پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
ورود سهام سرخابی‌ها به بازار سرمایه، تا پایان سال ۹۸ محقق نشد و مسئولان امر از عرضه اولیه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان نیمه نخست سال ۹۹ خبر دادند، اما نه تنها نیمه نخست بلکه در نیمه دوم سال گذشته نیز، وعده‌های داده شده محقق نشد. حدود دو ماه تا پایان کار دولت دوازدهم باقی مانده و باید منتظر ماند و دید که آیا وعده عرضه اولیه سهم دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و شروع خصوصی سازی این دو باشگاه در مدت پیش رو و تا پیش از پایان دولت، عملی می‌شود؟
شعار سال: وزارت ورزش و جوانان مدعی است تمامی مسائل مربوط به خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سوی این وزارتخانه مدنظر قرار گرفته و تصمیم گیری قطعی در رابطه با خصوصی سازی این دو باشگاه در حال حاضر منوط به تصمیم هیات پذیرش فرابورس است. بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان خصوصی سازی که به حدود چهار ماه پیش باز می‌گردد، در رابطه با پرسپولیس برخی مدارک مربوط به واگذاری دارای نواقصی است و رفت و برگشت‌هایی بین فرابورس و مشاور پذیرش و شرکت نیز وجود دارد، همچنین در مورد استقلال، شرکت باید اطلاعات را در اختیار مشاور پذیرش قرار دهد که در این زمینه قول همکاری داده شده تا مشاور پذیرش بتواند این اطلاعات را در سامانه فرابورس بارگذاری کند.

طبق گفته معاون سازمان خصوصی سازی، تصمیم بعدی با هیأت پذیرش فرابورس خواهد بود که چه تصمیمی درباره پذیرش این دو باشگاه اتخاذ کند، اما از آن زمان تاکنون اطلاعات دقیقی در مورد آخرین وضعیت واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی وجود ندارد؛ نه مشخص است که چه مشکلاتی در رابطه با خصوصی سرخابی‌ها کماکان پابرجاست و نه اطلاعات دقیقی در مورد زمان خصوصی‌سازی آن‌ها ارائه می‌شود.

وزارت ورزش و جوانان چه می‌گوید؟

اواخر دی ماه سال گذشته بود که وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد افزایش سرمایه دو باشگاه مدنظر قرار گرفته است و باید بدانیم که سرمایه یکی از این باشگاه ها، یک و دیگری ۱۰ میلیون تومان بود، اما هم اکنون سرمایه یک باشگاه به ۷۰۱ میلیارد و سرمایه دیگری به ۷۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین تمامی گزارشات مالی و حسابرسی‌ها به صورت دقیق از سوی سازمان مستقل حسابرسی ایران مدنظر قرار گرفته است و سایر گزارش‌ها تا دوهفته آینده بررسی می‌شود و منتظر تصمیم شورای پذیرش در این رابطه خواهیم بود.

سوم خردادماه سال جاری، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که فرایند خصوصی سازی در بودجه ۱۳۹۸ دیده و اقداماتی آغاز و در شهریور آن سال اعلام شد که با توجه به وضعیت دو باشگاه امکان خصوصی سازی در آن مقطع وجود ندارد و از مهرماه سال ۱۳۹۸ اقدامات بسیار زیادی انجام شد تا شرایط ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه فراهم شود و برای شفاف سازی حساب‌های آن ها، به مدت چند سال حسابرسی صورت گرفت و شرایط سود زیان ها، بدهی‌های گذشته مشخص و افزایش سرمایه پیدا کردند و ۲ ورزشگاه به استقلال و ۲ ورزشگاه به پرسپولیس تعلق گرفت و برند‌های آن‌ها ارزش گذاری شد و مجموع اقدامات صورت گرفته آن‌ها را آماده ورود به بازار سرمایه کرده است.

وی با اشاره به اینکه مصوبه هیات عالی خصوصی سازی اخذ شده است، عنوان کرد که در عین حال مصوبه شورای عالی بورس گرفته شد و امروز در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار دارند و فکر می‌کنم اقدام خاص دیگری را مترتب نیست و در مرحله پایانی قرار داشته و این احتمال وجود دارد که توسط سازمان خصوصی سازی واگذاری انجام شود، اقدامی که دو باشگاه و وزارت ورزش و جوانان باید انجام می‌دادند صورت گرفته و بر اساس فرایند اداری در بازار پایه فرابورس واگذار خواهند شد.

همزمان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان، در مورد وضعیت نامشخص خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس تصریح کرد، چیزی که بر عهده وزارت ورزش بوده تماما انجام شده است و سازمان خصوصی‌سازی سه ماه زمان برد تا مصوبه اعلام کند و فعلا هم منتظر هستیم این دو باشگاه، چه زمانی وارد بازار پایه می‌شوند.

پاسخ سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد به کند بودن روند واگذاری
 
آیا واگذاری سهام سرخابی‌ها به عمر دولت قد می‌دهد؟

آخرین بار از سوی مسئولان ذی ربط در رابطه با زمان تقریبی برای عرضه اولیه سهام استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه اعلام شد که این موضوع در اختیار هیأت پذیرش فرابورس است و ظرف دو یا سه هفته دیگر قطعا جلسه را برگزار می‌کنند و در خصوص پذیرش آن‌ها تصمیم می‌گیرند که متعاقبا عرضه اولیه بر اساس اعلام فرابورس صورت خواهد گرفت. این اظهارات در حالی از سوی معاون سازمان خصوصی سازی در اواخر دی‌ماه سال گذشته مطرح شد که از آن زمان تاکنون حدود چهار ماه می‌گذرد، اما در این رابطه تصمیمی گرفته و اطلاع رسانی نشده است.

به تازگی، اما فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره بررسی موضوع واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی بیان کرد که واگذاری این دو باشگاه ملازماتی دارد و باید برای ارائه در بازار بورس استاندارد‌های مورد نظر بورس را به دست بیاورد و یک فرایند طولانی برای تطبیق شرایط آن با نیازمندی‌های بازار سرمایه وجود دارد و اکنون این موضوع مراحل پایانی خود را طی می‌کند، از سوی دیگر باید درباره واگذاری باشگاه‌های بزرگ ورزشی مانند استقلال و پرسپولیس تمام جوانب سنجیده شود و این موضوع مراحل آخر خود را طی می‌کند.

پیشینه روند خصوصی‌سازی ۲ باشگاه

آذرماه سال ۱۳۹۷ بود که مسعود سلطانی‌فر- وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس که به تایید رییس جمهور رسیده بود بعد از طی کردن مراحل کارشناسی در کمیسیون اقتصادی در هیات دولت به تصویب رسید و با توجه به این مصوبه هیات وزیران، سازمان خصوصی‌سازی وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی تمامی مراحل ارزیابی، قیمت‌گذاری، تعیین شرایط و نحوه واگذاری به متقاضیان را بر عهده خواهد داشت.

با این وجود در روز‌های پایانی سال ۹۷ سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد، این دو باشگاه توسط کارشناسان قیمت‌گذاری شده و قرار است در اولین فرصت در سال ۱۳۹۸ جلسه هیأت واگذاری برگزار و این قیمت در این جلسه تأیید یا رد شود. در این رابطه رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی نیز عنوان کرد که مقدمات واگذاری این دو باشگاه هنوز فراهم نشده است و مشغول آماده‌سازی این دو باشگاه برای واگذاری هستیم و در نهایت ۱۱ شهریورماه سال ۹۸ وزیر ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری نشست تخصصی با کمیسیون اصل ۴۴ درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، تاکید کرد که با توجه به فراهم نبودن شرایط و تفاهم با مجلس و نهاد‌های نظارتی، این واگذاری حداکثر تا پایان سال ۹۸ به تعویق افتاده است.

ورود سهام سرخابی‌ها به بازار سرمایه، اما تا پایان سال ۹۸ نیز محقق نشد و مسئولان امر از عرضه اولیه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان نیمه نخست سال ۹۹ خبر دادند، اما نه تنها نیمه نخست بلکه در نیمه دوم سال گذشته نیز، وعده‌های داده شده محقق نشد. حال، اما حدود دو ماه تا پایان کار دولت دوازدهم باقی مانده و باید منتظر ماند و دید که آیا وعده عرضه اولیه سهم دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و شروع خصوصی سازی این دو باشگاه در مدت پیش رو و تا پیش از پایان دولت، عملی می‌شود؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۰۰۰۶۱۶۸۱۹۶۲، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین