نهاد‌ها هستند که در خصوص عملکرد مالیشان پاسخگو نیستند. خیلی مسائل دست آقای روحانی نبوده و مردم هم این را می‌دانند. بسیاری از تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز کشور مطلقا ارتباطی با آقای روحانی نداشته است.

فرافکنی می‌کنیم

حسین قربان‌زاده، مشاور رئیس مجلس

خوشبختانه آقای زیباکلام بخشی عرایض من را پذیرفتند، بخش عمده تورم ناشی از عملکرد مسئولان اجرایی است و در همه دولت‌ها این اتفاق رخ داده و در دولت آقای روحانی این موضوع به اوج رسیده است. این موضوع هیچ ربطی به شورای نگهبان و سوریه ندارد.

ما دائما در حال فرافکنی هستیم و نمی‎‌پذیریم که این اتفاق ناشی از اقدامات مسئولان اجرایی کشور است. این موضوعات را باید بپذیریم که هیچ ربطی به نهاد‌های انتصابی ندارد.

روحانی نمی‌دانست رئیس جمهور تدارکاتچی است؟

سعید آجرلو، فعال رسانه‌ای

اگر در سیاست در یک فضای نرمالی بودیم، یک ماه مانده به انتخابات می‌توانستیم برنده را حدس بزنیم. اما ما ۲ تا ۳ ماه از انتخابات عقب هستیم و این نقش برنامه محور بودن انتخابات و و تعامل مردم را می‌گیرد.
آقای روحانی شما مگر در سال ۹۲ و ۹۶ نمی‌دانستید رئیس جمهور تدارکچی است؟ تازه در سال ۱۴۰۰ متوجه این موضوع شدید؟ رئیس جمهور به نسبت قدرتش باید پاسخگو باشد. این موضوع را من ضعف اصلاح‌طلبان می‌دانم. آقای دکتر زیباکلام شما گفتید که به آقای روحانی رای بدهیم، چرا پاسخگو نیستید؟

شورای نگهبان حق انتخاباتی مردم را کوچک‌تر می‌کند

رشید داووی

برخلاف تصور بسیاری که این انتخابات را به وضعیت قبل تشبیه می‌کنند، من فکر می‌کنم وضعیت کشور شبیه هیچ زمانی در ۴۲ سال اخیر کشور نیست. ما در شرایطی هستیم که یک شکاف اجتماعی از سال ۸۸ روز به روز بیشتر شده است.

در شرایطی هستیم که اعتماد بین حکومت و مردم به شکل دو سوی کمتر شده است، شورای نگهبان حق انتخاب مردم را در هر انتخاباتی کوچک‌تر می‌کند. ما در شرایطی هستیم که واقعا قدرت در کشور چندپاره شده است. اصلاح طلبان می‌گویند در عرض این دولت، یک دولت در سایه وجود دارد.

داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری عملکرد شورای نگهبان را می‌بینند، اما برای دفاع از مردم فریاد نمی‌زنند. چرا این افراد در دفاع از جمهوریت فریاد نمی‌زنند؟ معتقد هستم که در انتخابات پیش رو با توجه به شرایط اقتصادی، با وجود پیش بینی‌ها مردم با یک شگفتی روبرو می‌شوند.

دوستان رئیسی درحال تقسیم مسئولیت‌ها هستند

عباس امیری‌فر، فعال سیاسی

امام می‌گفتند حفظ نظام از اهم واجبات است. خدایی نکرده اگر نظام تضعیف بشود دیگر از اصلاح‌طلب و اعتدالی چیزی باقی نمی‌ماند. مشکلاتی که برای جناح مختلف پیش می‌آید ناشی از غرور است. الان جناب آقای رئیسی فرد سالمی هستند، اما دوستان ایشان از همین حالا به هم تبریک می‌گویند و سطح پایین پست‌ها را هم بین هم تقسیم می‌کنند، این کار اشتباه است. از مریدان آقای رئیسی هستم، اما نمی‌توانیم بگوییم ایشان حتما پیروز هستند.

من یادم است همه جا می‌گفتند آقای ناطق رئیس جمهور است، اما شخصی به نام خاتمی آمد و درست در چند روز آخر ورق برگشت.

آقای زیباکلام واقعا کم لطفی کردند، ممکن است که چهار خطاکار بین سپاهی باشند. اما نباید در این تریبون اطلاعات سپاه را بگوییم. شما ببینید سپاه نسبت به داعش و ضدانقلاب چقدر فعال شده است. باید این قدرت‌ها را تقویت کنیم و به شکل دوستانه از یک دیگر انتقاد کنیم.

از روحانی به نیک نامی یاد می‌شود

فیاض زاهد، فعال سیاسی

اینجا حرف‌هایی زده می‌شود که برایشان جواب وجود دارد، اما این جواب‌ها پیامد دارد. من تندترین نقد‌ها را به آقای روحانی و دولتش انجام دادم و حای از جلسات مشورت ریاست جمهوری عذر من را خواستندو با این وجود معتقدم از چند سال آینده از آقای روحانی به نیکنامی یاد می‌شود.

حسن روحانی رئیس جمهور بدشانسی هم بود چراکه رقبای او همه روس‌های قوا شدند و می‌خواستند رئیس جمهور شوند. چطور آن رقیبی که قصد شرکت در انتخابات را نداشت می‌گوید ۷هزار صفحه برنامه دارد؟ براساس آمار و ارقام می‌توانم اثبات کنم که یک سوم بودجه ملی صرف رقابت‌های درونی شده است.

آقایانی که نگران اختیارات و پاسخگویی دولت هستند، در دیگر حوزه‌ها می‌توانند چنین انتظاری داشته باشند؟ ما فضایی را در این کشور ساختیم که در آن حرف کارشناسی زدن پیامد دارد. این موضوع سبد توانایی مدیریت کشور را ضعیف کرده است.

همه ما این کشور را دوست داریم، اما باید از الگوی ثابتی برای بهبود وضعیت کشور استفاده کنیم. ما بهترین سال‌ها را از دست دادیم و متاسفانه باز از دست خواهیم داد. در پاسخ به موضوع اتاق باید بگویم که شرایط انتخابات بسیار شکننده است، زمان به ضرر آقای رئیسی است. چون آقای جهانگیری، پزشکیان و لاریجانی در حرف زدن توان بالایی دارند. نقطه ضعف آقای رئیسی در مناظرات است و توان دفاع از برنامه خودش را ندارد.

از سویی، چون احتمال می‌دهم مذاکرات وین قبل از مناظرات به نتیجه برسد، این موضوع روابط خارجه شاید به ضعف گروه اصولگرا تبدیل شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار:۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۱۵۱۷۰۷۷، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین