پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۴۷۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷
یک استاد دانشگاه معتقد است: «کم‌اهمیت جلوه دادن علوم انسانی عواقب خطرناکی را برای جامعه به دنبال دارد. یکی از این عواقب همین گرفتاری‌های اقتصادی است که ما در حال حاضر به آن دچاریم. اگر اقتصاد ما رشد نکرده و کشوری توسعه یافته نشدیم به این دلیل است که رشته‌ی علوم انسانی به طور کلی و رشته‌ی اقتصاد به طور خاص مورد غفلت واقع شده است. به دانش اقتصاد اهمیت ندادیم و حتی همه فکر کردیم که مدیر و اقتصاددان زاده شده ایم.»

شعار سال: عرصه انتخابات بیش از این که رقابتی میان نامزدها باشد، رقابتی میان برنامه‌های این افراد است. رقابتی میان راه‌ حل‌های مختلف که بتوانند مشکلات را پشت سر بگذارند و به بهبود وضعیت معیشت مردم کمک کنند. نامزدهای انتخاباتی برای جلب نظر رای‌دهندگان، برنامه‌هایی را به عنوان برنامه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ارائه می‌دهند. این برنامه‌ها که احتمالا عملکرد چهار سال یک رییس جمهور را تا حدی پیش‌بینی می‌کند، می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد. در این میان متخصصان و اساتید دانشگاه از بهترین افرادی هستند که می‌توانند این برنامه‌ها و امکان اجرای آن را مورد ارزیابی قرار دهند.
 
در این باره دکتر حمیدرضا ارباب استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: «من بحث‌های هر هفت کاندیدا را دیدم. این بحث‌ها را بسیار با دقت گوش دادم و دو نکته به نظرم رسید. به نظرم لازم بود این کاندیداها که تقریبا هیچ کدام تحصیل‌کرده‌ی علم اقتصاد نیستند، قبل از برگزاری مناظره‌ها با اساتید اقتصاد جلساتی برگزار و با آن‌ها راجع‌ به برنامه‌هایشان گفت‌وگو می‌کردند. چرا که بیشتر مشکلاتی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد، ریشه اقتصادی دارد. کاندیداها باید با اقتصاددانان صحبت می‌کردند و مشورت می‌گرفتند که متاسفانه این فرصت برای این انتخابات از دست رفت.»
 
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: «دومین نکته‌ای که به ذهن من رسید این بود که چرا مسائلی را که کاندیداها در حوزه‌ی اقتصاد بیان کردند، بسیار دیرهنگام بود؟ آن‌ها در مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی‌شان می‌گفتند که اگر رئیس جمهور شوند قرار است چه کارهایی انجام دهند. این در حالی است که این کاندیداها پیش از این در بخش‌های مختلف مسئول و مدیر بودند. افراد شناخته‌شده‌ای در جامعه بودند. چرا زمانی که مدیر بودند و مسئولیت داشتند، اقدامی نکردند یا حرفی نزدند؟ باید آن زمان پیگیری می‌کردند. به نظر من به عنوان یک شهروند عادی، استفاده از این حرف‌ها برای تبلیغات دیر است.»
 
این استاد دانشگاه در خصوص این که آیا لازم است کاندیداها پیش از انتخابات به دانشگاه‌ها سر بزنند و با اساتید دیدار کنند؟، بیان کرد: «از نظر من لازم نیست کاندیداها به همه دانشگاه‌ها سر بزنند. اما نظر شخصی من این است که بهتر است به دانشگاه‌های علوم انسانی بروند و دیداری با اساتید این دانشگاه‌ها داشته باشند. اداره‌ی کشور به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم است. از این رو دانشگاه‌های علوم انسانی اهمیت می‌یابند. چرا در میان بسیاری از رشته‌ها، رشته‌ی اقتصاد جایزه‌ی نوبل می‌گیرد؟ این نشان‌دهنده‌ی اهمیت این رشته در سطح دنیا است.»
 
ارباب با اشاره به نقش مهم علوم انسانی در اداره‌ی یک کشور افزود: «این که چه کسانی در کنار یک رئیس جمهور به اداره امور کشور می‌پردازند بسیار اهمیت دارد. نقش اقتصاد و علوم انسانی در این جا بسیار حیاتی است. کسانی که در کنار یک رئیس جمهور قرار می‌گیرند و به او مشاوره می‌دهند باید به لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی متخصص باشند. به همین علت می‌توانیم بگوییم نبض اداره‌ی کشور در گروی دانستن علوم انسانی است.»
 
این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: «کم‌اهمیت جلوه دادن علوم انسانی عواقب خطرناکی را برای جامعه به دنبال دارد. یکی از این عواقب همین گرفتاری‌های اقتصادی است که ما در حال حاضر به آن دچاریم. اگر اقتصاد ما رشد نکرده و کشوری توسعه یافته نشدیم به این دلیل است که رشته‌ی علوم انسانی به طور کلی و رشته‌‌ی اقتصاد به طور خاص مورد غفلت واقع شده است. به دانش اقتصاد اهمیت ندادیم و حتی همه فکر کردیم که مدیر و اقتصاددان زاده شده ایم.»
 
این استاد دانشگاه علامه طباطبائی در پایان اضافه کرد: «اقتصاد در سراسر دنیا بسیار اهمیت دارد. این علم برای هر موضوعی پاسخ‌ها و راه حل‌های بسیاری دارد. پاسخ‌هایی که روشن و واضح است. اما متاسفانه ما به اقتصاد به گونه‌ی دیگری نگاه کردیم. اقتصاد را به این صورت دیدیم که با آن منافع شخصی خود را پیش ببریم. منافع اجتماعی را مد نظر قرار ندادیم.»


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری عطنا ، تاریخ انتشار:  26 خرداد 1400، کدخبر: ،www.atnanews.ir،302819

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین