پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۶۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
فرمانده اسبق سپاه استانهای یزد، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری معتقد است در یک مقیاس وسیع ممکن است گاهی تمام آحاد یک جامعه هدف ترور بیولوژیک قرار بگیرند.

شعارسال: در سال‌های اخیر به موازات رشد و پیشرفت تکنولوژی، ابعاد پدیده تروریسم نیز گسترده‌ تر شده است و مفاهیمی همچون "سایبرتروریسم" و "بیوتروریسم" نیز به دایره شمول معضل تروریسم جهانی افزوده شده است و سازمان‌های مخوف جاسوسی آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس برای مقابله با کشورهدف(عمدتا کشورهای مستقل و آزادیخواه) و از میان برداشتن مخالفان خود در مواردی به این حربه های نوین و تکنولوژیک متوسل می شوند.

سلاح‌های بیولوژیک نسبت به دیگر سلاح‌های كشتار جمعی دارای مزایایی است که مستکبران را برای استفاده از آن‌ها ترغیب می‌کند؛ بسیاری از اقدامات بیوتروریستی با توجه به ماهیت عوامل بیولوژیک ناشناخته می‌ماند؛ تشخیص و شناسایی عوامل بیولوژیك به آسانی مقدور نیست و با حواس پنجگانه قابل دریافت نیستند عوامل بیولوژیك در مقادیر بسیار كم ، به مقدار زیاد كشنده می باشند. براحتی میتوان آنها را پنهان كرد و بسادگی منتقل نمود.

اثر عوامل بیولوژیك آنی و فوری نمی‌باشد؛ این فاصله زمانی امكان ردیابی مهاجم را از دستگاهها امنیتی میگیرد و به تروریست‌ها این اجازه را میدهد تا ردپاهای خود را پاك و از صحنه خطر دور شوند. سلاح‌های بیولوژیك می‌توانند (نه ضرورتاً) اثرات ثانویه‌ای را به دنبال داشته باشند.مثلاً یك عملیات كوچك بر علیه یك هدف موضعی و محلی می‌تواند یك بیماری اپیدمیك گسترده ببار آورد.

استفاده از عوامل بیماری زا علیه نیروهای دشمن از صدها سال قبل وجود داشته است؛ طی جنگ جهانی اول ارتش آلمان به آلوده كردن علوفه حیوانات و احشامی پرداخت كه برای متفقین ارسال می شد؛ اغلب کشورهای بیشرفته و در راس آنها آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه، ژاپن وکانادا انواع سلاح‌های بیولوژیک را تولید و بعضا مورد استفاده نیز قرار داده‌اند و این در حالی است که منع تولید سلاح‌های بیولوژیكی در معاهده ژنو در17 ژوئن 1925 به امضاء كشورهای عضو رسیده است.

آمریکایی ها و صهیونیست ها تصور می کنند با پوششی که در قالب ترور بیولوژیک صورت می گیرد، چهره جنگجویانه و خشن آنها از انظار پنهان می ماند و آنها می توانند با یک چهره بشردوستانه اهداف خودشان را به پیش ببرند.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در این زمینه گفته است: " حفاظت بیوتروریسم ضرورت اجتناب ناپذیر است به ویژه برای مدیران ارشد و مسئولان نظام که همیشه در معرض تهدید قرار دارند. کلیه مدیران و مسئولان باید مراقب باشند و نظارت ایمنی و حفاظت بیوتروریسم را رعایت کنند".

*انتقاد رئیس بیمارستان بقیه الله از بی‌تفاوتی مدیران نسبت به مقوله "ترور بیولوژیک"

همچنین در یک اظهار نظر دیگر علیرضا جلالی رئیس بیمارستان بقیه الله(عج) گفته است:"متأسفانه چنین ذهنیتی هیچ موقع در مورد مدیران ساختاری و اداری ما وجود ندارد و این هم ممکن است بخاطر این باشد که دشمن را دشمن تلقی نمی کنند".

در همین رابطه فرمانده اسبق سپاه استانهای یزد، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری معتقد است: "در یک مقیاس وسیع ممکن است گاهی تمام آحاد یک جامعه هدف ترور بیولوژیک قرار بگیرند".

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم و فرمانده اسبق سپاه استانهای یزد، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با بیان اینکه "موضوع ترور مقوله ای است که بشریت از قدیم الایام با آن درگیر بوده و تنها نوع و روش این عمل همواره بر اساس شرایط زمانی و مکانی تفاوت پیدا کرده است" عنوان کرد: "امروز آن افرادی که می خواهند نیت ترور خود را به سرانجام برسانند غالبا به سراغ آن دسته از ترورهایی می روند که کمترین اثر و بیشترین بازدهی را از خود به جای بگذارد".

*حذف یاسر عرفات با ترور بیولوژیک صورت گرفت

وی در همین رابطه با بیان اینکه "استفاده از ابزار بیولوژیک در ترور به صورت استثنائاتی تا کنون در جهان انجام شده است" تصریح کرد: "به عنوان نمونه حذف یاسر عرفات از طریق این نوع ترور صورت گرفته است".

فرمانده اسبق سپاه با بیان اینکه "ترور بیولوژیک کم هزینه ترین و پیشرفته ترین نوع ترور محسوب می شود که در آن دشمن به جای استفاده از شیوه های پر هزینه به سراغ این شیوه های کم هزینه و مطمئن می آید" ادامه می دهد: "قدر مسلم در این نوع ترور عامل و یا عوامل موثر در ترور ناشناخته باقی می مانند".

*نباید ترور بیولوژیک را توهم توطئه دانست

جوکار با بیان اینکه "به هیچ عنوان باید ترور بیولوژیک نوعی توهم توطئه دانست" ادامه می دهد: " عده ای در گذشته تهاجم و تهدید فرهنگی را هم یک نوع توهم می دانستند؛ افرادی که مقوله ترور بیولوژیک را نفی می کنند همچنان در گذشته به سر می برند؛ امروز خود آمریکایی ها و روس ها بیشترین ابزار مقابله با این نوع ترور را پیش بینی کرده و از آن استفاده می کنند".

*ممکن است تمام آحاد یک جامعه مورد هدف ترور بیولوژیک قرار گیرند

این فرمانده سپاه با بیان اینکه "ممکن است دامنه ابزارهای بیولوژیک ترور، از شیوع ویروس تا شیوع باکتری های جهش یافته با ژنتیک های تاثیرگذار باشد" می گوید: "در یک مقیاس وسیع ممکن است گاهی تمام آحاد یک جامعه هدف ترور بیولوژیک قرار بگیرند کما اینکه در زمان پیش از میلاد مسیح و در زمان جنگ‌های رومیان، آلوده کردن منابع آب توسط اجساد مردگان، یکی از راههای به زانو درآوردن حریف در جنگ‌های طولانی محسوب می‌شد".

*انگلیسی ها با قحطی خودخواسته میلیون ها ایرانی را به کام مرگ کشاندند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم می افزاید: "در تاریخ گذشته کشورمان زمانی که انگلیسی ها می خواستند به ایران ضربه بزنند، در زمان جنگ جهانی اول از طریق ایجاد یک قحطی خود خواسته، میلیون ها انسان را در ایران به کام مرگ کشاندند و از خود که عامل و مسبب این موضوع بودند هیچ اثری بر جای نگذاشتند".

*از نظر اسلام هر نوع تروری مذموم و مردود است

وی با بیان اینکه "ترور بیولوژیک کم کم در دهه های کنونی به نوعی جنبه عمومی تر پیدا کرده" تاکید می کند: "از نظر اسلام ترور و حذف افراد کار ناپسند و ناشایستی است و بر اساس فتاوای مجتهدان ما، همه انواع ترور از جمله ترور بیولوژیک و بهره گیری از سلاح هایی که آثار زیست محیطی دارند به شدت مذموم و مردود است".

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان ، تاریخ انتشار خبر 8 آبان 1395، کدمطلب: 237353 ،www.mizanonline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین