پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۶۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
در نشست روسای کمیسیون کشاورزی و فراکسیون محیط زیست مجلس با برخی مالکان کشتی صید ترال مطرح شد که سازمان شیلات برای اینکه صید ترال فانوس ماهیان را دوباره راه‌اندازی کند فعالیت تمامی ناوگان صید صنعتی ترال را متوقف و طرح جایگزینی صید ترال با روش‌های صید مناسب و غیر مخرب مانند صید لانگ لاین را اجرا نمی‌کند.
شعار سال : نشست رؤسای کمیسیون کشاورزی و فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با درخواست برخی از مالکان کشتی و ترال‌داران به منظور بررسی دغدغه‌های آن‌ها برگزار شد.

سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در این نشست، گفت: در رابطه با صید ترال نامه‌هایی به ما ارسال شد که بر آن شدیم در جریان دغدغه‌های ترال داران با توجه به ممنوعیت ۲ ساله صید ترال فانوس ماهیان قرار گیریم.

وی ادامه داد: تلاش داریم با توجه به ابعاد مباحث مطرح شده در این نشست در نشست دیگری با حضور نمایندگان استان بوشهر تصمیم‌گیری مناسب را داشته باشیم تا ضوابط محیط زیستی رعایت، ذخایر دریا حفظ و معیشت ترال‌داران هم مورد توجه قرار گیرد.

ساداتی‌نژاد افزود: اگر نیاز به تفکیک میان ماهیان یال اسبی باشد تلاش خواهیم کرد حق افراد حاضر در نشست ضایع نشود.

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی خطاب به مالکان کشتی و ترال داران حاضر در نشست، گفت: براساس آخرین توافقی که داشتیم مقرر شد لیست کشتی‌های خود و تخلفات مربوطه را ارائه کنید تا بررسی‌های لازم صورت گیرد و چنانچه تخلفی نداشته باشید طبق ضوابط و مقررات با شما برای ادامه فعالیت همکاری کنیم.

وی ادامه داد: فعالیت تمامی ۹۸ کشتی را با حضور دستگاه‌های مرتبط به طور کامل بررسی کردیم البته قضاوت نکردیم بلکه صحت سنجی کردیم و قضاوت را به دستگاه‌های مسئول سپردیم، متاسفانه شرایط مطلوب نیست و اغلب شما تخلفاتی را مرتکب شدید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: از طریق دستگاه‌های امنیتی و قضایی پیگیری‌های لازم را داشتیم، پرونده تعدادی از کشتی‌ها برای اعلام جرم به قوه قضائیه ارسال شده و در حال پیگیری است و متخلفان باید جوابگوی تخلفات خود باشند.

رفیعی یادآور شد: متاسفانه سازمان شیلات این افراد را راهنمایی غلط کرده است و افرادی که یک تا دو سال فعالیت صید داشتند بیش از دیگران متضرر شدند بنابراین نیاز است برای این افراد کاری انجام می‌دادیم که در نهایت با مکاتبه با سازمان شیلات بر ضرورت توجه به روش صید جایگزین تاکید کردیم، اما متاسفانه جوابی به ما ندادند؛ ما به صید برخی آبزیان کاری نداشتیم، اما مجوز‌ها داده نشد.

شیلات تمامی کشتی‌های ترال را متوقف کرده/ روش صید جایگزین را هم اجرا نمی‌کند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در میان تمامی مسئولان سازمان شیلات در دوره‌های سابق و فعلی تنها ۵ مدیر فعالیت سالم دارند و مابقی تخلفاتی داشته و باید جوابگوی عملکردشان باشند؛ شیلات تمامی کشتی‌های ترال را متوقف کرده و روش صید جایگزین را هم اجرا نمی‌کند، چون منافعشان قطع شده است؛ این پرونده باید یک بار دیگر با حضور مسئولان شیلات بررسی شود البته یک نفر از ترال‌داران به نمایندگی از آن‌ها باید در نشست حضور داشته باشد و از حق آن‌ها دفاع کند.

یک نفر از ترال‌داران در این نشست با بیان اینکه پیشینه صیادی ما مربوط به ۱۵۰ سال پیش است، گفت: ما در دمای ۴۵ تا ۵۰ درجه کار می‌کردیم، و به جایی وصل نیستیم به مدت ۴ سال نسبت به ساخت کشتی ایرانی با ارائه مشوق‌های دولت اقدام کردیم، در واقع ۵ میلیارد تسهیلات گرفتیم، اما ۱۰ میلیارد باید پرداخت می‌کردیم و اکنون با توجه به توقف صید ترال توان پرداخت قسط‌های وام را نداریم.

وی ادامه داد: دولت ما را تشویق به سرمایه‌گذاری کرد، اما در نهایت از فعالیت ما جلوگیری شد، امیدوار هستیم مجلس راهکاری برای رفع مشکلات ما اتخاذ کند.

همچنین مالک کشتی و ترال دار دیگری یادآور شد: ما ترال دار نیستیم، ترال کف دریا را پارو می‌کند، اما ما در اقیانوس فعالیت می‌کنیم، ما صیاد و صیاد زاده هستیم، مجوز صید ماهی و میگو داشتیم و ترال کف انجام می‌دادیم، اما به دلیل خسارات ناشی از ترال کف، صید را تغییر دادیم و با پیشنهاد سازمان شیلات به ترال داری روی آوردیم. صید ما خسارتی به بستر دریا وارد نمی‌کند و حتی طی سال‌ها یک تخلف از شناور طبس نداریم.

وی ادامه داد: متاسفانه در حق شناور‌هایی که مجوز دارند و تخلفی نداشتند ظلم و اجحاف شده است؛ هیچ آبزی در عمق ۵۰ و ۲۵۰ متری دریا تخم‌ریزی نمی‌کند؛ اگر صید ترال آسیب‌زا است و خسارت وارد می‌کند نیاز است مجوز آن‌ها خریداری و باطل شود و به ازای هر کشتی مجوز ۳ لنج را بدهیم. ما از شیلات برای این فعالیت تقاضایی نکردیم بلکه شیلات از ما تقاضا و خواهش کرد؛ بسیاری از افراد به سازمان شیلات اعتماد کرده و تمامی دارایی خود را خود را گذاشتند و با توقف صید ترال فانوس ماهیان اکنون به سیستم بانکی مقروض هستند. ما به حاکمیت و شیلات اعتماد و سرمایه گذاری کردیم و اگر شغل سابق خود را داشتیم در حال حاضر با این همه مشکل مواجه نبودیم.

اصغر عبدلی، عضو هیات عملی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کارگروه ساماندهی صید فراکسیون محیط زیست مجلس در این نشست با بیان اینکه بحث صید ترال بحثی بسیار مفصل است، گفت: حدود یک سال گذشته از ما در رابطه با این موضوع درخواست کمک شد و به طور قطع در این موضوع دنبال مباحث سیاسی و منافع اقتصادی نبوده و نیستیم و تنها برای جلوگیری از نابودی ذخایر آبزی و محیط زیست دریایی و حفظ بهره برداری پایدار ذخایر آبزی تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: مردم ایران از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی در جریان فعالیت صید ترال در خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفتند و مرکز پژوهش‌های مجلس در این رابطه پژوهشی انجام داد و صید ترال را بررسی و به صورت جامع و کامل توضیحاتی را ارائه کرد که براساس آن این شیوه مردود بوده و برای ذخایر آبزی و دریا آسیب زا است؛ ۳۵ کشتی با مالکیت چینی و ۶۵ کشتی ترال مالکیت ایرانی داشتند و حدود ۱۰۰ کشتی در این حوزه فعالیت می‌کردند که این موضوع با توجه به ابعاد و خسارت‌های آن و تاثیری که در معیشت ساحل نشینان داشته است به مسئله‌ای ملی تبدیل و متاسفانه به آبروی کشور و نظام لطمه وارد کرد.

عبدلی یادآور شد: متاسفانه نمایندگان صیادان محلی در این نشست حضور ندارند، بنابر اطلاعات به دست آمده از دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های نظارتی بسیاری از آن‌ها در اثر تخلفات گسترده ناوگان صید ترال فانوس ماهی به خاک سیاه نشستند، در بازدیدی که طی ماه‌های اخیر از منطقه سیریک بندرعباس داشتیم اغلب صیادان از وضعیت موجود بسیار ناراحت و معترض بودند.

وی ادامه داد: ما به موضوع ورود و بررسی‌هایی داشتیم و هر قدم که جلوتر می‌رفتیم به مشکلات و موضوعات بیشتری برمی خوردیم، طی مکاتبات با سازمان‌های مختلف درجریان اکثر تخلفات ترال داران قرار گرفتیم؛ در نهایت با جلساتی که با سازمان شیلات و موسسه تحقیقات شیلات گذاشتیم همگی پذیرفتند که فعالیت این ناوگان صیادی آسیب‌های زیادی را به ذخایر آبزی و معیشت مردم وارد می‌کند و با موافقت آن‌ها این فعالیت ۲ سال و از اول آذر ۱۳۹۹ متوقف شد.

رئیس کارگروه ساماندهی صید فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: از آن تاریخ به بعد چندین نامه به سازمان شیلات برای تعیین تکلیف وضعیت‌های ترال و جایگزینی این روش صید ارسال و دو نشست با وزیر جهاد کشاورزی نیز برگزار شد علیرغم اینکه سازمان شیلات به صورت کتبی به فراکسیون محیط زیست و دفتر وزیر راه‌های جایگزین صید ترال را اعلام کرده، اما همچنان اقدام موثری در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

عبدلی افزود: اینکه افراد حاضر در نشست مطرح می‌کنند که با جلوگیری از صید فانوس ماهیان پودر ماهی و خوراک مرغ کم شده به هیچ وجه صحت ندارد، زیرا بر اساس نقشه‌های مسیر حرکت کشتی‌های ترال فانوس ماهی که توسط سازمان شیلات ثبت شده و در اختیار فراکسیون محیط زیست قرارگرفته، اغلب کشتی‌ها در بیشتر زمان‌های صید خارج از محدوده مشخص شده برای صید فانوس ماهیان و زیر ۱۲ مایل فعالیت داشته و صد‌ها مورد تخلف آن‌ها حتی با نظارت محدود شیلات ثبت شده است.

وی ادامه داد: فعالیت این کشتی‌ها عمدتا با تخلف‌هایی مانند خاموشی سامانه کنترل، عدم رعایت ترکیب صید و صید در خارج از محدوده صید همراه بوده و صد‌ها سند و مدرک در این رابطه و آن هم توسط دستگاه‌های امنیتی و نظارتی وجود دارد که نتیجه این نوع برداشت نامناسب از ذخایر را می‌توان در اعتراض‌های گسترده صیادان جنوب کشور در دوره فعال بودن این کشتی‌ها ملاحظه کرد.

رئیس کارگروه ساماندهی صید فراکسیون محیط زیست مجلس یادآور شد: بر اساس گزارش‌های تحقیقات شیلات اگر از کشتی‌های مناسب برای صید فانوس ماهیان استفاده می‌شد با حدود ۲۰ تا ۲۵ کشتی ترال میان آبی امکان برداشت ۱۰۰ هزار تن فانوس ماهی در یک سال وجود داشت، اما متاسفانه این تعداد تبدیل به بیش از ۱۰۰ کشتی ترال شد و باز هم به ۴۰ هزار تن فانوس ماهی هم نرسیدند البته علت اصلی آن است که قیمت فانوس ماهی ارزان است و صید آن توجیه اقتصادی ندارد و اگر به همین منوال پیش می‌رفت تعداد کشتی‌های ترال به ۲۵۶ کشتی می‌رسید و اگر این فعالیت متوقف نمی‌شد و با فعالیت ۲۵۶ ترال چه اتفاقی برای معیشت و شغل صیادان بومی اتفاق می‌افتاد.

از بین رفتن آبزیان توسط هر کشتی ترال معادل چند قایق و لنج است

وی ادامه داد: هر کشتی ترال معادل چند ده قایق و لنج می‌تواند در از بین بردن آبزیان نقش داشته باشد.

صدیقی، کارشناس محیط زیست در ادامه با بیان اینکه صید یال اسبی را در شناور‌های کلاس کیش و طبس داریم، گفت: بحث ما در مورد این شناور‌ها نبود بلکه کشتی‌های کلاس فانوس است.

وی ادامه داد: ما توقف صید فانوس ماهیان را دنبال کردیم، اما سازمان شیلات با توجه به درخواست وزیر و اعتراض برخی از مردم و نمایندگان مجلس به فعالیت صید ترال و تاثیر آن بر صید صیادان سنتی فعالیت تمامی ناوگان صید صنعتی ترال را با توجه به اثرات مخرب این روش بر اکوسیستم دریا متوقف کرد و البته متاسفانه برای حذف روش ترال و جاگزینی با روش‌های صید مناسب مانند لانگ لاین اقدام موثری نکرد.

تاکید فراکسیون محیط زیست بر جایگزینی صید ترال و بی توجهی سازمان شیلات

صدیقی یادآور شد: سازمان شیلات گفته ۳۷ کشتی ترالر تقاضای صید لانگ لاین را به عنوان روش صید جایگزینی ارائه کرده و جای تعجب است که چرا شیلات مجوز نمی‌دهد، البته تاکید ما بر جایگزینی کل صید ترال بوده، در این ارتباط نامه‌هایی از طرف فراکسیون به شیلات ارسال شد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و مطرح کردند که این کار هزینه در پی دارد و باید به آن‌ها تسهیلات ارائه کنیم در حالی که بسیاری از مالکان کشتی ترال گفتند ما نیاز به پول نداریم.

وی افزود: بر اساس اطلاعات واصله ۹۰ درصد کشتی‌ها خارج از محدوده صید و در آب‌های ساحلی زیر ۱۲ مایل به صورت غیرمجاز صید می‌کردند؛ افراد حاضر در نشست می‌گویند که درآمدی نداشتیم و ضرر کردیم در حالی که برخی کشتی‌ها سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد درآمد داشتند که به دلیل صید غیرمجاز غیر از فانوس ماهی و با هدف یال اسبی و نیز ماهیان تجاری بوده است.

کارشناس محیط زیست ادامه داد: مقصر اصلی دستگاه متولی بوده است؛ در سال ۸۷ صید آزمایشی فانوس ماهی شروع شد و از سال ۹۱ شروع و از ۹۳ اوج گرفت و تعداد کشتی‌ها به سرعت افزایش پیدا کرد، البته هدف اصلی صید ماهی یال اسبی با قیمت بالای ۳ دلار بوده، ولی در ظاهر به اسم فانوس ماهی بوده است.

تیموری مدیرکل امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی در این نشست با بیان اینکه بهتر بود مسئولان سازمان شیلات هم در این نشست حضور می‌یافتند، گفت: از آذرماه که تفاهمنامه توقف ۲ ساله صید ترال منعقد شد همچنان پابرجاست؛ سازمان بنادر و وزارت راه و شهرسازی پیشنهادی را به کارگروه امنیت مرز مبنی بر شروع به کار مجدد صید ترال ارائه کردند که معاونان وزیر حضور یافتند و موافقت خود را با انجام بخشی از صید اعلام کردند که در نهایت وزیر جهاد کشاورزی در جریان موضوع قرار گرفت و مخالفت نمود و مجددا، اما این موضوع در دستورکار است و بنا دارند که آن را به نوعی عملیاتی کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۷۵۳۱۴، www.icana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
0
0
کشتی ها احتمالا از خود مدیران بازنشسته همین سازمان باید باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین